• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10 fijnste BMW’s zonder M-logo (deel 2): lijstjesvoer!

Auteur: willeme, gepost 22 augustus 2022 om 21:00 – 34 Reacties

BMW's zonder het M-logo

We behandelen de 10 fijnste BMW’s zonder het M-logo. Welke moet je hebben? Deel 2!

Een BMW wordt gezien als de ‘ultieme’ rijdersmachine. Dat is in veel landen ook hun motto geweest. Aan de top van de voedselketen staat natuurlijk een BMW met een M logo. Logisch, de Motorsport-divisie heeft juist de ruimte (en middelen) om met de meest gave BMW’s op de proppen te komen.

Maar er zijn ook een hele hoop BMW’s zonder het befaamde logootje die er best mogen zijn. Sterker nog, een tijdje terug hadden we al een dergelijk lijstje gemaakt. We zijn nu enkele jaren verder dus is het de hoogste tijd voor een vervolg!

BMW 320iS (E30)

1988

320iS

Nu is dit niet helemaal eerlijk, want dit is bijna een M product. Sterker nog, de S14-motor is een M-product en ligt hier onder de kap. De 320iS is voorzien van een viercilinder, terwijl de reguliere 320i een zescilinder had. Echter, de 320iS had zoals gezegd een M-motor onder de kap. Deze leverde minder vermogen en was specifiek bedoeld voor de Portugese en Italiaanse markt.

BMW's zonder het M-logo

Daar belast men op basis van cilinderinhoud. De gewone M3 werd nauwelijks verkocht in die landen, want in dit geval leverde de 320iS alsnog 192 pk. Het is typisch zo’n downsizing-done-right auto. Waarbij je wel alle hardware hebt om het een leuke auto te maken. Nog altijd een aantrekkelijke youngtimer nu M3-prijzen komisch aan het worden zijn.

BMW 740i Sport (E38)

1998

BMW's zonder het M-logo

De E38 is de favoriete generatie voor velen. Grappig, want toen de auto net was geïntroduceerd was de kritiek niet van de lucht. De auto leek veel te veel op zijn voorganger en alle veranderingen waren niet zozeer verbeteringen. Anyway, de meeste Siebeners zijn extreem op comfort afgesteld, maar voor de man die liever zelf achter het stuur kroop was er ook de 740i Sport op sommige markten.

Siebener

Deze hadden sportstoelen, sportonderstel en een handgeschakelde Getrag zesbak. De 4.4 liter V8 leverde geen paard extra en bleef steken op 286 pk, waarmee de auto een stuk trager was dan de even dure doch veel sterkere Audi S8. Maar de 740i Sport is alsnog een topper en een hele fijne BMW zonder M-logo. In de VS lepelen ze geregeld de V8 uit de M5 erin, schijnt prima te passen. Nice.

BMW 325ti Compact (E46)

2001

BMW's zonder het M-logo

Een van de meest vergeten Hot Hatches. De BMW 325ti Compact van de E46-generatie is een vreemde eend in de bijt. De Compact is stiekem een heel erg goede auto, maar BMW maakte ‘m bewust lelijk zodat er niet te veel van verkocht werden. Die neus is afzichtelijk en de achterzijde daar klopt geen hout van. Logisch dat iedereen in een Audi A3 stapte in die tijd.

E46

Maar de 325ti, zeker met het sportpakket, heeft wel een paar troeven achter de hand. Het onderstel van de E46 Compact was veel beter dan dat van de E36 Compact. Net zoals het interieur. De 325ti Compact had een parel van een motor, een 192 pk sterke zes-in-lijn met een handbak en achterwielaandrijving. Veel beter wordt het niet.

BMW 330i Coupé (E92)

2006

BMW's zonder het M-logo

Als we het hebben over de laatste échte BMW dan is dat deze. Dit is de BMW die nog echt een BMW was, nog voordat alle duurzame maatregelen de lol gingen verpesten. Dus een 3.0i zes-in-lijn met 272 pk! Deze motor is de laatste die níet is voorzien van directe injectie. De besturing van de eerste serie was nog hydraulisch.

