Deze nieuwe Toyota is níet hybride

Auteur: , 20 Reacties

Maar heeft wel een V8!

Toyota en hybride aandrijflijnen zie je tegenwoordig overal. Het is ook iets wat ze heel erg goed doen, daar bij Toyota. In 9 van de 10 situaties ben je uitstekend bediend met zo’n astmatische vierpitter of lijzige V6. Beetje ondersteuning van een elektromotor en je kan het verbruik (ietsje) drukken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar in sommige situaties zit de klant daar helemaal niet op te wachten.

Zoals in het geval van de Sequoia. Nee, ondanks dat elke kleuter in Lelystad tegenwoordig zo heet, gaat het nog steeds om een Toyota. De Toyota Sequoia is een fullsize SUV, groter dan een Land Cruiser, maar lager gepositioneerd. De grote Land Cruiser is natuurlijk engineering overkill en mede daardoor zeer prijzig. De Sequoia (afbeelding onder) is gebaseerd op de Tundra pickup en wordt in de Verenigde Staten gebouwd. Een groot verschil met de Tundra is dat de Sequoia is de achterwielophanging. De Tundra pickup heeft een starre achteras, de Sequoia heeft een onafhankelijke wielophanging.

Toyota Seaquoia SR5 '17

De huidige (tweede generatie) Sequoia gaat nu alweer mee sinds 2008 en wordt zo af en toe voorzien van een update om ‘vers’ te blijven. Vandaag laat TRD (Toyota Racing Development) zijn visie op de Sequoia zijn. De TRD Sequoia ziet er een stukje stoerder uit, mede dankzij de grille waarin T O Y O T A groot uitgeschreven staat (zie gallery). Dat doet natuurlijk denken aan de oude landkruisers en Hilux pickups. De zwarte BBS velgen meten een bescheiden 18″, maar zijn voorzien van flink wat rubber. Verder wordt al het chroomwerk vervangen door zwarte accenten. Het interieur van de Sequoia TRD Pro is eveneens (licht) aangepast.

Toyota Sequoia TRD Pro '19

Bij de Sequoia TRD Pro gaat het ook niet om het show-effect, maar hoeveel werk je ermee kunt verzetten. Zo krijg je aluminium zijplaten, een beschermingsplaat onder de motor en een roofrack om al je survival-uitrusting mee te nemen. De Sequoia TRD Pro krijgt verder speciale Fox schokdempers met zeven verschillende standen, zodat je de auto optimaal kunt aanpassen aan de ondergrond. De motor, een 5.7 liter grote V8, levert 381 pk en 544 Nm. Dankzij een speciale TRD-uitlaat kun je deze nog beter horen. De Toyota Sequoia wordt onthuld op de Chicago Motor Show.



20 reacties

Waarom eigenlijk geen hybride? Midden in de wildernis beschikken over je eigen stroomvoorzienende aggregaat kan heel praktisch zijn.
@RRRobert: Kan ook met een 220v omvormer in de sigaretten aansteker ;)
@joostie: maar dan heb je volgens mij lang niet het vermogen van zo’n accupakket.
Voor de luxe IS strijder?
@bitd: Nee die pakken wel de 200 series Landcruiser, ook met V8
Heerlijk dik! <3
Lekker man! Liever een fortuner maar dit is ook heel erg dik
Staan er überhaupt sequoia’s op NL-kenteken?
@ghost: op Autojunk is momenteel dit exemplaar de enige gespotte: https://www.autojunk.nl/2016/02/2003-toyota-sequoia-v8-limited-zwart. Ik geloof wel dat er meer exemplaren dan deze zijn
Ik ben volgens mij echt met mijn goede been uit bed gestapt; maar ik vind dit zo lelijk!
Alles straalt goedkoop uit. Bijv dat stuk grill dat net niet lekker past. Of dat lelijke leer van binnen.
Maar goed, waarschijnlijk is dit ding ook gewoon erg goedkoop.
Waarom is de land cruiser ooit gebouwd eigenlijk? Haha
Toyota Shaniqua dus;)
Een 5.7L V8… Toyota doet LS swap’s van fabriek af!
@cossiekiller: Haha, de 5.7 hebben ze al een tijdje hoor. Ben benieuwd waarom ze precies die inhoud hebben gekozen :)

Je kunt van TRD ook een Supercharger krijgen. Als jij een Tundra TRD ziet, dan heb je het over een pickup met 500pk
In Nederland behoorlijk kansloos, maar natuurlijk wel een retegaaf ding.
Bedankt Autoblog, ik schrok me zojuist een ongeluk: Net na het lezen van dit artikel, scrollde ik op de app naar het volgende bericht. Komt daar ineens het gedrocht van een RAV4 vol in beeld! Wat een verschil tov de Sequoia zeg, niet normaal…
Wat een verschrikkelijk verouderd hok ten opzichte van de Amerikaanse concurrentie. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit nog goed verkoopt.
Zo heurt het! Das nogal een verschil met die Toyota’s hier, allemaal saaie hokken met de motor van een tandenborstel.
Prachtig ding.
Grappig hoe je 8 jaar geleden bij ieder autogerelateerd bericht las hoeveel uitstoot CO2 er vanaf kwam, en nu is geen hond daar meer in geïnteresseerd 😊

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).