• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Verdien geld met de Porsche 992 Sport Classic

Auteur: RubenPriest, gepost 28 april 2022 om 00:01 – 21 Reacties

Officieel: Porsche 992 Sport Classic heeft een aangename verrassing

Porsche heeft de 992 Sport Classic officieel gepresenteerd. En wat een tof ding is dit geworden! We vertellen waarom.

De 992 is nu enkele jaren onder ons en de modelvarianten beginnen inmiddels lekker op te stapelen. Later dit jaar komt er nog een 911 GT3 RS en ongetwijfeld volgt er op enig moment ook nog een GT2 RS. Maar eerst is het de beurt aan de Porsche 992 Sport Classic. Ook gewoon weer een tof pakket.

Het model, inclusief de foto’s, waren al uitgelekt. De belangrijkste informatie was niet bekend. Want hoe zat het nou met die krachtbron? Wel, Porsche heeft gekozen om het motorblok van de Turbo te gebruiken in het geval van de 992 Sport Classic. Ik hoor je denken, waar zijn dan de gebruikelijke luchtinlaten voor koeling van de turbo’s en aanverwante componenten?

Koeling

Porsche heeft daar wat op verzonnen. Onder de achterspoiler zit een luchtinlaat verwerkt. Zo kunnen de turbo’s en de boxermotor toch voldoende koelen zonder extra luchtinlaten aan de zijkanten. Slim bedacht! Een aangename verrassing en een mooi stukje Duitse engineering.

De Sport Classic is gebaseerd op het design van de eerste generatie Porsche 911 (1964-1973). Met name elementen van de Carrera RS 2.7 RS uit 1972 zijn terug te vinden op het model.

Exterieur en interieur

Voor de 992 Sport Classic heeft Porsche besloten het model de brede carrosserie van de Turbo aan te meten. De vaste achterspoiler is natuurlijk een ducktail zoals het heurt. Verder komt het speciaaltje in de carrosseriekleur Sportgrijs metallic met dubbele striping.

In het interieur heeft de Duitse autofabrikant er ook iets speciaals van gemaakt. Er is gekozen voor pepita-bekleding in combinatie met lederen bekleding in zwart/Classic Cognac.

Turbo turbo

De 3.7-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s levert 550 pk. Het model is gepositioneerd tussen de GTS en de Turbo.

Standaard komt de Sport Classic met een handgeschakelde zevenversnellingsbak. De bak heeft een verkorte versnellingspook en geeft automatisch tussengas bij het terugschakelen. Als je denkt; wat een aangename soundtrack in het interieur. Dat klopt. Porsche heeft isolatie weggelaten om het geluid van de motor beter naar voren te laten komen.

Juli bij de dealer

De laatste Sport Classic stamt uit 2009. Dat was de 997 generatie. Van die 997 Sport Classic werden in totaal 250 exemplaren gemaakt. De productieband van de 992 mag harder draaien. Porsche bouwt namelijk 1.250 exemplaren van de 992 Sport Classic. Vanaf juli staat ‘ie bij de dealer. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

Nog even terugkomend op de titel. Gezien de gelimiteerde oplage van de auto en de gestegen prijzen van een 997 Sport Classic kun je er donder op zeggen dat de 992 Sport Classic ongetwijfeld een prima belegging gaat zijn. Kortom, koop er één. Kijk er een paar jaar tegenaan en flip hem dan voor goede money’s!

Ook interessant!

  • Gelekt! Porsche 992 Sport Classic is een toppertje
    Gelekt! Porsche 992 Sport Classic is een toppertje
  • 992 Sport Classic
    992 Sport Classic is bijna af (en zo klinkt 'ie!)
  • Hybride Porsche 911
    Hybride Porsche 911 nu eindelijk op komst
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Porsche, sport-classic, Video

Vorig bericht: « Buitenkansje: koop deze extreem zeldzame Ferrari 550 op Marktplaats
Volgend bericht: Toyota Supra A91-MT met handbak is officieel (komt naar NL!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. 992 zegt

    28 april 2022 om 00:19

    Kopen? Om deze te “mogen” kopen moet je jaren en jaren lang een enorm, enorm goede klant zijn……
    Het is niet wie het eerst komt…….

    Login om te reageren
    • Dieseltor zegt

      28 april 2022 om 06:34

      Ik denk dat het gezever in theorie is.