330i

De motor is atmosferisch. Het enige dat mist is een sper. Ook het gewicht van iets meer dan 1.400 kg is heel schappelijk. De prestaties zijn prima. Het enige dat je moet aanpassen zijn de runflats en eventueel het onderstel. Verder een moderne klassieker in wording.

BMW Z4 Roadster sDrive35is (E89)

2010

BMW's zonder het M-logo

Oh ja, de iS. Die had je ook nog. Hoe zat het ook alweer? De BMW Z4 kun je krijgen met diverse motoren. Boven aan het gamma stonden twee zescilinders, beide met de N54-motor. De ene had 306 pk, de andere 340 pk. Die was voorbehouden aan de ‘Si’. Dat was weliswaar het topmodel, maar zeker geen M.

Z4

Zo moet je de auto ook niet benaderen, dit is geen hooligan. Nee, de E89-generatie heeft manieren. Zie het als een soort kleine Mercedes SL/Jaguar XK. Een toercabrio met sportief randje. Met de prestaties is absoluut niets mis en het is een van de weinige coupé-cabriolets die er echt geweldig uit ziet, zowel met hardtop gesloten als hardtop open.

BMW i8 Roadster (i15)

2018

BMW's zonder het M-logo

Ja, een hybride driecilinder kan ook een toffe BMW opleveren. De i8 Roadster een geweldige auto. In dit geval gaan wij voor de latere versie en wel de open versie. Waarom? Hij klopt dan gewoon. Ondanks dat de i8 er spectaculairder uit ziet dan een Audi R8, is de i8 een compleet andere auto. De handling is absoluut niet verkeerd dankzij het lage en gecentreerde gewicht. Het carbon chassis zorgt ervoor dat het verval in stijfheid (en toename in gewicht) enorm meevalt.

i8

De BMW i8 Roadster is de ideale vakantie-auto. Comfortabel genoeg voor de langere ritten en geweldig op de mooiere bergwegen. Het is geen kart, maar wel een geweldig apparaat om van de omgeving ten genieten. En als je die accu’s laadt wanneer het kan, valt het brandstofverbruik heel erg mee. Oh, en ergens beginnen de looks nu pas tot wasdom te komen. De proporties zijn enorm goed gekozen.

BMW 840i Coupe (zonder M pakket)

2018

BMW's zonder het M-logo

Inzending van @jaapiyo. En een goede ook! Want ondanks dat M-Sportpakketten wél toegestaan zijn in dit lijstje, kiest Jaap er bewust voor om ook dat niet te selecteren. De BMW 840i Coupé had standaard geen M-sportpakket, maar bijna iedereen koos ervoor. Het koste maanden om een exemplaar te vinden waarbij het niet geselecteerd was. Het is ook een typische BMW: zes-in-lijn, achterwielaandrijving, niet te zwaar.

BMW's zonder het M-logo

Bij een BMW hoort ook een bepaalde ‘soepelheid’, niet alleen van de motor, maar ook het onderstel. Terwijl iedereen de M8 Competition voorzien van bijzondere tuning, is het eigenlijk de basis-versie die je moet hebben voor het ultieme 8 Serie gevoel.

BMW 128ti (F40)

2020

BMW's zonder het M-logo

Ja, een voorwielaandrijver! Maar hey: het gaat om fijne BMW’s en de 128ti is gewoon een fijn rijdende BMW. Het is een uitstekende combinatie tussen bruikbaar voor elke dag en iets bijzonders. De motor is goed voor een potige 265 pk en 400 Nm. Dat is echt bijzonder krachtig voor een GTI-concurrent.

Het interieur en de zitpositie zijn uit de kunst. Ook tof: je HOEFT niet alle opties aan te vinken om er wat van te maken. Sterker nog, dit is zo’n zeldzame auto waarop je nul opties hoeft aan te vinken. De sport-banden zijn gratis, een sperdifferentieel is bij de prijs inbegrepen, sportstoelen, sportchassis, 18 inch wielen en die kekke ‘Ti’-stickerset zijn allemaal standaard!

