• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30

Auteur: ricardo, gepost 17 september 2014 om 22:09 – 19 Reacties

Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30Afbeelding Mormon Meteor III: hogesnelheidsracer uit de jaren 30

Mormon Meteor III
Een vooroorlogse machine waarmee record na record werd gebroken. Maak kennis met de Mormon Meteor III van Ab Jenkins.

Ab (David Abbott) Jenkins was een Amerikaan met een snelheidsverslaving. Met zijn omgebouwde Duesenberg Model J toog hij regelmatig naar de zoutvlakten van Bonneville om de teller uit te laten lopen. Dit model was echter niet sterk genoeg om een Curtiss Conqueror V12 vliegtuigmotor (750 pk) te herbergen, maar dat was wel Jenkins wens, dus liet hij door Augie Duesenberg in Indianapolis een nieuwe bolide bouwen. Een waar zijn Curtiss Conqueror-blok wel in paste. Voor de volledigheid: deze tor had een cilinderinhoud van 25,7 liter.

Ab noemde zijn creatie de Mormon Meteor III. ‘Mormon’ vanwege zijn levensstijl, ‘Meteor’ vanwege de, nou ja, die snap je ook wel.

Mormon Meteor III

Zijn oorspronkelijke plan was om twee Curtiss Conqueror-blokken in de 6,4 meter lange creatie te lepelen. Kijken we niet echt van op, aangezien Mormonen graag meer dan één van iets hebben. Het werd uiteindelijk toch een enkel blok, voorin geplaatst en gekoppeld aan een drietraps transmissie. De body was gestroomlijnd en ten opzichte van de Mormon Meteor II werd er een gesloten cockpit gemaakt, met daarachter een grote vin voor stabiliteit op hoge snelheid. De hogesnelheidsracer werd op speciale banden van Firestone gezet, en woog in totaal 2,177 kg. We weten niet of dat met of zonder gevulde tank van 424 liter is.

De auto werd in 1938 opgeleverd in de kleuren oranje en blauw – de tinten van sponsor Firestone Tire & Rubber Company – en maakte zijn debuut op de Indianapolis Motor Speedway. Niet lang daarna pakte de auto op de Bonneville zoutvlakten het record op de 100 mijl, waar een gemiddelde snelheid van 275,68 km/u werd genoteerd. In de jaren erna zou de snelle mormoon nog talloze endurance records breken, tot aan 24 uurs-races toe.

Mormon Meteor III

De Mormon Meteor III resideert momenteel in het Price Museum of Speed in Salt Lake City. Daar werd hij onlangs onder het stof vandaan gehaald om bij Jay Leno’s garage op visite te gaan. Leno maakte er een informatief filmpje over, zoals alleen Leno dat doet. Hij mocht er zelf ook even in rijden.

Ook interessant!

  • Schadevrije jaren makkelijker te overdragen
    Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen
  • Dit is de duurste Mazda CX-30 van Marktplaats
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Kiezen maar: BMW M5 30 Jahre vs. Cadillac CTS-V

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

duesenberg, Klassiekers, oldtimer

Vorig bericht: « Ferrari F12berlinetta met FI-uitlaat klinkt hemels
Volgend bericht: Kopen! De Rolls Royce Silver Shadow van Johnny Cash »

Lees Interacties

Reacties

  1. trident zegt

    17 september 2014 om 22:20

    met die baggerbanden komt ie niet ver

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 september 2014 om 09:24

      @trident: Hoezo baggerbanden??? Voor die tijd zéér vooruitstrevende techniek.

      Login om te reageren
      • trident zegt

        18 september 2014 om 10:04

        @406_v6: u leeft graag in het verleden?

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          18 september 2014 om 13:31

          @trident: Vroegah was alles beter toch?? Ben wel realist, maar om nu gelijk maar te roepen dat het “baggerbanden” zijn…. beetje kort door de bocht.

          Login om te reageren
          • trident zegt

            19 september 2014 om 08:06

            @406_v6: firestone is nog steds bagger hoor

            Login om te reageren
    • raym zegt

      18 september 2014 om 21:09

      @trident: heb je het filmpje wel gezien. Orginele banden zijn ee niet meer. De orginele banden die er toen onder zatten zullen echt wel geschikt zijn geweest

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    17 september 2014 om 22:22

    Hey, zulke wielen zitten er ook onder die Citroen Cactus Luchtkasteel.
    En om te verhinderen dat ik BMW fanboys op m’n dak krijg, ze zitten inderdaad ook op de BMW i3.

    Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    17 september 2014 om 22:22

    Prachtig, gewoonweg prachtig. Belachelijk wat ze toen gemaakt hebben als je er als moderne mens op terugkijkt. Maar prachtig om zo’n uit de hand gelopen hobby te zien.

    En eigenlijk zelfs toen wist men beter. Als je bij de auto-unions en de benzen gaat kijken.

    Login om te reageren
  4. almera-ga16det zegt

    17 september 2014 om 22:22

    Met die 3-yraps automaat ook niet

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 september 2014 om 09:20

      @almera-ga16det: Waar heb jij vandaan dat het een 3-traps automaat zou zijn?? Er zit gewoon een handbak met 3 verzetten in.

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    17 september 2014 om 22:33

    Wat een apparaat! Balls the size of watermelons als je met zo’n ding zo hard durft. Discovery had een docu over Campbell en Segrave. Leren pet op en gas met die zooi! Vaak buj te bange

    Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    17 september 2014 om 22:42

    Schitterend, ik had het Jay Leno filmpje al gezien (sowieso een aanrader voor elke petrolhead). Ziet er een stuk moderner uit dan zijn geboortedatum doet vermoeden. Kleurstelling is misschien een ideetje voor de komende 991 GT3 RS?

    Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    17 september 2014 om 22:42

    Ik vind hem best wel vet

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    17 september 2014 om 22:58

    Wauw! Wat een gaaf apparaat! Alleen al van dat geluid van die dikke vliegtuigmotor krijg je kippenvel. Mooi ook om te zien hoe de luchtvaartindustrie als inspiratiebron heeft gediend (de cockpit, de gestroomlijnde wielkasten enz.). Dit is toch wel even een stuk indrukwekkender dan die F1 auto’s van nu.

    Login om te reageren
    • styns zegt

      18 september 2014 om 08:49

      @moveyourmind: verdomd als het niet waar is!

      Login om te reageren
  9. cthijs zegt

    18 september 2014 om 00:02

    Was hij van plan te gaan om in het donker over de zoutvlakte te gaan ? Waarom koplampen

    Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      18 september 2014 om 09:02

      @cthijs: Als je de tekst had gelezen wist je dat dit monster ook als enduranceracer werd gebruikt.

      Login om te reageren
      • cthijs zegt

        18 september 2014 om 18:52

        @dikdraak: ik heb het wel gelezen maar in het verhaaltje staat dat hij gebouwd is voor een snelheidsrecord op de zoutvlakte .de carrosserie lijkt mij gebouwd met koplampen erin .dus was dit toen ook al of is de carrosserie naderhand weer verandert voor andere races

        Login om te reageren
        • dikdraak zegt

          18 september 2014 om 19:11

          @cthijs: Een carrosseriepaneeltje vervangen en er wat lampjes inzetten is met een paar popnagels gedaan.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North