Na een aantal interne onderzoeken komt Volkswagen met precieze aantallen. De eerdere speculatie dat 800.000 auto's betrokken zouden zijn bij het schandaal, klopt inderdaad niet.
Nu het meeste nieuws rondom de modellen en motoren met betrekking tot dieselgate inmiddels op tafel ligt, gaat het concern verder met de vele vraagtekens over het CO2-schandaal. Veel info was nog vaag en af en toe werd er wat geroepen in de media. VAG komt nu met een officieel statement om de boel op te helderen.
Zo is vastgesteld dat 430.000 auto’s van modeljaar 2016 betrokken zijn bij CO2-gate. Het gaat hier om de volgende modellen:
-Audi: A1
-Seat: Ibiza, Toledo, Leon
-Skoda: Fabia, Rapid, Yeti, Octavia, Superb
-Volkswagen: Polo, Tiguan, Jetta, Scirocco, Golf, Touran, CC, Passat, Caddy, Transporter
De nieuwe CO2-waarden van de auto’s wordt onder toezicht van de Duitse Kraftfahrt- Bundesamt (KBA) berekend. Op dit moment brengt VAG het nieuws aan importeurs en dealers. In de komende week gaat Volkswagen ook een speciale tak openstellen op diens website. Hier kun je straks via het chassisnummer van de auto checken of deze betrokken is bij het schandaal. Handmatig kijken welke motor bij welk model betrokken is doe je via DIT PDF’je.
40 reacties
Overdreven gedoe..
Je snapt mijn punt vast wel, men is hypocriet en blind als het om milieu gaat. Het proces van opwarming van de aarde is onomkeerbaar door menselijk toedoen, het is een cyclus die al honderden miljoenen jaren speelt.
Maar waar ik met mijn reactie vooral op doelde, is dat deze hype too much wordt, er gaat geen dag voorbij en ik lees weer iets over volkswagen.
Oh je hebt overigens wel enigszins gelijk, ik heb een auto die 1:4 rijdt en ik koop nog steeds altijd een nieuw plastic tasje bij de supermarkt, zoveel rekening houd ik niet met de leefomgeving inderdaad.
Het punt is dat jij aangeeft dat je milieuregelgeving zat bent. Dat zeg je waarschijnlijk met oog op je auto, die kennelijk 1:4 rijdt. Milieuwetgeving behelst echter wel wat meer dan alleen CO2-uitstoot van auto’s. Zonder milieuwetgeving zou iedereen zomaar zijn afval overal mogen dumpen, zouden we nog steeds loodhoudende benzine hebben en zouden de steden zwart zien van de uitstoot van allerlei fabrieken (zoals dat vroeger ook het geval was). Dus ik zou zeggen: wees juist blij met milieuwetgeving. En dat dat ook jouw liefhebberij treft, moet je dan maar op de koop toe nemen…
Op de reactie van @jerommetje reageer ik verder maar niet…
Gisteren was er nog 20 miljard nodig ..
Daar kan je ze 1op1 mee vervangen ..
Wat zeg ik .. 1op2 nog wel ..
De aantallen zijn volledig gedocumenteerd ..
Ze doe bij VAG elke dag weer net alsof ze open kaart spelen ..
Jammer dat zo een ogenschijnlijk steriel bedrijf met alleen maar charlatan cijfers naar buiten komt ..
Welke boetes dan ??
Die kadobonnetjes waar ze mee dachten hun gefriemel mee af te kopen ..
nogal logisch ..
Oplichting tolereren wordt alleen gedaan in landen waar corrupte gedooghomo,s onder het juk van Merkel regeren ..
Ik snap je reactie, maar in de basis treft dit VW schandaal veel meer mensen dan wat er gisteren in Parijs gebeurde. Begrijp me niet verkeerd ik vind het verschrikkelijk wat er in Parijs gebeurde, met name voor de getroffen families hoor. Maar als er een bedrijf met wereldwijd 600.000 man personeel op de fles gaat morgen we toch ook spreken over een hele grote ramp. Daarnaast heb je nog de vluchtelingen die dagelijks in bootjes omkomen, zijn er ook vele malen meer dan gisteren in Parijs. Dus als je dingen in perspectief wil plaatsen doe dat dan wel reëel…
Het gaat hier niet om het niet halen van de cijfers in de praktijk maar over het bewust beïnvloeden van die test op een niet toegestane manier.
Bij Volkswagen en Audi gaan er honderden liters van dat goedje op een dag doorheen om de telleranden, tierelantijnen en loze knopjes van een glimmend laagje te voorzien…
Schijnt nogal een giftig goedje te zijn. Zelfs Defensie hier gebruikt het na jarenlang gesjoemel niet meer.
400.000 auto’s modeljaar 2016. Wat leert ons dat over 1945 – 2015?
Ik zie modellen van een A1 tot een Transporter, 1.0, 1.4, 1.6, 1.8, 2.0, diesel en benzine.
Zijn die motoren allemaal nieuw of veranderd, dit jaar? Zijn ze uitgerekend dit jaar door dezelfde slimmerikken die NOx aanpakten voorzien van software om op de rollenbank minder CO2 uit te stoten? Overtreden ze de regels in alle landen waar ze verkocht worden? EU? Amerika? Azië?
Hoe gaan we het oplossen?
En bij Volkswagen ongeveer alle modellen…
Én naar eigen zeggen blijven de klanten toch wel naar de showroom komen…
Heel slim bedacht van Sjoemelwagen. Kunnen ze de klanten die voor een Volkswagen komen mooi in een Audi praten:
“Tja, met het schaamrood op mijn kaken moet ik eerlijk bekennen dat wij de Passat 1.6 Tfsi die u wilt momenteel niet kunnen uitleveren…
Maarrrr, wij hebben een geweldig aanbod voor u: de Audi A4 1.6 Tfsi! Die voldoet uiteraard aan de strengste emissie-eisen, kunt u volgende maand nog rijden! Én nu kunnen wij nog een habbekrats voor uw oude Passat Tdi geven, maar ze worden in rap tempo minder waard…
Wat denkt u, zullen we gelijk maar tekenen?
Begrijp het ook niet.
We worden en masse comateus als we het woord Volkswagen horen.
Ik ook denk gelijk aan degelijkheid, ontbijtkoek en mannen met van die frisse rode wangen die tot aan hun knieën iedere dag in de blubber staan
Om onze voeten droog te houden !
Volkswagen is er überhaupt nog iets anders te koop ?