Dit is de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid [680 pk]

Auteur: , 54 Reacties

Doei 2,9-liter V6. Hallo 4-liter V8-benzine in combinatie met een elektromotor.

Zet Porsche nu de meest begeerlijke saloon neer? Doen ze dat gewoon? Het lijkt er wel op. Vorig kwam Porsche met de Panamera E-Hybrid op basis van het nieuwe model. Met een vermogen van 462 pk geen kinderachtige auto. Wie echter netjes heeft gewacht op de ‘S’ wordt nu keihard beloond. De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid is, op de 918 en Le Mans-racers na, de vetste hybride-Porsche die ik ooit heb gezien.

Want zoals gezegd ligt de inmiddels bekende vier liter V8 onder de kap. In combinatie met wat elektropower zorgt dit voor indrukwekkende prestaties om je vingers bij af te likken. Het systeemvermogen ligt op 680 pk. Daarmee is de S E-Hybrid -tot nader order- de Panamera met het meeste vermogen. Tot gister was de Turbo met 550 pk namelijk de dikste.

De S E-Hybrid heeft, net als de Turbo, 550 pk. De elektromotor zorgt nog voor een extra 136 pk. Dit zorg tezamen voor 680 pk en 850 Nm aan koppel. Voordat jullie roepen dat mijn wiskunde niet in orde is: je kunt beide vermogens niet letterlijk bij elkaar optellen. De hybride knalt in 3,4 (!) tellen naar honderd kilometer per uur en pas bij 310 km/u is het afgelopen. Je kunt 50 kilometer (NEDC) volledig elektrisch rijden met de S E-Hybrid. Via een 230 V/10 ampère-aansluiting duurt het zo’n zes uur om de auto op te laden. De elektromotor krijgt z’n juice van een 14,1 kWh lithium-ion batterij. Met een 7,2 kW-lader op een 230 V/32 A-aansluiting is de S E-Hybrid in 2,4 uur geladen. Het laadproces kun je volgen vanaf de Porsche Connect app op je smartphone of Apple Watch.

De Porsche is straks te zien in Genève en vanaf juli staat ‘ie bij de dealer. Je kunt nu alvast naar de dealer rennen om een bestelling te plaatsen. De Panamera Turbo S E-Hybrid heb je vanaf 198.600 euro. Als Executive kost de hybride 212.300 euro. Voor die prijs krijg je standaard onder andere keramische remmen, 21-inch lichtmetalen van de 911 Turbo S en adaptieve luchtvering. De Executive beschikt daarnaast standaard over een meesturende achteras.



54 reacties

Goeiemorgen! Wat een vermogen!
Dit is lekker wakkerworden zeg
De eerste hybrid sedan die ik kan waarderen!
Goed geregeld Porsche! Echter, ik heb liever de reguliere Turbo.
@racerx: omdat die wat minder spannend is? ;)
@banaan7: Nee hoor, als niet-zakelijke automobilist zie ik het nut gewoon niet zo van een hybride uitvoering. Ik kies gewoon voor wat minder wagengewicht, dat zal ongetwijfeld wat lekkerder sturen.
Oef! Dat allemaal in de shooting brake aub!
Toevallig van de week de nieuwe Panamera zien rijden. Hoewel hij er op de foto’s een stuk beter uitziet dan de vorige generatie, kon ik hem in het echt totaal niet waarderen. Het zal vast aan mij liggen en het zal ongetwijfeld een zeer goede auto zijn, maar mijn keuze is het niet.
wat is het toegenomen gewicht tov de reguliere turbo dankzij het accopaket?
@mcstradale8: accupakket *
@mcstradale8: lijkt me ook en goede vraag.
Een normale 4, met de 2.9 weegt 1870.
De Turbo met 550pk weegt 1995 (125 meer dus).
De 2.9 hybrid weegt 2170, die heeft ook 14.1 kwh aan opslag..
Als we die lijn dus doortrekken, zouden we op 2295 kg komen. Da’s een flinke jongen dus.
@gregorius: vind ik teveel ergens, maar ongeveer gelijk aaan een Tesla Model S of een Volvo XC90 T8 die dan een stuk zwakker is. De turbo rijdt alvast erg goed ook op kleinere circuits. Voor het klienteel, vast prima. Ik vermoed dat de gewone Panamera met de sterkste V6 (420pk) de leukste rijdersauto is, genoeg go en blijft onder de twee ton met chauffeur als je met de vingers uit de optielijkst blijft.
@mcstradale8: tuurlijk is hij zwaar maar al met al zijn de kg per pk minder dus sneller en voor het bochten werk zijn alle hulp sys. Standaard
Zal nog wel wat gewicht met zich meebrengen, dat accupakket.