BMW 230i Coupé (G42)

2022

230i

BMW bouwt tegenwoordig onnoemelijk veel verschillende auto’s. Daar zitten tegenwoordig ook heel erg veel crossovers, voorwielaandrijvers, MPV’s en dergelijke tussen. In dynamisch opzicht zijn ze in hun klasse goed, maar niet wat je verwacht van BMW. De 230i Coupé is wél zo’n auto.

BMW's zonder het M-logo

Dit is een archetypische BMW: lange motorkap, korte bips, achterwielaandrijving, fraai interieur en puike zitpositie. De 230i is de sweetspot, ook als je de prijs meeneemt. Daarnaast is de 230i met 245 pk meer dan vlot zat en is deze aanzienlijk lichter in de neus dan de zescilinder.

Bonus: Toyota GR Supra handbak

2022

BMW's zonder het M-logo

In het vorige overzicht stond de BMW Z4 Coupé erin. Die auto is een beetje wat de Z4 van die generatie had moeten zijn. Die auto heeft nooit een opvolger gekregen. De E89 is een Roadster en de huidige Z4 is er ook alleen als cabriolet. Maar de Toyota Supra is in alles een BMW.

GR Supra

Onderstel, motor en het interieur zijn gewoon BMW. Zelfs het infotainmentsysteem is BMW. Nu is dat niet erg. De Supra is wel een stukje beter dan de Z4. Niet alleen de extra stijfheid, maar ook de vering, demping en stuurinstallatie van de Supra zijn beter. Oh, en je kan de Supra bestellen met een handbak.

Meer lezen? Dit zijn de 12 fijnste BMW zonder M-logo!

Ook interessant!

  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
  • BMW i7
    BMW sloopt irritante geluiden uit stille i7
  • BMW M4 Coupe Competition
    BMW bevestigt sappige M4 CSL details
  • Nieuw instapmodel voor de BMW i4
    Nieuw instapmodel voor de BMW i4

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Deze restomod is bijna de helft lichter dan een Porsche 992
Volgend bericht: Auw! LaFerrari crasht in een stel scooters [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. haroldv zegt

    22 augustus 2022 om 21:49

    De mijne is de fijnste! 540i RWD☺️

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 augustus 2022 om 22:06

      Een G30? Noice. Helaas met RWD gek genoeg alleen leverbaar als sedan.

      Login om te reageren
    • babybenz zegt

      22 augustus 2022 om 22:17

      Is er ook een FWD dan?

      Login om te reageren
      • langejohn zegt

        23 augustus 2022 om 01:09

        xDrive

        Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        23 augustus 2022 om 08:01

        Wel een xdrive dacht ik. Dus zo gek is de opmerking dan niet.

        Login om te reageren
  2. ouwedibbes83 zegt

    22 augustus 2022 om 22:06

    De i8 had ik niet in het lijstje verwacht. Echt een poster auto, een design waarvan je verwacht dat het afgezwakt zou worden nadat het als concept car gepresenteerd is, maar wél gewoon zo in productie is gegaan. Een gedurfde zet van BMW, en eentje die geslaagd vindt.

    2 modellen uit dit lijstje gehad! E38 en E92. De E30 of i8 komt er mss ook wel een keertje, hoewel een E24 sharknose ook op een plekje in de garage solliciteert ;)

    Login om te reageren
  3. Brol zegt

    22 augustus 2022 om 22:07

    Het kan waarschijnlijk niet voor jullie, maar de E46 LCI 330d was voor mij de beste BMW van al degene die ik reed. Stuurde zo scherp en dynamisch. Pure liefde, maar op hoge snelheid bleef je best alert, met de twee handjes op het stuur

    Login om te reageren
  4. rijnounsdoor zegt

    22 augustus 2022 om 22:08

    De fijnste BMW’s zonder M-logo zijn de DIESELS!

    There, I said it.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      23 augustus 2022 om 08:34

      Nee joh, rust en in alle comfort naar je bestemming cruisen, wie wil dat nou? Hoeken, gummen, vlammen, dat is het ware leven.

      Maar inderdaad, zeker hun 6-cilinder diesels zijn minstens een eervolle vermelding waard. Sowieso in tijden dat er eigenlijk amper nog een middenklasser met 6-pitter te vinden is, lepelt BMW nog gewoon een 6-cilinder diesel in z’n 3-serie. Een 320d voldoet natuurlijk ook, maar wat trekt zo’n blok door.

