Deze Porsche 959 moet meer dan $1,6 miljoen opbrengen

Auteur: , 45 Reacties

De eeuwige nummer 2 uit de jaren tachtig, er gaat er straks weer een onder de hamer.

Deze Porsche 959 moet meer dan $1,6 miljoen opbrengen

De 959 moest Porsche’s meesterwerk voor de Groep B rallyklasse worden, maar niet lang na de onthulling viel het doek voor deze ranorde, waarna de auto tot vreugde van velen werd doorontwikkeld tot een magistrale straatversie. Die kwam in 1987 op de markt, met een door twee turbo’s gevoede 2,8 liter zescilinder boxermotor in het midden, goed voor 440 pk en 500 Nm koppel. (Hoe dat rijdt zie je HIER.)

Verder blonk de 959 natuurlijk uit in innovatie. Zaken die we nu voor lief nemen – bandenspanningssensoren, magnesium velgen, hydraulische instelbare wielophanging, kevlar + aluminium in de carrosserie – zaten toen al in dit huzarenstukje van de Duitsers. Evenals vierwielaandrijving.

Het is nog altijd onduidelijk hoeveel er zijn gebouwd. Sommigen zeggen 292, andere tellen de prototypes mee en komen op 329 uit. Wat wel zeker is, is dat er slechts drie zijn afgeleverd in deze kleurstelling: zwarte lak en dito velgen. Eén van de drie wordt in augustus verhandeld door veilinghuis Gooding & Company, op het autofeestje te Pebble Beach. De verwachtte opbrengst ligt tussen de 1,6 en 1,8 miljoen euro. F40 money.

Met dank aan Sjoerd voor de tip!



45 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Heerlijk
911 gekheid
@xiran:
Dus eigenlijk de ultieme kever.
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de afgeleide 961 altijd vergeten wordt.
Door die afgeleide erbij te betrekken wordt beter zichtbaar wat een allround auto het eigenlijk was. naast winst in de Dakar onder de naam 959 won hij als 961 zijn klasse in Le Mans.
Wel te begrijpen..
Ik zal eens kijken in de Porsche Bijbel (driedelig boekwerk over ALLE straat en race Porsches die ooit geproduceerd zijn) hoeveel er exact zijn gemaakt.
@gtwillem: Ok, dit is een must-have. Mag ik vragen waar je die vandaan hebt getoverd?
@gtwillem: Weet je het al? Ik wil het nu natuurlijk wel even horen van de expert! :P
@dutchdriftking: 337 stuks totaal. 8 zijn er later nog opgebouwd uit reserve onderdelen. 961 racer meegerekend, 12 stuks. 959 Cabrio niet meegerekend, er is er eentje opgevouwd uit enkel originele Porsche onderdelen, maar dat waa een gecrashte 959 die weer opgebouwd was door een dealer volgens mij. Dus wordt meegerekend als een Coupe.
@gtwillem: haha, top! Ik ben bang dat je het voorlopig ook nog uit je hoofd weet? Al met al een bijzondere wagen, maar niet echt heel mooi. Doe mij maar de 993. En niet omdat dat de laatste luchtgekoelde is (dat interesseert me echt helemaal niets) maar gewoon omdat die zo mooi is!
@dutchdriftking: er zijn diverse mooie 911’s, en de 993 wordt door iedereen op handen gedragen. Persoonlijk ben ik er nooit zo’n fan van geweest. Luchtgekoeld, ouderwets, te ronde lijnen. De Porsche 965 Turbo S vond ik nog altijd de mooiste: rechte koplampen, klassieke lijnen, grote whaletail. De 996.2 Carrera 4S vind ik persoonlijk ook erg fraai: een Carrera 4 met de body en onderstel van de 996 Turbo. En nog betaalbaar ook.

Maar ik denk dat se 997 de beste 911 aller tijden is, en later ook bizarre bedragen gaat opleveren. Zowel de GT3, Carrera, GTS, Turbo, GT2 en Targa modellen zijn erg goed. En qua ontwerp het mooist in verhouding.

