Want Duitsers maken geen grappen.
Nee, integendeel. Opel is bloedserieus met deze toevoeging aan het Karl-gamma. De Karl Rocks is net als de Adam Rocks voorzien van extra ongespoten plastic en glimmend grijze kunststof delen die bodembeschermers moeten voorstellen. Dankzij 18mm meer bodemvrijheid verandert elk stoeprandje van een moeilijk te nemen obstakel in een fluitje van een cent voor deze ruige Karl.
Verder bestaat de standaarduitrusting uit een setje 15-inch wielen, dakdragers en een nieuwe stoelbekleding die opel ‘Favo’ noemt. Hoe dat er precies uit ziet weten wij ook niet, Opel heeft vooralsnog alleen plaatjes van het exterieur wereldkundig gemaakt. In Parijs gaan we deze nieuwe stoelbekleding eind deze maand uiteraard eens grondig onder de loep nemen.
2wheeler zegt
Kippenvel, tintelende onderbuik, strakke plasser.
Dingen die nooit gezegd zullen worden als je iemand vraagt om deze gerebadgede Aziaat te omschrijven.
arjontje zegt
@2wheeler: nogmaals deze auto is ontworpen net als de spark in Rüsselsheim. Hij wordt alleen in Korea gebouwd.
2wheeler zegt
@arjontje: “nogmaals”? Ik kan me niet herinneren dat we hier eerder een gesprek over hebben gehad? Verder ben ik niet bekend met de basis van het ontwerp of de locatie waar hij gebouwd wordt wegens een serieuze desinteresse in de laatste modellen van Opel, ik vind hem er gewoon erg Aziatisch uit zien.
martinus zegt
@arjontje: “It’s a german… It’s a german.. ITS A GERMANN!!”
Onzin natuurlijk.
De M300 / Chevrolet Spark / Daewoo Matiz Creative waar die met andere bodykit als Karl door het leven gaat:
– Is ontwikkeld [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Spark#Third_generation_.28M300.3B_2009.E2.80.932015.29]in Korea[/url] bij GM [b]DEAWOO[/b]
– Is Ontwikkeld door [url=http://media.chevrolet.com/media/dk/da/chevrolet/press_kits.detail.html/content/Pages/presskits/dk/da/2009/Chevrolet/12_03_Spark_launch.html]Taewan Kim[/url] een [b]Koreaan[/b].
– Is als Daewoo Matiz als éérst onthuld op de [b]Koreaanse[/b] Seoul Motor Show 2009
– Krijgt haar onderdelen vooral van leveranciers uit [b]Korea[/b] en omstreken.
– De geleverde versnellingsbakken op de Opel/Deawoo zijn ook allemaal [b]Aziatisch[/b].
– Zelfs het platform waarop de “Opel” Karl staat [url=https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Gamma_platform#Gamma_II]”GM Gamma II”[/url] is een [b]Koreaans[/b] platform.
Kortom, er is heel weinig ‘Duits’ aan de Karl. Het enige wat misschien een béétje ‘Duits’ is, is het blokje dat er in ligt, dat is namelijk ontwikkeld door SAIC Motor ([b]China[/b]) SAIC-GM ([b]China, Korea[/b]), PATAC ([b]China[/b]) en Opel AG (Duitsland)
Dizono zegt
@martinus: je vergeet nog te melden dat vrijwel alle media de Karl als een van de beste, zo niet beste in zijn klasse bestempelen.
martinus zegt
@dizono:
En dat hij de best verkochte boodschappenwagen van Nederland was afgelopen maand.
Geen enkele auto werd vaker op naam gezet.
db87 zegt
@martinus: Persoonlijk heb ik ook niks met dit soort kleine koekblik autootjes maar dit is gewoon dom gelul om een A-segment auto af te zeiken. Alle, ik herhaal, alle concurrerende A-segmenters worden gebouwd in lage lonen landen. Bij dit soort autootjes is het een topsport voor de autofabrikanten om voor ca. 10000 knaken een zo compleet/volwassen product te bouwen.
De Opel Karl staat momenteel als beste aangeschreven in z’n klasse.
martinus zegt
@db87: Ik zeik helemaal niets af. Ik ontkracht alleen de leugen dat deze auto in Duitsland..of zelfs maar in Europa is gebouwd/ontworpen etc.
Ik denk zelfs dat ze in Korea betere auto’s ontwerpen in Bouwen dan in de Ghetto’s van Russelsheim.
Bijna alle innovatieve auto’s (Zoals de Bolt, Volt) en de (topsport) kleintjes worden bij GM in Azië ontworpen.
Het mooie van Auto’s van de concurrenten is dat ze wel in Europa gebouwd worden, dus dat als je er een koopt, je geld en de werkgelegenheid binnen de onze eigen Europese economische unie blijft.
– De Aygo/Peugeot 108/Citroen C1 worden gebouwd in Tjechië (EU)
– De UP/Mii/CityGo in Slowakije (EU).
– De Fiat 500 in Polen (EU)
– De Fiat Panda in Italië (EU)
etc.
Andere Europese (en zelfs Aziatische) merken, doen het wat dat betreft naar mijn inzicht veel beter. Natuurlijk is wereldwijde productie aan de orde van de dag met alle producten die we kopen, maar voor zowel eigen portemonnee als voor het milieu is het op lange termijn beter lokaal te produceren en te consumeren.
