Deze legendarische Nissan die het segment herdefinieerde gaat er binnenkort uit.
Gisteren werd de wereld verblijd met de kopmst van een compleet nieuwe compacte pick-up, de Ford Maverick. De introductie van die sloeg in als een bom, mede omdat de auto behoorlijk modern, schoon en spotgoedkoop is. Maar ja, dat is in de VS. Hoe zit het in Europa?
De auto’s kunnen rekenen op een vaste fanschare. Natuurlijk zijn er de grote RAM’s, F-150’s en Silverado’s naar Nederland worden verscheept via de grijze import. Maar het is het maatje eronder dat aanzienlijk populaider is. Of beter gezegd: was. Meerdere merken zien er namelijk geen heil meer in. Denk aan de Mercedes-Benz X-Klasse en Volkswagen Amarok. Daar komt nu helaas ook de Nissan Navara bij.
Legendarische Nissan
Jazeker, ook een van de belangrijkste auto’s in deze klasse gaat binnenkort uit productie. De oplettende lezer zal ons erop attenderen dat de Navara enkele maanden gefacelift is. Dat klopt helemaal. De facelift was specifiek voor de Zuid-Afrikaanse versie. Nissan heeft aangegeven dat de productie in Bareclona binnenkort zal stoppen en dat de Navara niet meer verkocht gaat worden in Europa. Het probleem is dat het marktsegment hier enorm gekrompen is. In totaal werden er slechts 116.280 compacte pick-ups in 2020 verkocht. Dat is een te kleine markt.
2022
In de fabriek in Barcelona werden eerst ook de Mercedes-Benz X-Klasse en Renault Alaskan gebouwd. Deze auto’s waren in technisch opzicht identiek aan de Nissan Navara. De fabriek gaat sluiten in de laatste maand van dit jaar. De laatste exemplaren zullen dan in het voorjaar van 2022 afgeleverd worden.
De Nissan Navara was een van de eerste ‘fijne’ kleine pick-ups. Dus een stille auto met een ruim opgezette cabine, luxe opties en een comfortabel rijgedrag. Tot de komst van de Navara waren de meeste kleine pick-ups namelijk erg functioneel.
De populairste auto’s in deze klasse zijn de Toyota HiLux en Ford Ranger. Die laatste wordt overigens binnenkort vervangen. Van het nieuwe model komt ook een Volkswagen-versie, daar Ford en VW samenwerken op het gebied van bedrijfswagens.
estoque zegt
VW Amarok krijgt samen met de Ford Ranger gewoon een opvolger. Wordt samen ontwikkeld.
Dus die krijgen in tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, gewoon een opvolging.
O plaat zegt
Zo heeft Nissan toch mooi weer een model naam vrij om binnen 5 jaar terug te brengen als SUV.
potver7 zegt
“Meerdere merken zien er […] geen heil meer in. Denk aan de Mercedes-Benz X-Klasse en Volkswagen Amarok.”
en dan:
“De populairste auto’s in deze klasse zijn de Toyota HiLux en Ford Ranger. Die laatste wordt overigens binnenkort vervangen. Van het nieuwe model komt ook een Volkswagen-versie…”
Dus Volkswagen ziet geen heil meer in het marktsegment, maar komt tegen beter weten in toch maar met een nieuw model omdat het heeft kunnen besparen op de ontwikkelings- en productiekosten?
En Mercedes stopt met de X-klasse omdat Nissan de stekker uit de Europese productie van de Navaro trekt, niet omdat het marktsegment voor Mercedes te klein is. Dat wisten ze namelijk al toen ze met de X-klasse begonnen, Mercedes is niet vies van kleine nichemarkten en in tegenstelling tot Europese Navaro’s zullen ze de Europese X-klasses wél over de hele wereld verkopen.
E550 zegt
”Maar het is het maatje eronder dat aanzienlijk populaider is.” Ik ben vast niet de enige, maar ik zie de full-size pick-ups, zoals de F150, toch een stuk vaker.
Jantje_555 zegt
ja ik zie ook alleen maar meer pickups, waaronder de versie van de Navara en die van RAM en Ford
Maar in jullie artikel vergeten jullie toch nog enkele. Is de versie van Fiat FullBack en Mitsubishi L200 en Isuzu ook geen afgeleide van die Navara?
Dan is bijna heel dat pickup segment weg…