McLaren-chassis te koop, welke koets zou jij bouwen?

Auteur: , 103 Reacties

In Frankrijk wordt momenteel deze tot op het bot uitgeklede McLaren MP4-12C aangeboden, die zich natuurlijk perfect leent voor een projectje.

Met de MP4-12C (rijtest) begon voor McLaren een nieuw tijdperk. Op een enkel straatlegaal model in de voorgaande decennia na, was McLaren toch vooral een fabrikant van racewagens. Dankzij de MP4-12C veranderde dat en het chassis en aandrijflijn dat je hier ziet, vormt nog steeds de basis voor de huidige modellen uit Woking.

Bij deze 12C gaat het om een 3.8 V8 die midscheeps geplaatst is en goed is voor 625 pk. De krachten worden via een 7-traps SSG-automaat naar de achterwielen geleid. Al dat moois kun je voor slechts 40.900 euro in Frankrijk kopen, nota bene bij Ferrari-dealer Charles Pozzi. Meer dan dat krijg je ook niet, want de volledige koets mist, net als -op de cruciale bestuurdersstoel na- het interieur.

Je kunt natuurlijk net zo lang ebay en Marktplaats afstruinen tot je de missende onderdelen hebt gevonden, maar het is veel leuker om gewoon een andere koets op dit rolling chassis te zetten. Een beetje zoals deze Kever op Boxster-onderstel, maar dan nog epischer. De wielbasis bedraagt 2670 mm, dus het zou wel handig zijn als de donor de wielen op ongeveer dezelfde afstand van elkaar heeft staan. Mijn bijdrage is een Volvo V70, die een wielbasis heeft van 2664 mm en wiens vierkante koets deze McLaren ongetwijfeld prima kan huisvesten. Alleen wel even flinke spatbordverbreders fixen…

Volvo V70R

Met dank aan @goodolddays voor de tip!



103 reacties

Naar Touring in Italië. Die weten er wel raad mee…..
Of Zagato.
@ericc:
Mee eens, in gestrekte draf richting Zagato hiermee. Kweenie of jij toevallig nog last hebt van ‘leggende gelden’ anders zouden we er een gezamenlijk projectje van kunnen maken . . . :D
@ericc: Nah, ik zou hem laten zo. Of rood spuiten en een Mario kostuum dragen als ik erin zit.
@ericc: Alfa Romeo Disco Volante Spyder of coupe body erop. Radiateurs voorin. Helemaal top.
De prijs valt me alles mee zeg!
Alfa 159, wielbasis 2700mm, moet lukken, heeft ie eindelijk een motor die het gewicht aan kan hehe
@goodolddays: Deze aandrijving past perfect in een Alfa Romeo 4C, de tub kun je dan verkopen. Leuker is er een klassieke coupe van te maken met de Giulia Sprint Speciale met de motor voorin. Hiervoor moet je een Sprint Speciale met chassisnummer vinden, de staat is minder belangrijk.
Ik zou er een sleeper van maken door er een Citroen C5 Tourer koets erop te zetten ;-)
@rocky: Sleper? Moet je wel eerst een trekhaak op je auto monteren voordat je caravans gaat trekken…
@rocky: ja!
@rocky: liefst de 1ste generatie C5
@rocky: heeft dan niemand door dat dit een chassis is met midden motor? :-/
Een saaie Volvo 240, wielbasis 2800 dus kan haalbaar zijn. Ultieme sleeper!
@shibby: Geweldig idee!
Ik zou er een vorkheftruck van maken. Het middelste gedeelte aan de voorzijde wegsnijden en lekker de hele dag pallets rondrijden.
@viezefreddyw: ik denk dat je de pallets dan in het gezicht hebt hangen
Suzuki wagon R
renault kangoo
Opel Calibra ..
@lincoln: dat is gewoon lullig. Dan ben je nog sneller dan het origineel!
@lekbak:

Een rooie .. Vol spoilers .. Petje achterstevoren .. Double schakelketing ..
En dan echt alles genadeloos zoek rijden ..
@lincoln: LOL good one!
Ford Transit
Volvo Amazon
VW T1
Uhh geen natuurlijk. Stoel erin, helm op en gaan!

