Deze Nederlanders rijden dit weekend de 24h van Le Mans

Auteur: , 31 Reacties

Dit weekend is het weer zover: de 24 uur van Le Mans. Gijs van Lennep won de race al eens (1971) en ook Jan Lammers kwam ooit als eerste over de finish (1988). Maar wie houden dit jaar de Hollandse eer hoog?

Wie staat daar links?

Een fantastisch jaar als in 1971 of 1988 gaat het niet worden, in de doorgaans de eindoverwinnaar leverende LMP1 klasse rijdt namelijk geen enkele landgenoot mee. In 2008 werden Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn eerste in de iets minder snelle LMP2-klasse met een Porsche, dit jaar is het Ho-Pin Tung die als enige Nederlander uitkomt in deze klasse.

Ho-Pin Tung

Ho-Pin Tung

Hij rijdt samen met de Fransman Léo Roussel en de Amerikaan David Cheng in een Morgan-Nissan van het Duitse Pegasus Racing. Een van de weinige open LMP2-auto’s en daarnaast in een herkenbare kleurstelling, dus makkelijk in de gaten te houden. Opvallend is trouwens dat zowel Tung als Cheng de Chinese vlag op hun overal hebben staan, maar ze volgens de organisatie respectievelijk Nederlands en Amerikaans zijn.

Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen

Ook de LM GTE Pro-klasse moet het dit jaar zonder Nederlandse inbreng doen, de twee andere Hollanders komen we tegen in de ‘langzaamste’ LM GTE Am-klasse tegen. Jeroen Bleekemolen is de eerste rijder van het Amerikaanse Riley Motorsports, het enige team dat met een Dodge Viper aan de start staat. De Amerikanen Keating en Miller moeten Bleekemolen helpen als eerste te eindigen in zijn klasse. De Langeafstandsracerij is een specialiteit van Bleekemolen, behalve de LMP2-klasse in 2008, werd hij de afgelopen twee jaar respectievelijk eerste en tweede tijdens de 24 uur van de Nürburgring.

Xavier Maassen

Xavier Maassen

Xavier Maasen neemt plaats in een ‘youngtimer’: de enige Porsche 911 van de 997-generatie die dit jaar aan de start staat. Volledig Nederlandse teams ontbreken dit jaar jammer genoeg en ook veteraan en oud-winnaar Jan Lammers schittert door afwezigheid. Hopelijk keert hij volgend jaar met Jumbo-topman Frits van Eerd terug naar het Circuit de la Sarthe. Van Eerd is klaar met Dakar en wil zijn pijlen op Le Mans gaan richten en uit de mond van Lammers heeft ondergetekende ook al eens dergelijke plannen opgevangen. Wie weet!

Foto bovenaan: Pegasus Racing, tekeningen: handige spottersguide



31 reacties

Godspeed guys .. Hoeveel klasses zijn er eigenlijk ?? En waarom zijn er niet net zoveel klasses als dat er auto’s meerijden ??
@lincoln: volgens mij 4 klasses. lmp1 (919 hybrid, gtr lm nismo, r18, dat soort over speed dingen) lmp2, eigenlijk t zelfde alleen heb je geen dak boven je hoofd, lm gt-pro, de snellere 911’s enzo, en dan nog lm gt-am, de “langzaamste auto’s” (probeer ze maar is bij te houden…)
@gwnbmw:
GTEpro en GTE am zijn wat de auto betreft net zo snel, het verschil zit hem in de rijders bezetting.
Na de kwalificatie van gisteravond zat er 0,2 sec tussen de snelste pro en am en stonden ze 1 en 2 in het overall GTE.
@gwnbmw: Volgens het verhaal rijdt Tung in ‘één van de weinig open LMP2 auto’s’. Dan zou jouw beschrijving niet kloppen.
Niet dat ik het onderscheid zo op kan lepelen hoor.
@CRX:
Klopt, LMP2 zit nog in een overgangsfase, ook daar zie je steeds meer dichte auto’s.
De Ligier, de Oreca 05 en dat Russische SMP geval zijn bevoorbeeld al dicht.
De Gibsons (voormalige Zytek) de Oreca 03 en de Jota zijn nog Spyders.
Onze correspondent ter plaatse Vincegail, zal je precies kunnen vertellen welke er nog meer zijn.
@CRX: Zijn gewoon 2 compleet andere regelmenten. Simpel gezegd is LMP2 is veel meer gestandaardiseerd en bedoeld voor klantenteams om voor een (veel) kleiner budget te kunnen racen, ik las onlangs nog dat het gemiddelde budget van de teams in LMP2 om een jaartje het WEC te doen 3,2 milli is en dat ze dat nou verder omlaag willen brengen met nog meer keuzebeperking qua chassis/motor (helaas IMO, maar dat terzijde).