Maargoed, met inachtneming van de kwaliteit van producten die uit normaal onder leiding van GM- usselsheim komen. ([url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Corsa]verouderde platforms[/url], [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Insignia]overgewicht[/url], [url=https://fd.nl/ondernemen/1140576/volvo-verslaat-duitse-auto-s]hoge[/url] onderhoudskosten, en bij lage kilometrage al naar de [url=http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png]sloop[/url] moeten) snap ik wel dat GM heeft besloten de productie in Azië te doen, het resultaat is best goed voor deze klasse.
willeme zegt
@martinus: mag ik vragen waarom je je er zo druk om maakt? Gewoon een vraag. A-segment auto’s: weinig marge. Dus heeft Opel nog nooit zijn eigen A-segment auto gebouwd.
De eerste Agila was een Suzuki Wagon R en de tweede een Suzuki Splash. Niets vreemd aan.
Toyota werkt samen met PSA en Volkswagen heeft de Up gedeeld met de Mii en Citigo.
FIAT houdt zijn modellen net altijd even langer in productie en bouwt meerdere A-segment auto’s op het zelfde platform om kosten te besparen.
Ik weet dat je heimelijke gevoelens koetert jegens GM producten, diesels en Skoda’s met een vRS badge, maar deze kan ik even niet plaatsen.
martinus zegt
@willeme: Stukje werkgelegenheid. Ondanks kleine marge per product, worden A-segmenters wel in grote getalen gebouwd.
Dit autootje is de meest verkochte auto in Nederland, maar levert nauwelijks Europese banen op.
menaz zegt
@martinus: Daewoo.
cliosport2000 zegt
@2wheeler: Kippenvel: ‘Het effect treedt op bij het voelen van kou of bij bepaalde emoties, zoals angst of diep ontzag.’
Ik zie toch mogelijkheden tot kippenvel..
2wheeler zegt
@cliosport2000: Daar heb je zeker een punt!
406_v6 zegt
@2wheeler: ik denk dat @martinus eerst een doos kleenex opmaakt en dan voor de deur van z’n lokale Opel dealer bivakkeert om ‘m als 1e te kunnen aanschaffen
Jochempie zegt
Mwah… Doet u mij maar een Cross Up!
pinut187 zegt
En dan extra betalen voor ongespoten bumpers..
sanderm3 zegt
Driewerf gaap..
clarkson zegt
Verschikkelijk lelijke auto zeg.
bartteeuwen zegt
Als ze hem nou 4wd zouden geven zou dit nog best een grappig auto’tje zijn.
't Peugje zegt
@bartteeuwen: Ja, en dan met 2.0 Turbo met 180 pk. Nu is het weer het bekende verhaal van de doelgroep voor 20’ers en de daadwerkelijke koper van 60+…
beetec zegt
Buiten het feit dat dat ding gewoon lelijk is zou ik afhaken op de naam. Karl.. Serieus, zou voor mij een reden zijn verder te kijken.
reactief zegt
@beetec: Best wel Gay om af te haken op een auto door z’n naam…
beetec zegt
@reactief: gay is als je een auto kiest om zijn naam ;)
mart144 zegt
Maar dat is lelijk, net zoals alle andere (sl)opels
bartteeuwen zegt
@mart144: Wat een leuk woordgrapje. Kende ik nog niet..
martinus zegt
@bartteeuwen: ‘funny cause it’s true’.
trustmeiamanengineer zegt
Schijnt best een goed wagentje te zijn, met een pittige driepitter. Maar die plastic meuk en hoge poten voegt zeer weinig toe wat mij betreft.
poursuivant zegt
Die achterbumper is toch wel een grap. Aan de voorkant zie je nog wat kleur met een grijze rand, prima. Maar die achterkant is echt te kort door de bocht. Past totaal niet in het geheel.
wilbertg zegt
Hij durfde desondanks voor de photoshoot / render nog niet van het asfalt af te gaan.
pomoek zegt
Met al die vouwen lijkt het op een Opel Agila die ze in een slecht passende jurk hebben gewurmd.
snorrie11 zegt
-edit: ja ;)-
Ram-G-maN zegt
Ook verkrijgbaar in geriatrie grijs?
harryb zegt
DUITSER ???? Amerikaan bedoel je :)
potver7 zegt
@harryb: O, dus volgens jouw definitie is Volvo een Chinese auto, en Jaguar Indiaas? Maar dan zijn Lada’s en Nissans Franse auto’s…
paganizonda760nc zegt
Dit ding doet mij denken aan een 45 km/u brommobiel. Echt vreselijk.
autodrome zegt
De natte droom van elke bejaarde die nog kan sturen, hoge zit en instap – check, geen vrees voor hoge – drempels – check, ‘stoer’ plastic(fantastique) uiterlijk – check, bekleding waar gezever makkelijk van af komt – check, Duitsers maken geen grappen met bejaardenauto’s – check, check maar door …
oxymoron zegt
@autodrome: Stond laatst een voor de deur, en aangezien dat helemaal nieuw was even met de eigenaar gepraat. Inderdaad, voor de doelgroep een prettig vervoermiddel. Niet mooi, maar dat wil men ook niet. Het moet rijden, je moet er lekker in zitten en de kosten moeten binnen de perken blijven. Daar voldoet hij in alle opzichten aan. Wacht maar tot de opvolger van de Agila/Splash hier komt, de Suzuki Ignis (Igonis zeggen de Japanners). Die gaan we pas echt lelijk vinden, en toch is hij heel praktisch.
lekbak zegt
Beetje vroeg voor een 1 april grap volgens mij…
mazdarx zegt
Niet grappig inderdaad, eerder treurig. Doe mij dan maar de Juke (Puke, Joke, Fluke), die is dan weer wel grappig.
Graafke zegt
Die achterbumper is echt verschrikkelijk lelijk zo
Dutchdriftking zegt
Ik vind het de perfecte auto voor m’n zus. Maatje Panda, maar net even wat beter bestand tegen paaltjes en drempels.