• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo vervalsen Polen onze nummerborden

Auteur: Author, gepost 25 april 2015 om 12:04 – 58 Reacties

#YOLO


Tjonge, onze Oostblokvrienden blijken massaal te frauderen met Nederlandse kentekenplaten.

Een bron van de Telegraaf is in het bezit van foto’s waarop meer dan duizend Nederlandse auto’s in Polen, die zijn voorzien van kentekenplaten. Tot zover niks nieuws, maar wat bleek uit een rondje checks bij de RDW? De kentekens zijn vervalst, niet bekend of staan geregistreerd als zijnde gestolen.

Deze klokkenluider, Jan uit Polen die in Utrecht woont, zou zich al tien jaar hard maken voor de zaak, maar tot dusver lijken instanties weinig te doen met zijn bevindingen. Buiten de reguliere export waarbij Polen nog steeds de belangrijkste bestemming is, worden veel gestolen auto’s richting het Oostblok verscheept. Da’s niks nieuws. De schaal waarop de fraude plaatsvindt zorgt waarschijnlijk wel voor flink wat gefronste wenkbrauwen.

Volgens Jan kent Polen geen instantie als onze RDW, wat natuurlijk al een teken aan de wand is wat betreft de controle op kentekens. Zijn archief bevat maar liefst 1.101 foto’s van auto’s met illegale kentekens. Het merendeel, 830 stuks, komt uit Nederland, de rest uit andere landen.

Wat doen de instanties eraan?

Toen de speurneus actie wilde ondernemen klopte hij aan bij de politie. Die nam zijn bevindingen niet serieus, dus probeerde hij het bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Daar werd hij doorverwezen naar het College van procureurs-generaal, waarna hij via de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit bij het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit belandde. Een hoop pogingen later was er nog niks met de foto’s en gegevens gedaan.

Via de Poolse instantie was de route al even frustrerend. Bij een hoge pief van de Poolse popo kreeg hij te horen dat het vervalsen van kentekenplaten in Polen niet als misdaad wordt aangemerkt. Sta je dan, met je goeie gedrag. Waarschijnlijk tevergeefs hoopt Jan dat de NL en PL diplomaten nader tot elkaar komen om het probleem op te lossen.

In een reactie laten de RDW, de LIV en de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit weten dat het een probleem is voor Poolse instanties. Immers hebben Nederlandse instanties geen bevoegdheid in Polen, wat op zich plausibel klinkt. Ze erkennen overigens wel op de hoogte te zijn van de fraude, maar zeggen er tegelijkertijd niks aan te kunnen doen.

Ondertussen lachen Poolse handelaren het hardst, want Nederlandse auto’s leveren simpelweg meer op. Volgens de RDW heeft Polen op grond van Europees recht wel de bevoegdheid om ook onze kentekenplaten op te vragen voor controle. Moeten ze het alleen wel doen.

Foto via Autojunk

Ook interessant!

  • Ook fraude met tellerstanden motorfietsen aangepakt
  • Boetes buitenlanders in Nederland
    Boetes buitenlanders in Nederland: zo staat het ermee.
  • Rijkswaterstaat weg op
    Nederland heeft veel meer tractoren dan gedacht
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

diefstal, export, fraude, kenteken, nederland, polen, rdw

Vorig bericht: « Deze rolstoeler gaat graag racen in een Porsche 911 GT3
Volgend bericht: Jeremy Clarkson de cel in voor Falkland-kenteken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. marikoelolo zegt

    25 april 2015 om 12:09

    -edit: check! Is aangepast-

    Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    25 april 2015 om 12:14

    Wat verlang ik soms terug naar de tijd van het ijzeren gordijn….

    Mensen die de vrijheid niet aankunnen moet je die ook niet geven….

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      25 april 2015 om 12:45

      @jrk68: Nee, ze krijgen te veel vrijheid.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 april 2015 om 12:56

        @RickB:
        Dat zeg ik Rick, het is nu niet dat ik het op een academische manier formuleer toch…?

        Login om te reageren
        • rovadepo zegt

          25 april 2015 om 13:29

          @jrk68: lol

          Login om te reageren
        • stgp zegt

          26 april 2015 om 07:59

          @jrk68: voordat je bijdehand gaat doen, nuance zit ‘m in de weerden te veel. Vrijheid is goed, te veel vrijheid niet. Strikt genomen stelde je voor dat iedereen die daar “achter het gordijn woont” in het gevang moest en dat werd genuanceerd…prima lijkt me en ook geen universitaire opleiding nodig om dat goed te lezen!

