Deze Porsche-combinatie gaat niet gebeuren

Auteur: , 35 Reacties

Maar dat is niet erg.

Porsche

Porsche en hybride. Onthou deze twee dingen, want de toekomst van de autofabrikant zal draaien op elektropower. Deze toekomst werd ontketend met de Panamera Turbo S E-Hybrid als nieuw topmodel. Een 680 pk monster dat het beste van twee werelden brengt. De nieuwe Cayenne krijgt vermoedelijk ook zo’n topmodel en dit luidt een nieuwe fase van Porsche in.

Uiteindelijk zal de 911 hier ook aan moeten geloven. De 991.2-generatie betekende het einde van de atmosferische boxer voor de reguliere Carrera-modellen. De nieuwe 911 zal nog een stapje verder gaan. Voor het eerst zal de hybride-wind door het 911 gamma gaan waaien.

Of élk 911-model hybride power gaat krijgen? Ga daar maar niet van uit. Porsche topman Gernot Döllner heeft volgens Road and Track gezegd dat handgeschakelde Porsches geen hybride aandrijflijn krijgen.

Dit kan twee dingen betekenen: of de nieuwe 911 komt er niet met een handbak, of van de 911 komen varianten zonder hybride-power. Dit laatste lijkt aannemelijk. Heel vreemd is de keuze van Porsche niet. De huidige hybride modellen van het merk hebben allemaal een PDK. Bovendien hebben de meeste hybride auto’s een automatische bak of een Continu Variabele Transmissie (CVT).

Dit betekent dat het gamma van de 911 lekker breed blijft. Een handgeschakelde instapper met nog geen 400 pk, of een toekomstige 911 Turbo S E-Hybrid met om en nabij de 700 pk..



35 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik was altijd tegen automaten totdat ik er een had. Ik had wat moeite met mijn linkervoet die ging remmen nadat ik dat had afgeleerd moet ik zeggen een automaat is de beste keus .

p.s nooit remmen met de linkervoet
@599gto: In mijn geval ging het ongeveer zo:
Eerste keer automaat + eerste stoplicht = twee voeten op rempedaal
@torsen: en neus zo wat op stuur
@599gto: …voor jou. Zelf hoop ik dat in de toekomst nog wat auto’s met een handbak kan kiezen… :/

(En ja, heb met zo goed als alle types automatische bakken gereden, in sommige auto’s past dat dan ook beter maar die auto’s passen dan mij weer niet ;) )
@599gto:
Ik heb nooit goed begrepen waarom mensen daar aan moeten wennen, in een schakelbak rem je toch ook nooit met je linkervoet?

Dit doet me overigens denken aan een verhitte discussie hier op AB waar sommigen het een goed idee vinden om met links het rempedaal te bedienen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/jaguar-helpt-amerikanen-schakelen-met-manual-manual-72497
@jvt: Het gebeurd in het begin en ook onverwacht dat je zelfs een beetje naar voren schiet door het harde remmen :)
@JvT: Je wilt volgens mijn niet remmen, met je linkervoet. Je wilt ontkoppelen en vindt het rempedaal waarmee je gaat ontkoppelen. Ikzelf heb het één keer gehad in een S2 XJ6 en alle dat los in de auto lag, lag voorin op de grond 😊
@JvT: met links trap je de koppeling in, daarbij trap je de koppeling altijd wat harder in dan de rem.

Bij een automaat zit het koppelingspedaal er niet dus, trap je met je linkervoet de rem zoals de koppeling in en dan veroorzaakt nogal wat schokken.

Ik kreeg aangeleerd voor het rijden met een automaat, om mijn voet tegen mijn stoel te plaatsen zodat je niet de nijging krijg wat te doen met je linkervoet.
@599gto: beste keuze ooit, ik heb nooit wat met handballen gehad.
@599gto: ik rem zovaak met links in automaten, waarom zou het niet kunnen volgens jou? Het is gewoon een kwestie van wennen….
@599gto: wat @spykerboy: zegt, paar keer voorzichtig uitproberen zonder mensen vlak achter je.
Deed het zelf altijd, gaat na even wennen net zo makkelijk als met rechts, vind het zelfs lekkerder rijden
@599gto: een manuele 4 bak was het leukste. De 5e en 6e versnelling heb ik persoonlijk een hekel aan. Zelf vind ik het hopeloos een handbak zeker in de lage snelheden of bij bochtenwerk. Heerlijk een automaat!
@599gto: ik rijd 60.000 km per jaar en kan het me toch niet laten met manuele bakken te rijden. In de onvermijdelijke files denk ik soms van shit een automaat ware beter. Maar op de leuke wegen en leuke bochten kan ik elke dag roeren in de pot of oefenen op rev matching. En dan glimlach ik altijd. Met een automaat zou ik dus niet glimlachen.

Ook voor de weekendbak geen minuut getwijfeld en voor manueel gegaan.
Aardige nieuws update.