      Login om te reageren
  2. tortuga zegt

    28 april 2022 om 06:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    28 april 2022 om 06:49

    ‘Dakspoiler’ ? Waar dan ?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      28 april 2022 om 07:52

      Moest achterspoiler aka de ducktail zijn. Gefixt!

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        28 april 2022 om 09:32

        Ah, okee, duidelijk 🙂👍🏽

        Login om te reageren
  4. drdre1 zegt

    28 april 2022 om 07:05

    Ik zou deze denk ik nooit meer verkopen.

    Login om te reageren
  5. nicolasr zegt

    28 april 2022 om 07:47

    Deze wil ik. Zou je ook met organen kunnen betalen?

    Login om te reageren
  6. adyton zegt

    28 april 2022 om 07:57

    De ultieme versie. De samenstelling van het interieur is heel stijlvol.

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    28 april 2022 om 08:53

    Dit gaat ongetwijfeld een flipper worden waarbij vele jaren geen daglicht zullen zien. Zonde! Mooi ding! Het concept van de ducktail is wrs hetzelfde wat de GT3 RS zal gaan gebruiken. Vandaar dat men geen koeling zoals bij turbo ziet op spy shots zoals vorige generatie wel had.

    Login om te reageren
  8. admiajfe zegt

    28 april 2022 om 09:29

    komogrijs…. nee dank u. wat is dat tegenwoordig toch met die kleuren. Heb je een mooie snelle kar en dan bestel je hm in komogrijs tinten.

    Login om te reageren
    • enricoleerdam zegt

      28 april 2022 om 10:24

      @admiajfe: inderdaad. Deze uitvoering, maar dan met een mooi PTS kleurtje

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      28 april 2022 om 10:39

      zal vast gekocht zijn in de lease, dan is het lease tarief wat aantrekkelijker als ze saai gespoten zijn…….

      Login om te reageren
  9. smart2000 zegt

    28 april 2022 om 09:35

    Mein Kia Picanto twin turbo S ziet er veel gelikter uit.

    Login om te reageren
  10. petroldrinker zegt

    28 april 2022 om 10:36

    Jammer dat de koelgaten op de heupen er niet zijn, vind dat juist de grote reden dat een turbo mooier is dan een normale 911, vind ze altijd te ingetogen, die airintakes maakte het toch altijd wat agressiever ogen voor mij…

    Ik zou er 2 kopen, een handbak voor de waardestijging (en die dus parkeren) en 1 met PDK om lekker mee te rijden :)

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      28 april 2022 om 15:42

      @petroldrinker: als ik de configurator zo zie lijkt er geen optie voor een PDK bak, alleen de handbak wordt aangeboden. Wel zo leuk qua rijden.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        28 april 2022 om 17:38

        Dat ligt aan de persoon, ik vind het rijden met een pdk vergelijkbare bak toch echt fijner en leuke dan een handbak persoonlijk, lekker de handen aan het stuur houden voor meer controle, en sneller dan een handbak

        Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          29 april 2022 om 10:06

          @petroldrinker: ja een PDK heeft ook zeker voordelen en is qua pure snelheid natuurlijk het beste. Schakelen met flippers geeft ook een racy gevoel. Maar met een handbak heb je wat meer te doen om het zo maar te zeggen, je hebt wat meer interactie met de auto.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            29 april 2022 om 11:47

            @autoriteit Helemaal mee eens, maar boven een bepaald vermogen (ik zeg altijd boven de 450 a 500pk) heeft dat geen toegevoegde waarde, en neemt het alleen maar weg van de rijbeleving vond ik, in mijn 997PK M3 had ik ook een handbak (omdat de SMG dat vermogen niet aankan) maar dan heb je toch wel echt een handvol hoor, liever een pdk achtige bak dan.

            Login om te reageren
            • autoriteit zegt

              29 april 2022 om 14:08

              @petroldrinker: ja boven de 500pk is het inderdaad wel beter om 2 handjes aan het stuur te hebben, helemaal met 997pk :).

              Login om te reageren
  11. autoriteit zegt

    28 april 2022 om 13:22

    @RubenPriest de prijs is bekend en hij gaat een luttele € 364900,- kosten…oef

    https://www.porsche.com/netherlands/nl/models/911/911-sport-classic/911-sport-classic/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North