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            26 april 2015 om 10:13

            @stgp:
            Nee lieverd, dit verhaal gaat over Polen, nu niet gaan generaliseren en mij woorden in de mond leggen.
            Daar hebben wij een term voor, Niet Invullen Voor Een Ander, of kort weg NIVEA….

            Login om te reageren
            • stgp zegt

              26 april 2015 om 17:11

              @jrk68: oooohhhh dus je bedoelt dat niemand in Polen vrijheid verdient!? Oh dan….nog steeds niet! Maar verder leuke afkorting. En jrk staat voor; jij rare kwast?

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                26 april 2015 om 17:44

                @stgp:
                Je doet hier een heel slechte Jan Roos imitatie.
                Misschien is het beter als jij je nickname eens in de praktijk brengt.
                Al wat je probeert is mensen woorden in de mond leggen en de boel uit zijn verband trekken.
                Jammer joh, tot dat niveau wens ik mij niet te verlagen.

    • Dutchdriftking zegt

      25 april 2015 om 14:55

      @jrk68: Je hebt helaas gelijk…..

      Login om te reageren
    • Jipp zegt

      25 april 2015 om 19:39

      @jrk68: Polen is toch echt de uitzondering op die regel.

      Login om te reageren
    • Jipp zegt

      25 april 2015 om 20:39

      @jrk68: helaas is Polen de uitzondering op die regel.

      Login om te reageren
  3. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    25 april 2015 om 12:28

    Tjah, open grenzen heb z’n voordelen en z’n nadelen.

    Login om te reageren
  4. xypds157 zegt

    25 april 2015 om 12:29

    Jan ben benieuwd of mijn gestolen auto tussen de foto’s zit. 55PXS4 graag hoor ik van u.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 april 2015 om 12:42

      @xypds:
      Ik lees bij de kentekencheck hier op deze site dat hij vandaag ter naam gesteld is, misschien kan ie daar iets mee.
      Merk 0, type 0 geeft mij echter weinig hoop….

      Login om te reageren
      • xypds157 zegt

        25 april 2015 om 13:33

        @jrk68: via welke App kijk jij ik kijk namelijk via de app ‘ikenteken’ daar staat niets over ternaamstellig vandaag.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 april 2015 om 14:11

          @xypds:
          In de rechter kolom op deze SITE staat een leeg kenteken met daaronder een go button.
          Die dus.

          Login om te reageren
      • baasbas zegt

        25 april 2015 om 15:59

        @jrk68: Niet als je bij de rdw zelf kijkt?
        https://ovi.rdw.nl/

        Daar staat gewoon ‘gestolen’ als status?

        Login om te reageren
    • mustanggt500 zegt

      25 april 2015 om 13:19

      @xypds: dikke golf R, maar waarom staat hij niet als gestolen opgegeven? tenminste niet als ik kentekencheck doe.

      Login om te reageren
      • xypds157 zegt

        25 april 2015 om 13:32

        @mustanggt500: staat via rdw site wel opgegeven als gestolen. Ik weet niet via waar u kijkt. Is gestolen begin nov 2012. Was hij gevonden in een loods in Maassluis. 2 dagen voor kerst 2012 terug gekregen. 2de kerstdag weer gestolen maar toen voor de woning van me nieuwe huis waar ik net 2 weken woonde. Vermoed dat daders gps in hadden gemonteerd.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 april 2015 om 14:14

          @xypds:
          Tja, Maasluis….
          Daar hebben mijn ouders mij ooit mee naar toe genomen, zodra ik kon ben ik uit dat gat gevlucht.
          Daar komt nog geen goede hond vandaan….

          Login om te reageren
        • joris_bugatti zegt

          25 april 2015 om 21:48

          @xypds: Als je op autoweek even checkt staat er bij status: Ongeldig (gesloopt of geëxporteerd). Zal vast ook wel ergens in polen of dergelijk land terecht gekomen zijn. Spijtig, hoop dat je goed verzekerd was.

