• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Porsche 959 moet meer dan $1,6 miljoen opbrengen

Auteur: ricardo, gepost 4 juni 2015 om 22:20 – 45 Reacties

Deze Porsche 959 moet meer dan $1,6 miljoen opbrengen


De eeuwige nummer 2 uit de jaren tachtig, er gaat er straks weer een onder de hamer.

De 959 moest Porsche’s meesterwerk voor de Groep B rallyklasse worden, maar niet lang na de onthulling viel het doek voor deze ranorde, waarna de auto tot vreugde van velen werd doorontwikkeld tot een magistrale straatversie. Die kwam in 1987 op de markt, met een door twee turbo’s gevoede 2,8 liter zescilinder boxermotor in het midden, goed voor 440 pk en 500 Nm koppel. (Hoe dat rijdt zie je HIER.)

Verder blonk de 959 natuurlijk uit in innovatie. Zaken die we nu voor lief nemen – bandenspanningssensoren, magnesium velgen, hydraulische instelbare wielophanging, kevlar + aluminium in de carrosserie – zaten toen al in dit huzarenstukje van de Duitsers. Evenals vierwielaandrijving.

Het is nog altijd onduidelijk hoeveel er zijn gebouwd. Sommigen zeggen 292, andere tellen de prototypes mee en komen op 329 uit. Wat wel zeker is, is dat er slechts drie zijn afgeleverd in deze kleurstelling: zwarte lak en dito velgen. Eén van de drie wordt in augustus verhandeld door veilinghuis Gooding & Company, op het autofeestje te Pebble Beach. De verwachtte opbrengst ligt tussen de 1,6 en 1,8 miljoen euro. F40 money.

Met dank aan Sjoerd voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Überzeldzame Porsche B32 te koop in Nederland
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

959, occasion, pebble-beach-2015, Porsche, veiling

Vorig bericht: « Aantal nieuwe leaseauto’s daalde in mei wederom
Volgend bericht: Dit zijn de tien grootste leasebedrijven van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. ko3n zegt

    4 juni 2015 om 22:24

    Heerlijk

    Login om te reageren
  2. xiran zegt

    4 juni 2015 om 22:25

    911 gekheid

    Login om te reageren
    • whatdoiknow zegt

      4 juni 2015 om 22:47

      @xiran:
      Dus eigenlijk de ultieme kever.
      Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de afgeleide 961 altijd vergeten wordt.
      Door die afgeleide erbij te betrekken wordt beter zichtbaar wat een allround auto het eigenlijk was. naast winst in de Dakar onder de naam 959 won hij als 961 zijn klasse in Le Mans.

      Login om te reageren
  3. mercedesbenz63 zegt

    4 juni 2015 om 22:27

    Wel te begrijpen..

    Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    4 juni 2015 om 22:32

    Ik zal eens kijken in de Porsche Bijbel (driedelig boekwerk over ALLE straat en race Porsches die ooit geproduceerd zijn) hoeveel er exact zijn gemaakt.

    Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      4 juni 2015 om 23:14

      @gtwillem: Ok, dit is een must-have. Mag ik vragen waar je die vandaan hebt getoverd?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 juni 2015 om 23:19

        @corrado16v: http://www.autoboek.com/index.php?section=info

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 juni 2015 om 23:14

      @gtwillem: Weet je het al? Ik wil het nu natuurlijk wel even horen van de expert! :P

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 juni 2015 om 23:22

        @dutchdriftking: 337 stuks totaal. 8 zijn er later nog opgebouwd uit reserve onderdelen. 961 racer meegerekend, 12 stuks. 959 Cabrio niet meegerekend, er is er eentje opgevouwd uit enkel originele Porsche onderdelen, maar dat waa een gecrashte 959 die weer opgebouwd was door een dealer volgens mij. Dus wordt meegerekend als een Coupe.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          4 juni 2015 om 23:26

          @gtwillem: haha, top! Ik ben bang dat je het voorlopig ook nog uit je hoofd weet? Al met al een bijzondere wagen, maar niet echt heel mooi. Doe mij maar de 993. En niet omdat dat de laatste luchtgekoelde is (dat interesseert me echt helemaal niets) maar gewoon omdat die zo mooi is!

