Deze Phaeton leverde 2,3 mljoen dollar op

Auteur: , 18 Reacties

En er prijkt geen VW-logo op de neus.

Deze Phaeton leverde 2,3 mljoen dollar op

Je kijkt namelijk naar een vette Duesenberg Model SJ ‘Sweep Panel’ Phaeton by Lagrande. Een hele mond vol voor een geweldig fraaie auto, dus we zien die lange naam maar door de vingers. Deze gigantische auto stamt uit 1933 en onder de kap ligt een dikke 6,9 liter acht-in-lijn, die dankzij een supercharger goed is voor een stevige 320 pk. Naar huidige maatstaven niet super, maar ruim 80 jaar geleden een bijna buitenaards vermogen.

In totaal werden elf LaGrande Sweep Panels gebouwd en slechts drie van deze auto’s hadden een supercharger. Dit specifieke exemplaar is uniek vanwege het ruitje tussen de cockpit en het passagiersgedeelte. Als meneer en mevrouw achterin uit de wind wilden zitten kon het ruitje worden opgeklapt. We raden de nieuwe eigenaar trouwens aan om het ruitje omhoog te laten als dit ding z’n topsnelheid van 220 km/u bereikt.

In de tussenliggende jaren werd de Duesenberg voorzien van een andere supercharger aangezien het origineel niet uitblonk in betrouwbaarheid. De eerste jaren van z’n leven sleet deze beauty trouwens in de Verenigde Staten, maar in de jaren ’50 werd de auto verscheept naar Mexico. In 1968 werd de SJ aan een Amerikaan verkocht en vanaf dat moment bevond de auto zich weer op home turf. Wéér later kreeg de Duesenberg z’n originele supercharger terug.

Wie de laatste eigenaar van de SJ is geweest kunnen we helaas niet zeggen, maar hij heeft volgens veilinghuis Auctions America zeer goed voor de klassieker gezorgd. Laten we hopen dat de nieuwe eigenaar dat ook van plan is, hij of zij heeft immers 2,3 miljoen dollar voor de Duesenberg neergelegd.



18 reacties

Wat een absolute schoonheid. Het bedrag absoluut waard.
“It’s a doozy”
@exotic: mooier dan dit werden ze niet gemaakt; een Bugatti uit dezelfde tijd verbleekt toch een beetje naast een Duesenberg. Wel interessant is het feit dat Duesenberg de Bugatti U-16 motor in licentie heeft gebouwd. (Die U-16 is een mooi onderwerp om eens gedetailleerd te bespreken).
@406_v6: Doe dan! Brand maar los.
@exotic: bedoelde dat dat een mooi onderwerp is voor Autoblog 😁
Een absoluut kunstwerk op wielen, prachtig!

Bij Duesenburg moet ik altijd denken aan de Boattail Speedster. Niet de allermooiste auto ooit, maar wel gewoon cool.
http://www.victorycars.com/carimages/1933duesiereddrsiderearopen.jpg
@viezefreddyw: Jaa! Prachtig! Probeerde hem vroeger altijd na te bouwen met Lego.
@viezefreddyw: the f*ck, er gaan me ineens beelden in de kop op van een bouwpakket dat mijn vader had, volgens mij dit model in het vlageel (kan de basiskleur van het plastic geweest zijn) met rood interieur. Dat is echt 30 jaar geleden dat ik die voor het laatst zag denk ik!
@viezefreddyw: Bij Duesenberg moet ik altijd aan een lokaal op de IVA denken.
@viezefreddyw: grappig. Ik kende alleen de Auburn boattail.
Er staat er ook 1 in het Louwman museum, een SJ Type Dual Coil Phaeton. Ik meen dat Jay Leno destijds nog een hoger bedrag heeft geboden voor dag exemplaar aan Evert Louwman, dan hier wordt genoemd. Al doet Evert de Duesy nooit weg.
In de tijd dat er erg mooie auto’s werden gemaakt. Kunnen ze nu heel wat van leren.
Mijn huis is ook uit 1933, maar helaas niet zo in waarde toegenomen. Hij zou wel lekker staan op de stoep, beetje in stijl.
Wat een prachtige gigantische slee! Kan geen enkele moderne Rolls Royce of Bentley tegenop.
Zoals ghost net al zei heeft Evert Louwman ook een paar van zulke heerlijke sloepen in z’n museum staan, dikke aanrader sowieso dat museum.
Jay leno zal hem wel kopen
In 1933 werden er zat mooie auto’s gemaakt ..

Voisin C20 V12 doet ongeveer hetzelfde .. en terecht ..

Dit soort auto’s mogen NOOIT meer in handen komen van arme mensen ..
Uit de tijd dat Amerika heel erg goede – misschien wel de beste – auto’s bouwde.
Duesenberg, Packard en Cadillac behoorden tot de absolute top.
Prachtige wagens, mooie en vooruitstrevende techniek: V12, V16-motoren…
Wow. Genieten zo’n auto!
Wauw, gewoon wauw.
Mooie auto’s…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).