          Login om te reageren
  5. miichal zegt

    25 april 2015 om 12:30

    Haha die Polen zijn corrupt als ik weet niet wat. Voordat dit aan de kaak wordt gesteld zijn we 10 a 20 jaar verder. Iedereen denkt aan zichzelf daar. Groet een Pool

    Login om te reageren
  6. TDI-goeroe zegt

    25 april 2015 om 12:43

    kastje –> muur, welkom in NL

    Login om te reageren
  7. schellekens006 zegt

    25 april 2015 om 12:48

    En dat land hoort bij de E.U. knap hoor.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    25 april 2015 om 12:49

    Grappig dat mensen denken dat dit soort praktijken voorbehouden is aan Polen of andere nationaliteiten. Je moet eens weten wat voor een sport het is onder Nederlanders die bijv. naar Spanje zijn verhuisd om daar de belasting te ontduiken. Auto’s die daar jaren op tijdelijke Duitse kentekens rondrijden of jaren op de Nederlandse “BN-00-00” kenteken rondrijden.

    Sterker nog, zelfs hier in Nederland wordt door onze landgenoten met kentekens. Het verhaal bijv dat een vader en zoon twee identieke Mercedessen had met identieke kentekenplaten is daar nog een mooi voorbeeld van.

    Dus voordat je uit een bepaalde superioriteitsgevoel reageert weet dan dat onze landgenoten niet beter zijn.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 april 2015 om 13:12

      superioriteitsgevoel ??

      omdat NLers het meeste geld inbrengen bij de EU !! (op die ene zwart-rijder in Spanje en dat broodje aap Mercedes verhaal persoontje na dan) ..

      zo joh .. noem jij die sukkels superieur ..

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        25 april 2015 om 13:30

        @lincoln: Ja, klopt. En dan heb je nog die kut kabouters met hun elfjes die het helemaal verzieken in Kudelstaart. En wat dacht je dan van die Tempeliers die eigenlijk aan alle touwtjes trekken in dit land. En dan heb je nog de Empire…breek me de bek niet open over de Empire. Klootzakken eerste klas…

        Het heeft niks met het onderwerp te maken, maar wil net als jij het gewoon neer geplempt hebben…

        Login om te reageren
        • draadloos zegt

          25 april 2015 om 19:49

          @Rick-dos: je vergeet the force nog..

          Login om te reageren
      • dracae zegt

        26 april 2015 om 10:20

        @lincoln: Ik wil niet vervelend doen… maar eigenlijk bewijst jouw reactie die van Rick-dos.
        Blijkbaar HEB jij een superioriteitsgevoel ten opzichte van Polen, al was het maar omdat ‘we’ meer betalen richting de EU..

        Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    25 april 2015 om 12:53

    Toch jammer dit, bij een land dat al lang lid is van de EU…

    Login om te reageren
  10. sacha zegt

    25 april 2015 om 12:59

    Dus, de enige reden om dit te doen is om de auto duurder te maken omdat het zo lijkt alsof ie uit Holland komt? Of wordt er vervolgens ook mee gereden?

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    25 april 2015 om 13:04

    1+1=2 ..

    is al een jaar of 15 aan de gang ..
    en echt niet alleen met auto,s ..

    tis verschrikkelijk makkelijk om hier een auto of vrachtwagen mee te nemen en daar om te katten ..
    en ALLE controlerende overheids-instanties werken volledig mee ..

    tis niet alleen goedkoper dan kopen .. maar ook nog makkelijker ..

    Login om te reageren
  12. burgerbak zegt

    25 april 2015 om 13:17

    Ik heb ook gehoord dat ze kinderen ontvoeren en opeten en dan half naakt rond een kampvuur dansen…

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      25 april 2015 om 15:09

      @burgerbak: ik dacht dat dat priesters waren hoor.

      Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    25 april 2015 om 13:37

    Verdienen ze niks aan dus doen ze ook niet. Stelletje nare centenschrapers

    Login om te reageren
  14. Lennaert zegt

    25 april 2015 om 14:35

    Waarom zijn wij altijd de lul. NL is echt de grootste grap van europa. Iedereen kan hier naartoe komen hun zakken vullen en weer terug gaan. Als iemand iets te kort komt dan komen ze het hier halen en we staat er gewoon naar te kijken.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 april 2015 om 14:55

      @Lennaert:

      – sociaal democraten
      – tweede wereld oorlog schuld gevoel
      – schuld gevoel over onze ex koloniën
      – complex over Zwarte Piet
      – zelfmoord schuld gevoel voor bajes klanten
      – enorm schuld gevoel over uitgeprocedeerde asiel zoekers
      – gefrustreerd schuld gevoel over de gehele derde wereld inclusief Afirka
      – zwaar schuld gevoel over misstanden in kleding fabrieken in Bangladesh
      – schuld gevoel tegen mensen met bruine ogen
      – schuld gevoel voor ex communisten en jatmoos Bulgaren
      – schuld gevoel over alles waarvoor we nog geen schuldgevoel hebben.

