Deze Peugeot had een dikke V12

Auteur: , 29 Reacties

Sacre bleu!

Ongeveer anderhalf decennium geleden ging het roer designtechnisch om bij Peugeot. De 106, 206, 306, 406 en ga zo maar door waren nog aardig subtiel vormgegeven auto’s zonder al teveel uiterlijke poespas. Daarvoor in de plaats kwam de nieuwe designtaal die werd gedomineerd door de enorme muil in combinatie met flinke lichtunits aan de voorzijde.

Uit de gekozen bewoordingen kun je al een beetje aanvoelen wat ik er persoonlijk van vond, maar kennelijk was Peugeot ook van mening dat de muil niet kon blijven. Inmiddels bouwen de Fransozen immers heel andere auto’s en we moeten toegeven dat die er stukken beter uitzien dan die van de X07-generatie.

Deze Peugeot had een dikke V12

In het muil-tijdperk verraste Peugeot vriend en vijand met de bizarre 907. Deze concept car werd gebouwd ter ere van de overgang naar een nieuw designcentrum en voor de gelegenheid werd een dikke V12 voorin de neus gelepeld. Het blok bestond feitelijk uit twee aan elkaar gekoppelde V6’en en was goed voor 500 pk.

De standaardsprint duurde iets meer dan vier tellen en het gewicht van de 907 bedroeg 1.400 kg. Het chassis werd opgetrokken uit koolstofvezel en de voorruit vormde tezamen met het dak en de achterruit één glazen geheel. De spoiler klapte omhoog en omlaag en de uitlaten staken uit de flanken van de auto.

Uiteraard is de styling een subjectief puntje, maar toch moet ik toegeven dat dat interieur er wel behoorlijk stijlvol uitziet. Jullie idee?



29 reacties

Stijlvol, grote leuke motoren en veeeel power. Dingen die niet belangrijk zijn voor Peugeot.
In dit geval sluit ik me geheel bij de heren May en Clarkson aan.
Heerlijk overigens die kleine details die ze in die meeting hadden verwerkt. Als je ‘flauw’ en vooroordelen, over de top doet, is het toch wel leuk!

https://www.youtube.com/watch?v=JQugEZOrZSc
Clowncar ..
helemaal grappig ..
Ruik eens aan deze bloem ..
Flapschoenen .. rooie neus ..
@lincoln: er is niet veel meer over van die drugsvangst in Brabant zo te zien
@2wheeler: 😂😂😂
@2wheeler: hij heeft wel gelijk.
Ze openden een nieuw designcentrum maar hadden toch nog ergens een fotootje van de 1961 Ferari 250 SWB liggen. Toevallig ook zomaar een Pininfarina design, Pininfarina, waar ze toen net afscheid van hadden genomen om de generatie grootmuilen te gaan ontwerpen.
http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750×422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/385/086/6/S3850866/slug/l/1961-ferrari-250-gt-swb-bis-artcurial-1.jpg
@desjonnies: het gerucht gaat dat ze in die tijd ook een spion actief hadden binnen het SLR project van Mercedes en mc Laren…
@desjonnies: hij had best in productie gemogen 😉
Een V12 en nog grotere grotere smile dan Bliksem McQueen.
Ik vraag me altijd af wat de doelgroep voor deze auto zou moeten zijn, bejaarden met een stompe neus die een getunde 207 reden?
Jammer van dat grote Peugeot logo. Zonder zou het veel mooier staan vind ik.
Dat glazen blobje boven de motor laat me wel vragen stellen bij de hoeveelheid nutteloze ruimte voor de motor.
Slr??
@ater:

Kon me vinger er niet opleggen .. maar idd ..
Ook al zo een Pipo mobiel ..
@ater: soort SLR meets Thunderbirds
Dit is gewoon een Ferrari F12 met Peugeot-neus!
De X06 generatie vind ik een van de mooiste generatie. De facelift 406 break met een HDi als topper. De coupe niet.
Indrukwekkend ding maar wat was die designrichting die ze toen kozen toch om te janken! Blij dat ze het nu anders doen. De 3008 is schitterend.
Ziet er niet slecht uit
Gaaf! Beetje een Franse SLR
Kan zo in een tekenfilm, dat ding 😂
Waarom noemt niemand de RCZ? Dit is duidelijk een studiemodel daarvoor, lijkt me.
@j4cks0n: meer een slr… zijkant met de koelsleuven, daklijn, lange neus…
Het heeft wel wat weg van de Ferrari California vind ik. Wel een mooie concept.
Gemiste kans. Hadden ze de lichten wat verder laten doorlopen, dan waren ze het eerste merk met A-stijlverlichting geweest.
Hallo Carglass, ik heb een flinke ster in mijn voorruit van mijn 907, wat ben ik kwijt?
Deed me meteen denken aan een Ferrari 275 GTB uit 1965. Ook met V12.
ik ws altijd meer te spreken over de 607 feline
Hadden ze destijds op basis van deze techniek niet een mooie Franse Grande Tourisme kunnen bouwen onder het merk Delage of Delahaye ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).