Als het echt moet iets SLR stirling Moss achtigs, maar geen voorruit.
@lambo4all: dus je wil alleen maar achteren rijden?
@wiellem: nee, op een stirling Moss heb je ook geen achterruit. Gewoon volledig op, dat bedoel ik.
@wiellem: De grap was leuker geweest als @lambo4all ook daadwerkelijk ‘vooruit’ in plaats van ‘voorruit’ had geschreven.
@edge: you go over the edge right now!
Kenteken erop en klaar :D
(helm wordt aangeraden)
@crashieej: Met dat “en klaar” ga ik met je mee.. dat met dat kenteken… umhmmzzzz iets met lampjes, reflectors, spiegeltjes e.d. hier en daar.. denk dat dat iets gevoeliger ligt.. whehe.
@Freewarefreak: welnee joh, gewoon in Engeland op kenteken zetten. Daar hoef je amper lampjes en reflectoren te monteren.
Jaguar cj13
Een BMW i8… Wielbasis 2800 mm en CFRP body. Dan kom je in totaal op 1000 kg?
@cupsport: Epic!
Hmmm… De ‘ultieme’ sleeper of juist een unieke one-off met een koets van één of ander exclusief designhuis…

Eerlijk? Ik weet niet wat kiezen. Mag ik er nachtje over slapen? :-)
Een Hummer H1
Reed vanochtend toevallig nog langs de McLaren winkel hier in Parijs. Zag het niet in de etalage staan, stond wel ander leuks.
Ik vind het wel problematies dat de boordcomputer er niet bij zit. Dan kan je dus nooit de afstellingen van uit de auto doen zonder dat je dat ergens nog vandaan moet halen.
@kjeld: Hier heb je juist niks aan, die systemen zitten allemaal aan elkaar gekoppeld. Als je dan bepaalde componenten mist heb je altijd storingen in het systeem, of het werkt helemaal niet door een missende sleutel bijvoorbeeld.. Gewoon een vrij programmeerbaar systeem er op en ff langs een bedrijf met een vermogensbank en alles laten afstellen. Aangezien je dan niks te maken hebt met emissies enz. haal je er dan waarschijnlijk ook nog meer vermogen uit.
@evian: Denk juist dat je dat bij een computer gestuurde auto van McLaren je dat wel nodig hebt. Bij een VAG modelletje kan ik je volgen, maar hier zit wat meer computer techniek in dan een motor mapping.
@kjeld: juist niet. McLaren is een kleine fabrikant, de electronica en software is derhalve relatief eenvoudig. Een Polo is in dat opzicht complexer.
@mashell: Uh.. nee. Door het kleine Volume wordt het juist complexer, ze ontwikkelen het namelijk wel zelf. Het McLaren P1 computer systeem is waarschijnlijk een uitbreiding op dit basis systeem. Kortom erg complex.
Het VAG systeem zit nog in mijn Skoda Fabia, dat zou je zo kunnen gebruiken. Alles wordt door volume productie simpler en goedkoper. Dat is het gevolg van economie.
En McLaren is niet klein laten we daar duidelijk over zijn. Die leven van licenties op ontwikkelde technieken.
adaptive suspension, torque vectoring bijvoorbeeld.

Lees dit even voordat je oordeelt:
http://www.extremetech.com/extreme/122031-5-tricks-automakers-can-learn-from-mclarens-231400-mp4-12c-supercar
@kjeld: Zitten die niet gewoon ergens weggewerkt? Voor de motor moet het wel lukken met een aftermarket ECU, de versnellingsbak word een stuk lastiger.

Offtopic: Had ook even perongeluk mijn ad-block uitstaan dat is echt niet te doen zeg. Meteen staat heel je scherm vol met afschuwelijk flash reclame. Als er reclame is die niet over foto’s, door tekst of flistend in beeld komt zet ik hem wel weer af….
@kjeld: Ja lijkt me problematies.
Citroën c4 cactus
@eigenwijs bij nader inzien verkeerde winkel..
Is het een idee om deze erop te plakken? Dan wordt het misschien nog wat dit seizoen…https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Alonso_Monaco_2016.jpg/1280px-Alonso_Monaco_2016.jpg
F430 ?
@mrbasa: Haha er een Ferrari kitcar van maken zou geniaal zijn.
@reistje:

Een Pontiac Fiero !!
@reistje: met een sticker achterop; eat my dust McLaren ;)
Mehari of een Wartburg
Volvo 240 estate ook wel 245 genoemd! Of een Ford Scorpio MK1 omdat dat helemaal niemand zou doen. En als bonus. Een Multipla! Met z’n 3e voor in!! Hoe tof?
Vw t3
Volvo C70. Wielbasis: 2660, alsof ie ervoor gemaakt is.
Opel kadett c of e46 coupe
Laat Zagato er maar iets moois van maken
911T
2x smart for2
via Android app
Kia Picanto!
Dacia Logan sedan of een Volvo S40.
Ik heb er ff over nagedacht. En ik zou een mooie Italiaanse body op laten zetten. Iets sierlijke en met klasse.
Reliant Robin
Ik zou er zelf een Alfa Romeo Carabo op neerzetten
@hooismans: Hele mooie keuze hoor! Een Ferrari Modulo kan ook nog. Of de Dome Zero!
Peel 50
Opel Karl Rocks natuurlijk
@michiel_vd_brink: leuke basis voor een project!
@w0o0dy: Inderdaad een mooie basis, maar dit specifieke object mag nooit, in welke vorm dan ook, de weg op. Dit betreft een showmodel zonder kenteken die McLaren op beurzen toonde. Je kan hier pas wat van maken als je de volledige medewerking van McLaren krijgt.

Om iets met een McLaren te kunnen doen, moet je een complete auto met de juiste papieren aanschaffen en die dan ombouwen.
@michiel_vd_brink: track day Special van maken? Iets compleet onbetaalbaars als inspiratie. Een soort 917 hommage (beetje Porsche plagen gezien de techniek) of een Jaguar Le Mans auto maar dan naar dit decennium gebracht…
@w0o0dy: of iets in de Vision Gran Turismo hoek… Mazda’s visie is bijvoorbeeld erg fraai.
@Michiel_vd_Brink: waarom precies?
Als je dit ombouwt en RDW gekeurd kan krijgen, wat heeft McLaren er dan mee te doen?
@m-tfsi: wordt een duur geintje. Hoogstwaarschijnlijk rijdt dit chassis niet eens.
@Michiel_vd_Brink: aha, bedankt! K was gewoon benieuwd ;-)
Leuke basis voor een Henrik Fisker projectje…..
Voor mij graag dezelfde body als die zwarte Lancia Stratos reïncarnatie van een aantal jaren terug. (2010?)
Nu we toch bezig zijn: dan wel met afneembaar targa-dakje voor de optimale rijbeleving.
@bastiaangt: die was gaaf ja!
Een Audi 100 Avant TDI.

@reistje: Als ik een (willekeurige) AB-pagina herlaad resteren er slechts 2 kleine niet storende ads.
Zonder twijfel zo’n heerlijke Volvo 242 ( http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-volvo-242-turbo-evolution-90798 ). Ultieme restomod!
Een pick up. Goed de laadbak moet wat hoger komen maar je hebt laadruimte voor en achter. Snelkoerier
Honda NSX, omdat het vermogen niet echt overeenkwam met de uitstraling die de auto had. Je verwacht een 500+pk sterk beest maar was niet sneller dan een E46 M3 en tweede generatie E36 M3 (3.2L).
Toyota Prius MK I
Zo ziet een kaal basismodel bij McLaren er dus uit.
Tja, de Fiat Multipla heeft ook een wielbasis van 2670 mm…….
Een 2cv koets waait er gewoon af, dus die dan maar niet.
Ik heb heel graag véél ruimte dus een superb combi?
De minimalisten onder ons kunnen een stukje vakwerkligger ( bvb van een lichtbrug ) monteren en voor de Ariël atom look gaan?

Of een pick-up (el camino?) zou bij menig lezer hier ook nog wel geapprecieerd worden denk ik.
Ik moet toch echt aan Roadkill denken. De omgebouwde corvette kart dus maar dan epischer :)
Een paar plastic kappen er op schroeven en Ariel Atoms uitdagen :D
Ik kies voor een doe-het-zelf carrosserie :-P
Een moderne intrepretatie van een Can Am Mclaren
Gewoon koplampen erop en klaar. Toch veel leuker?
Waarom mist al het genoemde? Wat is eraan vooraf gegaan??
Hoe komt een Ferrari dealer aan een nieuw McLaren chassis?!?
DeLorean.
Ferrari 488 kas erop.
Citroën Snoek zoals ze hem noemen! Oftewel de DS..
Roadkill stijl, geen vette kart maar een MC laren kart. Dus een mooie kooi erop, lampjes en klaar :p
@nielsemans: De man die de kooi gelast heeft, heef inmiddels meerdere exemplaren verkocht. Sinds die uitzending een stuk of 3 geloof ik. Tof ding, in een latere aflevering gooien ze er slicks onder en nog wat upgrades. Sneller dan een Hellcat op het circuit waar ze toen reden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).