• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze rolstoeler gaat graag racen in een Porsche 911 GT3

Auteur: Author, gepost 25 april 2015 om 11:11 – 16 Reacties

Deze rolstoeler gaat graag racen in een Porsche 911 GT3


Een fysieke beperking betekent immers niet dat je je hobby op hoeft te geven, zo blijkt maar weer.

Het ongeluk en het herstel

Je komt ze regelmatig tegen, mensen met een (fysieke) beperking die flink bewondering oogsten met hun doorzettingsvermogen. Australiër Matt Speakman is zo iemand. In 1993 werd Matt van z’n motor gereden door een dronken automobilist, waarna hij in een rolstoel belandde. Ironie 2.0: op precies die dag had Speakman net een contract getekend om in een Australisch wegracekampioenschap voor 600 CC’s deel te nemen…

Herstellende in het ziekenhuis droomde de dappere Aussie van niks anders dan het voortzetten van z’n wegracecarrière. Klein probleempje: hij kon maar niet voorkomen dat hij stilstaand van z’n motor kukelde, zijn benen waren immers niet meer bruikbaar.

Hij zat echter niet bij de pakken neer en gaat komend seizoen racen in de Australische Porsche GT3 Cup. Z’n 911 GT3 zal uiteraard worden omgebouwd zodat ook Matt ‘m zonder het gebruik van benen kan besturen. Overigens komt deelname aan een dergelijke Cup niet als vanzelf. Speakman heeft eerst z’n licentie moeten halen in 2011 en reed daarna met een aangepaste Toyota Celica rallyauto uit ’75 om te bewijzen dat ie wel degelijk een potje kan sturen.

In de tussenliggende periode heeft hij zich in diverse rally- en rallycrosskampioenschappen moeten laten gelden om voor de felbegeerde licentie in aanmerking te komen. Hij reed in deze tijd in onder meer een Mitsubishi Evo III en de eerdergenoemde Toyota Celica.

Aanpassingen aan de auto

Toen deelname aan de Porsche Cup definitief werd, moest de raceauto uiteraard worden aangepast. Beide handen zullen immers moeten remmen, versnellen, schakelen, koppelen en sturen en dat kan in een standaardracer niet. Daarom werd de GT3 uitgerust met handgas, een kleine slide die zich achter het stuur bevindt. De rem is een hendel die rechtstreeks verbonden is met het originele rempedaal. De koppeling bevindt zich op deze remhendel, net als de knoppen waarmee kan worden geschakeld.

Andere inspirerende voorbeelden

Het gehele interview met Speakman lees je hier, moraal van het verhaal is in elk geval dat een fysieke handicap geen belemmering hoeft te zijn om met brute auto’s aan vette kampioenschappen deel te nemen. Het verhaal doet overigens wat denken aan dat van Alessandro Zanardi. De Italiaan verloor bij een enorme crash beide benen (video, zeer heftige beelden), maar racet nog steeds. Bovendien werd Zanardi in 2012 tweevoudig Paralympisch kampioen rolstoelracen.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

911, australie, GT3, invalide, Porsche, Racing, rolstoel

Vorig bericht: « 15-jarige knul rendert Aston Martin DB11
Volgend bericht: Zo vervalsen Polen onze nummerborden »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    25 april 2015 om 11:17

    Dat vind ik altijd wel mooi om te lezen dat invalide mensen niet zielig zijn

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 april 2015 om 11:50

      @rob5nismo: idd! Mensen die doorzettingsvermogen hebben. Dit soort mensen heb ik altijd bewondering voor!

      Login om te reageren
      • Arno's zegt

        25 april 2015 om 12:07

        @dutchdriftking: Matt had het ”geluk” dat ie door een ander van z’n motor werd gereden. Maar wat als ie zichzelf in de prak had gereden? Dan had ie nog zo’n doorzettingsvermogen kunnen hebben maar waarschijnlijk nooit in een Porsche GT3 beland
        Geld huilt wel makkelijker hoor

        Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    25 april 2015 om 11:18

    Zo reed er in Strijen (de oudste kartbaan van Nederland) jarenlang een man met dwarslaesie in een geschakelde 125cc kart.
    Er waren er niet veel die hem op de baan konden bijhouden.

    Het grootste obstakel voor hen om deel te nemen aan wedstrijden zit hem in de evacuatie eis. Kom maar eens snel uit je auto als je benen hun functie hebben verloren.
    Of in het geval van mijn voorbeeld, zie maar eens snelgenoeg van de baan te tijgeren. Wij hebben het destijds in overleg met de andere rijders opgelost door af te spreken meteen code rood te gebruiken als de mindervalide rijder bij een ongeval betrokken zou zijn.
    Dat is echter nooit nodig geweest.

    Login om te reageren
  3. 406_v6 zegt

    25 april 2015 om 11:22

    Zijn ze ook niet.
    Grootste beperking zit meestal tussen de oren (vnl bij “valide” mensen).

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      25 april 2015 om 11:23

      @406_v6: moest reply zijn op rob5nismo….

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        25 april 2015 om 11:34

        @406_v6: en zo bedoelde ik het ook

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 april 2015 om 12:02

      @406_v6: klopt idd! Ik ken er helaas een paar……

      Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    25 april 2015 om 11:24

    Goed verhaal!
    Maar hoe komt hij aan het geld/connecties om überhaupt in die wereld mee te kunnen draaien?

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      25 april 2015 om 12:20

      @alcantara: Hij is door toedoen van een ander in zijn rolstoel beland en da’s financieel gezien een heel mooi uitgangspunt, hoe bitter ook.

      Login om te reageren
  5. Dylan zegt

    25 april 2015 om 11:34

    Respect!

    Login om te reageren
  6. Michiel1 zegt

    25 april 2015 om 11:46

    geweldig verhaal, respect!
    maar gezien de veiligheid moet dit toch problemen opleveren, hoe komt hij snel uit zn wagen???

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      25 april 2015 om 12:25

      @Michiel1: Als hij een lage dwarslaesie heeft, en dat heeft ie als ik zo z’n armen bekijk, dan is ie nagenoeg net zo snel uit z’n wagen als jij.

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    25 april 2015 om 13:36

    Mooi dat dit soort mensen dit kunnen doen.

    Login om te reageren
  8. Arno's zegt

    25 april 2015 om 15:09

    @mauritsh: mooi verhaal maar overstappen van de motorsport naar de autosport ivm invaliditeit hoeft echt niet hoor. https://www.youtube.com/watch?v=8sVEIu_SG_E

    Login om te reageren
  9. imdoctorbob zegt

    26 april 2015 om 00:32

    Hulde voor deze man. Zo zijn er zeker nog meer van dit soort verhalen. Onder andere de Nederlandse Mike Smit die al een tijdje racet in amateurklasses en in de afgelopen 24h van Dubai zelfs met volledige bezetting (5!) van rijders met allen een dwarslaesie aan de start kwam.
    http://www.24hseries.com/news/24h-series–a-dream-comes-true-for-mission-possible-by-sorg-rennsport

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North