Lease maar: Alfa Romeo Giulietta of Lexus CT200h

Auteur: , 59 Reacties
Alfa Romeo Giulietta - Lexus CT200h

The not-so usual suspects.

Het is wat je jezelf belooft bij je eerste echte promotie: een leuke leaseauto. Jarenlang rijd je Kia Picanto’s en Seat Ibiza’s van de wagenparkbeheerder. Prima auto’s, daar niet van. Maar nu kun je dan eindelijk je eigen auto uitkiezen. In dit geval wil je een premium 5-deurs hatchback. Comfortabel, praktisch en luxe zonder dat het over de top is. Je gaat naar de paleizen van Audi, BMW en Mercedes-Benz om folders te scoren. Je slingert de configurators aan, je vinkt aan wat je wilt hebben. Ouch, dat doet pijn. Zelfs als je rustig aan doet, gaat het al hard richting de 40 mille.

Dat is gewoon te veel. In de lease valt het relatieve prijsverschil mee, maar in de bijtelling niet. Wat zijn je opties als je een premium C-segment hatchback zoekt? De Volvo V40 is de perfecte kandidaat. Premium, net wat betaalbaarder en completer dan de Duitse Drie. Maar de parkeerplaats op kantoor staat vol met die auto’s. Dus wat dan? Nou, deze twee. De Alfa Romeo Guilietta en Lexus CT200h zijn originele alternatieven. Maar is het ook wat? Team AutoBlog gaat het onderzoeken. In onderstaande tabel stellen we beide deelnemers uitgebreid aan je voor:

Merk:
Alfa Romeo
Lexus
Type:GuiliettaCT200h
Uitvoering:2.0 JTDm 150 Business SuperHybrid Sport Edition
Catalogusprijs:€ 32.950€ 32.995
Fiscale prijs:€ 31.950€ 31.755
Leasetarief:€ 700€ 685
Vermogen:150 pk bij 3.750 tpm136 pk bij 5.200 tpm
Koppel:380 Nm bij 1.750 tpm207 Nm bij 2.800 tpm
Topsnelheid:210 km/u180 km/u
0-100 km/u:8,8 sec.10,3 sec.
Verbruik:1 op 25,01 op 26,3
CO2 uitstoot:105 gr/km88 gr/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
Er is een verschil in aandrijflijn. De Alfa Romeo heeft een conventionele dieselmotor onder de kap. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie. Een TCT-automaat is leverbaar op de 120 pk diesel (en kost ongeveer hetzelfde als de handgeschakelde 150 pk diesel). De Lexus heeft een atmosferische benzinemotor van 99 pk én een elektromotor, die via een CVT automaat de krachten overbrengt op de wielen. Wat ons ook opvalt: dit zijn niet de nieuwste auto’s. De Alfa Romeo komt uit 2010 en de Lexus uit 2011. De Lexus is een paar maanden geleden opgefrist, de Giulietta vorig jaar.

Qua uitrusting ontloopt het elkaar niet veel. De Alfa heeft parkeersensoren voor en achter plus ledkoplampen, die de Lexus niet standaard heeft. De CT200h pareert dat met licht- en regensensor, dimmende binnenspiegel, stoelverwarming en een achteruitrijcamera. Maar in tegenstelling tot de Duitse tegenstrevers, heb je wel alles wat je nodig hebt. Groot navigatie scherm, een audio-installatie, gescheiden climate control, boordcomputer en een setje nette velgen zitten er standaard bij beide al op.

Exterieur
Dat de Alfa Romeo al weer 7 jaar meeloopt zie je niet direct aan het uiterlijk, ondank diverse kleine facelifts. Zo’n schoonheid als de 147 is het niet, maar het is nog altijd een knappe kar om te zien. Afgelopen jaar heeft de Giulietta een kleine update gehad. De grille van de Alfa is prachtig, de rest van de neus is wel aardig. Schuin van achteren is de Giulietta op zijn mooist. Het is een clean ontwerp, met enkele fraaie details. Zoals die uit duizenden te herkennen achterlichten en de verborgen handgreep achter.

