Cijferfetisjisten dienen nu onmiddellijk een slabbetje om te knopen. Sceptici (waaronder wijzelf) ook.
Uit een berg getallen is namelijk een lijstje komen rollen waaruit blijkt welke auto’s in Nederland het langst blijven rondrijden. Het ‘dode punt’ is het moment waarop het niet meer rendabel is om een auto van een bepaald merk te laten onderhouden. Daarbij moeten we wel meteen opmerken dat met auto’s van het ene merk (taxi’s) naar verhouding meer zal worden gereden dan met auto’s van het andere merk (65+). Wellicht dat dat een vertroebeld beeld geeft.
De lijstjes zijn opgedeeld in auto’s op benzine en auto’s op diesel. Verder zij opgemerkt dat bepaalde merken opmerkelijk laag scoren. Dat kan natuurlijk te maken hebben met de hoogte van onderhoudskosten, want het gaat er in dit verband niet per se om na hoeveel kilometer een auto kaduuk is. Nu maar hopen dat dit voor de merken die goed scoren geen incentive is om de kosten omhoog te gooien. (cijfers: autoverleden.nl via fd.nl)
We call bullshit
Goed, tot zover de obligate riedel, maar hoe waarheidsgetrouw zouden onderstaande cijfers kunnen zijn? Als de kilometerstanden voor wat betreft Volvo diesels inderdaad klopt, moeten er wel plenty occasions te vinden zijn met een gargantueske kilometerstand. Een simpele zoektocht op Marktplaats wijst uit dat daar slechts acht Volvo’s te vinden zijn met meer dan 600.000 km op de klok.
Dat strookt niet helemaal absoluut niet met de cijfers in onderstaande tabellen. Of het moet zijn dat het gros van de autokopers in Nederland z’n waggie compleet op rijdt en nooit verkoopt, maar daar geloven we niet in. Gelieve een en ander dus met een flinke schep zout te nemen.
Eigen ervaringen deelt u ongetwijfeld in de comments.
Benzine
Positie | Merk | Aantal km |
---|---|---|
1. | Volvo | 404.244 |
2. | Saab | 368.095 |
3. | Mercedes | 346.036 |
4. | Chevrolet | 339.584 |
5. | Chrysler | 338.219 |
6. | Mitsubishi | 335.147 |
7. | Audi | 332.958 |
8. | BMW | 330.560 |
9. | Jaguar | 327.827 |
10. | Citroën | 323.229 |
11. | Alfa Romeo | 321.386 |
12. | Renault | 314.683 |
13. | Subaru | 311.653 |
14. | Hyundai | 311.562 |
15. | Volkswagen | 311.524 |
16. | Peugeot | 308.551 |
17. | Seat | 308.379 |
18. | Ford | 308.172 |
19. | Mazda | 308.053 |
20. | Honda | 305.019 |
21. | Nissan | 304.967 |
22. | Opel | 298.946 |
Diesel
Positie | Merk | Aantal km |
---|---|---|
1. | Volvo | 681.671 |
2. | Mercedes | 561.000 |
3. | Renault | 476.198 |
4. | Audi | 476.125 |
5. | BMW | 472.716 |
6. | Toyota | 466.477 |
7. | Ford | 451.062 |
8. | Volkswagen | 450.348 |
9. | Peugeot | 449.651 |
10. | Alfa Romeo | 449.422 |
11. | Citroën | 443.101 |
12. | Seat | 442.427 |
13. | Opel | 438.902 |
14. | Mitsubishi | 437.455 |
Dank aan @vonklausenburg voor het tippen!
88 reacties
Ik vraag me af hoe het dan komt?
1. Verwaarlozing door de eigenaren?
2. Roest?
3. Onbetrouwbare techniek?
OT: Mooi om te zien dat Mercedes en Volvo het gewoon goed doen :)
punt 3 vul ik zelf in: minder kilometervreters want weinig leaserijders met opels.
Om deze lijst compleet te maken zouden eigenlijk de onderhoudskosten in de levenscyclus meegenomen moeten worden. Toyota ontbreekt bijvoorbeeld bij de benzine auto’s. Terwijl veel Starletjes en Yaris’ 200.000 km halen met erg weinig onderhoud
Ik geloof niet dat Opels van 20 jaar geleden betrouwbaarder waren dan de opels die nu rondrijden. Want ook toen al hadden de roest-kadettjes al de bijnaam van ‘slopel’.