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            5 juni 2015 om 00:05

            @dutchdriftking: er zijn diverse mooie 911’s, en de 993 wordt door iedereen op handen gedragen. Persoonlijk ben ik er nooit zo’n fan van geweest. Luchtgekoeld, ouderwets, te ronde lijnen. De Porsche 965 Turbo S vond ik nog altijd de mooiste: rechte koplampen, klassieke lijnen, grote whaletail. De 996.2 Carrera 4S vind ik persoonlijk ook erg fraai: een Carrera 4 met de body en onderstel van de 996 Turbo. En nog betaalbaar ook.

            Maar ik denk dat se 997 de beste 911 aller tijden is, en later ook bizarre bedragen gaat opleveren. Zowel de GT3, Carrera, GTS, Turbo, GT2 en Targa modellen zijn erg goed. En qua ontwerp het mooist in verhouding.

            Als het puur om uiterlijk gaat, vind ik overigens een standaard Cayman schitterend. Ik heb een goedkope smaak, gelukkig ;-) (hoplijk leest vrouwlief niet mee…)

            Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              5 juni 2015 om 00:10

              @gtwillem: Mooie wagens, zeker de 965, 996 is mooi maar vind ik toch net niet. 997 daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee. De Cayman blijft een toppertje, en helaas heb ik een dure smaak. GTS of GT4, ik houd nou eenmaal zoveel van de speciale modellen.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                5 juni 2015 om 00:43

                @dutchdriftking: ik raad je een keer aan om in een standaard Cayman te rijden. Bij de introuductie van de Cayman 981 heb ik gereden met een basis Cayman. Helemaal standaard, wel PDK (helaas), leren bekleding, navi, maar verder echt basis. Kostte ‘maar’ 70k destijds volgens mij.

                Dat rijdt zo enorm goed: de besturing is niet zo goed als de oude, maar nog steeds bovengemiddeld, de balans is zeer indrukkwekkend, het geluid magistraal, de zitpositie uitmuntend en de snelheid is echt prima. Met 275pk heb je echt meer dan voldoende. Bij het stoplicht rijdt je 98 procent van de auto’s er met gemak mee uit, maar het leuke is: hij voelt bijzonder aan. Niet door zijn snelheid, maar omdat het een auto is waarbij aan alles gedacht is. Stap over van een Cayman in een Audi TT, BMW Z4 of Mercedes SLK en je lacht je kapot. Die zijn voor dat geld wel sneller, maar that’s it. Een goede en complete sportwagen, zo’n standaard Cayman. En zo’n ding gaat ook in 6 seconden en een beetje naar de 100. En loopt ook 265 plus. Meer dan wat je ooit nodig hebt.

              • Dutchdriftking zegt

                5 juni 2015 om 00:48

                @gtwillem: Ik heb helaas niet de luxe om even een Porsche te rijden, maar ik geloof je graag. De Cayman heb ik altijd een hele leuke wagen gevonden, wie weet worden ze ooit betaalbaar…..

        • MARS zegt

          5 juni 2015 om 00:55

          Ik zal morgen ook even door mijn documentatie spitten @gtwillem:

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            5 juni 2015 om 00:59

            @mars: graag! Check even die 12 961’s. Want volgens mij werd met 12 niet alleen de 961 bedoeld maar ook de Paris Dakar 959’s. Dus zullen ze wel 12 ‘Competitie’ 959’s bedoelen.