      Het zou idd, goedkoper zijn om gewoon weer allemaal zwaar gereformeerd te worden, dan hebben we maar één collectief schuld gevoel jegens de Here en hebben alle leden van bovenvermelde slachtoffer groepen de verkeerde God en de verkeerde karrek, dus hoeven we daar niets voor, of aan te doen.

      Login om te reageren
      • dracae zegt

        26 april 2015 om 10:25

        @desjonnies: Wat een GELUL!

        Nederland is een geweldig land, waar ook heus wel eens iets mis is.. maar sommige mensen zien alleen het slechte en altijd weer iets nieuws om te zeiken.
        Kijk naar je eigen leven, als het blijkbaar zo erg is dat je 11 verschillende groepen en dingen de schuld moet geven is er blijkbaar flink wat mis!

        Login om te reageren
  15. 307-2.0-chipped zegt

    25 april 2015 om 17:17

    Grenzen weer lekker dicht. Kotsmisselijk word ik van al die berichten over Oostblok tuig. Donder op met dat stront, hebben we ze nu echt nodig?
    Oh ja, tuurlijk, om onze banen af te pakken.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      25 april 2015 om 19:44

      @156v6power: jij snapt de economie niet zo goed blijkt wel. Als je wil werken krijg jij de baan van die pool wel. Alleen mensen in Nederland die geschikt zijn voor dergelijke banen zijn bang/lui/voelen zich te goed om hun handjes te laten wapperen. En aangezien er toch nog geld verdient kan worden moet het maar met buitenlandse krachten die niet vies zijn van hard werken ipv zeuren.

      Login om te reageren
      • 307-2.0-chipped zegt

        25 april 2015 om 20:58

        @Jipp: Ok, dus als jij werkloos wordt, en je solliciteert je de complete rambam, en je verneemt na WEEER de zoveelste sollicitatie dat je bent afgewezen en dat er 1 of andere OostBlok-klootviool is aangenomen voor 0,003 eurocent/uur, dan zeg jij dus tegen jezelf: Jammer, volgende keer beter?
        Hou verd***** je muil man over of ik de economie niet zou kennen. Wat ik weet is dat ik genoeg mensen in mijn omgeving ken die zijn gepasseerd, omdat ze “te oud” of ”ongeschikt” zouden zijn. Keiharde werkers die bij wijze van spreken een moord zouden doen om weer aan de bak te mogen. Tuurlijk, blablabla…..de rest v/h verhaal lijkt me wel duidelijk….Heb geen zin om het je voor te kauwen.
        Bah,………….

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          25 april 2015 om 22:37

          @156v6power: de manier waarop je dit zo neer zet zegt al genoeg. De 50 ers die werkloos zijn en echt willen werken komen namelijk wel aan hun baan, je moet alleen wel water bij je wijn doen in eerste instantie. Als je ergens goed in bent, gemotiveerd bent en echt wil werken willen bedrijven je, ook al ben je duurder. De attitude die de meeste aanslaan is echter voor de meeste bedrijven voldoende om dan maar voor een pool te gaan die niet klaagt/zeurt. En de economie draait gewoon weer lekker, dus werkloos blijven zal in de nabije toekomst een keuze blijven. Wellicht moet je iets aan je attitude doen, ipv de oostblokker de schuld re geven dat jij die baan niet hebt bedenken wat jij beter kan doen om die baan wel te krijgen, zonder aan salaris te denken want daar draait het niet alleen om. Betrouwbaarheid is namelijk een belangrijke factor.

          Login om te reageren
          • Arno's zegt

            25 april 2015 om 22:58

            @Jipp: tuurlijk joh…lekker voor niks gaan werken want he, je draait wel mee in het arbeidsproces. Als jij een baan had waar je bijv. 2400,- euro netto verdiende dan lach je toch een baas uit die je 1600,- biedt. Er is ook nog zoiets als een gevoel van eigenwaarde. Hadden we dat niet, zaten we met z’n allen elkaar in de prostitutie kapot te concureren

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              25 april 2015 om 23:42

              @asmulders: precies zo denken alle Nederlanders. Ik ben werkloos, maar ik wil wel een baan met minimaal hetzelfde loon en voorwaarden vanaf het begin. Top attitude, echt zo kom je er. Bewijs jezelf eerst maar eens en daarna krijg je vanzelf wat je verdient. Want als je WIL werken maakt het niet uit of je startsalaris 1600 euro is of 2500 euro. Het feit dat je een baan hebt is dan belangrijker voor je, die salarisverhoging komt vanzelf als je jezelf hebt bewezen.

