Als de Europese Unie, naar aanleiding van het CO2-gesjoemel, de belasting gaat verhogen op de betrokken VAG-modellen is Volkswagen bereid de kosten op zich te nemen.
Het gaat hierbij om de eerder genoemde 800.000 getroffen auto’s in Europa. Omdat de CO2-uitstoot hoger is dan Volkswagen deed geloven, is het mogelijk dat de motorrijtuigenbelastingen op de de betrokken modellen verhoogd gaat worden.
In een brief, gericht aan de Europese Unie, zegt Volkswagen CEO Matthias Müller in te staan voor eventuele fiscale gevolgen met betrekking tot de gemanipuleerde CO2-uitstoot. Het gaat hier om auto’s geregistreerd vanaf 1 juli 2009.
Naast de maatregel, pleitte het Nederlandse kabinet afgelopen donderdag voor de terugvordering van VAG’s belastingvoordeel op de specifieke modellen.
Het bedrag dat VW moet ophoesten voor alle getroffen voertuigen wordt geschat op zo’n 100 miljoen euro per jaar. (via autonews.com)
UPDATE 25-11: VW heeft een brief met bovenstaande strekking naar minister Dijsselbloem verstuurd. Hier meer info (.pdf).
Met dank aan Maarten voor de tip!
36 reacties
En in de context is die uitdrukking een leuke woordspeling trouwens.
Goedkoper was de politici omkopen en het in de doofpot stoppen.
Een beetje hetzelfde trucje als ome Gerrit, van het welbekende Van Der Valk concern jarenlang deed…
Die sjoemelde er vrolijk op los met de administratie, loonlijsten en noem maar op. Net zo lang tot er zelfs voor de inspecteurs van De Belastingdienst er zelfs geen wijs meer uit konden worden. Die wisten hooguit een paar fiscale onvolkomenheden boven water te krijgen…
Ieder jaar was het weer hetzelfde liedje. Met de fiscus werd voor ieder filiaal jaarlijks een schikking met getroffen en daarmee was de kous af. Ome Gerrit betaalde de schikking zonder morren, want de ouwe sluwe vos had vooraf al berekend dat dat veel goedkoper was dan netjes alles volgens de regels te doen…
Nu wist ome Gerrit als geen ander hoe je je centjes moest verdienen… Oude restjes appelmoes werden van de borden geschraapt, opgewarmd en voorzien van een ‘verse’ kers. Hoe smakeloos ook, de tent zat iedere dag vol, de gasten hingen nog net niet met de benen buiten boord…
En ome Gerrit deed alles in eigen beheer, van de bouw van de motels, het meubilair tot en met het draaien van worst volgens ome Gerrits geheime recept…
Frappant eigenlijk hoeveel het Volkswagen- en Van Der Valk concern op elkaar lijken…
Wil je erover praten?
Lol, ik vind je nu al een absolute aanwinst voor Autoblog. Blijf vooral typen en plaatsen. Niveau is van ongekende hilariteit.
Zoveel boosheid. Lucht je hard maar even. Het komt allemaal goed. Adem in adem uit.
Zoveel boosheid, lucht je hart maar even. Het komt allemaal goed. De levenservaring straalt er van af.
Hou je vooral niet in. Laat je helemaal gaan. Voel je je al beter? Dit consult is overigens geheel gratis.
Sjoemel software of afplakken van de naden of de banden extra hard oppompen tijdens de officiele tests. Het komt allemaal neer op het ontwijken van waarden die met géén mogelijkheid te te halen zijn.
Het gaat over software die de auto ‘tuned’ op het moment dat er metingen gedaan moeten worden, dat is primair de fout in gaan, dat is vals spelen next level. Daar hebben jij en ik geen invloed op.
Bandjes oppompen, carrosserienaden afplakken zijn zaken die jij en ik kunnen beïnvloeden, derhalve secundair.
Bovendien is het algemeen bekend dat in zaken verbruik en prestaties vag ALTIJD voorop liep. Laagste verbruik combineren met hoogste prestaties. Dat betekent maar 1 ding. De boel belazeren op het hoogste niveau, om de klanten maar in de waan te laten het beste product in huis te hebben.
Daar zijn andere fabrikanten natuurlijk door gedupeerd.
Vergelijkbaar met Lance Armstrong, die 10 jaar de boel belazerde en nu alles moet teruggeven. Ik denk dat jij ook geen enkele traan moet laten om die arme Lance..
Daar kunnen we allebei wat van vinden. Puntje bij paaltje haalt niemand de uitstoot.
Zeer benieuwd naar de bevindingen van de RDW binnenkort. Hoop dat het publiekelijk wordt gemaakt
Dusssss marketing