      Login om te reageren
  5. Mini Joe zegt

    22 augustus 2022 om 22:24

    De coupeetjes vanaf 2006 zien er wel leuk uit ( dat deed een beetje pijn)
    De frutsels die ze hiervoor gemaakt hebben lijken meer op een kleuter tekening va een auto, vergelijk dat nu eens met CX of een Xantia of XM
    Voor het overige past het ontwerp van de bmw in het tegenwoordige rijtje van toyota, vag etc.
    Weinig durf en extra behoudend, echt gemaakt voor de massa, die zich niet durft te onderscheiden. Helaas.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      23 augustus 2022 om 21:31

      In een topic over BMW’s ga jij zaniken over Citroëns..? Waarom? Citroën zit al decennia in een identiteiscrisis en komt met het ene zoutloze ontwerp na het andere. De huidige DS lijn is al helemaal een treurige wanhoopsdaad: een allegaartje van Audi en andere Duitse stijlkenmerken. Gewoon goedkope copycat styling opgeleukt met teveel goedkope blingbling elementjes. De oer-DS was leuk, de CX was aardig en alles daarna het herkauwen van een thema dat steeds achterhaalder werd. Frans gepruts..

      Login om te reageren
  6. volvoturbo zegt

    22 augustus 2022 om 22:26

    Ik heb ook een vroege E9X 330i. Inderdaad nog ouderwetse techniek. Niet heel zuinig, maar wel genoeg power, betrouwbaar en het prachtige geluid van de 6-in-lijn.

    Login om te reageren
  7. volvo480gtt zegt

    22 augustus 2022 om 22:38

    Oeeee leuk lijstje!
    Heb nog altijd spijt dat ik m’n E46 320 cabrio heb weggedaan. Wat een fijne auto is dat.
    Overigens die BMW 325 compact begint me steeds beter te bevallen.

    Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    22 augustus 2022 om 22:45

    Die 320iS op de lijst is een goede grap. Inderdaad geem M logo maar wel een echt motorsport hart. Een twee liter variant van de motor uit de M3. Dat deze twee liter variant bestond kwam goed van pas toen de super touring formule in eurorpa werd doorgevoerd. Deze motor werd later in de raceuitvoering van de e36 gemonteerd (BTCC e.d.).

    Login om te reageren
  9. bmw318i zegt

    22 augustus 2022 om 23:04

    E30 316, zonder i. Edition uitvoering. 90pk,
    3 deurs, lachsilber, kroonkurken, mistlampen, toerenteller en zwarte spoilerlip. Dat was mijn fijnste BMW.

    Login om te reageren
  10. mahansz zegt

    22 augustus 2022 om 23:14

    Een ’hidden gem’: e63 630i met handbak. De N52 zes-in-lijn, relatief laag in gewicht (1460kg), zeer goed opgedroogd qua design en een mooi GT karakter. Vergeet die ’logge’ 8 cylinders 🤭

    Login om te reageren
  11. mrducky zegt

    22 augustus 2022 om 23:18

    Ik had de 130i van Wouter hier ook wel verwacht!

    Login om te reageren
  12. isobmw zegt

    23 augustus 2022 om 00:15

    Heb zelf een 2009 e90 lci 330i aut.
    M pakket en bijna alle opties
    Alles origineel, kan deze in waarde stijgen?
    Of geld dat meer voor een coupé met handbak

    Login om te reageren
    • isleofman zegt

      23 augustus 2022 om 00:44

      Tsjah. Lastig in te schatten. Gezien productie aantallen ligt cabrio en coupe meer voor de hand. Maar als je km stand laag is / blijft en je hebt geduld, dan zou het op lange termijn goed kunnen komen.

      Waar ik echter nog wel eens over twijfel; als je straks nergens meer mag rijden ivm milieuzones etc., en niet meer mag parkeren als je niet elektrisch bent. Blijven de classics dan überhaupt waarde houden?

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 augustus 2022 om 00:54

      Over een boel jaar als er niet veel meer van over zijn.

      Login om te reageren
  13. atrak zegt

    23 augustus 2022 om 01:29

    Persoonlijk vind ik vooral de diesels heel fijn.