Mocht je de details willen weten; hier een beknopte uitleg van de verschillende klassen http://www.fiawec.com/presentation/classes.html
@jaapiyo en @jrk68: bedankt voor de uitleg.
Het is ieder jaar weer jammer dat de kinderen me niet rustig van dit spektakel laten genieten. Ik mag blij zijn als ik af en toe en half uurtje mee kan pakken.
Maar goed, ze kijken al mee bij de F1, misschien komen de mooie jaren er aan.
@jaapiyo:

LMP3 is/komt er toch voor een beperkter budget dan de LMP2, en als dat van de grond komt zullen die toch ook wel starten in Le Mans.
@lincoln: boooooring rondjes rijden..en dan zijn er nóg dorks die alles afkijken…hahaha
@Megakix:
Bedankt vriend😠

Eens even mijn lijst opschonen… 😉
Vraagje voor de Porsche-adepten onder jullie: monteert Porsche in de race-versies van de 991 ook elektrische stuurbekrachtiging, of vervangen ze die weer voor een hydraulisch systeem?
@Jochempie: Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht gewoon electrisch. Sinds 2000 in de Porsche GT3 R racede ze al met electrische stuurbekrachtiging volgens mij.
Elektrische stuurbekrachtiging heeft erg veel voordelen boven hydraulisch (zeker in racerij), en dat is iets waar je je soms niet van bewust bent.
Het is betrouwbaarder (in zijn geheel), minder componenten (lichter en minder complex), gebruikt minder power, veel makkelijker aan te passen (bijvoorbeeld bij een ander merk/grootte banden, of verandering aan de ophanging ) en last but not least: werkt veel directer en reageert sneller dan hydraulische systemen.
Stuurgevoel? (Behalve het feit dat een goed elektrisch systeem prima werkt tegenwoordig kwa gevoel) Stuurgevoel is niet ZO belangrijk in de racerij. De reden waarom het zo “belangrijk” is in op straatauto is omdat alles veel beter is gedempt en je stuur eigenlijk het enigste is wat je daadwerkelijk info geeft over de weg. In een raceauto voelt alles veel rauwer en directer aan, dus als je over een steentje rijdt voel je dat al door het onderstel en hoeft het dus niet per se door het stuur.
@imdoctorbob: Goede punten, bedankt voor je uitleg!
@Jochempie: rijdt er een 991 mee?
Lijkt me geen straf, Le Mans met de Viper. Goeie sound, lekker veel power en een beetje beweegruimte. Bovendien kun je 80% in de hoogste versnelling rijden :p dus weinig te doen verder.
Die spyders zijn toch de enige echte Le Mans racers, zonde dat het reglement zoveel op veiligheid focust, zodat ze verdwijnen.
@Hupke: Tja, ze moeten eigenlijk wel. Open racers brengen nu eenmaal een bepaald risico met zich mee en dat risico is op Le Mans extra aanwezig. Er rijden namelijk veel heren mee die meer geld dan ervaring en/of talent hebben en dat leidt nog wel eens tot ongelukken.
@dizono: ze moeten niks. Ze kiezen ervoor om net als de rest van de maatschappij bang te zijn voor de dood.

Het wordt tijd dat doodgaan weer geaccepteerd wordt. Niet alleen bij racen maar in het hele leven, daar wordt het voor de overlevers een stuk leuker van. Al die veiligheidsmaatregelen zijn zo beperkend dat wat mij betreft de balans weg is. Let wel, ik heb het dus wel over een balans, dus niet zwart-wit.
Gisteravond even gekeken naar qualifying… toen stond Porsche 1,2 en 3 in de LMP1 klasse. Volgend jaar de nieuwe Ford GT? Zou mooi zijn: return of the legend.
@ericd: Ja maar dat gebeurt bijna jaarlijks dat Audi niet op kop rijdt in de kwalificatie rondes. Met Toyota en Peugeot was het ongeveer hetzelfde. Alleen waar Audi in uitblinkt is dat ze altijd 3 auto’s hadden, de concurrentie 2 en dat de Audi’s tot het eind heel bleven. Maar nu is er stevigere concurrentie met de 3 Porsche’s dus wie weet! Bloeden zullen ze, bloeden bij de VAG-BBQ na Le Mans! hahah
@JamesBond007: Koekoek, lees je laatste zin nog eens na…
@phaeton:
Hahah?
Overigens zag ik een stukkie GT endurance racing dit weekend. Onvoorstelbaar dat binnen één concern maar liefst vier auto’s van verschillende maak om de overwinning strijden: Audi R8, Lambo Gallardo, Porsche 991 en Bentley Continental.
@ericd:
Wel lachen dat er dan uiteindelijk een McLaren met de overwinning aan de haal gaat.
#GT@Silverstone😎
Hup nissan!
@AB; ik weet vrij zeker dat Gijs ‘m twee keer gewonnen heeft, 1971 en 1976.
Dat klopt ook, in 1971 in een 917k met Helmut Marco (ja de baas van Max) en in 1976 met Jacky Ickx in een 936.
Nou, zet voorlopig maar een kruis door de Porsche van Xavier en zijn maatjes.
Die is redelijk afgefikt.
HoPinTung; Is dat niet die ooit zo veel belovende BMW-opleidingscoureur die zelfs niet goed genoeg was voor de Formula E?
@gregorius:
Ho Pin Tung was de eerste Knaf talent first rijder, wel zo politiek correct om daar een knuffelallochtoon voor te nemen.
Dat hij nog steeds rijdt is omdat hij in China nogal populair is, een land met 1,4miljard inwoners is publicitair net even interessanter dan die postzegel aan de Noordzee.
Die amateur klasse vind ik nog steeds beetje vaag. Hoop dat Toyota de race wint.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).