Deze Mercedes maakte diesels overbodig

Auteur: , 17 Reacties

10 jaar geleden deed Mercedes reeds pogingen om de dieselmotor zuiniger en krachtiger te maken. Dat mondde uit in deze bijzondere concept car.

In 2007 kwamen de Duitsers op de IAA met de F700 Concept. Dit studiemodel mat een forse 5,18 meter in lengte en was daarmee ongeveer even groot als de S Klasse. Dankzij de Aqua Dynamic designtaal kreeg de F700 een behoorlijk vloeiend koetswerk. Het interieur kreeg draaibare stoelen die je tegenwoordig in (conceptuele) autonome auto’s ziet. Daarnaast werden inzittenden verwend met een 51 centimeter groot scherm. Je kunt maar iets te doen hebben onderweg!

Verlichting is een belangrijk puntje voor de Duitse premium cowboys en dat was tien jaar geleden niet anders. De F700 kreeg lasersensoren in de koplampen die het wegdek scanden. Zo kon de computer de aandrijfkrachten ideaal over de vier wielen verdelen. Noem het een soort torque vectoring. Het actieve chassis paste bovendien de dempers op de omstandigheden aan voor nog meer veercomfort.

Mercedes

De échte innovatie lag echter onder de kap. Mercedes voorzag de F700 van een 1.8 liter Diesotto motor op benzine, die de sterke punten van diesel- en benzinetechniek met elkaar combineert. Het resultaat: een zeer laag verbruik (5,3 liter per 100 kilometer), al werd de verbrandingsmotor lichtjes geholpen door een bescheiden elektromotor.

Sindsdien hebben we weinig meer gehoord over de Diesotto-motor van Mercedes. Mazda is onder de noemer SkyActiv X echter van plan om een model op de markt te brengen met een motor die karakteristieken van diesel- en benzinemotoren combineert. Meer daarover lees je hier.



17 reacties

Peugeot heeft wel inspiratie gevonden in de achterlichten van deze concept van Mercedes zo te zien.
Ben benieuwd hoe lang ’t duurt voordat dat plexiglas bordje op het achterwiel vol met vuil zit. Qua interieur, de positie van de achterstoelen lijkt me echt geweldig. Alleen nog een scherm ertussen als je geen zin hebt om naar je medepassagier te kijken. :)
Wat een koets! Dit is voor mij de herdefinitie van “Majestueus”.
@RRRobert: lelijkheid op zn best bedoel je?
Zo werkt de F1 motor van ze. Daarom praat men over het beëindigen v/h “Diesel” tijdperk in de F1.
Dit is echt een lelijke auto van buiten. Hebben ze een RX8 gepakt en die een Mercedes neus gegeven en flink opgerekt?
Wauw! Die maakte niet alleen diesels overbodig.
Brillen, laserbehandelingen, opticiens, allemaal niet meer wenselijk.

Nu eerst een reistabletje en dan het artikel eens lezen.
En dan besluiten om een Maybach te gaan bouwen terwijl je dit hebt !
@desjonnies: Dit is toch monsterachtig lelijk? De Maybach is geen schoonheid (net even te patserig), maar dit is echt erg.
@oxymoron:
Neen want het is bijzonder moeilijk om een mooie grote wagen te maken, rechts heeft deze wagen zgn suïcide doors en links gewone, verander de kont, het lijkt alsof ze naar huis toe wilden en je hebt een apart evenwichtig ontwerp.
Het ontwerp is niet zwaar en niet teutonisch, wat er heel vaak in sluipt bij Mercedes.
Zo vind ik die oude Chryslers uit de jaren 60 schitterend, enorme slagschepen en toch hebben ze iets lichts over zich.
Maar ok, ik houd van de C6 Citroën, de Lancia Thesis en meer vreemde eenden uit de bijt.
Er wordt zelfs gefluisterd dat ik in een 159 JTDm rijd- nog steeds – !
Hier een 66ér Chrysler Imperial :
http://imperialclub.org/Yr/1966/Silverman/Rear-Angle.jpg
Ik vind de A-stijl niets, maar daarnaast lijkt me dit een toffe bak om op de weg te zien. Een beetje zoals de 2e versie van de CLS had moeten zijn.
Wat een reacties allemaal zeg. Het gaat om de techniek, niet om de verpakking! Het is maar een concept car geweest 10 jaar geleden
@suheyl: Juist bij een auto is de verpakking belangrijk, ook bij een concept car. Anders hadden ze bij MB gewoon de carrosserie van de S klasse op de concept car gezet maar dan is hij niet onderscheidend. En dat is hij nu wel, zelf jaren later praten we er nog over;)
Allemachtig wat een leijke bak zeg! Lijkt op een kopie van een scirocco maar dan flink verkloot. Pfff Mercedes toch!
Ik zag vanmiddag de header maar kan het nu pas opbrengen om te reageren. Godskolere wat een hondslelijke auto!! En dat zegt iemand die de Multipla “wel oke” kan vinden. Zelfs de techniek maakt het niet goed.
Peugeot heeft qua tellers hier wel de inspiratie vandaan gehaald
Ik vraag me toch altijd af hoe die ontwerpers dat voor zich zien, die draaiende stoelen. Moet je dan op je hurken bovenop de zitting gaan hangen terwijl hij draait? Of laat je je benen gewoon bungelen met het risico dat je ze kwijtraakt in de draai-actie?

Plus: wie wil er nou achterin achterstevoren zitten?! Raakt echt kant nog wal dit ontwerp.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).