Alfa Romeo Giulietta

De laatste facelift van de CT200 heeft de auto veel goed gedaan. Alles is even wat scherper en strakker, in lijn met huidige moderne Lexussen. De compacte Lexus is niet bepaald moeders mooiste. Dat wel niet zeggen dat het geen bijzonder ontwerp is, dat is het namelijk wel. Er is geen een hatchback die lijkt op een CT200h. Met name die achterkant met dat rijtje in de C-stijl is zeer kenmerkend.

Lexus CT200h

Interieur
Het interieur van de Alfa Romeo is net als het exterieur heel erg strak. Misschien zelfs iets te strak, want je hebt niet echt het idee in iets bijzonders te zitten. Ook ziet het er een beetje gedateerd uit, wat het ook is. Het multimedia-scherm is wel fraai weggewerkt, dat zat vroeger bovenop. Voorin in de Alfa is het uitstekend toeven, maar achterin is houdt de ruimte niet over. Hetzelfde geldt voor de kofferbak. Met 350 liter prima te gebruiken, maar er zijn ruimere auto’s.

Alfa Romeo Giulietta

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Lexus. Het is een prima interieur, het komt zelfs wat hoogwaardiger over dan dat van de Alfa Romeo. Afwerking en materialen zijn prima, maar ook hier merk je dat de auto alweer een tijdje meegaat. Qua ruimte zit je voorin op zich goed, alhoewel voor sommige mensen de brede middentunnel in de weg kan zitten. Achterin zit je wat krapper dan de Alfa en ook hier houdt de kofferruimte niet over.

Lexus CT200h

Rijden
Tot nu toe lijken de Giulietta en CT200h redelijk aan elkaar gewaagd, maar daar gaat hier verandering in komen. De Alfa Romeo is gezegend met een 2.0 dieselmotor. Als er iets is wat de Italianen kunnen, is het fijne diesels maken. Deze motor levert 150 pk en maar liefst 380 Nm. Tel daarbij op dat het gewicht redelijk beperkt is en je kunt concluderen dat deze auto de koning op de tussensprint is. Invoegen, inhalen of stampen op de Autobahn: de Alfa doet het moeiteloos.

Alfa Romeo Giulietta

Dankzij een compleet afwijkende aandrijflijn is de rijbeleving in de Lexus dat ook. Tot 100 km/u voelt de auto erg vlot aan, de elektromotor werkt dan mee en deze reageert direct. Maar boven de 100 km/u merk je dat het concept van een hybride niet gemaakt is voor hoge snelheden. De CT200h is dik 100 kg zwaarder dan de Alfa. Op hogere snelheid werkt de elektromotor ook niet meer mee. Feitelijk ben je met een 99 pk motor en CVT onderweg. Dat betekent heel veel toeren, weinig acceleratie en een hoog verbruik.

Lexus CT200h

Conclusie
Twee totaal verschillende benaderingen voor een premium hatchback. Er zijn veel overeenkomsten, maar belangrijke verschillen. Welke keuze het meest geschikt is, ligt eigenlijk heel erg aan je rijstijl en vooral wáár je verwacht veel te gaan rijden. Rijd je veel lange afstanden, dan is de Alfa Romeo waarschijnlijk een fijnere kompaan.

Pendel je constant in de Randstad en tussen druk stadsverkeer, dan is de Lexus zeker de moeite waard. Juist daar weet de CT200h zijn voordeel te halen uit zijn aandrijflijn. Nog een voordeel voor de Lexus is de ‘Red Carpet’-behandeling, die je ook krijgt bij grotere Lexussen. Dit houdt in dat je auto voor een beurtje gewoon bij jezelf wordt opgehaald en teruggebracht. Zo houd je meer tijd voor jezelf over. Dat is pas echt premium.



