Bijzonder knap gedaan!
Wat is er toch gebeurd met sierlijk vormgegeven auto’s? Gewoon een nette, strakke en eenvoudig vormgegeven automobiel die tijdloos fraai is. Is dat nu zo heel erg moeilijk? Veel auto’s kennen behoorlijk veel vreemde details zoals gigantische grilles, chromen hockeysticks aan de zijkant, nepuitlaten, bicolor velgen en de meest kitscherige koplampen.
Waarschijnlijk kijken we op die kenmerken terug zoals we ook terugkijken op het modebeeld uit de jaren 80: enorme vetkuiven, truien met van die bollen en strepen en natuurlijk hoge kousen. Het is nu eenmaal het tijdsbeeld. Ondanks bovengenoemde kritiek kunnen we de huidige Mercedes-Benz E-Klasse eigenlijk weinig kwalijk nemen. De ‘W213‘-generatie is in de juiste configuratie best een fraaie auto.
Het enige wat je ‘m kunt verwijten is onderscheidend vermogen. Het is net een grote C-Klasse of kleine S-Klasse. Gelukkig is daar David Obendorfer, een persoon die bijzonder vaardig is in het maken van diverse automobiele renders. Zijn laatste project is de Icon E-Concept. De auto is gebaseerd op de huidige Mercedes-Benz E-Klasse. Echter, de lijnen van de auto zijn overduidelijk geïnspireerd op een voorvader van de E-Klasse, de W114/W115.
Naast het feit dat de auto zeer succesvol was (zo’n 2 miljoen exemplaren zijn ervan gebouwd) en de betrouwbaarheid op een zeer hoog niveau stond, was er nog een reden om deze generatie Mercedes te waarderen: het exterieurdesign. Het was namelijk Paul Bracq die de Mercedes een bijzonder herkenbar doch elegant voorkomen meegaf. Normaliter wordt retrodesign altijd een potsierlijk idee. De subtiele lijnen van toen passen niet op de obesitas-proporties van tegenwoordig.
De E Icon is een uitzondering, want wat is het eindresultaat geslaagd. Met name die achterkant is bijzonder fraai. De koplampen zijn wellicht iets te veel retro zeker in combinatie met de klassieke grille. Maar ja, het is een Mercedes, daarbij past een beetje statigheid. Niet alleen het uiterlijk is geïnspireerd op de W114/W115, ook het interieur is dat. Het ziet er eenvoudiger, cleaner en tijdlozer uit, zonder dat er echt dingen lijken te missen. Bijzonder knap. Uiteraard staat dit project los van Mercedes-Benz zelf. Laten we hopen dat ze voor de W214 generatie weer terug gaan naar dat eenvoudige en statige lijnenspel.
Schitterend!
@cl65: Ja…een leuke Chrysler..
Idee is leuk maar ik vind zowel de koplampen als achterlichten niet mooi..
Wanne hondslelijk ding.
Hedde drugs op?
@awesome: daar hoef je geen drugs voor op te hebben. De voorkant is gewoon erg lelijk.
@pielemuis: dat dekt wel de lading ja. Vind het écht geen porem…
Van boven… fraai!
Vooral de achterkant vind ik erg geslaagd
Ik vind dit er totaal niet uit zien als een Mercedes. Ik zou het ook geloven als dit zo’n Chinese kopie had moeten zijn van een merk met een onuitspreekbare naam, en dan nog een bodykit er op. Nee, mijn smaak is dit totaal niet
In productie nemen als Maybach E-klasse.
Voorkant doet me denken aan die koplampen Cadillac STS. Lelijk dus. Achterkant is wel wat beter om aan te zien.
@emping: geheel deed mij sowieso aan Cadillac denken…. Ook mooie auto’s trouwens, helaas beetje boven (running costs) budget
Het is een bijzonder project, maar het moet blijven bij een hobbyprojectje van een coachbuilder met te veel tijd. Mercedes zelf kan niet blijven hangen in het verleden. Bovendien vind ik, de huidige maatstaven in acht houdende, de huidige E-Klasse een bijzonder fraaie en elegante auto. Het design is ondertussen al een jaartje of vier oud. Dat zie je er echt niet aan af.
Ooh, echte auto’s. Ik hoopte op weer een artikel over die geweldige legoauto’s.
Ik vind dit dus helemaal niks. Net als een jaren ‘90 Koreaan. Wil wel maar kan niet, mist klasse, verouderd zodra het bedacht is. Bovendien mist het draai raampje van de /8. Het enige wat mij beter beviel aan de /8 dan de w123…
Hoog Cadillac CT6 gehalte, weet niet of ik dat mooi vind
Ik ben niet echt overtuigd. Idee is leuk, uitwerking iets minder. De koplampen staat verticaal maar verder lijkt hij niet op het origineel, terwijl dat blijkbaar wel de bedoeling was.
