• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze safety car krijgt de F1 in 2018

Auteur: fastfreek, gepost 20 maart 2018 om 12:22 – 37 Reacties

Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018Afbeelding Deze safety car krijgt de F1 in 2018

AMG Safety Car
Nieuw Formule 1-seizoen, nieuwe safety car voor Bernd Mayländer.

Komend weekend is het weer zover: wanneer de lichten doven in Melbourne is de eerste F1-race van 2018 een feit. We hopen uiteraard op nog meer spektakel, al denkt Liberty Global regelmatig anders dan wij. Zo zijn de gridgirls verdwenen en biedt die lelijke HALO bescherming aan de hoofden van de coureurs.

Kortom, er is afgelopen winter niet alleen flink gesleuteld aan de F1-bolides. Ook aan het Formule 1-circus in het algemeen. Iets wat onveranderd is, is dat Mercedes-AMG nog altijd de safety cars aan de FIA levert. Maar welke?

Wie hoopte op het meest exclusieve wat AMG momenteel te bieden heeft, moet ik helaas teleurstellen. Het is niet de zeldzame Project One, maar een AMG GT R. Zeker niet verkeerd, helemaal wanneer Bernd Mayländer voorop rijdt en die V8-sound ten gehore brengt. Echter was zo’n Project One met F1-techniek onder de kap veel toepasselijker geweest…

Het mag duidelijk zijn: de Mercedes-AMG GT R als pace car bevalt mij wel. Voor degene die graag de specs willen horen (of simpelweg vergeten zijn), noem ik ze nog even op. De V8-biturbomotor produceert 585 pk en geeft het op bij 318 km/h. Hopelijk houdt Mayländer zijn voet wat meer op het gas, zonder commentaar van Mr. Hamilton over de snelheid.

Door de nieuwe veiligheidsvoorzieningen, gaat de FIA uit van minder (ernstige) crashes. Mocht Charlie Whiting ongelijk hebben, dan zullen de coureurs moeten vertrouwen op de Mercedes-AMG C 63 S Estate als Medical Car.

Ook interessant!

  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-gt-r, fia, Formule 1, medicalcar, mercedes-amg, safetycar

Vorig bericht: « Noord-Brabant scant wegen voor zelfrijdende auto’s
Volgend bericht: Amazon lekt wat inside info over The Grand Tour »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    20 maart 2018 om 12:26

    Hopelijk is dit de enige Mercedes die we wel eens vooraan zien rijden dit seizoen… Wishful thinking.

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      20 maart 2018 om 12:54

      @str8six: en ook deze liever niet te vaak…

      Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    20 maart 2018 om 12:34

    Eindelijk de GT R, ik had ‘m eigenlijk vorig jaar al verwacht maar goed.

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    20 maart 2018 om 12:35

    Kijken of alonso dezelfde klapper gaat maken als vorig jaar en dan eruit klimmen

    Login om te reageren
    • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

      20 maart 2018 om 12:49

      @rob5nismo: *2 jaar geleden

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        20 maart 2018 om 22:26

        @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: oja guiterrez of hoe je schrijft reed nog bij haas toen

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 maart 2018 om 14:10

      @rob5nismo: dat eruit klimmen wordt nog wel een dingetje met die halo. ?

      Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      20 maart 2018 om 22:32

      @rob5nismo: Met die nek van hem is dat al een hele opgave denk ik.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        21 maart 2018 om 07:05

        @fmgarcia: die is dik.genoeg idd hahaha

        Login om te reageren
  4. kingdante zegt

    20 maart 2018 om 12:39

    Worden die safetycars na iedere race nog altijd compleet uit elkaar gehaald, gecheckt en weer in elkaar gezet? Had liever de groene kleur gezien trouwens

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      20 maart 2018 om 12:54

      @kingdante: ze worden sowiso na vervoer helemaal gechecked of alle boutjes nog wel vast zitten enzo ja

      Login om te reageren
      • soundgarden zegt

        20 maart 2018 om 16:28

        @gitaarknul: why so? Nooit geweten

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          20 maart 2018 om 16:57

          @soundgarden: weet ik niet zeker, maar lijkt mij dat ivm de trillingen tijdens transport in een vliegtuig bijvoorbeeld, het wenselijk is dat je zeker weet dat alles goed in elkaar zit als je volgas over een circuit moet rijden

          Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      20 maart 2018 om 18:27

      @kingdante: Het zou mij serieus verbazen als dat gebeurd…

      Ik zou echt niet weten waarom dat zou moeten..

      Login om te reageren
    • woudloper zegt

      21 maart 2018 om 07:52

      @kingdante: ik weet dat ze bij Mercedes als de dood zijn dat er ooit eentje in panne zou vallen Live op tv en dat ze daarom continu checks doen op die bolides

      Login om te reageren
  5. Orichy zegt

    20 maart 2018 om 12:59

    Toch bijzonder, dat die F1-wagen steeds sneller worden, maar de pace-car er niet echt sneller wordt.
    Dat wordt weer klagen door sommige coureurs.

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      20 maart 2018 om 13:20

      @orichy: Het is toch ook de bedoeling dat een safety car de snelheid eruit haalt?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        20 maart 2018 om 13:59

        @Breinstein: tis ook een beetje commercieel natuurlijk. Een B Klasse als safety car gaan meer mensen over klagen denk ik.

