• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 baas gaat DRS schrappen!

Auteur: Author, gepost 31 augustus 2017 om 15:52 – 31 Reacties

F1 baas gaat DRS schrappen!


Maar er is meer goed nieuws.

Nadat Bernie Ecclestone met pensioen werd gestuurd gingen diverse zaken in de Formule 1 op de schop. De interactie met (jongere) fans wordt nadrukkelijker opgezocht en we hebben de indruk dat de boel wat “losser” is geworden. Hartstikke mooi, maar Ross Brawn wil méér. De technische baas van het spulletje heeft grote plannen met de koningsklasse.

DRS

Om te beginnen wil Brawn van DRS af. Met dit systeem kunnen coureurs op bepaalde plekken hun achtervleugel plat leggen, mits ze minder dan 1 seconde achter hun voorligger rijden. Door de platte achtervleugel wordt de luchtweerstand voor de achtervolgende rijder verminderd, waardoor deze een grotere kans heeft om in te halen.

De invoering van DRS had grote gevolgen voor het aantal inhaalacties per race, een overzicht vind je HIER. Desalniettemin blijft het in de ogen van velen een kunstgreep en Brawn is het daarmee eens. Volgens hem moeten auto’s in de toekomst zo ontworpen worden dat ze ook of juist presteren als ze bij andere wagens in de buurt rijden.

Op dit moment is juist het tegenovergestelde het geval. Auto’s beginnen te glijden als ze in de dirty air van een voorligger rijden, waardoor de banden extra kunnen slijten. De coureur heeft dan twee opties: of proberen er met DRS voorbij te gaan, of gas terugnemen om te voorkomen dat de pits voortijdig moet worden opgezocht.

Als het aan Brawn ligt behoort die keuze nog voor het jaar 2021 tot het verleden en krijgen we weer bloedstollende actie op de baan te zien. Ik ben een beetje sceptisch, maar we wachten rustig af.

Gridstraffen

Stoffel Vandoorne kreeg afgelopen weekend tijdens zijn thuisrace in België maar liefst 65 plaatsen gridstraf voor de kiezen wegens het wisselen van motor en versnellingsbak. Coureurs mogen immers maar een beperkt aantal ‘bakken en motoren gebruiken per seizoen. Wie daaroverheen gaat start achteraan of virtueel zelfs halverwege het circuit.

Brawn heeft daar genoeg van en wil dat er een alternatief voor dergelijke straffen komt. Mogelijk kunnen punten in het coureurs- of constructeurskampioenschap worden afgetrokken, een andere optie is om technische problemen simpelweg te accepteren.

De Brit heeft al bij de FIA aangegeven dat hij het huidige systeem het liefst vaarwel zegt per 2021. Da’s niet geheel toevallig ook het jaar waarin het nieuwe motorenreglement in werking treedt.

Ook interessant!

  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, motor, Racing, ross-brawn

Vorig bericht: « Deze Porsche-combinatie gaat niet gebeuren
Volgend bericht: Mercedes GLK (2008-2015) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. kilum zegt

    31 augustus 2017 om 15:55

    Goed bezig. En lekker ook dat Brawn mijn reacties op autoblog leest over die gridstraffen. :-D Maar zonder gekkigheid dit lijken mij prima ontwikkelingen.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      31 augustus 2017 om 16:36

      @kilum: schaf ook die grid straffen even af bij uitval in de race…. zoals het geval van max heeft hij de straf al gehad door een DNF, dan hoef je hem niet weer plaatsen gaan terug te zetten voor een motorwissel…..

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        1 september 2017 om 07:53

        @dutchneon: *zucht*… De reden van zijn DNF is niet de reden voor de gridstraf a.s. zondag. Ze maken nu alvast een extra motor vrij zodat ze de rest van het seizoen kunnen halen. Monza is toch al een ruk circuit voor RedBull, dus ze kiezen ervoor om daar de straf te krijgen ipv. op een circuit waar ze eventueel een podiumplek kunnen pakken. Op Monza is dat sowieso niet te doen voor ze.

        Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    31 augustus 2017 om 15:58

    “Brawn heeft daar genoeg van en wil dat er een alternatief voor dergelijke straffen komt. Mogelijk kunnen punten in het coureurs- of constructeurskampioenschap worden afgetrokken, een andere optie is om technische problemen simpelweg te accepteren.”