Hoe vaak een auto verkocht wordt, heeft overigens weinig te maken met welke kilometerstand hij kan halen.
Het bedrijf of de auto’s?
En oh ja: Svenska powerrr!
Veel auto’s die niet stuk worden gereden, krijgen natuurlijk een tweede leven in Oost Europa,
En kunnen daarna nog vaak een tijd mee in Afrika, de onderzoeker was ook bij BNR volgens mij en daar heeft hij het onderzoek toegelicht. Kan alleen het geluidsfragment niet terug vinden.
Sommige automerken hebben veel meer “liefhebbers” dan andere, dus mensen die veel geld blijven uitgeven aan een wagen die eigenlijk economisch total loss is. Het sloopmoment kun je zo flink uitstellen.
Vooroordelen zijn soms bedrieglijker dan feiten. Veel Alfa rijders, zijn ook echte autoliefhebbers dus wel bereid om ook wat extra liefde/onderhoud in hun auto te stoppen.
Zodra bmw’s bij hun 3e eigenaar aanbeland zijn (vaak petjes) wordt ermee getrapt maar geen onderhoud gepleegd. Daardoor zijn snel totall loss
Mijn Focus 1.6 TDCI staat op 206.000, way to go!
Grappige van het verhaal is natuurlijk wel dat Ford en Volvo jarenlang onderdelen hebben uitgewisseld.
Een ander punt is: Wordt hier de gemiddelde stand opgegeven waarop een auto bij een sloper belandt? Waarop hij geschorst wordt? Of is het inclusief de gemiddelde stand bij export?
Dat laatste zou het gemiddelde nogal omlaag halen, want dat gaat grotendeels over 3-5 jaar oude leasertjes.
De 4-cilinder achterwielaangedreven benzine-Volvo’s zijn eigenlijk allemaal zo degelijk gebouwd en zo simpel in het onderhoud, dat er weinig technische redenen zijn om ze ooit te slopen. Roest een paar jaar verwaarlozen, misschien.
Of een crash met meer dan 30 km/h.
(Wat dat laatste betreft: Ik hoorde pas van een 245 die recent een VW-bus achterop kreeg. VW-bus zat compleet in elkaar, 245 had kromme uitlaat…)
Beslissend in dit geval, is dat de bumpers geen laklaag op kunststof-folie zijn, maar twee rubber op een alu balk, gemonteerd op twee buffers zoals ze op treinen zitten. Technisch zijn dat schokdempers.
242 Turbo met 5 ton
245 Turbo 2,8 ton
Gaat wel vaak kapot, maar dat is omdat wij er zelf een turbomotor in hebben gelegd :P
Rijden er echt zoveel bejaarden in of worden ze zo snel geëxporteerd?
Met de betrouwbaarheid zit het echter prima, in de 30 jaar dat mijn vader Toyota rijdt heeft hij maar een handjevol (niet ernstige) problemen gehad.
Zoals Autoblog zelf ook al opmerkt wordt er in bepaalde auto’s een stuk meer gereden dan in andere. In zie ik deze test dan ook een aantal fabrikanten van echte ‘reisauto’s’, ‘snelwegcruisers’ etc vrij bovenaan staan.
Als fabrikant van voornamelijk stadsautootjes kom je vrij bedrogen uit deze cijfers want jouw stadsauto’s zullen in dezelfde lengte van tijd misschien maar een kwart van de kilometers rijden. Zeker als jouw auto’s ook nog geliefd zijn bij senioren of veelal als tweede auto gebruikt worden.
Voorbeeld: mijn schoonouders hebben een Toyota Starlet als tweede auto die daarvoor van oma is geweest. Als die auto al geen 20 jaar oud is, zal het zeker niet lang meer duren en er is helemaal niks op of aan te merken. Ik zou zeggen dat dit autootje net zo goed in elkaar zit als de gemiddelde Volvo, maar in deze test zou je daar niks van zien want volgens mij staat er nog geen ton op te teller.