            Login om te reageren
            • whatdoiknow zegt

              5 juni 2015 om 07:38

              @gtwillem:
              Volgens mijn graafwerk is er 1 961, de rest zijn Dakar 959’s Willem.
              De 961 heeft 3 wedstrijden gereden, LeMans in 86 en 87 en Daytona in 87.
              In 86 was hij wit en zoals elders beschreven in 87 rookte hij een zware Rothmans.

              Login om te reageren
            • MARS zegt

              5 juni 2015 om 11:39

              @gtwillem: moest even diep door de boeken. Er word niet over exacte aantallen gesproken, slechts een handvol 961 waren voor de circuits. Daarnaast waren de eerste 959 omgebouwde vierwielaangedreven 911 carrera 3.2 danwel overgebleven 953.. De 911/959 in zijn huidige vorm daarvan zijn ook de aantallen weer onbekend, men spreekt van enkele honderden.. Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, fijn weekend! :)

              Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    4 juni 2015 om 22:33

    Jaren 80 zwart ziet er gewoon top uit, als ik al die duitse premium cars van nu zie die zwart zijn uitgevoerd vraag ik me af hoeveel dikke toeters je wel niet hebt moeten roken om je wagen zo te kunnen vern**ken (anders komt autoblog censuur weer in actie)

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 juni 2015 om 22:45

      @henkhupelschoten: Verneuken.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        4 juni 2015 om 22:50

        @berlinetta: Dat ja

        Login om te reageren
  6. Rob zegt

    4 juni 2015 om 22:35

    “Say it loud! I’m black and I’m proud!” zong James Brown ooit.
    Eigenaar moet het zelfde gedacht hebben ;-)

    Maar ik blijf die “tunerlook” maar niks vinden. Precies alsof Koenig los is gegaan op een 911…

    *duikt al vast onder voor de Porsje boys*

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    4 juni 2015 om 22:46

    @Ricardo: de velgen waarin niet alleen van magnesium, maar ook nog eens gemaakt met ‘holle spaken’, een noviteit die pas in 2000 op de markt kwam, door, ehhh, Porsche (996 Turbo).

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    4 juni 2015 om 22:46

    Eeuwige nummer 2? Hoezo? Waarin dan? De Mclaren F1 is uit de jaren 90. De 959 is gewoon de meest vooruitstrevende wagen van de jaren 80. Het enige wat Ferrari kon bieden was de lompe F40, in vergelijking met de 959 maar een primitief apparaat. Indrukwekkend, zeker maar dat is een vuilniswagen ook.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      4 juni 2015 om 23:15

      @mashell: niet eens, vond eerder de 959 lomp… Maar die discussie gaat al een jaartje of tig…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 juni 2015 om 23:26

        @norge: inderdaad een heel lange discussie. De F40 was op papier veruit de snelste, de 959 op asfalt. Toch interessant om te zien dat twee totaal verschillende filosofiën een auto opleverden die qua prestaties bizar dicht bij elkaar zaten.

        Persoonlijk is de 959 voor mij de winnaar: het is een voorbide geweest voor het geen wat gaat komen. Zonder de 959 was Nissan nooit met de Skyline GT-R gekomen. De R32 GT-R is niets minder dan een Japanse hommage aan de 959.

        De F40 is kale rauwe racer. Heeft absoluut zijn charmes, maar daar ben ik vast te nuchter voor.

        Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    4 juni 2015 om 22:48

    Volgens mij is de 959 de enige auto geweest die en Le Mans hebben gereden en de Dakar

    Login om te reageren
    • whatdoiknow zegt

      4 juni 2015 om 22:57

      @desjonnies:
      http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2013/08/11/131508/big_thumb_65dfe527ef34c1113c7e44e3d871492f.jpg
      Alstublieft, hier de 961 zoals hij in 1986 zijn klasse won.
      Een jaar later ging hij in de Rothmans kleuren in rook op.
      Gelukkig hebben ze hem in ere hersteld en staat hij nu in het museum.
      Er is overigens maar 1 961 gebouwd, dat is dus wat je zegt zeldzaam.
      vergeleken met de 959/961 was zijn Italiaanse concurrent een massa geproduceerde kitcar.

