• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 Carrera S veel sterker dan gedacht

Auteur: willeme, gepost 25 augustus 2019 om 13:03 – 27 Reacties

Porsche 911 Carrera S (992)

Kijk, nog meer waar voor je geld.

Vermogen is een vreemd fenomeen eigenlijk. Heel erg simpel vertaald: hoe meer vermogen een auto heeft, hoe sneller deze is. Daarom willen wij natuurlijk auto’s hebben met zo veel mogelijk vermogen. Want meer is per definitie altijd beter.

Echter, enkel alleen aan ‘peekaa’s’ heb je niet zoveel. Er zijn nog veel meer factoren die bepalen of Auto 1 langzamer of sneller is dan Auto 2. In sommige gevallen wordt een vermogen ook fraai naar boven afgerond. Dus alles rond de 320 pk noemden ze bij TVR ‘405 pk’. Niet dat een TVR ooit traag aanvoelde, maar de belofte werd niet helemaal ingelost.

Porsche 911 Carrera S (992) '19

Porsche doet het vaak juist precies andersom. Vaak hanteerde men bij Porsche een bepaalde marge. Hun auto’s moesten onder alle omstandigheden minimaal het opgegeven vermogen houden. Als de omstandigheden dus aanzienlijk beter zijn, kan het vermogen ‘per ongeluk’ hoger uitvallen. Ergo: in veel vergelijkende tests komen Porsches prima mee met hun concurrenten, ondanks het ‘lagere’ vermogen.

Porsche 911 Carrera S (992) '19

Bij de nieuwe Porsche 911 van de 992-generatie lijkt het niet anders zijn. Bij het Amerikaanse Motor Trend vonden hun testauto, een Porsche 911 Carrera S, wel heel erg potent aanvoelen. Wat bleek, het vermogen op de wielen bedroeg 414 pk, terwijl het koppel (eveneens op de wielen), zo’n 550 Nm bedroeg.

Porsche 911 Carrera S (992) '19

Het vermogen op de wielen is niet het vermogen waar we normaliter over spreken. Dat is namelijk het vermogen op de krukas. Je hebt namelijk te maken met verliezen in de transmissie en de rest van de aandrijflijn. Reken je die mee, dan kom je uit op een kleine 490 pk en 648 Nm. Kijk, dan wordt zo’n 911 Carrera S bijna een goedkope auto voor wat je ervoor terug kijkt. Porsche adverteert overigens zelf een maximum vermogen van 450 pk bij 6.500 toeren 530 Nm bij 2.300 toeren. Mocht je vermogen niet zo relevant vinden en een goedkopere 911 wensen is overigens sinds kort een oplossing in de vorm van de 911 Carrera zonder S. Die levert 385 pk. Tenminste, dat zegt Porsche…

Porsche 911 Carrera S (992) '19

Ook interessant!

  • 911 SC door Porsche in ere hersteld
  • Ruf 992 upgrades
    RUF 992 upgrades maken de Turbo bijna overbodig
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, carrera-s, Porsche, rollenbank

Vorig bericht: « Deze Nederlandse Focus RS heeft slechts 11.000 km gelopen
Volgend bericht: Nieuwe Fiat Panda laat nog even op zich wachten »

Lees Interacties

Reacties

  1. mikeyman zegt

    25 augustus 2019 om 13:08

    Maar, hoeveel het had moeten zijn vertelt het artikel niet…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 augustus 2019 om 13:21

      @mikeyman: Daar is het iedereen het mee eens. Vandaar dat ik het er even bij gezet heb: (450 pk en 530 Nm).

      Dankjewel ;-)

      Login om te reageren
  2. fejjie zegt

    25 augustus 2019 om 13:43

    Hoe zit dat dan bij de chipboeren? Die hoeven eigenlijk niets te doen behalve de auto op de dyno te zetten en voila, je hebt 45 pk meer.

    Login om te reageren
    • 545e60 zegt

      25 augustus 2019 om 14:07

      @fejjie: Normaal gesproken zetten ze de auto 2x op de dyno. Eerst vooraf en daarna achteraf. Zodat je het verschil kan zien.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 augustus 2019 om 15:02

      @fejjie: wanneer een chiptuner nu er 100pk op papier bij chipt is dat in de praktijk dus ‘maar’ 55pk.

      Login om te reageren
  3. enricoleerdam zegt

    25 augustus 2019 om 13:46

    Wat ziet ie er lekker uit in het geel ! Ik moest even wennen aan de 992, maar zet maar op de oprit.

    Login om te reageren
    • lompey zegt

      25 augustus 2019 om 14:36

      @enricoleerdam: inderdaad. Mooie spec zo

      Login om te reageren
    • povel zegt

      25 augustus 2019 om 18:47

      @enricoleerdam: hoe smaken kunnen verschillen, ik vind hem verschrikkelijk in het geel!

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        25 augustus 2019 om 20:22

        @povel: elke auto in geel is lelijk. Kan mij werkelijk niet voorstellen waarom je daar voor kiest.

        Login om te reageren
        • minicoopers zegt

          25 augustus 2019 om 21:01

          @michaelb: En bedankt he ?