Die dichte wieldeksels in de galerij zijn wel gaaf.
Caddy voorkant, 300C dak/raamlijn in zijaanzicht. Kont van jaren 90 toyota. Kortom: toch knap dattie best fraai is
Niet perfect, wel fraai. Maar MB heeft toch niet het lef om die kitsch-rotzooi die ze nu produceren te vervangen door iets wat nog wel op een echte MB lijkt.
Mijn eerste ingeving was dat de Chinezen weer iets in elkaar geknutseld hadden
ziehier de nieuwe Landwind x500
Eigenlijk zie ik hier eerder een Toyota Crown in. Je weet wel, zo’n taxi met gehaakte sprei op de achterbank.
Heel gaaf. Interieur ook. Alleen die claxonring vind ik wat over de top.
Los van alle analyses over mooi/niet mooi vind ik het in eerste instantie bijzonder knap dat een persoon zo’n virtueel product zo compleet kan uitwerken.
Vele malen beter inderdaad!
2004 belde, ze wilden hun design terug.
Mogen ze vaker doen, oldtimers in een luxe variant uitbrengen. Dat is zeker business
Nope, dit is het simpelweg niet.
De Mercedes modellen uit de jaren ’70 en ’80 zijn zo mooi vanwege de ‘eenvoudige’ lijnen.
Daar zit geen lijn te veel in en alles klopt.
Bij deze concept ziet het er allemaal té gekunsteld uit.
Koplampen zijn ook te lelijk voor woorden.
Terug naar de tekentafel dus.
Wil je modern en toch klassiek, doe het dan zo:
https://www.mechatronik.de/engineering/das-m-coupe-m-cabrio/
@bertorelli: dat is pas zonde. Een oude auto is meer dan alleen de buitenkant. De motor, het geluid, de ophanging. Het is allemaal een essentieel deel van de beleving van een oldtimer.
Een w111 zal nooit meer worden gemaakt. De beleving van die auto zal nooit meer worden gemaakt, maar een moderne AMG komt elke dag honderden tot duizenden keren uit de fabriek rollen. En zodra je met die restomod gaat rijden heb je het gevoel in die nieuwe AMG te rijden. Koop dan dus gewoon die AMG en laat die w111 staan voor iemand die wel van oude auto’s houdt.
De achterkant deed me eerlijk gezegd denken aan de W124.
@rikus: Inderdaad. Achterlicht/reflector van de achterklep halen en het lijkt nog meer op de w124. De hele daklijn vind ik er overigens ook meer op lijken.
@eklasse: de W124 vind ik nog steeds top, dus deze daklijn en achterkant vind ik ook waanzinnig. Front is me net iets te retro. Maar wat een gaaf ding!
Een prachtige auto, afgezien van Chrysler 300-achtig gril aan de voorzijde geflankeerd door veel te hoge koplampen. Het interieur is prachtig, herkenbaar van de huidige E (ik rijd er een) met een heel mooi retro stuur!
De achterkant vind ik wel geslaagd. De koplampen en het silhouet daarentegen niet. De eerste lijkt wel Cadillac en de tweede Bentley.
Of hoe je van een Mercedes een Lancia maakt…
“Deze Mercedes-Benz E-Klasse is mooier dan de echte”, dat is ook niet zo moeilijk.
De huidige Mercedes designtaal is niet bepaald mooi te noemen, alhoewel de nieuwe A en CLS wel weer de goede kant opgaan…..
@poulusma: Kwestie van smaak. Kijk maar naar de reactie hieronder.
@rikus: Een wijs man zei ooit “geen smaak is ook smaak” :p
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de huidige designtaal van Mercedes echt prachtig. Op de huidge E-klasse zit in mijn ogen dan ook geen lijn teveel.
@Edge: ik ben bij deze generatie ook fan geworden. Het lijkt allemaal wel wat op elkaar, qua grootte vind ik de C erg goed maar qua verhoudingen is de E beter. Interieurs vind ik ook mooi vormgegeven. Als ik in de goede positie zat zou ik het wel weten…
Zijkant leuk, achterkant minder en de voorkant lijkt wel die op de “Poetin-Phantom”, erg lelijk en protserig. De laatste echt mooie E is wat bij betreft de W124:
https://1.bp.blogspot.com/-qxEGl_sLY2o/VDJ5z7bXPOI/AAAAAAAAJv0/HLjQo5MqXdM/s1600/Mercedes-Benz-W124-1.jpg
@jeroenwz: en de eerste ;)
Kwestie van smaak. Ik vind het verschrikkelijke kampbakken en dat heb ik bij de oudere modellen dan weer niet.