59 reacties

Twee auto’s die je in dit segment toch wel links moet laten liggen. Bij vrijwel elk ander merk kun je voor hetzelfde geld kiezen voor een auto die frisser oogt, nieuwere technieken aan boord heeft en wellicht zelfs wat zuiniger is. Ik zou beide auto’s dan ook laten staan en elders shoppen.
@Edge: wie geeft dit soort alfa afkeurende berichten 14?!
@sjonniedeluxe: elk weldenkend mens?
@sjonniedeluxe: Ik denk dat dat realisten zijn. Alfa is een prachtig merk met een mooie historie, dat kan geen autoliefhebber ontkennen, maar we moeten ook niet alles met het Alfa-logo erop blindelings de hemel in prijzen.
@Edge: de giulietta is m.i. nog altijd een goede optie. De 1.4 met 170pk en tct versnellingsbak rijdt als een speer.
@sjonniedeluxe: ik moet zeggen dat ik deze Guilietta nog steeds allemachtig prachtig vind. Vanaf het begin. Dat kunnen we van de Guillia niet zeggen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik zou de Alfa kiezen maar dan met automaat (en dus 120pk als dat moet). Zelf schakelen zou ik echt niet meer willen in een nieuwe auto. Daarvoor zijn de aandrijflijnen teveel verprutst om kunstmatig beter te zijn voor het milieu en hebben ze teveel elektronische bemoeials. Het is dat die lexus zo lelijk is want die aandrijflijn is zo gek nog niet.

Maar eigenlijk zou ik een c3 of Fiesta halen en de kilometers bijhouden. Geen bijtelling maar wel een leuke youngtimer als gezinswagen.
@lekbak:

En met die 120pk kun je ook gewoon even naar Squadra gaan, problem solved ;)
Sinds dat ik een automaat heb (V70n) voor mij niks anders meer.
Alleen de W201 is handbak (5+R), maar die is dan ook gewoon awesome :P
@jack_abarth: Ware het niet dat dergelijke acties vaak niet zijn toegestaan bij een leaseconstructie.
@lekbak: helemaal mee eens
Uit deze 2: de Alfa zonder meer.
Ik zou voor de Lexus gaan, ding loopt blijkbaar gigantisch hard.
@woot: ja ik twijfelde ook al. Heb het even opgezocht, blijkt 180 te zijn.
@joost1996: dat doet mijn Clio met 1,5 Dci ook.. Bij de juiste omstandigheden zelfs 184 op de GPS.
@flutterby: Er stond eerst 280.
Zo der twijfel de Alfa! Wat een afzichtelijk lelijke auto is die Lexus toch!!
@e36m3gt: ik heb ook wel eens betere koplampen (op een alfa) gezien!
Ik ben een groot fan van je schrijfsels @willeme
Maar het zou prettig zijn als de artikelen eerst nog een keer doorgelezen worden alvorens te plaatsen.
En dat is helaas ook het geval bij de meeste artikelen van de autoblog scribenten.
Ik begrijp dat er vlot geschreven dient te worden, maar er staan zo regelmatig typ fouten in, dat het soms irritant is.
bv. Dat wel niet zeggen dat het geen bijzonder ontwerp is
Ondanks dat autoblog hq niet ver van TMG hq zit, wil niet zeggen dat jullie die kwaliteit van schrijven hoeven over te nemen.
Verder wil ik nog zeggen, vooral zo door gaan met de inhoudelijk kwalitatieve topartikelen!
@cjdg: eerst klagen en dan in je reactie ook de nodige fouten maken met betrekking tot afkortingen en het gebruik van punten. Ironie….
@eelco74: Gelukkig ben ik geen professioneel schrijver. Wel een actief lezer.
Ik mis zelf maar 1 . in m’n verhaal. de na de tag van de schrijver.
oh, en na het voorbeeld.
er staan maar 2 afkortingen in mijn stuk, bv en hq. help me dan even door m’n fouten aan te geven.
@cjdg: Waar is de edit knop, nu kan ik m’n hoofdletter fout niet herstellen.
Het is ook niet niks, zo reageren tijdens je werk.
De Alfa Romeo. Ja, hij is al wat ouder dan zijn concurrentie maar ik vind het nog steeds een leuke kar om te zien. De naam klinkt ook zo sexy! Plus het feit dat ik geen full-hybrid wil maar een diesel. Maar de Lexus heeft wel het mooiere interieur.
Ik zal gaan voor de Alfa. Niet alleen vanwege de voorliefde voor alfa maar ook omdat het de betere keuze is. De lexus is lelijk, rijd niet persé heel goed (ook niet heel slecht), en het interieur is een ramp. Wat kunnen Japansers er toch een zooitje van maken. Veel te veel knoppen en niks zit op een plaats waar je het wil hebben. Dit doet de Giulietta toch allemaal een stuk beter.
@joost1996: je hebt al in de gefacelifte CT gereden begrijp ik? Vertel, hoe was het?
@stgp: nee alleen de oude, rijden zou niet zoveel verandert zijn en dashboard is miss een klein beetje verbeterd.
Ik heb geen keuze hierin, moet de alfa worden conform de regels. Hybride is uitgesloten van deelname nadat mijn bedrijf erachter wat de werkelijke verbruikscijfers/actieradius van de Metsubsidie Foutlander waren.
‘Zo’n schoonheid als de 147 is het niet’. Daar kan ik mij in vinden! Man man man wat is die 147 lelijk, deze giulietta daarentegen!
Ik zou ondanks 9jaar Lexus Is ook voor de Alfa gaan. Tekenend: bij Louwman vonden ze deze Lexus geen echte Lexus…. dat was nadat ik de leenauto weer inleverde en het niks vond. Vooral de cvt…. Helemaal niks.
@ttr6: je krijgt toch altijd minimaal een vergelijkende leenauto mee?
Ze zijn inmiddels 7(bijna 8) jaar oud, als ik dan toch zou moeten leasen zou ik wel wat moderners nemen. Je kan voor 32,000 vast wel wat leukers vinden.
Giulietta natuurlijk, rijdt nog steeds goed, ziet er nog steeds lekker uit en het is een Alfa Romeo. Maar als ik zou leasen ipv 2e hands kopen van mijn eigen geld, zou ik voor een Mazda 3 gaan denk ik….
De alfa, ondanks de matige stoelen en de niet zo heel geslaagde voorkant. Die van de mito went, maar van de giulietta niet.