Hybride lijkt mij voor de 911 modellen brilliant als de hybrideaccu en e-motor voorin komen, en dus een atmosferische boxer 6 cilinder word ondersteund door de e-motor. Een gewichtsverdeling kan eigenlijk zo ideaal worden dat de 911 Porsches helemaal niet te versmaden zijn. Zo, nu nog op 10 september die grote vis bij de staatslotterij, en op naar een Porsche center.
@tarquesh: Ik vrees dan wel voor het gewicht. Een Carrera S weegt zo’n 1435 kilogram en is daarmee niet bepaald een lichtgewicht. Als daar nog een hybrideaccu en e-motor bij moet komen…
Kan autoblog misschien nog eens een stuk schrijven (of verwijzen als dat al eerder is gedaan) naar hoeveel minder uitstoot een turbo motor en hybrid motor hebben tov een atmosferische motor. En dan uiteraard realistisch praktijk gebruik. Niet obv die idiote testcycli
@por100:
Political correctness cannot be measured by any instrument or indicator.

Gary Crankshaft ( 1836 – 1972)
@desjonnies: voor iemand die 136 jaar oud is geworden best een scherpe opmerking.
@por100:
Lexus NX is een mooi voorbeeld. Je hebt de 200t (2.0 Turbo) en de 300h (2.5 V6 + electro).
In de praktijk halen de hybride rijders echt veel betere verbruikscijfers. Idem voor Golf GTI vs GTE, Peug 508 RXH (diesel), Volvo XC90.

Uiteraard afhankelijk van omstandigheden. En het speelt natuurlijk ook mee dat mensen die een hybride auto kopen over het algemeen ook zuiniger proberen te rijden. Maar ik denk dat het wel veilig te stellen is dat een hybride zuiniger is als een vergelijkbare turbo auto. Vooral in de stad natuurlijk.
@Rob: mensen met een hybride rijden over het algemeen zuiniger? Elke Prius die ik tegenkom rijdt anders alsof hij dat meteen wil compenseren…
@live4life: die proberen alleen te slipstreamen voor een beter verbruik.
@por100: een turbo motor met gelijke inhoud als een atmosferische motor verbruikt meer. Er gaat meer lucht in de cilinders er moet ook meer brandstof in (dus hoger verbruik) maar ook meer prestaties. Maar als je turbo en het motorblok kleiner maakt, om op hetzelfde vermogen uit te komen, dan heb je een turbo die in het deellast bereik geen extra lucht in de cilinders pompt waardoor je effectief een kleinere en dus zuinige motor hebt. Simpel gezegd, met dezelfde stand van de techniek (dus zelfde jaar van martintroductie) zal een kleinere turbo motor in de praktijk gewoon zuiniger dan een grotere atmosferische met hetzelfde vermogen. Veel mensen vinden de kleinere turbo motoren ook soepeler rijden want meer koppel. Maar als ze door dat soepelere rijden ook vlotter gaan rijden. Dan gaat het verbruik ook omhoog. Daarom kun je oudere wagens ook niet echt met nieuwe vergelijken, het wagenpark wordt steeds vlotter en er wordt ook steeds vlotter gereden en dus verbruiken de wagens ondanks de voorstrijdende techniek hetzelfde of zelfs meer.
Natuurlijk, alle “gewone” modellen en de Turbo’s krijgen hybride spul. Maar de echte rij-ijzers zoals de GT3 zullen ze zo lang mogelijk volledig puur willen houden. De vraag is hoe lang dat houdbaar is ivm CO2 en belastingen.
@trustmeiamanengineer: een GT3 is toch een stuk speelgoed voor de rijken. De kosten van wat extra grammetjes CO2 zijn ondergeschikt aan de pret motor.
Dat dit alles wordt veroorzaakt omdat ze niet weten hoe en waar ze de uitlaten moeten plaatsen, dat vergeten ze te vermelden.
Wel of geen hybride. Geneuzel! T maakt niks uit. Porsche is al dood sinds de afschaffing van luchtkoeling.
Gewoon geen handgeschakelde Porsche kopen.
@porschepdk: spreek lekker voor je zelf en bespaar ons je “adviezen”.
@hotze: Heb toevallig mijn advies opgevolgd.
En zo hoort het! comfort gaat prima samen met een automaat en hybride. Plezier is nog altijd zelf roeren plus onbehouwen herrie!
Instapper met bijna 400pk… Het begint beetje absurd te worden, niet?
@rohrl-fan: Haha eens… alleen 400pk klinkt om een of andere reden gewoon niet veel dezer dagen
@rohrl-fan: Ferrari’s instapper heeft tegenwoordig dik 600pk…
@e34m5touring: Klopt! Dat is ook net mijn punt. Het begint simpelweg belachelijk te worden.

Een ‘eenvoudige’ Audi TT RS sprint in minder dan 4 seconden naar de 100. Waar kan je zo’n prestaties nog gebruiken?

Begrijp me niet verkeerd, ik hou nog steeds van auto’s en ik zou maar wat graag eens met zo’n monster willen sturen, maar objectief bekeken is het tegenwoordig allemaal toch wat absurd, niet?

Nu goed… Misschien ben ik gewoon een oude l*l aan het worden! 😉
@rohrl-fan: Ja en moet je kijken wat voor elektro meuk er nodig is om alles op de keien te krijgen. Maar goed, horsepower sells. En daar speelt men handig op in. Nadeel is dat alles daardoor naar boven gaat. Want als je instapper al 4-5-600pk heeft moet je topmodel minstens…. En die zijn inmiddels op een niveau dat je wel serieus moet kunnen sturen om het potentieel eruit te halen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).