….maar wat zouden ze nou eigenlijk bedoelen met “rookvrij”?
1 -> Dat de eigenaar(s) niet in de auto gerookt heeft/hebben? of
2 -> Dat de Passat niet rookt?
Ook rijden bepaalde “types” mensen ook in bepaalde auto’s. Zo zie je vaak dat autos van vertegenwoordigers veel km’s rijden maar ook langer meegaan doordat dit in een relatie korte periode gebeurt en op de snelweg.
Een oud opatje met een Hyundai met 5 oranje lampjes op zen dashboard gaat minder snel naar de garage dan een zakenman in een dikke BMW…
http://www.autotelex.nl/autoopinie/930-Exportcijfers-tm-december-2015?page=1
Wat opvalt is dat de nissan juke and kia sportage vrij jong weer worden geexporteerd.
Wel apart dat mistubishi het hoogste staat, ik had wel andere japanse merken daar verwacht.
Zo zal een Opel die economisch total loss is eerder naar de sloop gaan dan een Mercedes die economisch ook total loss is. Ook zullen de grotere duurdere auto’s vaak meer snelwegkilometers maken terwijl alle Honda’s van oma-tjes zijn die alleen naar supermarkt rijden.
Maar ik moet zeggen dat ik het gemiddelde eigenlijk best hoog vind.
400.000km zonder onderhoud? Wat hebben sommige mensen toch een geluk! ;-)
Niets was minder waar, op dat ding stond inderdaad 661.000km dus ze kunnen het wel.
Wat voor klote beroep heb je dan zeg, 661.000km in een goede 5 jaar.
Werk in de zin of je er een kromme rug van krijgt? Nee! Maar om “even vlug” naar Marseille te rijden zul je toch geconcentreerd moeten blijven en dat kan soms vermoeiender zijn dan ander werk.
2013, 2014 en 2015 per jaar 120.000km gereden. Let wel! Dat is vanaf mijn 65e! Ben sindsdien zelfstandig koerier en rijd met een diesel, een Mondeo combi.
Klote beroep? Dat is maar wat je er zelf van vindt. Alhoewel er veel nachtritten tussen zitten, zie ik toch nog heel wat van Europa: Van Stockholm tot Monte-Carlo, naar Warschau, Boedapest, Milaan of Bordeaux. Altijd wel iets interessants gezien of beleefd. En het vult m’n AOW-tje toch ook nog leuk aan.
Maar ik neem aan dat je het doet om dat je “niet meer moet”? Dat maakt natuurlijk al een heel groot verschil.
Uiteraard staat er nergens dat de ex-eigenaar van de Passat het moest, maar toch je weet ik bedoel.
Wat mij vooral opvalt is dat de benzine versies blijkbaar ook gewoon lang meegaan. Nu staat Alfa bekend om goede motoren, maar alleen als ál het onderhoud structureel wordt uitgevoerd. Misschien zegt het iets over de eigenaren.
Reken jij dan landen als Marokko, Tunesië, Algerije en Lybië niet bij Afrika? Dacht toch altijd dat dat de dumpplaats was voor Peugeots en Mercedessen?
Man, wat heeft die op z’n donder gehad! Naar Hamburg, Berlijn en München. Enkele keren per maand.
Bij km-stand 563.000 ingeruild voor weer een 740GL. De oude was na 2 dagen verkocht aan een taxibedrijf in Litauen. ;-)
Een Saab 9-5 Aero als in-betweener? Wat wil je dan wel? Zo’n 9-5 Aero vind ik echt een dijk van ’n auto; zéker ’n Aero.
Ik ben echt vastgeroest aan m’n 960, maar als ik die ooit kwijt zou moeten (wat God verhoede ;-)) dan zou een mooie 9-5 best wel eens zijn vervanger kunnen worden.
De S80 van mijn oude heer ging weg met 490.000km. Dat was ook toen nog een hele goede wagen, al kreeg ‘ie op gegeven moment echt wel rammeltjes en kraakjes. Die is toen ook geëxporteerd, in Nederland was daar geen markt voor. Als het echter een V70 zou zijn geweest, had ‘ie waarschijnlijk een Nederlands baasje gekregen, die waren volgens de garagehouder nog prima te slijten.