Hopelijk wordt de nieuwe giulietta van het zelfde niveau als de giulia.
100% de Alfa. Wegligging is heel strak. Echter slijt het leer wel rap maar dat kan je goed bijwerken. De Lexus is zo traag als dikke stront. Mijn broeder heeft deze en een sprintje tegen mijn Volvo 240 met 4ton op de klok incl. de meest trage 4pitter die Volvo ooit geleverd heeft kon hij niet inhalen met zijn Lexus Prius. Een fiets is dan nog een betere, snellere en groenere optie als je zelf een enorme eco bent. Zo niet, de Alfa dus.
@kennone: staande start bij het verkeerslicht zijn er maar weinig wagens die de Lexus bij houden.
@mashell: Ik denk dat de rest gewoon geen gas gaf. Ze zijn echt traag ook van af stilstand. Ik ben best Lexus fan maar deze auto is in alle opzichten gewoon niet Lexus waardig. Het is wel fijn als je gas geeft en je hebt je vrouw mee in de auto. Dat geluid wat deze bak produceert klinkt het zelfde als een stofzuiger en zonder iets (verkeerds) te zeggen herinner je je vrouw er aan dat als jullie thuis komen dat ze gelijk met het huishouden aan de slag kan😜
@kennone: Het is niet de power die je van een lexus gewend bent maar komop…optrekken vanuit stilstand is wel rap vanwege direct koppel.
Ja ik vergeleek het met mijn Volvo 240 Estate die volgens de fabriek bijna 14sec. Over de 0 naar 100 sprint doet. Ik weet niet wat daar na zoveel jaar en een berg aan kilometers van overblijft maar die Lexus gaat mij op die sprint gewoon niet voorbij. En dat vind ik bijzonder traag. En het koppel wat in eenkeer los zou komen van de Lexus voel ik niet terug bij het gas geven. Zou dat met de CVT bak temaken hebben?
@kennone: Denk eerder de vermogensstand…probeer het eens in de power mode want anders trekt ie redelijk slap op.
You had me at “autobahnstampen”…