    Login om te reageren
  14. Jaaaag zegt

    23 augustus 2022 om 07:22

    Ik heb een Z3 3.0 roadster. Dat is stiekem ook erg fijn: beetje simpel onderstel, sperdifferentieel, niet te zwaar en een soepele 6-cilinder met 230pk.

    Login om te reageren
  15. lexis zegt

    23 augustus 2022 om 07:40

    Kwa looks zou de f32 hier ook in het lijstje mogen staan, zeker onder de noemer laatste mooie BMW coupé en met de juiste motor (n55 of zelfs b58) best fijne machines, ware het niet dat onderstel en besturing ondermaats waren (toch mijn ervaring). Wat dan wel gecorrigeerd werd in de m4 uitvoeringen.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    23 augustus 2022 om 08:48

    De fijnste BMW’s zonder M logo zijn natuurlijk Alpina’s. Maar zonder meer een fijn lijstje. Een e39 530d van na de facelift kan er ook wel bij.

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      23 augustus 2022 om 10:37

      Met een remap voor het motormanagement en de automaat, en het vervangen van dempers en veren maak je van je ‘gewone’ BMW zo een ‘Alpina’. Alleen het Alpina logo ontbreekt dan.

      Login om te reageren
      • scrmeagle zegt

        23 augustus 2022 om 15:27

        Duidelijk dat je er geen verstand van hebt. Nooit een Alpina onder je kont gehad.

        Login om te reageren
  17. camber24 zegt

    23 augustus 2022 om 09:45

    Chris Harris zei ooit: ‘all you need in life, is a BMW 320d’. Kan dat alleen maar beamen. Enorm goeie allrounder. Die 840 had hier trouwens uit gemoeten. Een m850i GC is zoveel mooier, die 840 ziet er daarbij vergeleken echt niet uit.

    Login om te reageren
  18. anne_gaastra zegt

    23 augustus 2022 om 09:45

    Kloppen de details over de bmw e92 van 2006 wel? Het zou goed kunnen dat er eerst nog een versie was zonder directe injectie, maar had die al 272pk? Volgens mij hadden alleen de directe injectie motoren 272pk en was het daarvoor iets van 258 of 265pk voor de 330i.

    Login om te reageren
    • mahansz zegt

      23 augustus 2022 om 18:24

      klopt wat je zegt: de directe injectie hadden de 272pk, de echt laatste ‘puristen’ zes-in-lijn zitten op de 258-265 pk. Geldt overigens voor meerdere modellen waarin deze is toegepast, zoals de 1-serie, 6 serie, Z4 etc.

      Login om te reageren
  19. MHV8 zegt

    23 augustus 2022 om 10:26

    Ik zie de 125i compact langskomen maar niet de 130i. Die past wat mij betreft zeker in dit rijtje. Heb er zelf een gehad en wat een gaaf karretje is dat. Snel zat, achterwiel aangedreven, 6 cilinder. Design moet je een beetje van houden maar in originele cup ontvoering een mooie wagen.

    Login om te reageren
  20. Diesel Rocks zegt

    23 augustus 2022 om 10:35

    Ik heb veel BMW’s gehad. Benzine, diesel, hybride en ook kort elektrisch gereden in een i3s. Diesel 6 in lijn rijdt het fijnst van alle aandrijflijnen. De fijnste auto is de M550d, de leukste auto (om mee te rijden) de 335d, toen nog met achterwielaandrijving en hydraulische stuurbekrachtiging.

    Login om te reageren
  21. bmw3 zegt

    23 augustus 2022 om 17:43

    Jammer dat er gezegd wordt dat de bmw e36 323ti een minder goed interieur had dan de e46. Een e36 compact met zijn harde plastic word mooier ouder dan het softouch van de e46 compact.

    Login om te reageren
  22. Peter zegt

    23 augustus 2022 om 21:44

    Rij zelf nu 5 maanden de 128 ti. Rijd prima. Maar om kopieert te maken toch optie’s aanvinken😜

    Login om te reageren
  23. Homer55 zegt

    24 augustus 2022 om 02:48

    De E93 blijft mooi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North