• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Porsche Cayenne is officieel

Auteur: RubenPriest, gepost 29 augustus 2017 om 21:30 – 49 Reacties

Afbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieelAfbeelding De nieuwe Porsche Cayenne is officieel

Cayenne
Zojuist heeft Porsche het doek van de nieuwe Cayenne getrokken. De dikste SUV uit Zuffenhausen is op allerlei fronten aangepakt.

Porsche heeft er werk van gemaakt om de goedverkopende SUV op een aantal punten te verbeteren. Neem bijvoorbeeld het uiterlijk. De nieuwe Cayenne lekte onlangs uit en het apparaat kon rekenen op scherpe meningen. Vooral de achterkant is anders geworden. Porsche geeft de nieuwe Cayenne meer overeenkomsten met de andere modellen van het merk. Zo lijken de achterlichten op de nieuwe Panamera (rijtest) en de nieuwe 911 (rijtest). Uiteraard een bewuste keuze, want de derde generatie Cayenne heeft meer gemeen met de 911 dan ooit tevoren.

Zo komt de SUV met elektrische achterwielbesturing. Deze techniek introduceerde Porsche op de 911 (991) en later op de Panamera. Daarnaast is er, net als bij de 911 en Panamera, meer gebruik gemaakt van aluminium. Dit zorgt voor een lager gewicht wat het verbruik en de rijeigenschappen ten goede moet komen. De nieuwe Cayenne weegt dik 65 kg minder in vergelijking met het vorige model. Active all wheel drive, Porsche 4D Chassis Control, driekamer-luchtvering en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) moeten ervoor zorgen dat de Cayenne zich beter zal thuisvoelen op wegen die je met een normale personenauto zou vermijden.

Cayenne

Porsche brengt tevens een wereldprimeur naar de Cayenne. Het is de eerste Porsche met PSCB (Porsche Surface Coated Brake). De stalen remschijven krijgen een speciale tungsten-carbide coating. Volgens het automerk moet dit resulteren in mindere slijtage en hogere frictiewaarden. De remmen herken je aan een glans op de schijf. Porsche levert PSCB alleen in combinatie met 20-inch en 21-inch wielen. De nieuwe Cayenne is ook te krijgen met keramische remmen.

De derde generatie Cayenne is overigens wat moeilijker over het hoofd te zien. De auto is 6,3 cm gegroeid, waardoor de SUV een lengte heeft van 4,92 meter. Deze nieuwe Cayenne is 9 mm lager in vergelijking met zijn voorganger. De wielbasis bedraagt 2,90 meter en de auto is 1,98 meter breed. De groeispurt resulteert in meer bagageruimte. De nieuwe versie biedt 770 liter bagageruimte, dat is 100 liter meer dan het vorige model. Standaard rolt de auto op 19-inch wielen. Optioneel kun je upgraden naar 20- of 21-inch jetsers.

Bij de marktintroductie is de SUV in twee smaken te verkrijgen. Als ’Cayenne’ en als ‘Cayenne S’. De Cayenne heeft een drieliter zescilinder turbomotor. Dit blok is 340 pk/450 Nm sterk. De instapper knalt in 6,2 seconden (5,9 met Sport Chrono) naar de honderd en heeft een topsnelheid van 245 km/u. De Cayenne S heeft een nieuwe 2,9-liter V6 bi-turbomotor onder de kap. Deze variant is goed voor 440 pk en 550 Nm koppel. De Cayenne S doet 0-100 km/u in 5,2 seconden (4,9 met Sport Chrono) en gaat door tot 265 km/u. Wie meer power wenst moet geduld hebben. Het vermoedelijke topmodel zal de Cayenne Turbo S E Hybrid worden. In Panamera-trim goed voor 680 pk. Of er überhaupt een diesel gaat komen is op dit moment nog niet bekend, aldus Porsche topman Oliver Blume. In het verleden kwamen er wel dieselvarianten van de Cayenne op de markt, maar tegenwoordig is dat nogal een dingetje.

Cayenne

Het interieur van de nieuwe Cayenne mag geen verrassing zijn. Wie bekend is met het interieur van de Panamera wist al een beetje wat de derde generatie Cayenne te wachten stond. Fysieke knoppen maken plaats voor een touchscreen. De inzittende voelt een vibratie wanneer een ‘knop’ wordt aangeraakt. Een 12,3-inch full-HD touchscreen is het centrum van infotainment.

De orderboeken voor de nieuwe Cayenne zijn inmiddels geopend. De Cayenne is er vanaf 109.800 euro en de Cayenne S vanaf 129.100 euro. Vanaf december staat ‘ie bij de dealer. Kan je niet wachten om het nieuwe model te zien? In september kun je auto ook bewonderen op de IAA in Frankfurt.

UPDATE: een filmpje van Casper bij de onthulling check je op autojunk.nl. Meer videobeelden van de Cayenne HIER en HIER.

Onthulling Cayenne

Ook interessant!

