• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze restomod is bijna de helft lichter dan een Porsche 992

Auteur: machielvdd, gepost 22 augustus 2022 om 20:30 – 13 Reacties

Wel moderne materialen, maar geen moderne afmetingen. Dat is het recept voor een héle lichte Porsche 911.

Als je een Porsche 992 naast een klassieke Porsche 911 ziet is het even schrikken. De nieuwe 911 lijkt dan wel aan obesitas te lijden. Of de originele 911 aan anorexia, het is maar net hoe je het bekijkt.

Één ding is in ieder geval zeker: de 911 is er niet lichter op geworden. Een standaard 911 Carrera weegt tegenwoordig 1.480 kg schoon aan de haak. Dit gewicht kan oplopen tot ruim boven de 1.600 kg als je voor bijvoorbeeld een Targa of een Turbo S Cabrio gaat. Daarmee zijn het stiekem best zwaarlijvige auto’s geworden.

Dit staat in schril contrast met een 911S uit de jaren ’70, die maar zo’n 1.050 kg weegt. Het kan echter nóg lichter, als je een klassieke 911S combineert met moderne lichtgewicht materialen.

Dat is precies wat de bekende Porsche-specialist Tuthill heeft gedaan. Het resultaat is de ‘911K’. Bijna alle carrosseriedelen van deze auto zijn vervaardigd uit carbon, evenals de stoelen en de velgen. Tuthill is zelfs zover gegaan met de gewichtsbesparing dat er geen echt embleem op de motorkap zit, maar een geschilderd logo.

Het resultaat van deze inspanningen mag er zijn: de Porsche 911K weegt een luttele 850 kg. Het is dus niet overdreven om te zeggen dat er moderne 911’s zijn die bijna het dubbele wegen.

De motor is ook iets speciaals: een 3,1 liter 4-kleps boxermotor, die tot 11.000 (!) toeren kan draaien. Hoeveel vermogen dit blok levert vermeldt Tuthill nog niet, maar gezien het gewicht gokken we op ‘ruim voldoende’.

De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De auto is verder voorzien van onder meer een titanium rolkooi, een titanium stabilisatorstang, carbon-keramische remmen, een hydraulische handrem en tweevoudig verstelbare dempers.

De prijs is niet bekend, maar die zal ongetwijfeld astronomisch zijn. Dan krijg je wel gegarandeerd een auto die sensationeel is om te rijden. Je moet alleen even zorgen dat je ‘m heel houdt.

Foto’s: Tuthill Porsche / Stephan Bauer

Ook interessant!

  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Maken of kraken: af fabriek stickers op je Porsche 911
  • AB-lezer showt zijn Porsche 992 GT3
  • Officieel: Porsche 992 Sport Classic heeft een aangename verrassing
    Officieel: Verdien geld met de Porsche 992 Sport Classic

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 911s, Porsche, restomod

Vorig bericht: « Kia EV9 wordt een enorme eyecatcher
Volgend bericht: Top 10 fijnste BMW’s zonder M-logo (deel 2): lijstjesvoer! »

Lees Interacties

Reacties

  1. simonferrari zegt

    22 augustus 2022 om 20:54

    Geweldig! Wat zijn dergelijke restomods toch een lust voor het oog.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      22 augustus 2022 om 21:09

      Die kleur past er ook heel goed bij. Verder lekker clean gehouden, soort lichtgewicht variant vd klassieke Fuchs velgjes, beetje lager gelegd en van binnen opgefrist zodat je door hebt dat je iets bijzonders rijdt.

      3.1L is we een aparte motorinhoud, hadden ze destijds niet rond de 2.7L?

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        23 augustus 2022 om 13:22

        @ouwedibbes83:

        Tuthill heeft het zelf over een short stroke engine, dus ik denk dat ze een 3.2L blok “ge-destroked” hebben, dus door middel van een andere krukas een kortere slag creëren, waardoor het blok makkelijker toeren draait.

        Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    22 augustus 2022 om 21:14

    Moderne incarnatie van de 930 Turbo aka widowmaker?

    Login om te reageren
  3. HzR zegt

    22 augustus 2022 om 21:51

    11.000 rpm? Wow!

    Login om te reageren
  4. ralfast zegt

    22 augustus 2022 om 23:17

    Op dat sleuteltje hebben ze ook nog wat weten te besparen. Stelletje fetisjisten…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 augustus 2022 om 09:56

      Die paal bij de bijrijder is om een andere fetisj te vervullen.

      Login om te reageren
  5. frederik zegt

    23 augustus 2022 om 09:02

    Stijlvoller en cooler dan een Singer. Heel benieuwd hoe 11.000 rpm klinkt!

    Login om te reageren
  6. racerx zegt

    23 augustus 2022 om 09:42

    Een 3.1 boxer die 11.000tpm draait, dat wil ik horen!

    Login om te reageren
  7. Brol zegt

    23 augustus 2022 om 22:16

    Kon het nu ook een redelijk prijskaartje krijgen …
    Zucht.

    Login om te reageren
    • coldzero zegt

      24 augustus 2022 om 08:50

      Ik vind 500.000 pond ook iets teveel van het goede. Maar hij geeft aan dat het zelfs onder de 800kg moet kunnen als iemand dat wenst. https://www.topgear.com/car-news/retro/tuthill-could-go-lot-lighter-850kg-911k

      Login om te reageren
  8. sizedoesmatter zegt

    24 augustus 2022 om 09:05

    Schitterend en ook geweldig; helemaal Colin Chapman-minded!
    Maar hier durf ik met mijn 100 kilo niet in te stappen. Daar moet een vedergewicht in!

    Login om te reageren
  9. Eduardo Cuvelier zegt

    1 juni 2024 om 17:15

    Tuthill Porsche 911K Beachy Brown – Score :
    – ADMO : ‘Coastal Drive’
    – https://www.youtube.com/watch?v=eD-mPez7zQk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North