    De regel is gekomen omdat de rijkere teams anders keer op keer nieuwe onderdelen kunnen monteren onder het mom van: “We hebben een technisch probleem, we hebben een kwart PK minder dus nu moeten we vervangen”.

    Login om te reageren
    • shibby zegt

      31 augustus 2017 om 16:00

      @jack_abarth: dat is waar, maar ik vermoed dat Ross brawn dit ook door heeft en hierop ingespeeld wordt

      Login om te reageren
    • kilum zegt

      31 augustus 2017 om 16:06

      @jack_abarth: Als jij in de race bent voor het kampioenschap dan zijn die punten die je verliest veel pijnlijker dan die plekken op de grid. Dat zag je met HAM vorig jaar. Die startte dan vanaf P22 en werd alsnog eerste of 2e.

      Login om te reageren
  3. 2wheeler zegt

    31 augustus 2017 om 16:05

    Watskebeurt? Waar is “honcho” gebleven?

    Login om te reageren
    • dell zegt

      31 augustus 2017 om 16:51

      @2wheeler: de jeugd van tegenwoordig met hun moderne woorden..

      Login om te reageren
  4. menaz zegt

    31 augustus 2017 om 16:12

    DRS mag wel blijven, maar dan gewoon altijd en voor iedereen toepasbaar zoals bij de kwalificatie.

    Login om te reageren
    • Jochen zegt

      31 augustus 2017 om 16:40

      @menaz: van mij mogen ze van al die ‘ingewikkelde’ systemen af die veel invloed hebben op het raceverloop maar waar ik vanaf de bank zo weinig van zie, maar ook van 5.642 vleugels/wingplates etc.
      Van mij mag het allemaal wat eenvoudiger, rauwer en bruter. Na het opnieuw zien van de Senna docu onlangs weet ik wel weer wat ik mis bij de F1 … puurheid.

      Login om te reageren
      • ippy zegt

        1 september 2017 om 10:54

        @jochen: Het gaan in de F1 om auto’s met hoogstaande techniek die knetters hard gaan. In de jaren van Senna waren die wagens, voor die tijd, hartstikke hightech. Ik ben er een beetje te jong voor, maar ik kan me voorstellen dat er toen ook mensen waren die ‘zeurde’ dat de auto’s toen te ingewikkeld waren (correct my if I’m wrong).

        Login om te reageren
    • easygoingmartin zegt

      31 augustus 2017 om 18:43

      @menaz: dat heeft letterlijk hetzelfde effect als dat het wordt afgeschaft… als iedereen het heeft, wat is dan nog het voordeel?

      Login om te reageren
      • menaz zegt

        31 augustus 2017 om 20:16

        @easygoingmartin: jpie vergelijking gaat alleen op als het DRS bij iedereen de hele GP open zou staan.

        Login om te reageren
  5. jorden zegt

    31 augustus 2017 om 16:14

    Dit zijn GROOTSE plannen?!?! Ik heb ook nog wat tips ( want dit leest de FIA namelijk) Halveer de spanwijdte van de achtervleuge en hoe geil sommige van brede achtebanden ook worden, smallere banden zorgen toch echt voor meer actie. De laatste tip; turbo’s overboord en gaan tot de olievoorraad strekt. onder het mom van “research” naar effiecente range extenders voor in EV’s met 4% bijtelling.

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    31 augustus 2017 om 16:16

    Misschien moeten motoren bouwers gewoon aftikken per gebruikte motor en de inkomsten worden dan weer verdeelt onder de “Bottom 5” teams..

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    31 augustus 2017 om 16:21

    Of een prijs per kilometer x het aantal motoren

    Betrouwbare motoren en veel rijden levert dan een lager kostenplaatje op.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    31 augustus 2017 om 16:23

    Klinkt goed!

    Login om te reageren
  9. vtechlover zegt

    31 augustus 2017 om 16:48

    Wat ze moeten doen is monaco aanpassen.. Precies 0 inhaalacties geweest..

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      31 augustus 2017 om 17:07

      @vtechlover: want monaco is F1?

      Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    31 augustus 2017 om 17:26

    Dit valt me tegen van Brawn. Je lost wat ” problemen” op en creëert meteen een paar nieuwe problemen. Hoe ga je de auto’s zo ontwerpen dat er geen dirty air ontstaat? De constructeurs zullen er alles aan doen om dat nu juist voor elkaar te krijgen. Zelfs met DRS is inhalen niet zo makkelijk als dat het nu wordt voorgesteld. Zonder DRS maken kleinere teams geen kans meer op en goede klassering (uitgezonderd incidenten). Ook voor de gridstraffen zijn gewoon valide argumenten aan te voeren. Het zijn met name weer de grotere teams die profiteren van geen of eenvoudige regels.