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            25 augustus 2019 om 22:09

            @minicoopers: Inderdaad. Ik word altijd weer een beetje vrolijk van mijn gele lelijkerd. En de kans dat er iets geels bij gaat komen is zeer aanwezig.

            Login om te reageren
            • minicoopers zegt

              25 augustus 2019 om 22:13

              @vaakbenjetebang: ik word er ook zo blij van iedere dag ?

              Login om te reageren
  4. SanderB zegt

    25 augustus 2019 om 13:57

    Standaard 991 turbo leverde op de bank ook 20pk en bijna 200nm meer dan de fabrieksopgave

    Login om te reageren
  5. ericd zegt

    25 augustus 2019 om 14:18

    Mooi, de standaard Carrera is vanwege het weglaten van allerlei opsmuk die potentere broers wel hebben, toch al de fraaiste, al geef ik toe dat de ‘opsmuk’ van de S bestaat uit de letter S achterop. Graag ook nog kleinere wielen dan de (op de gewone Carrera) standaard 20 achter en 19 voor. Ik wil rubber zien.

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      25 augustus 2019 om 14:50

      @ericd: https://1.bp.blogspot.com/-NO1a9RpQmP0/XUwpHkZdMgI/AAAAAAAAKUY/UljpFHo7bZgvwOkD7maJALc98igrcVlCgCLcBGAs/s1100/992%2Bcarrera%2B%25281%2529.jpg

      Login om te reageren
      • wpgt zegt

        26 augustus 2019 om 08:39

        @ericd: ieuw

        Login om te reageren
  6. cabriohater zegt

    25 augustus 2019 om 14:19

    Ben erg benieuwd wat het blok in zich heeft. Vroeg mij bij de komst van de turbo-motoren al af of we getunede Carrera’s gingen zien met Turbo vermogen.

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      25 augustus 2019 om 14:22

      @cabriohater: uit de 991’s halen ze behoorlijke vermogens winsten uit de 3.0 turbo motor. Volgens mij komt die op of zelfs over de 500pk (wat grofweg +80pk is). Vraag is wat de werkelijke winst is, aangezien ik verwacht dat de 991’s ook onder gespecificeerd zijn.

      Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    25 augustus 2019 om 14:55

    De Carrera S is altijd al de beste keus geweest qua bang for buck. Het potentieel van een GT3 (RS) of GT2 (RS) is voor de gewone sterveling niet te benutten. Zeker niet op de openbare weg. De Carrera 4 (S) voegt niet heel veel qua prestaties toe en de Turbo is vooral een heel snelle sportieve GT. Toch zou ik geen van allen weigeren.

    Login om te reageren
  8. stalensnuitje zegt

    25 augustus 2019 om 15:16

    Hebben ze de verliezen dan ook gemeten, of hanteren ze een soort “normaal is het ongeveer 15%”-regel? Want als je dan een aandrijflijn hebt met wat minder verlies dan gemiddeld, valt het extra vermogen dus ook wel mee ;-)

    Login om te reageren
    • supertjeduc zegt

      25 augustus 2019 om 15:23

      @stalensnuitje: daar wordt volgens mij nog wel eens wat mee gespeeld
      Vraag me af of er geen verschil is tussen de ene en de andere auto
      Tijdje geleden stonden nieuwe auto’s op de bank bij auto week waarbij de tester opmerkte dat sommige wel er soepel liepen en dat hij dacht dat er weinig verlies zat in de aandrijflijn

      Login om te reageren
      • stalensnuitje zegt

        25 augustus 2019 om 15:27

        @supertjeduc: tja, terwijl je dat in principe dus gewoon kunt meten. Laat de dyno de auto aandrijven (ipv andersom) en meet hoeveel kracht dat kost. Dat omrekenen naar koppel en daarna naar vermogen en dan heb je je verlies.

        Login om te reageren
  9. mwti zegt

    25 augustus 2019 om 17:56

    Dit verklaart waarom deze de 600+ club kan bijhouden.

    https://youtu.be/YOwO5iM4QP8

    Login om te reageren
  10. hollow zegt

    25 augustus 2019 om 18:54

    Ik zal het nogmaals zeggen: dikke zever die rollenbanken. Het geeft een indicatie ja. Heb in België m’n 330d bij 3 verschillende, respectabele tuners op de rollenbank gezet. Tussen de hoogste en laagste zat bijna 28 pk.

    Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      26 augustus 2019 om 09:58

      @hollow: Temperatuur en luchtvochtigheid etc hebben ook invloed. Hoeft dus niet alleen aan de bank te liggen.

      Login om te reageren
  11. daiko zegt

    25 augustus 2019 om 20:10

    Denk dat het well onder de noemer Bull kan. Denk ook dat Porsche niet op nog een “Dieselgate” zit te wachten. Regelgeving geeft niet alleen de minimalen maar ook de maximalen aan en daar zit maar een paar procent speelruimte. Zal wel dezelfde rollenbank als die van de M5 competition zijn geweest. Ongeremd Dynojetje of iets in die trend.

    Login om te reageren
  12. B00G1E zegt

    26 augustus 2019 om 22:33

    Niemand die denkt dat Porsche met opzet een iets potentere versie heeft geleverd als test auto voor Motor Trend?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North