Maar eigenlijk gewoon de Mazda 3. Mooier en moderner ontwerp dan de hier getoonde auto’s, en qua interieur zeker op een gelijk niveau, zoniet beter.
@karhengst: dat is ook geen usual suspect maar duidelijk de betere keus.
@karhengst: Zou ook mijn keuze zijn in dit segment, waarschijnlijk de CX-3. Verreweg de best rijdende auto in die klasse.
@PeugeotGTI: De CX3 is echter op de Mazda 2 gebaseerd, is deze daarmee niet wat kleiner en minder afgewerkt (geluidsdemping enzo) dan een 3?
@karhengst: Mazda’s zijn wat lawaaiig ja, de nieuwere modellen zijn al beter gelukkig. Afwerking is goed genoeg voor mij (zie nickname).
7 jaar geleden belde…
De giulietta maar dan met handbak. De tct automaat is niet prettig. Ben ik zelf ook voor gegaan maar dan benzine.
Een 15 jaar oude Lexus opduikelen van Marktplaats en 35% over de taxatiewaarde aan bijtelling betalen. Jij blij en werkgever blij….
De Lexus, want dan heeft die verkoper tenminste nog iemand gesproken deze week. Geintje. De GeileJetta natuurlijk! Want dan heeft die verkoper tenminste nog iemand gesproken deze week.
Dit is een gemakkelijke keuze voor mij de Lexus. Alleen de bekleding in een lichte kleur leer en zet maar voor de deur;)
Ik heb ooit een keer in een Toyota Prius CT200h gereden en het was een vreselijke ervaring. Vooral het gevoel dat die auto de Lexus badge niet waardig was kan ik me goed herinneren. Wat ik me niet kan herinneren is een langzamere auto dan die CT200h. De motor loeide, het ding zoop als een tempelier, maar voor de acceleratie had je een kalender nodig. Het gebeurde de hele tijd en elke keer ergerde ik me dood, er viel gewoon niet te rijden met dat ding.
De Alfa is prima vond ik. Je zit wat “op de bok” maar eigenlijk rijden ze heel goed. Ben nooit écht fan van het uiterlijk geweest, maar zo’n mooie rooie met grote zwarte velgen ziet er prima uit. Als ik dan toch moet kiezen, de Alfa. Zo niet, een Mazda CX-3.
Ik rijd inmiddels een half jaar in m’n giulietta en het is elke dag een feestje. Een feestje dat al begint als ik aan kom lopen. Zoiets zie ik bij deze Lexus niet gauw gebeuren. Bij welke lease auto in dit segment eigenlijk wel?
@vanquish: Feest in de zin van check engine?
Leasen ??

Dingen zijn toch al uit productie zeker ..
Wat een droeftoeter reacties hier.

Hebben jullie ooit echt in een CT200h gereden?
Ik heb deze auto nu bijna 5 jaar en er 200.000 km mee gereden. Het enige wat ik ooit heb gehad, En ja dat was gelijk een serieus issue, was een kapotte koppakking. Voor de rest heb ik nog geen kapot lampje gehad.
Het is geen snelle auto idd, alhoewel je bij een stoplicht de meeste auto’s tot 70 achter je laat of netjes mee komt. Ik rijd 70% van de tijd snelweg en dat komt gewoon goed mee. Nee, het is geen Ferrari, maar wat verwacht je er ook van. Dit is een auto die in stadsverkeer makkelijk 1op 30 rijdt. Als je alleen snelweg rijdt en een zware voet hebt, net zoals ik, moet je blij zijn met 1 op 14.

Toch is dit de lekkerste auto die je je kunt voorstellen in het C segment, vind ik althans.
Blijft inderdaad een apart design maar alles is super afgewerkt en rijdt gewoon perfect…..
@rickert82: same here.

Ik heb veel leuke auto’s gehad. Onder andere een 205 GTI, MX3 V6, twee keer een Alfa Romeo etc. maar sinds anderhalf jaar een Lexus. De aanschaf van die Lexus was de beste beslissing ooit, wat is dat ding akelig perfect.
Mijn ouweheer heeft zn citroen C5 (2008) diesel weggedaan voor een ct200h. Alleen maar lof. En ik snap als 120d rijder wel waarom.

Enige puntje is wel, dat omdat hij nu een benzinehybride rijd een andere route neemt, dan cruisen op de a7 met die C5 om het volle voordeel te pakken van de lexus.
Wel vet zo’n Alfa met een multimedia systeem met graphic’s van een Nitendo 64 .. maar eerlijk is eerlijk… wat een prachtige auto! De 1.7 200+ pk ? Mattgrijs, donkere wielen… Automaat en een demper uit de uitlaat
De alfa anyday! Stuurt super en heeft niets te maken met een prius. Dat lijken mij al zaken genoeg om voor de alfa te gaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).