  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, cayenne-s, iaa-2017, Porsche, SUV

Vorig bericht: « Lek legt privégegevens van 20.000 autokopers op straat
Volgend bericht: Bentley presenteert de nieuwe Continental GT »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    29 augustus 2017 om 21:38

    Komt er ook een Diesel?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 augustus 2017 om 21:56

      @desjonnies: ik denk voorlopig niet met dat diesel gedoe daar. Hoop meer op een Turbo S zonder extra accu’s

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      29 augustus 2017 om 22:25

      @desjonnies: Op dit moment niet. Porsche kan/wil niet zeggen of de nieuwe Cayenne er in de (nabije) toekomst gaat komen als diesel.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 augustus 2017 om 07:08

        @RubenPriest: terwijl ze in Europa vooral diesels verkopen. Geen diesel aanbieden zal de winstgevendheid van Porsche beïnvloeden. Er komt dus wel een diesel, een heel schone.

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      30 augustus 2017 om 07:47

      @desjonnies: lees het artikel even.

      Login om te reageren
  2. pscarphotography zegt

    29 augustus 2017 om 21:43

    Ik dacht dat we de ergste generaties gehad hadden…?

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    29 augustus 2017 om 21:44

    Wacht even, twee uitlaten, rechthoekig, afgeplat links en rechts, betekent (is de geheime kenners code) een 13-cilinder Uptune moter van 3.2 liter met 16 hijgende turbo’s en keramisch gestraalde pygmeeën kleppen in een dwarsgebouwde van mangaan gegoten cilinderkop, toch?

    Login om te reageren
    • giangian zegt

      29 augustus 2017 om 21:57

      @desjonnies: wat lul je nou allemaal man

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        29 augustus 2017 om 22:17

        @giangian: jij hebt een artikeltje gemist :)

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        29 augustus 2017 om 22:17

        @giangian: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-uiltaat-strategie-van-porsche-101407

        Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        29 augustus 2017 om 22:18

        @giangian: denk dat ie een lijn mangaan gegoten coke te veel op heeft ofzo…

        Login om te reageren
        • smoked zegt

          29 augustus 2017 om 22:42

          @cpp1: Dit noem je humor.

          Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 augustus 2017 om 23:06

      @desjonnies: Nee man, dit is een keramisch 12 cilinder motorblok. Je weet wel, zo’n motor die de benzine onder hoge druk de cilinder inspuit. Zo’n Koala 656 weet je wel?

      Zo’n type auto waarvan je buurmeisje zegt; moooiieee waaaaggeeeennn.

      Login om te reageren
      • bullzeyersn zegt

        30 augustus 2017 om 06:29

        @viezefreddyw: maar buurman, wat doet u nu?

        Login om te reageren
    • batavus zegt

      29 augustus 2017 om 23:30

      @desjonnies: lincoln?

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    29 augustus 2017 om 21:46

    Gewoon erg goed gelukt. Maar toch liever de Panamera.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 augustus 2017 om 21:57

      @dutchdriftking: of een Range Rover?

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        29 augustus 2017 om 22:46

        @kennone: ja, want ik wil 22 inch ;)

        Login om te reageren
      • porschepdk zegt

        30 augustus 2017 om 00:56

        @kennone: Heb een Cayenne en een Sport. Ik vind de Range ondanks dat die 60k goedkoper was minstens zo goed.

        Login om te reageren
  5. roberto zegt

    29 augustus 2017 om 21:51

    Ik vind hem mooi, sowieso de nieuwe achterlichten van Porsche doen hem goed! Overigens wel apart dat ze hem aardig basic introduceren op de foto (exterieur) en niet in Turbo-trim.

    Login om te reageren
  6. bitd zegt

    29 augustus 2017 om 21:52

    Beter dan dat hok dat vd week langs kwam.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      29 augustus 2017 om 21:55

      @bitd: zijn nog steeds de oude foto’s, nieuwe foto’s op www zijn beter.

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        29 augustus 2017 om 23:10

        @bitd: opgelost

        Login om te reageren
  7. Jaymz zegt

    29 augustus 2017 om 21:52

    Nette wagen geworden. Als je de eerste versie hiervan terugziet dan valt wel op hoe gruwelijk lelijk die was. Ongelofelijk dat het toen een succes is geworden. Vind zelf de Macan toch wat stoerder ogen.

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      29 augustus 2017 om 23:18

      @jaymz: Ik heb juist het tegenover gestelde. De eerste was misschien wel lelijk, maar had een echte eigen Porsche smoel en body. Dit is gewoon een opknapbeurt van de vorige versie, die de huidige stijl van Porsche heeft gekregen, ze gaan allemaal op elkaar lijken en dat vind ik geen pluspunt.
      Heb je geld voor iets onderscheidens, kan je allelei Porsche kopen met dezelfde smoel en kont, alleen is het een Sportsedan(liftback), of een soort van SUV, met te veel plastic. Doe maar niet dan.
      Dan maar een Engelse, een Range Rover, of Jaguar XJL.

      Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    29 augustus 2017 om 21:52

    De achterkant lijkt wel op een Discovery… de slimste keuze lijkt mij een XC90 of als het extreem moet een Levante ( omdat ie zo mooi is! ). Wel merkwaardig is dat de elektrische ventilatiegaten het hier niet hebben gehaald.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 augustus 2017 om 21:58

      @henkhupelschoten: qua design de xc90 ja maar qua motoren en fatsoenlijke stoelen heel graag wat anders

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        30 augustus 2017 om 06:59

        @kennone: Volvo stoelen niet goed?

        Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      29 augustus 2017 om 22:04

      @henkhupelschoten: Levante en mooi gaan niet samen..

      Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      29 augustus 2017 om 22:08

      Of gewoon een lekkere G500.
      Het is tegenwoordig allemaal fout dat die G-klasse er gewoon weer chique uit gaat zien. Ongelooflijk eigenlijk..

      Login om te reageren
  9. drdrift zegt

    29 augustus 2017 om 21:54

    Plak er Hyundai op en het is de nieuwe Tucson, ik word Porsche moe vrees ik

    Login om te reageren
  10. hotze zegt

    29 augustus 2017 om 21:54

    Fraaie verschijning, ik denk wel een verbetering t.o.v. de huidige versie, wat minder agressief ogend, al kan natuurlijk een minpunt zijn voor degene die daar van houdt.
    Hij is wel erg laag geveerd, waarschijnlijk voor de foto’s; in de praktijk wellicht standaard hoger op de poten.
    En waarom niet gelijk PCCB bestellen i.p.v. dat coaten?
    En helaas, net een RR-Sport besteld…

    Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    29 augustus 2017 om 21:54

    Besteld

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    29 augustus 2017 om 21:57

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 augustus 2017 om 21:59

      @SimonMc: het moet “Dun” zijn want hij is lichter.

      Login om te reageren
  13. RuVi zegt

    29 augustus 2017 om 22:02

    680 pk krijg je in een Pan Turbo S E-Hybrid

    Login om te reageren
  14. str8six zegt

    29 augustus 2017 om 22:08

    De achterkant is verbeterd de voorkant is gewoon hetzelfde.

    Login om te reageren
  15. fastforward zegt

    29 augustus 2017 om 22:11

    De voorkant is heeeel saai. De achterkant net een opgepompte Macan. Maar in het mooie interiwur heb je daar lak aan. Missie geslaagd dus.

    Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    29 augustus 2017 om 22:24

    Ik ben er tot nu toe nog niet weg van. Het is niet lelijk, maar wel een beetje fantasieloos.
    Het interieur vind ik ook niet echt fraai. Ziet er behoorlijk kaal uit.

    Login om te reageren
  17. markie123 zegt

    29 augustus 2017 om 22:39

    Tsja… die spoiler… Meh! Dat maakt het nét stuk vind ik. Maar ik ga ‘m dan ook niet kopen.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      29 augustus 2017 om 22:47

      @markie123: de voorkant in het Deutsch: zum kotschen of zoiets

      Login om te reageren
  18. granlusso zegt

    29 augustus 2017 om 22:52

    De achterkant vind ik wel erg lomp, á la Q7. In dit geval lijkt het zelfs erg op de nieuwe Mazda CX-5.

    Verder wel strak en waarschijnlijk weer prachtig afgewerkt, met name het interieur. Qua merkbeleving en marketing hebben ze het goed voor elkaar, dus dit zal ongetwijfeld een succes worden, al denk ik dat de Macan wel een groot deel van de bestaande kopers heeft verleid.

    Desalniettemin pakt Porsche dit weer erg goed aan.

    Login om te reageren
  19. tom307 zegt

    29 augustus 2017 om 22:57

    Een ton en als je de achterbank neerlegt geen eens een vlakke laadvloer?

    Login om te reageren
  20. mout zegt

    30 augustus 2017 om 00:03

    Ik vind een Veloster er spannender uitzien.
    Minder overgewicht, ook.

    Login om te reageren
  21. toyotafortuner zegt

    30 augustus 2017 om 05:03

    Geen fan van zijn grille. Al helemaal hoe t er op foto 18 eruit ziet. Doe dan maar een QX70 met de V8.

    Login om te reageren
  22. Onehp zegt

    30 augustus 2017 om 07:14

    65kg lichter, dat is bijna 3%. Niet heel veel maar wel de goede kant op. Grotere 770l koffer is ook prima. Zowaar begint de verhouding ruimte/gewicht normale proporties aan te nemen?
    Nu nog eigenaars die niet steeds de drang hebben om dit ding te nemen naar het centrum van de stad, om een papieren zak met drie dure stofjes van elk een 130g te vervoeren…

    Login om te reageren
  23. rensso zegt

    30 augustus 2017 om 07:46

    Technisch zal er veel veranderd zijn. Buitenkant heeft meer weg van een facelift. Scherm in dashboard lijkt, zeker in vergelijk met de panamera, misplaatst. Al met al geen spannend geheel. Jammer…..

    Login om te reageren
  24. drdre1 zegt

    30 augustus 2017 om 08:51

    Achterkant mooi. Voorkant zo lelijk als het allereerste Cayenne model. Gelukkig zien we doorgaans alleen de achterkant.

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    30 augustus 2017 om 11:18

    Past bij het Porsche van nu. Sportief maar niet agressief. Een chique überpremium merk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North