    Het is kortom leuk dat Brawn zegt wat hem niet bevalt in de F1. Maar dat doen de lezers van autoblog hier elke week ook. Van Brawn hoor ik graag oplossingen. Dus Ross: Hoe dan?

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      31 augustus 2017 om 18:01

      @pomoek: spec diffuser?
      Bijkomend voordeel is dat het nog goedkoper wordt ook

      Login om te reageren
  11. cobra zegt

    31 augustus 2017 om 17:50

    Ik ben zeker geen F1 kenner, maar wat mij wel aanspreekt is, dat hij alles terug wil brengen naar normale proporties. Dus alles wat je monteert, moet je gewoon in de “winkel” kunnen kopen. Zo maak je alles voor het publiek aantrekkelijker. Vrees alleen dat sommige teams er anders over denken.

    Login om te reageren
  12. Senne zegt

    31 augustus 2017 om 17:53

    Als het aan mij lag gingen we terug naar de 1000 pk turbo monsters met handgeschakelde versnellingsbakken…

    Login om te reageren
  13. baasbas zegt

    31 augustus 2017 om 17:59

    DRS weg prima, maar ik vond de gridstraffen wel wat hebben. Niet vergeten dat de motorenbouwers meegewerkt hebben aan de huidige regels. Het moest goedkoper. De motoren moesten langer mee. Dan moet je dus een motivator hebben om ze er ook aan te laten houden. Misschien is een deel constructeurspunten inleveren een goede, maar alleen wanneer de inkomsten op een normale manier verdeeld worden. Minder constructeurspunten = minder centen aan het eind ofzo…
    Maar ik vind het wel leuk als er wat auto’s ‘uit positie’ zijn

    Login om te reageren
  14. HZW zegt

    31 augustus 2017 om 18:01

    Grid straffen moeten omgezet worden in punten aftrek voor de constructeur en niet de coureur benadelen.
    Die is door technisch Malheur nog het meest de dupe is als het team de boel technisch niet op orde heeft.
    Als je uitvalt is dat al straf genoeg, als je dan ook nog grid straffen voor de volgende race krijgt is het dubbel op.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 augustus 2017 om 19:54

      @hzw: geen punten aftrek, maar minder geld uit de TV rechten!

      Login om te reageren
  15. hansjeworst zegt

    31 augustus 2017 om 18:57

    Punten aftrek daar worden de kleine teams vast blij van. Deze teams die betalen handen vol geld voor een klanten motor ,en zijn dan ook nog eens de dupe als ze rotzooi krijgen. Trek dan die punten van die fabrieksteams af die de motoren leveren.

    Login om te reageren
  16. kees66 zegt

    31 augustus 2017 om 19:18

    Ik zou zeggen “je mag een X aantal motoren gebruiken en daarna is het gewoon op”. Als je dan het einde van het seizoen niet haalt had je wat zuiniger op je motoren moeten zijn.

    Login om te reageren
  17. tarquesh zegt

    31 augustus 2017 om 20:45

    Ik ben het als een blok eens met Brouwny met de DRS afschaffen.
    Maar de huidige regels geven meer kansen voor de teams die achter de top teams rijden.
    Ik kan genieten als Force India voor verassingen zorgd, en de strijd tussen Ocon en Perrez geven glans.
    Inderdaad zijn de kleine teams achterin de zak, maar dat waren ze ook met de F1 regels in de oude tijd.

    Login om te reageren
  18. gemaskerdemuchacho zegt

    31 augustus 2017 om 21:42

    Zeker goed nieuws. De DRS is echt een belachelijk systeem en vernield al jaren de sport. Gewoon lekker een rondje niet inhalen en wachten tot het rechte stuk en dan er gewoon langs rijden… Ze steken nog niet geen knipperlicht aan.
    Ook die twee keer van je lijn regel is belachelijk… Gewoon verdedigen met die hap…. Inhalen is een kunst en dat moet je ook zo houden.

    Login om te reageren
  19. vr38dett zegt

    31 augustus 2017 om 22:25

    Punten voor Poleposition en bijvoorbeeld snelste ronde in de race. Wellicht dat er toch nog iets meer risico genomen word door de coureurs om zo wat punten te pakken met als gevolg meer actie

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North