
Interessant. Een plug-in hybride, maar opladen is niet toegestaan.
Waarom koop je een plug-in hybride? Om zoveel mogelijk kilometers elektrisch te kunnen rijden natuurlijk. Je sleurt een batterijpakket niet voor de lol mee. Waar het kan probeer je elektrisch te rijden, de benzinemotor slinger je alleen aan voor de langere ritten. Althans, dat is de hele nobele gedachte achter de PHEV.
Dat hele idee werd ontkracht met de Mitsubishi Foutlander dik 10 jaar geleden. Leaserijdend Nederland koos massaal voor deze bijtellingsknaller, maar stekkeren ho maar. Dit keer hebben we weer een plug-in hybride die niet aan de lader hangt, maar nu is het opgelegd. Door wie? Door de autofabrikant!
Terugroepactie Ford Kuga PHEV
Ford heeft namelijk een terugroepactie aangekondigd vanwege een mogelijk batterijprobleem. En nee, dit is niet de eerste keer dat de Kuga PHEV gezeik heeft met z’n accu. Dit keer kan de batterij kortsluiting veroorzaken en dus adviseert Ford om ‘m voorlopig vooral niet op te laden.

De terugroepactie is van kracht in de UK, daarover bericht Auto Express. In het terugroepregister van de RDW staat deze recall voor Nederlandse exemplaren van de Kuga PHEV (nog) niet.
Het gaat hier om de huidige generatie Kuga plug-in hybrides met de 2.5-liter benzinemotor. Een schrale troost. De Transit met dezelfde aandrijflijn heeft er géén last van. Maar daar heb je niks aan als je geen Transit rijdt.
Stop met opladen van de Ford Kuga plug-in hybride
Ford zegt dat als de batterij kortsluiting maakt, je een ‘Stop Safely Now’-melding op je dashboard krijgt. Sturen en remmen blijven gewoon werken, maar de auto kan in een noodloop gaan. Niet echt een lekker gevoel als je net op de linkerbaan van de snelweg zit. Het advies voor nu: stop met het laden van de batterij en rij enkel op benzine.
De autofabrikant is druk bezig met het ontwikkelen van een fix. Ford zegt de oplossing naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar te kunnen aanleveren. Als het zover is, krijgen eigenaren vanzelf bericht. De oplossing is een software-update, maar helaas geen over-the-air magie. Dus ja, je moet gewoon even langs de dealer. Kosten? Niks.

Geen compensatie
Ford heeft alvast bekendgemaakt dat klanten geen compensatie hoeven te verwachten. Kuga PHEV-rijders moeten rijden op benzine en die batterij sleuren ze maar mee. Dat is onzuiniger tuffen en geen goede reclame voor het automerk.
Het is niet de eerste keer dat de Ford Kuga plug-in hybride geplaagd wordt door accuproblemen. In 2020 moest Ford de Kuga PHEV ook al terugroepen vanwege issues met de batterij. Die terugroepactie was ook in Nederland.
Toen kon de accu oververhit raken tijdens het laden, met zelfs een brand tot gevolg. Ford zegt dat dit nieuwe probleem daar los van staat, maar als eigenaar van een Kuga PHEV zou je toch langzaam een beetje paranoïde worden.





Veel mensen noemen het het beste van 2 werelden zo’n plug in. Nou qua betrouwbaarheid niet. Ik ben bang dat de na een jaar of 10-15 massaal naar de sloop gaan.
Al is dat opzich wel een trend tegenwoordig met al die fragiele turbotorren.
Auto’s uit de jaren 80 en 90 gingen na 10-15 jaar naar de sloop omdat ze totaal doorgeroest waren. Modernere auto’s gaan langer mee. Ook hybrides. De batterijen gaan langer mee dan verwacht en er zijn inmiddels ook bedrijven die kapotte batterijen repareren tegen acceptabele prijzen.
“De batterijen gaan langer mee”. Ja, begrijp ik ook als je ze niet (mag) gebruikt🤷♂️
In Ol’ Blighty is die linkerbaan juist wel de goede rijstrook om op te rijden als je Kuga in de noodloop schiet . . . 🙂
Raar verhaal. De Transit en Kuga hebben dezelfde aandrijflijn maar de Transit heeft het probleem niet dus denk je anders ingebouwd maar dan is het toch erg onlogisch dat het met een software update is op te lossen?
Zelfde aandrijflijn maar misschien een verschillende accu waardoor de Transit er geen probleem mee heeft.
Hoe Ford een accu probleem met een software update gaat oplossen dar ben ik wel benieuwd naar
Joh gewoon al die elektrische zooi er uit knippen en loskoppelen. Dan de software aanpassen dat de elektromotor is verdwenen, probleem opgelost. Als ze toch bijna niet stekkertje. Hou je in ieder geval je fiscale voordeel, ben je je overtollige gewicht kwijt en kan je lekkah doortuffen zonder problemen.
Of koop gewoon een brandstof auto🤷♂️
@M3 Comp., helaas gaat die vlieger voor veel (plug-in) hybrides niet op. Het aanslingeren/starten van de verbrandingsmotor verloopt via de electromotor/ hybride accu. Alleen bij BMW ben ik in het verleden wel eens een PHEV hybridesysteem tegengekomen waar ook een conventionele startmotor was toegepast.
Wel leuk dat het alleen bij een crossover is. Lijkt wel een soort van straf voor de klant om de Focus uit het gamma te laten gaan…