De interieurs van de huidige MBs verdienen nog een toevoeging; wanstaltig is in dit geval een understatement.
Als je dan naar de interieurs kijkt van de W124-serie, dan zie je hoever MB gezakt is.
Maar inderdaad, dat is ook maar smaak.
@cazzo046: dat je de huidige interieurs met die vrij foute verlichting niets vind kan ik ergens nog snappen, maar dat je dan dat uitermate bejaard aandoende interieur van een W124 als voorbeeld noemt snap ik dan weer niet. Dat was al ouderwets bij introductie, en de tranen springen in m’n ogen als ik naar die verschrikkelijke plastic schakelaars kijk, ff los nog van de vormgeving. Ik denk dat je huidige Benzen zowel chique als tacky kan uitrusten, maar dat is toch eigenlijk een heel mooi iets, de mogelijkheid tot keuze?
@davelepeef: vergelijk het interieur van de w124 eens met die van de e28. Dan zit ik echt tien keer liever in de benz.
Sowieso vind ik die w124 een heerlijkheid. Net genoeg luxe om het comfortabel te maken (airco, el ramen, cc, radio waar gewoon muziek uit komt) maar geen functie teveel. Lekker ruim en overzichtelijk en lekker weinig afleiding. Daar kunnen ze tegenwoordig nog heel veel van leren.
@lekbak: Benzen vanuit de jaren 80 richting 90 kan ik best waarderen, maar van die interieurstijl krijg ik echt een ontzettende slappe lus :). Zelfs die BMW vind ik beter ogen. De styling van die MB’s maken echter een hoop goed, zo lekker karaktervol. Een 560 SEC is een guilty pleasure. Maarja, dat interieur he. De motoren zien er overigens ook niet uit :P. Vanaf de jaren 80 waren interieurs sowieso niet zo fraai – mijn mening, uitzonderingen daargelaten. Komt denk ik deels door het oprukken van plastic. Dat ze degelijk en lekker praktisch in elkaar staken dat waardeer ik ook, tegenwoordig moet overal eeb plastic stripje en sierdingetje overheen.
@davelepeef: De motor van mijn S124 300-TE24 ziet er juist fantastisch uit. Een enorme bonk metaal die de motorruimte van de grille tot de kachel vult. Als je de kap opendoet zegt dat ding bijna hardop tegen je: ‘komt allemaal goed, van mij kun je op aan’. En dat is dan nog één van de kwetsbaardere motoren van ze…
@lekbak:
Ik moet je gelijk geven, ik heb zelf een E28, en qua afwerking staat een W124 wel enkele trappen hoger.
Heb vroeger enkele keren met een W124 meegereden, en dat maakte toch serieus indruk.
Niet zozeer qua prestaties, maar eerder naar kwaliteitsbeleving toe.
Die auto voelde als uit 1 stuk gehouwen, en de combinatie veercomfort/wegligging is subliem.
Het interieur vind ik fantastisch, less is more, en alles zit op een logische plek en doet wat het moet.
Moderne Mercedes lijken meer lunaparken vanbinnen.
Ik weet het, ik word oud..
Ik vind het weer eens wat anders dan de gevestigde orde onder het Duitse premium genootschap waarbij de grote van de auto het verschil in model maakt . Leuk dat Mercedes het weer probeert net even met het hoofd boven het maaaiveld uit ,net als met de eerste serie cls alleen vind ik deze net iets minder geslaagd
Iets dat al lelijk is, nóg lelijker maken. Geef de man een lintje.
@bischero: beetje als een klein kind dat vol trots z’n volgescheten broek laat zien…
@davelepeef: bijzonder treffende metafoor. En ook ga ik hier morgen zeker nog een keer aan moeten denken ??
Hmm… Nope!
Ik dacht op basis van de achterkant eerst aan de w124. De voorkant viel me dan ook wat tegen. De koplampen zijn er gemaakt retro. Liever de wat vierkantere en horizontalere w124 koplampen. Dan ook ff een ander stuurtje.
Het idee is goed, de uitvoering een 5.
Eerst wachten totdat iemand een prestatie neer zet en dan zeggen dat het beter kan heb ik sowieso niks mee. En deze is wat mij betreft mislukt. Een /8 zie ik er niet in na een kansloze poging met de lampen.