Als het puur om uiterlijk gaat, vind ik overigens een standaard Cayman schitterend. Ik heb een goedkope smaak, gelukkig ;-) (hoplijk leest vrouwlief niet mee…)
@gtwillem: Mooie wagens, zeker de 965, 996 is mooi maar vind ik toch net niet. 997 daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee. De Cayman blijft een toppertje, en helaas heb ik een dure smaak. GTS of GT4, ik houd nou eenmaal zoveel van de speciale modellen.
@dutchdriftking: ik raad je een keer aan om in een standaard Cayman te rijden. Bij de introuductie van de Cayman 981 heb ik gereden met een basis Cayman. Helemaal standaard, wel PDK (helaas), leren bekleding, navi, maar verder echt basis. Kostte ‘maar’ 70k destijds volgens mij.

Dat rijdt zo enorm goed: de besturing is niet zo goed als de oude, maar nog steeds bovengemiddeld, de balans is zeer indrukkwekkend, het geluid magistraal, de zitpositie uitmuntend en de snelheid is echt prima. Met 275pk heb je echt meer dan voldoende. Bij het stoplicht rijdt je 98 procent van de auto’s er met gemak mee uit, maar het leuke is: hij voelt bijzonder aan. Niet door zijn snelheid, maar omdat het een auto is waarbij aan alles gedacht is. Stap over van een Cayman in een Audi TT, BMW Z4 of Mercedes SLK en je lacht je kapot. Die zijn voor dat geld wel sneller, maar that’s it. Een goede en complete sportwagen, zo’n standaard Cayman. En zo’n ding gaat ook in 6 seconden en een beetje naar de 100. En loopt ook 265 plus. Meer dan wat je ooit nodig hebt.
@gtwillem: Ik heb helaas niet de luxe om even een Porsche te rijden, maar ik geloof je graag. De Cayman heb ik altijd een hele leuke wagen gevonden, wie weet worden ze ooit betaalbaar…..
Ik zal morgen ook even door mijn documentatie spitten @gtwillem:
@mars: graag! Check even die 12 961’s. Want volgens mij werd met 12 niet alleen de 961 bedoeld maar ook de Paris Dakar 959’s. Dus zullen ze wel 12 ‘Competitie’ 959’s bedoelen.
@gtwillem:
Volgens mijn graafwerk is er 1 961, de rest zijn Dakar 959’s Willem.
De 961 heeft 3 wedstrijden gereden, LeMans in 86 en 87 en Daytona in 87.
In 86 was hij wit en zoals elders beschreven in 87 rookte hij een zware Rothmans.
@gtwillem: moest even diep door de boeken. Er word niet over exacte aantallen gesproken, slechts een handvol 961 waren voor de circuits. Daarnaast waren de eerste 959 omgebouwde vierwielaangedreven 911 carrera 3.2 danwel overgebleven 953.. De 911/959 in zijn huidige vorm daarvan zijn ook de aantallen weer onbekend, men spreekt van enkele honderden.. Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, fijn weekend! :)
Jaren 80 zwart ziet er gewoon top uit, als ik al die duitse premium cars van nu zie die zwart zijn uitgevoerd vraag ik me af hoeveel dikke toeters je wel niet hebt moeten roken om je wagen zo te kunnen vern**ken (anders komt autoblog censuur weer in actie)
“Say it loud! I’m black and I’m proud!” zong James Brown ooit.
Eigenaar moet het zelfde gedacht hebben ;-)

Maar ik blijf die “tunerlook” maar niks vinden. Precies alsof Koenig los is gegaan op een 911…