Echter heeft de Panamera zonder hybrid al bewezen dat het gewicht niet merkbaar is tijdens het rijden. Elke autojourno prijst de auto om z’n lichtvoetigheid
@87sandyd: relatief kleine accu dus zal meevallen.
Gaat hij Panamera Turbo S E- Hybrid heten? Of zoals in de eerste alinea Panamera S E- Hybrid?

Maar Holy Shit, 680pk hybride! Heel vet hoor, zullen de anti boomknuffelaars dit ook zo verschrikkelijk vinden!? :)
@reactief: Turbo S, heb het gefixt.
@rubenpriest: ff moeilijk doen nog :-) in de één na laatste staat de naam ook nog twee keer zonder Turbo ;)
En zo komt leuk hybride rijden alweer een stukje sichterbij de normale sterveling. Nog even en je Golf GTI is ook hybride.
@dutchdriftking: Golf GTE?
@straatzakelijk: Dat is absoluut geen GTI qua rijden. Sla de rijtest van @wouter er maar op na.
@dutchdriftking: Normale sterveling? Want iedereen kan 2 ton aan een auto uitgeven?
@svenska_aeroplan_ab: daarom zeg ik ook dichterbij. Een 918 kan/kon bijna niemand betalen, dit gaat al een stuk beter.
Begeerlijk? Fapvoer met een hoofdletter F zul je bedoelen!
Wow!
Wie had met de komst van de eerste generatie hybrides (Prius en consorten) ooit kunnen denken dat we wild zouden worden van een Porsche (!) met zulke techniek én een prijskaartje van over de 200K..

ik in ieder geval niet. Respect voor de mannen (en vrouwen) Porsche engineers.
Zulke prestatiecijfers in een ‘gewone’ hybride sportsedan is toch wel heel opmerkelijk man.. Wat een auto!
Wauw! Lekker gedaan Porsche!
Nondejus wat een beest. Dit gaat toch wel echt de toekomst worden nu, alle meest potente versies ondersteund door elektro power.
En bijna geen BPM natuurlijk.Paar honderd euro omdat het toch moet.Net als de 918 spyder van 7 ton of wat het ding kost.900 euro BPM. Terwijl iemand voor z’n Kia Pikanto ruim 1500 euro BPM moet betalen.Ik vindt het niet kloppen.
@Alfarobert: Met een dikke V8 en een kleine accu zal dat wel meevallen toch? Ik vind het wel een coole auto, alleen toch beetje jet niet. Doe dan gewoon een goedkopere P100D die in minder dan 2,7 s gaat.
@stfu: helaas wordt Tesla op dit moment nog niet als ‘premium’ gezien door de mensen die er toe doen dus ‘goedkoper’ betekent dat het verschil blijkbaar merkbaar is qua afwerking en beleving.
@alfarobert: wel wat korting.
Een normale 4 2.9 E-Hyrbid kost je 4200 euro aan bpm.
Terwijl een normale Turbo je 35k aan bpm kost.
Die 4200 duidt er dus wel op dat er nog iets aan benzine verbruikt zal worden; dus het zal ergens tussen de 5 en 10k aan bpm gaan kosten.
Porsche heeft het een beetje gehad met ingemaakt worden door een elektrische tesla zo te zien, nondejuu
@janmetdelangeachternaam:
Naar 100 zal de Telsa nog steeds sneller zijn, maar vanaf dan… :)
@stijnb: Tot de 100 pakt hij zoveel tijd en meters dat hij ook tot de 200 nog een voorsprong heeft. 0-200 raffelt hij af in 10,5 seconden. Deze Panamera zal meer richting prestaties van een RS6 Performance gaan (75 pk meer maar ook tot 200kg zwaarder, zelde 0-100 tijd). Laatstgenoemde heeft 11,6 seconden nodig om 200 aan te tikken, ik vermoed dat de Panamera op ongeveer 11 rond komt.
Wie had in deze tijd durven dromen dat er nog van een V6 naar een grotere V8 geswitcht zou worden ?
Laadtijd van 6 uur op gewoon 230V/10A, dat is heel netjes!
Kun je amper een gewone auto accu mee opladen in die tijd.
Take my money and stop talking Porsche. I want one. Damn this is hot.
Die specs zijn niet normaal. Goeiemorgen zeg. Deze zag ik niet aankomen.