      Login om te reageren
    • ferrarif40fan zegt

      4 juni 2015 om 23:07

      @desjonnies: dat klopt inderdaad ze reden met de 961 le mans, een raceversie van de 959.

      Login om te reageren
    • norge zegt

      4 juni 2015 om 23:18

      @desjonnies: waren ook precies dezelfde auto,s…

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    4 juni 2015 om 23:16

    Liever een f40 maar deze in het grijs mag er ook wel zijn hoor!

    Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    4 juni 2015 om 23:16

    En ik heb het anwoord. Denk ik. Er zijn 337 959’s gebouwd. Dat is het totaal ZONDER prototypes. In 1992 zijn er nog 8 stuks gebouwd uit overgebleven onderdelen uit de magazijnen van Zuffenhausen. Ook de 961 raceauto valt daaronder, daar zijn er volgens mij 12 van gebouwd, die het helaas niet allemaal overleefd hebben.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    4 juni 2015 om 23:16

    Inovatief is deze zeker, maar man wat is deze lelijk! velen malen liever een 993 Turbo!

    Login om te reageren
  13. mobieler zegt

    4 juni 2015 om 23:17

    Lelijker wordt het niet. Een 911 met een stuk metaal eraan geplakt aan de achterkant. Walgelijk. Afzichtelijk.

    Login om te reageren
  14. MaartenD zegt

    4 juni 2015 om 23:19

    Bizarre prijs, ik heb 10x liever een F40

    Login om te reageren
  15. marinepower zegt

    4 juni 2015 om 23:20

    Niet de mooiste kleur voor de foto’s in ieder geval, en ook niet de beste hoek van inval gekozen. Vanuit deze positie is het net of ze de kofferbak van een E190 achter een 911 hebben gebakken.

    Login om te reageren
    • mobieler zegt

      4 juni 2015 om 23:44

      @marinepower: Dat is ook gewoon zo.

      Login om te reageren
  16. v60polestar zegt

    4 juni 2015 om 23:20

    Eigenlijk is het gewoon een 911 met een kont.

    Login om te reageren
  17. civicfk3 zegt

    4 juni 2015 om 23:31

    Ooit als 18 jarig jongetje zo’n Porsche zien rijden in Monaco, achteraf pas wetende dat ze zo zeldzaam waren.

    Login om te reageren
  18. Porsche_Fan zegt

    4 juni 2015 om 23:33

    440 pk! ? Eerder 450!

    Login om te reageren
  19. toyotafortuner zegt

    5 juni 2015 om 00:08

    All black 959… Dibs!

    Login om te reageren
  20. gerjan zegt

    5 juni 2015 om 00:36

    Droom auto. Veel liever deze dan een f40. SUPER mooie auto. Toen ik nog klein / jong jongetje was was dit mijn eerste schaal model auto. Ik heb nooit wat met de f40 gehad. Doe mij dan maar een f50. Eerst al een clk dtm aan mijn neus voor bij en nu is deze ook net even te duur. Zondag maar even kijken naar andere mooie auto’s

    Login om te reageren
  21. Mairsil zegt

    5 juni 2015 om 01:06

    Technisch heel knap, maar god was is hij lelijk. Net als de Ssang-young Rhodius is het een duffe maar pruimbare auto waar vervolgens een of andere mafketel een illegale uitbouw aan vast geplakt heeft. Het eindresultaat is rampzalig.

    Login om te reageren
  22. gieltj zegt

    5 juni 2015 om 04:32

    Geweldige wagen! Net als de F40 gewoon heel gaaf.

    Login om te reageren
  23. e36thuglife zegt

    5 juni 2015 om 10:37

    hahahaha check die lange bil dan hahaha als je op ze spoiler gaat zitten dan kom de voorkant om hoog

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North