• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Mercedes maakte diesels overbodig

Auteur: Author, gepost 19 oktober 2017 om 12:22 – 17 Reacties

Afbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodigAfbeelding Deze Mercedes maakte diesels overbodig

Deze Mercedes maakte diesels overbodig
10 jaar geleden deed Mercedes reeds pogingen om de dieselmotor zuiniger en krachtiger te maken. Dat mondde uit in deze bijzondere concept car.

In 2007 kwamen de Duitsers op de IAA met de F700 Concept. Dit studiemodel mat een forse 5,18 meter in lengte en was daarmee ongeveer even groot als de S Klasse. Dankzij de Aqua Dynamic designtaal kreeg de F700 een behoorlijk vloeiend koetswerk. Het interieur kreeg draaibare stoelen die je tegenwoordig in (conceptuele) autonome auto’s ziet. Daarnaast werden inzittenden verwend met een 51 centimeter groot scherm. Je kunt maar iets te doen hebben onderweg!

Verlichting is een belangrijk puntje voor de Duitse premium cowboys en dat was tien jaar geleden niet anders. De F700 kreeg lasersensoren in de koplampen die het wegdek scanden. Zo kon de computer de aandrijfkrachten ideaal over de vier wielen verdelen. Noem het een soort torque vectoring. Het actieve chassis paste bovendien de dempers op de omstandigheden aan voor nog meer veercomfort.

Mercedes

De échte innovatie lag echter onder de kap. Mercedes voorzag de F700 van een 1.8 liter Diesotto motor op benzine, die de sterke punten van diesel- en benzinetechniek met elkaar combineert. Het resultaat: een zeer laag verbruik (5,3 liter per 100 kilometer), al werd de verbrandingsmotor lichtjes geholpen door een bescheiden elektromotor.

Sindsdien hebben we weinig meer gehoord over de Diesotto-motor van Mercedes. Mazda is onder de noemer SkyActiv X echter van plan om een model op de markt te brengen met een motor die karakteristieken van diesel- en benzinemotoren combineert. Meer daarover lees je hier.

Ook interessant!

  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG
  • Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
    Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, iaa-2007, Mercedes, vergeten-concept

Vorig bericht: « Koop de enige (en Koninklijke) Volvo S80L van Nederland
Volgend bericht: Volvo had hele andere plannen voor de Polestar 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. occasiefapper zegt

    19 oktober 2017 om 12:24

    Peugeot heeft wel inspiratie gevonden in de achterlichten van deze concept van Mercedes zo te zien.

    Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    19 oktober 2017 om 12:31

    Ben benieuwd hoe lang ’t duurt voordat dat plexiglas bordje op het achterwiel vol met vuil zit. Qua interieur, de positie van de achterstoelen lijkt me echt geweldig. Alleen nog een scherm ertussen als je geen zin hebt om naar je medepassagier te kijken. :)

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    19 oktober 2017 om 12:40

    Wat een koets! Dit is voor mij de herdefinitie van “Majestueus”.

    Login om te reageren
    • bmwe81 zegt

      19 oktober 2017 om 12:52

      @RRRobert: lelijkheid op zn best bedoel je?

      Login om te reageren
  4. sracert zegt

    19 oktober 2017 om 12:55

    Zo werkt de F1 motor van ze. Daarom praat men over het beëindigen v/h “Diesel” tijdperk in de F1.

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    19 oktober 2017 om 13:07

    Dit is echt een lelijke auto van buiten. Hebben ze een RX8 gepakt en die een Mercedes neus gegeven en flink opgerekt?

    Login om te reageren
  6. baardmijt zegt

    19 oktober 2017 om 13:42

    Wauw! Die maakte niet alleen diesels overbodig.
    Brillen, laserbehandelingen, opticiens, allemaal niet meer wenselijk.

    Nu eerst een reistabletje en dan het artikel eens lezen.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    19 oktober 2017 om 13:54

    En dan besluiten om een Maybach te gaan bouwen terwijl je dit hebt !

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      19 oktober 2017 om 16:25

      @desjonnies: Dit is toch monsterachtig lelijk? De Maybach is geen schoonheid (net even te patserig), maar dit is echt erg.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        19 oktober 2017 om 18:19

        @oxymoron:
        Neen want het is bijzonder moeilijk om een mooie grote wagen te maken, rechts heeft deze wagen zgn suïcide doors en links gewone, verander de kont, het lijkt alsof ze naar huis toe wilden en je hebt een apart evenwichtig ontwerp.
        Het ontwerp is niet zwaar en niet teutonisch, wat er heel vaak in sluipt bij Mercedes.
        Zo vind ik die oude Chryslers uit de jaren 60 schitterend, enorme slagschepen en toch hebben ze iets lichts over zich.
        Maar ok, ik houd van de C6 Citroën, de Lancia Thesis en meer vreemde eenden uit de bijt.
        Er wordt zelfs gefluisterd dat ik in een 159 JTDm rijd- nog steeds – !
        Hier een 66ér Chrysler Imperial :
        http://imperialclub.org/Yr/1966/Silverman/Rear-Angle.jpg

        Login om te reageren
  8. zelfrijikeenbarrel zegt

    19 oktober 2017 om 16:43

    Ik vind de A-stijl niets, maar daarnaast lijkt me dit een toffe bak om op de weg te zien. Een beetje zoals de 2e versie van de CLS had moeten zijn.

    Login om te reageren
  9. suheyl zegt

    19 oktober 2017 om 17:12

    Wat een reacties allemaal zeg. Het gaat om de techniek, niet om de verpakking! Het is maar een concept car geweest 10 jaar geleden

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      20 oktober 2017 om 03:03

      @suheyl: Juist bij een auto is de verpakking belangrijk, ook bij een concept car. Anders hadden ze bij MB gewoon de carrosserie van de S klasse op de concept car gezet maar dan is hij niet onderscheidend. En dat is hij nu wel, zelf jaren later praten we er nog over;)

      Login om te reageren
  10. kermit123 zegt

    19 oktober 2017 om 17:35

    Allemachtig wat een leijke bak zeg! Lijkt op een kopie van een scirocco maar dan flink verkloot. Pfff Mercedes toch!

    Login om te reageren
  11. 2wheeler zegt

    19 oktober 2017 om 18:01

    Ik zag vanmiddag de header maar kan het nu pas opbrengen om te reageren. Godskolere wat een hondslelijke auto!! En dat zegt iemand die de Multipla “wel oke” kan vinden. Zelfs de techniek maakt het niet goed.

    Login om te reageren
  12. amersfoorter zegt

    19 oktober 2017 om 20:09

    Peugeot heeft qua tellers hier wel de inspiratie vandaan gehaald

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    20 oktober 2017 om 13:58

    Ik vraag me toch altijd af hoe die ontwerpers dat voor zich zien, die draaiende stoelen. Moet je dan op je hurken bovenop de zitting gaan hangen terwijl hij draait? Of laat je je benen gewoon bungelen met het risico dat je ze kwijtraakt in de draai-actie?

    Plus: wie wil er nou achterin achterstevoren zitten?! Raakt echt kant nog wal dit ontwerp.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North