              Nederlanders zijn lui geworden en daarom is het in zulke gevallen zo dat ik geen medelijden heb met mensen die werkloos zijn. Die roepen namelijk het hardst dat het door onze oostblokse medemens komt. Alleen hebben die oostblokkers wel een positieve arbeidsethos…

              Login om te reageren
              • Arno's zegt

                26 april 2015 om 00:00

                @Jipp: Bewijs je maar eerst eens, daar draait nu net een groot deel van het bedrijfsleven op. Jezelf bewijzen voor heel weinig en dan hoppa de volgende patient. Als je echte kwaliteiten hebt hoef je jezelf niet te verkopen voor een appel en een ei. Ik heb het niet over 20 ers maar over degenen die al ruime tijd meegedraaid hebben he.

              • Arno's zegt

                26 april 2015 om 00:05

                @Jipp: 40+ mensen die kwaliteiten hebben, veel ervaring en knowhow. Daar moet gewoon voor betaald worden

              • Jipp zegt

                26 april 2015 om 09:10

                @asmulders: lekker kortzichtig ben je, net zoals de meeste Nederlanders die respect op willen eisen in plaats van het verdienen. In andere landen gaat het er anders aan toe, en zeuren mensen niet zoveel. Schaam je met zulke reacties, de schuld ligt niet altijd bij een ander maar bij jezelf.

              • Arno's zegt

                26 april 2015 om 12:06

                @Jipp: jipp je lult wel veel uit je nek en je weet totaal niet waarover je het hebt. Om een vergelijking te trekken, ga een s bij een dealer naar binnen met het voorstel om een Audi Rs6 te kopen tegen een A1 prijs. Want die dealer moet dan van jou blij zijn dat ie iets kan verkopen. Voor een kwartje op de eerste rang heet dat. Hekel aan die lui. Einde discussie

              • w0o0dy zegt

                26 april 2015 om 00:07

                @Jipp: een baan zonder enige zekerheid op contractverlenging of een vast contract aannemen tegen tientallen procenten minder… Jaja je lult als een snotneus zonder vaste lasten. Leuk praatje als je nog bij papa en mama inwoont maar iemand met een huis en kids schiet zichzelf alleen maar in de voet op die manier. Een WW is namelijk 70% van je LAATST verdiende loon… Ga jij dan maar voor 70%van 80% wakker liggen maar ik zou het niet snel zo aanpakken.

              • Jipp zegt

                26 april 2015 om 09:15

                @w0o0dy: ik heb genoeg vaste lasten zoals bijvoorbeeld een huis en 2 privé auto’s. Maar ik weet dat wanneer je je onderscheid en het credo niet lullen maar werken hanteert, er ten alle tijde werk voor je is.

                Het is hier in Nederland zelfs zo erg dat die contractverleningen waar jij het over hebt, nu maar bij wet zijn vastgelegd in de wet werk en zekerheid. Dus wat jij beweert kan niet eens meer. Ik blijf bij mijn punt, omdat ik uit ervaring weet dat het zo is, als je wil werken en je onderscheid kom je aan werk. Ik heb zelf mijn baan een aantal jaar geleden verloren. Binnen 2 weken had ik 2 nieuwe aanbiedingen. Weliswaar onder mijn niveau maar daar was na 2 maanden werken al niets meer van te merken en na een half jaar was ik weer aan het werk op niveau. Een jaar later had ik weer mijn oude salaris.

              • w0o0dy zegt

                26 april 2015 om 09:55

                @Jipp: vaste lasten is nog iets anders dan een heel gezin. Ik weet zeker dat ik snel weer aan de bak zou kunnen maar niet tegen fors minder salaris een tijdelijk baantje en daarmee je WW om zeep helpen en je gezin in de financiële ellende storten. Ik heb er genoeg gezien die vanuit baan, huis, auto en gezin binnen twee keer werkloos worden in de schuldsanering terecht kwamen… Goede werk ethiek prima maar zolang de WW regels je in dat scenario keihard in de kou laten staan of in de problemen helpen ga ik niet voor fors minder inkomen de gok aan… (Niet aan de orde overigens naar dat terzijde)

              • Jipp zegt

                26 april 2015 om 10:52

                @w0o0dy: kortzichtig noemen ze dat, want je ww stopt ook na 3 jaar en dan heb je niets meer.

