Dat Volvo en moederbedrijf Geely het aandurven om in deze tijden van SUV's en crossovers een strak gelijnde coupé op de markt durven te zetten, is beslist prijzenswaardig. De Polestar 1 was aanvankelijk echter helemaal niet als Polestar bedoeld.
We mogen de Polestar 1 toch wel één van de hetere auto’s van het moment noemen. Deze coupé is de eerste auto van het “merk” Polestar, vandaar ook die naam. Bovendien komt deze hybride met een bijzondere abonnementsconstructie, al zijn ze ook bereid om de auto aan je te verkopen. Wees niet verbaasd als de prijs echter aan de forse kant is.
Het design van de 1 is in hoge mate gebaseerd op dat van de Volvo Concept Coupé, die alweer uit 2013 stamt. Omdat de kritieken destijds lovend waren, besloot Volvo een productiemodel op basis van de concept car te bouwen. Aanvankelijk was de Concept Coupé dan ook bedoeld als Volvo C90, maar dat liep effe anders.
Polestar ging namelijk met de beoogde C90 aan de slag. De (toen nog) huistuner gaf het apparaat een koets van koolstofvezel en aanzienlijk meer power, waardoor de C90 meer werd dan simpelweg een S90 met minder deuren. Daarom werd besloten om de auto als Polestar op de markt te brengen en het Volvo-logo van de grille af te schroeven.
Na de 1 volgen overigens meer modellen van het merk Polestar. Zo komt er een “2” (had je niet gedacht hè!) die de concurrentie aangaat met de Tesla Model 3. Ook een “3” zou in de planning zitten. Verder is het goed om te vermelden dat Volvo en Geely samen 640 miljoen euro investeren in het merk Polestar. De Chinezen en Zweden laten er geen gras over groeien.
21 reacties
De poolster die geen poolster mocht zijn. Die poolster met heel veel peekaa’s….. De poolster die je niet kan kopen alleen huren….oh nee toch niet. De poolster die niet te betalen is….de poolster…..poolster…..POOOOOLSTERRRR!!!!!!!!!
Misschien ligt het aan de foto, ik vind het nogal massaal ogen.
http://www.autobild.de/bilder/neue-volvo-2017-2018-2019-202-und-2021–9438393.html#bild6