Ik mis echter wel nog wat info, zoals het gewicht van de auto. Dat zal ook niet misselijk zijn. En ik neem aan dat de auto 4WD heeft?
Oke bij deze zijn niet alle hybrides suf, dit is een beest die bijna elke patrolhead nog wel zou willen rijden!
Eindelijk een fatsoenlijke panemera hybrid
Hello new generation hybrids! Wat een bom zeg. En Porsche kennende zal ie toch iedere dag gebruikt kunnen worden, applausje voor Porsche!
Superleuke auto maar één ding stoort mij echt enorm. Ga weg met allemaal die groene accessoires op de auto. Ik heb het over de groene letters achterop de klep, de groene remklauwen, de groene tinten in het interieur.. Is er werkelijk iemand die dit kan waarderen? Ik snap dat ze het groen linken aan het milieu = zuinig gebeuren maar dat is deze Panamera niet. Want na 50km ben je gewoon met een dikke V8 onderweg. Doe mij maar een ‘gewone’ Panamera óf toch deze maar dan zonder die groene accentjes.
@premiumduitser: Bij Porsche Exclusive aankloppen met een zakje geld. Dan kun je alles krijgen wat je wil.
@premiumduitser: je kan heel makkelijk typeaanduiding aan de zijkant eraf halen en panamera op de achterklep etc zwarte letters geven ed. Zie je er niets van terug . En als je wilt kun je rode remmen krijgen, heb ik zelf ook gedaan. ( rode remmen dan weer niet maar kan wel)
Vanmorgen meteen naar de dealer gerend om bestelling te plaatsen, accepteren ze geen MasterCard ? achteraf wel blij mee, want mijn vrouw keek helemaal niet vrolijk toen ik het verhaal thuis vertelde ….
En dan thuis komen en je totaal niet schuldig voelen als je hem weer aan de laadpaal hangt.
Wauw … De eerste generatie incluis makeover waren lelijke hokken, maar wat is het lelijke eendje mooi geworden … En dan nog eens volgestouwd moderne technologie en gadgets. Ik blijf dromen …
Type 1 vond ik helemaal niks. Dit is inderdaad een ijzersterk statement en hij is mooi geworden. Hulde Porsche! Dit is kickass..
Deze aandrijflijn zal vast ook in de Cayenne komen. Yikes bijna 700pk in een SUV. Maar goed dat die accu’s in no-time leeg zijn en je “maar” 550pk overhoudt.
Hybride. Goed voor het milieu en zo. Daar zijn ze toch voor uitgevonden?
Een hybride samen met een V8 dat is toch niet zo goed voor het milieu enzo
Nou poe poe evenveel als een E63 AMG S en iedereen doet net alsof het wereldnieuws is.
Wat een misser 1 fase 32 a laden I.p.v 3 fasen 16 of 25

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).