          • dracae zegt

            26 april 2015 om 10:32

            Laten we eerlijk zijn… er is een kern van waarheid in het geblaat over buitenlanders,
            als bedrijven de regels omzeilen en hen, of ook Nederlanders aannemen tegen slechtere voorwaarden en lager loon is de concurrentie niet eerlijk!
            Waar ik verschil van mening is wie daar de schuld van is. Niet die Pool of Roemeen die het werk doet voor een schijntje, maar diegenen die hen dat laten doen!
            De regels kloppen niet, de controles zijn niet goed genoeg en bedrijven hebben te veel macht.

            Laten we ook eerlijk zijn en beseffen dat een bedrijf als PostNL of thuiszorg aanbieders helemaal geen buitenlanders nodig hebben om arbeidsvoorwaarden en loon te verlagen. Ze gooien massaal vaste krachten er uit die dan later het zelfde of meer werk voor minder loon kunnen doen.

            Geld bepaald , de rest baalt.

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              26 april 2015 om 11:29

              @dracae: uiteindelijk is een oostblokker niet goedkoper dan een Nederlander, het zit hem puur in de verwendheid van de Nederlanders.

              Overigens is het verhaaltje over de zorg niet zoals je schetst. Door veranderende wet en regelgeving veranderd het aanbod van zorg en daarmee ook de vraag. Doordat hier totaal geen flexibiliteit in zit en de zorgverzekeraars te grote reserves (moeten) aanhouden kan het niet anders. Als een zorgverzekeraar word vrijgesteld van de enorme reserves kan ze zorg worden verbetert, aangezien een zorgverzekering niet eenzelfde soort schade dekt als bijvoorbeeld een ongevallen, brand of schadeverzekering.

              Login om te reageren
              • dracae zegt

                26 april 2015 om 12:05

                @Jipp: De thuiszorg behandeld zijn werknemers slecht omdat de overheid een potje loopt te bezuinigen., dat klopt.
                De rest… ben ik het niet mee eens. Die verzekeraars en banken hebben in ons systeem grote verplichte buffers nodig, om ‘bailouts’ te voorkomen, maar je weet toch ook net als ik wel dat zei nog steeds enorme winsten maken… mij broer werkt voor eentje en daar is ook stevig bezuinigd op personeel terwijl de winsten nog gewoon op pijl waren, ondanks de buffers.

                Het probleem met onze zorg is dat we net doen alsof alles maar aan de markt moet worden overgelaten. Ik geloof in marktwerking, en kapitalisme, er is geen betere manier om mensen te motiveren te ondernemen, dat geld wat mij betreft wel voor auto’s, broodjes gezond en spijkers maar niet voor gezondheidszorg, veiligheid en onderwijs e.d..
                Je zult toch ook weten dat onze zorgpremie alleen maar relatief meer is gestegen na de invoering van marktwerking en de zorg zelf minder is geworden. Daarnaast gaan verzekeraars steeds meer op de stoel van de dokter zitten.. Voorbeeld: mijn moeder heeft diabetes en krijgt al jaren de zelfde naaldjes, die goed werken. Recentelijk mocht dat niet meer, want de verzekeraar had bepaald dat andere naaldjes beter bij haar ‘profiel’ passen. Niet zo’n probleem.. behalve dat deze stomper zijn en dus meer pijn doen en blauwe plekken veroorzaken en ook nog eens moeilijker op de insuline te draaien zijn. Niet handig voor oudere mensen met problemen met de handen..

                Het komt hier op neer: commerciële zorgverzekeraars en ziekenhuizen voegen een extra schijf kosten toe in de vorm van winst die uitgekeerd moet worden aan aandeelhouders, terwijl in dit soort gevallen privatisering niet tot veel minder overheid leid, omdat die nog steeds heel veel regels bepalen en controleren.

                Als iemand die vaak in America is geweest en die daar familie heeft heb ik van dichtbij gezien waar dit uiteindelijk toe leid..

  16. philipf zegt

    25 april 2015 om 17:26

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    26 april 2015 om 13:29

    @Jipp ..

    hoop dat je auto,s heel snel in Polen staan ..
    terwijl je hier nog 36 termijnen mag aflossen ..

    ouwe econoom ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North