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          20 maart 2018 om 14:37

          @720s: vroeger, voordat Mercedes de safetycars ging leveren (in 1996 met een C36 AMG W202) reden ze met wat het circuit had (dan wel zelf, dan wel via een sponsor). Tijdens de desastreuze GP van San Marino in 1994 was het bijvoorbeeld een Opel Vectra.

          https://cdn-7.motorsport.com/images/mgl/YMxN1BK2/s8/f1-san-marino-gp-1994-ayrton-senna-williams-fw16-behind-the-safety-car.jpg

          Of een Fiat Tempra, ook wel eens gezien. Niet echt snelheidswonders, doen ze dat tegenwoordig toch beter.

          Maar ik heb ook wel eens een 911 993 GT2 gezien (Spa 1995).

          Login om te reageren
          • cossiekiller zegt

            21 maart 2018 om 06:30

            @sportevo: Het was wel een Vectra turbo 4×4, voor die tijd een vlotte auto. Kan je vergelijken met een C43 amg in deze tijd… Nog niet echt de top van de straatauto’s nee…

            Login om te reageren
            • sportevo zegt

              21 maart 2018 om 08:15

              @cossiekiller: ik had wel gedacht dat het meer dan een standaard Vectra zou zijn geweest maar nooit geweten dat er ook een 4×4 Vectra bestond. Weer wat geleerd!

              Login om te reageren
              • cossiekiller zegt

                21 maart 2018 om 17:14

                @sportevo: Ja, je kan ze aan deze velgen herkennen. De enige Vectra/Calibra met 5-gaats velgen waren de modellen met een 2L turbo 4×4 met 204pk. Alle andere hadden 4 gaten.

                Zat een beetje in die scene vroeger, als je zo’n Corsa A tegenkwam met 5-gaats velgen wist je hoe laat het was :-)

  6. makka zegt

    20 maart 2018 om 13:36

    Misschien hadden ze de project one als safety car moeten inzetten!

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    20 maart 2018 om 13:37

    Is die Project One dan al productierijp? Volgens mij duurt het nog wel even voordat die wagen zover is. Maar als ‘ie er is, zou het natuurlijk wel een geweldige safety car zijn. Niet zo snel als een F1-wagen, maar wel ruim snel genoeg om de coureurs tevreden te stellen en de bandentemperatuur op peil te houden.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      20 maart 2018 om 14:18

      @Edge: Klopt ja, MB zal de project one zeker wel gaan inzetten als safety car maar eerst zal de auto 100% klaar moeten zijn. Een safety car die uitvalt zou wel een blamage zijn!

      Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    20 maart 2018 om 13:57

    Weet iemand of dit een standaard GT R is of sleutelt Mercedes hier stiekem nog een beetje aan?

    Login om te reageren
    • deora zegt

      20 maart 2018 om 16:13

      @berlinetta: bij vorige auto’s werd het uitlaatsysteem nog wel eens vervangen voor 1 die meer geluid had. Maar de GT-R heeft al een klep in de uitlaat dus ik denk dat het hier niet nodig is.

      Login om te reageren
  9. iphonistvongates zegt

    20 maart 2018 om 14:37

    Excellente keuze maar wel ontzettend kleurloos dat saaie silber arctic grijs. Is het nodig om een naamplaat te monteren met de functie van de grijze lawaaimakende V8? F1-rijders hebben veel moeite met lezen vandaar dat ze een boordradio hebben waarop elke gesproken zin minstens 2x herhaald wordt. In 2021 krijgen alle F1-rijders een Google Glass achtige functie ingebouwd in de vizier van hun helm ter ondersteuning.

    Login om te reageren
  10. maxidyne zegt

    20 maart 2018 om 14:40

    F1 coureurs klagen al jaren over de snelheid van de safety car. (begin jaren ’90 zelfs een Vectra…) Waarom geen GT3 auto zonder restrictor? Hoge bochtsnelheden en zonder restrictor ook een aardige topsnelheid.

    Login om te reageren
  11. gt500eleanor zegt

    20 maart 2018 om 15:23

    Kan iemand mij vertellen waarom het eigenlijk al jaren Mercedes-AMG is? Een Alfa Giulia Q lijkt mij wel eens een mooie verandering…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 maart 2018 om 15:25

      @gt500eleanor:

      Omdat geld ..

      Login om te reageren
    • deora zegt

      20 maart 2018 om 16:14

      @gt500eleanor: sponsoring. Bij de moto gp is het al jaren een BMW.

      Login om te reageren
  12. deora zegt

    20 maart 2018 om 16:15

    Ik hoop op een paar crashes ? ik heb een zwak voor safety cars.

    Login om te reageren
  13. alpinafanb10 zegt

    20 maart 2018 om 16:28

    318 maar, een standaard B5 rijdt 330km Grapje ik zou deze wagen graag in de garage hebben staan.

    Login om te reageren
  14. alteasportrider zegt

    20 maart 2018 om 17:45

    Kan iemand me uitleggen wat er mis is met een safety car die 300+ km/h kan rijden? Die dingen worden toch alleen ingezet als het te link is om door te racen na een ongeval? De top van die F1 wagens zit rond de 400, dus waar hebben we het over?

    En dat gezeik over die halo gaat me ook knap vervelen. Doet me sterk denken aan de reacties op fietshelmen in het profcircuit. Het gehuil was niet van de lucht en nu lult niemand er meer over. Sterker nog, ik denk niet dat een moderne prof nu zonder helm met 80+ km/h van een berg durft af te rijden.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      20 maart 2018 om 17:53

      @alteasportrider: dat durven ze alleen als ze ook hun beenhaar mogen laten staan van hun vriendje.

      Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    21 maart 2018 om 08:59

    Kunnen ze geen Sauber als Safetycar inzetten? Die zijn ook niet zo snel en dan rijden die jongens ook eens een keer vooraan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North