Deze luie achtcilinder is splinternieuw

Auteur: , 33 Reacties

Hopelijk kan 'ie wel op grijs kenteken.

Een goede auto is veelal een auto die specifiek met één doel ontworpen is. Een auto waarbij iedereen wist wat de bedoeling was. Natuurlijk, tegenwoordig gaat er een hoop marketing-nonsens overheen, maar ze zijn er nog echt: pure, ongefilterde auto’s.

Dat zijn auto’s die overigens ook een paar grote nadelen kennen omdat alles in het teken stond van dat ene doel. Denk aan een MPV: deze zijn niet stoer of ‘dynamisch’, maar vooral heel erg ruim, praktisch en comfortabel. Of wat te denken van een Lotus Elise of Porsche 911 GT3 RS? Allemaal auto’s die maar gebouwd zijn met één doel in het achterhoofd.

Dat geld ook voor deze hoogbejaarde Toyota LandCruiser. Het Japanse merk maakt nog verschillende modellen van de LandCruiser. Een van de leukere is deze Land Cruiser. Het is de spiksplinternieuwe Namib Edition. Het is de zogenaamde ’79’. Deze lijkt op de Land Cruiser zoals wij hem in de jaren ’80 in Nederland konden kopen.

Motorisch zal deze auto onverwoestbaar zijn, het is namelijk een flink teruggetunede 4.5 liter grote V8 turbodiesel. Volgens Toyota levert deze 205 pk en ‘slechts’ 430 Nm aan koppel. Dat is niet bijzonder veel voor een V8 Turbodiesel, alhoewel het wel van 1.200 tot 3.200 toeren geleverd wordt. Het is overigens niet dezelfde V8 als in deze Land Cruiser, die heeft namelijk twee turbo’s. De Namib Edition heeft er slechts één. Er is een grote kans dat ‘ie wel voor de eeuwigheid gebouwd is.

Toyota Land Cruiser Namib '19

Dat blijkt overigens niet uit de garantie, want je krijgt ‘slechts’ 3 jaar garantie. We hadden op zijn minst 30 verwacht. Speciale items voor de Namib Edition zijn de zijplanken, bullbar met extra verstralers, snorkel en een stalen bar aan de achterkant inclusief trekhaak.

Toyota Land Cruiser Namib '19

Het interieur is zo mogelijk briljanter. Niets aparte stiksels of bijzondere patroontjes in de lederen bekleding. Welnee joh, de Land Cruiser Namib heeft canvas stoelhoezen! Hoe cool is dat? Oh, om je water koud te houden is er een koelkastje aan boord. Daarnaast krijg je ook meer opbergvakjes dan normaal. De prijs voor al dit moois? Omgerekend is dat zo’n 52.500 euro.



33 reacties

Ben ik de enige die liever dit dan de nieuwe Defender heeft?
@goed_koopman: De nieuwe Defender is geen concurrent van de Land Cruiser 70 Serie beide auto’s zijn totaal anders opgebouwd voor een andere doelgroep. De nieuwe Defender kan je beter vergelijken met de Land Cruiser J150.
@robert110: No shit, Sherlock.
@goed_koopman: ik ben ook niet blij dat het weer maandag is, maar zo reageren is wel erg zuur
@goed_koopman: Hij geeft een inhoudelijke reactie, met achtergrond kennis van 4x4s. Doe niet zo bijdehand.
@goed_koopman: neen! Ik steun je 😉
@goed_koopman: nee hoor
Je hebt actiepakketten en actiepakketten, en alle waar is naar zijn geld. Maar deze stoelhoezen zijn wel heeel goedkoop.
@dutchdriftking: Omdat de markten waar deze auto voor ontworpen is geen nut hebben voor luxe stoelhoezen die duurder zijn.
@dees: voor 50k wil ik wel mooiere stoelhoezen!
Doe mij er maar een!
@scrmeagle: je hebt er alleen helemaal niks aan in Nederland. Dit is alleen leuk als je van plan bent om de wereld te verkennen, verder is het hulpeloos oncomfortabel.
Ik mis de volautomatische .50 afweergeschut in de bak! Of is dat een optie die aangevinkt moet worden in de Arabische- en Afrikaanse landen?
@numpty: Ik koop ‘m alleen als er een ZSU 23-2 in de laadbak op de optielijst staat.
@_eend_: voor de anderen die ook dachten: “wat is dat?”, hierbij even een plaatje:

https://cdn.carbuzz.com/gallery-images/original/28000/200/28284.jpg
De Nederlandse milieumaffia zal deze zeer nuttige en bruikbare alleskunner wel weer tegenhouden met draconische CO2 tax en MRB afdracht in het vooruitzicht.
@RRRobert: best wanhopig en sneu eigenlijk, als je dit soort reacties gaat geven over een auto die ook totaal niet voor Nederland relevant is…
@r525: waarom is dit ‘wanhopig en sneu’? Ik denk dat een auto als deze zéker geschikt zou zijn voor dit land. Aannemers, boeren, staatsbosbeheer en noem maar op, die kunnen prima uit de voeten met een rudimentaire, makkelijk te onderhouden en ultiem betrouwbare 4WD met een giga hoeveelheid koppel maar zonder poespas. Maar de combinatie V8 en diesel laat alle alarmbellen rinkelen, zonder enige toevoeging of besef van realiteitszin. En dat is pas sneu en wanhopig.
@RRRobert: we hebben toch ook gewoon een aparte regeling voor bedrijfswagens?
Bij Van Vliet in Nieuwerkerk aan den IJssel staan er ook 10 tallen te koop misschien wel 100 soms zowel lhd als rhd zowel V8 als met de oude 4.2 6 cilinder.
Enigste nadeel is dat je ze niet op NL kenteken krijgt anders heb je een mooie degelijke auto voor weinig geld.
@Dickie: hoezo krijg je ‘m in Nederland niet op kenteken?
@volvo480gtt: gebruikt zou moeten kunnen misschien, maar nieuw heeft geen eu type goedkeuring en die dingen zijn euro 2 en 3 dat schijnt niet te mogen.
@dickie: geen eu gelijkvormigheidsattest? kan je dan niet invoeren ?
Inderdaad veel gezien in Namibië: voor het huis een Land Cruiser, achter het huis een kapotte Land Rover…
@pjotr: Hehe net hetzelfde in Australië
Geen foto van de voorkant?
@pallas: Waarom? Die is al twintig jaar hetzelfde hoor…
Onverwoestbare wagens. Las eens een interview met een Toyota ingenieur die vertelde dat een van de eisen van Mijnheer Toyoda was dat elke LandCruiser een minimale levensduur van 25 jaar moet hebben in een derdewereldland. Dat is dus 25 jaar lang slechte wegen, minimaal onderhoud en slechte benzine. Geen wonder dat je zelfs die oude modellen nog overal tegenkomt.
Volgens mij weten veel mensen niet dat de Land Cruiser 79 nog gewoon nieuw gemaakt worden alleen niet in de EU op kenteken te krijgen zijn; bij bijvoorbeeld Van Vliet staan er tientallen gloed nieuw mooi te wezen; kost ergens rond de 35k, maar dan heb je wel een onverwoestbare bak om lekker op je bedrijfsterrein in rond te knallen.

Een HiLux kost je dan 10k minder, een Fiat Fullback is dan weer 10k goedkoper (rond de 15k).



Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).