*duikt al vast onder voor de Porsje boys*
@Ricardo: de velgen waarin niet alleen van magnesium, maar ook nog eens gemaakt met ‘holle spaken’, een noviteit die pas in 2000 op de markt kwam, door, ehhh, Porsche (996 Turbo).
Eeuwige nummer 2? Hoezo? Waarin dan? De Mclaren F1 is uit de jaren 90. De 959 is gewoon de meest vooruitstrevende wagen van de jaren 80. Het enige wat Ferrari kon bieden was de lompe F40, in vergelijking met de 959 maar een primitief apparaat. Indrukwekkend, zeker maar dat is een vuilniswagen ook.
@mashell: niet eens, vond eerder de 959 lomp… Maar die discussie gaat al een jaartje of tig…
@norge: inderdaad een heel lange discussie. De F40 was op papier veruit de snelste, de 959 op asfalt. Toch interessant om te zien dat twee totaal verschillende filosofiën een auto opleverden die qua prestaties bizar dicht bij elkaar zaten.

Persoonlijk is de 959 voor mij de winnaar: het is een voorbide geweest voor het geen wat gaat komen. Zonder de 959 was Nissan nooit met de Skyline GT-R gekomen. De R32 GT-R is niets minder dan een Japanse hommage aan de 959.

De F40 is kale rauwe racer. Heeft absoluut zijn charmes, maar daar ben ik vast te nuchter voor.
Volgens mij is de 959 de enige auto geweest die en Le Mans hebben gereden en de Dakar
@desjonnies:
http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2013/08/11/131508/big_thumb_65dfe527ef34c1113c7e44e3d871492f.jpg
Alstublieft, hier de 961 zoals hij in 1986 zijn klasse won.
Een jaar later ging hij in de Rothmans kleuren in rook op.
Gelukkig hebben ze hem in ere hersteld en staat hij nu in het museum.
Er is overigens maar 1 961 gebouwd, dat is dus wat je zegt zeldzaam.
vergeleken met de 959/961 was zijn Italiaanse concurrent een massa geproduceerde kitcar.
@desjonnies: dat klopt inderdaad ze reden met de 961 le mans, een raceversie van de 959.
@desjonnies: waren ook precies dezelfde auto,s…
Liever een f40 maar deze in het grijs mag er ook wel zijn hoor!
En ik heb het anwoord. Denk ik. Er zijn 337 959’s gebouwd. Dat is het totaal ZONDER prototypes. In 1992 zijn er nog 8 stuks gebouwd uit overgebleven onderdelen uit de magazijnen van Zuffenhausen. Ook de 961 raceauto valt daaronder, daar zijn er volgens mij 12 van gebouwd, die het helaas niet allemaal overleefd hebben.
Inovatief is deze zeker, maar man wat is deze lelijk! velen malen liever een 993 Turbo!
Lelijker wordt het niet. Een 911 met een stuk metaal eraan geplakt aan de achterkant. Walgelijk. Afzichtelijk.
Bizarre prijs, ik heb 10x liever een F40
Niet de mooiste kleur voor de foto’s in ieder geval, en ook niet de beste hoek van inval gekozen. Vanuit deze positie is het net of ze de kofferbak van een E190 achter een 911 hebben gebakken.
@marinepower: Dat is ook gewoon zo.
Eigenlijk is het gewoon een 911 met een kont.
Ooit als 18 jarig jongetje zo’n Porsche zien rijden in Monaco, achteraf pas wetende dat ze zo zeldzaam waren.
440 pk! ? Eerder 450!
All black 959… Dibs!
Droom auto. Veel liever deze dan een f40. SUPER mooie auto. Toen ik nog klein / jong jongetje was was dit mijn eerste schaal model auto. Ik heb nooit wat met de f40 gehad. Doe mij dan maar een f50. Eerst al een clk dtm aan mijn neus voor bij en nu is deze ook net even te duur. Zondag maar even kijken naar andere mooie auto’s
Technisch heel knap, maar god was is hij lelijk. Net als de Ssang-young Rhodius is het een duffe maar pruimbare auto waar vervolgens een of andere mafketel een illegale uitbouw aan vast geplakt heeft. Het eindresultaat is rampzalig.
Geweldige wagen! Net als de F40 gewoon heel gaaf.
hahahaha check die lange bil dan hahaha als je op ze spoiler gaat zitten dan kom de voorkant om hoog

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).