
Een boete voor te hoge snelheid doet al pijn, maar bij wegwerkzaamheden doet het dubbel pijn.
Als er iets is waar je een gigantische bak chagrijn van krijgt, dan is het wel een dikke boete op de mat. En dat is precies waar 1088 automobilisten op de N282 bij Rijen binnenkort mee worden verblijd. De verkeerspolitie hield daar een grote snelheidscontrole in verband met wegwerkzaamheden en jawel: het was weer kassa.
Ondanks de zichtbare borden en een limiet van 50 km/u trapten velen toch wat te enthousiast het rechterpedaal in. Tja, en als je dat doet terwijl er wegwerkers aan het zwoegen zijn, dan ga je een extra pijnlijk prentje tegemoet. Flitsen in een zone waar wegwerkzaamheden plaatsvinden betekent een 30 procent hogere boete. Au. Hoe harder je rijdt, hoe pijnlijker het effect van die 30 procent.
Boetes bij wegwerkzaamheden: extra pittig
Het komt vaker voor dat automobilisten snelheidsverlagingen bij wegwerkzaamheden aan hun laars lappen. Als ze dan staan te controleren op de snelheid ben je de sjaak. Iemand die bijvoorbeeld geflitst is met 60 km/u kan een prent van 82 euro verwachten. Geflitst met 70 km/u? 243 euro!
De eerste dag was meteen raak: 680 automobilisten reden te hard, terwijl er 5.871 voertuigen werden gecheckt. Op dag twee werden 508 van de 5100 passanten op de bon geslingerd. Er zat een knaller van jewelste tussen. Een automobilist kreeg het voor elkaar om 122 km/u te rijden in de 50-zone. MET WEGWERKZAAMHEDEN.
Deze bestuurder kan niet alleen een peperdure boete verwachten, maar zal ook op het matje worden geroepen. Het Openbaar Ministerie mag namelijk de hoogte van de boete bepalen. In totaal werden 1.088 boetes uitgedeeld.
De verkeerspolitie benadrukt dat deze controles er niet voor de lol zijn, maar puur om te zorgen dat de wegwerkers heelhuids thuis komen. Dus misschien toch maar even dat gaspedaal met wat meer liefde behandelen? (via AD)
Foto: flexflitser ter illustratie





Waren de wegwerkers ook echt aan het zwoegen of zaten ze thuis aan de piepers en lieten ze de snelheidsborden voor het gemak maar staan?
En waarom is dat relevant?
Je kunt het ook omdraaien: waarom zou je te hard rijdeals er verder totaal geen noodzaak voor is… of ben je bang dat jouw piepers koud zijn als je thuis komt?
Dat is relevant omdat de 30% verhoging geldt bij werk in uitvoering. Voor die 30% valt iets te zeggen omdat wegwerkers veel te vaak geconfronteerd worden met te hard rijdende voertuigen. Als er echter niemand aan het werk is heeft die verhoging van het bedrag natuurlijk weinig zin en volstaat een “gewone” boete ook.
@scheurbuik, dynamische hoogtes van boetes in relatie tot de snelheid, al dan niet reagerend op het moment dat de laatste wegwerker in of uit klokt lijken alleen al om technische redenen lastig uitvoerbaar. Daarnaast geldt de limiet bij werkzaamheden ook omdat de situatie afwijkt van normaal met onder andere, versmallingen, geen vluchtstrook en barrières direct naast de rijbaan, waardoor de kans op ongelukken voor de weggebruikers toe neemt. In Duitsland zie je de meeste weggebruikers, ongeacht het tijdstip, keurig van het gas afgaan en de limiet aanhouden. Kost namelijk ook punten op het rijbewijs. Ik heb geen moeite met die extra 30% (of punten aftrek) voor overtredingen bij wegwerkzaamheden.
Mijn ervaring met de snelheid bij wegwerkzaamheden is dat er zomaar 20 km/u harder wordt gereden dan is toegestaan.
Wanneer je je aan de snelheid houdt dan wordt je nog net niet van de weg geduwd.