De afzichtelijke constructie komt eraan, dus maak je klaar.
Er wordt al tijden over gesproken, maar volgend jaar zullen we er dan echt aan moeten geloven. De verschillende tests die de teams tot op heden hebben uitgevoerd brachten gemengde resultaten, met nog veel meer verschillende meningen. De boventoon is echter veelal negatief, maar is dit wel terecht? In dit artikel zoeken we uit in hoeverre de Formule 1 beïnvloed zal worden door de komst van de eigenaardige constructie.
Aerodynamica en chassis
Tot op heden zijn de tests niet zo zeer een realistische vertoning van de werkelijkheid geweest. De teams hebben in zekere zin rondgereden met dummy’s, die enkel gebruikt werden ter oriëntatie. Nu daadwerkelijk is besloten dat de teams volgend jaar met de Halo moeten gaan rijden, is het voor de teams noodzaak om te zorgen dat alles volgens de regels verloopt en in goede banen wordt geleid. In eerste instantie betekent dit dat het chassis op de schop moet. De teams moeten de Halo zo in de auto verwerken, dat hij kan vervormen bij een ongeluk, terwijl de rest van het chassis intact moet blijven. Volgens Andy Green, technisch directeur van Force India, wordt er bij de keuring geprobeerd om de Halo er met een hydraulische ram af te slopen en moeten teams aan kunnen tonen dat het chassis de stoot zonder problemen kan verduren. Het kleine Britse team, met een van de meest beperkte budgetten, heeft het echter voor elkaar gekregen de test als een van de eersten te doorstaan.
De Halo, die door drie verschillende fabrikanten geproduceerd mag worden, zal daarnaast bijwerkingen hebben op de luchtstroming rond de auto. Dit is een essentieel punt, want teams die tot op heden degelijk presteerden, kunnen bij een minder vlotte constructie dus aardig wat tijd verliezen door een tekort aan neerwaartse druk. Door slim om te gaan met de contraptie, kunnen teams mogelijk enige progressie boeken, waardoor ze aan het eind van het seizoen wellicht net boven hun rivalen uitkomen en wat extra geld mee naar huis nemen. Hoewel het hier gaat om marginale winsten of verliezen, geldt in de Formule 1 sinds jaar en dag dat juist de kleine beetjes het verschil kunnen maken.
Gewicht
Wanneer we spreken over de impact die de komst van de Halo zal hebben, is het gewicht hoogstwaarschijnlijk het belangrijkste punt om rekening mee te houden. Hierover spraken we al eerder, toen een aantal coureurs lieten horen dat de komst van de constructie nog meer van hun lichaam zal vragen. Met name de coureurs die wat langer of steviger gebouwd zijn, moeten enorm op gaan letten. Daar komen we zo op terug.
De kwestie van het gewicht heeft alles te maken met de marges die de FIA in de reglementen heeft inbegrepen, om het extra gewicht van de Halo te incasseren. Het probleem zit hem hier in het feit dat de overkoepelende organisatie slechts rekening heeft gehouden met 6 kg, terwijl verschillende teams melden dat de Halo dichter tegen het dubbele aan zit, zo niet meer. In de wetenschap dat de auto’s al zo licht mogelijk worden gemaakt, is het niet ondenkbaar dat teams creatiever dan ooit met het gewicht zullen moeten omgaan.
Teams die tot op heden wat ballast hebben moeten toevoegen omdat hun auto lichter was dan toegestaan, zullen het meest profijt hebben van de komst van de Halo. Dit wordt echter weer enigszins gelijk getrokken door het feit dat het voor iedereen nieuw is en er daardoor onduidelijkheid is over wat precies het beste zal werken. Zo schijnt McLaren, die al een vrij lichte auto hadden, goed door te hebben hoe het de Halo met zo min mogelijk gewicht in de auto kan verwerken. Wanneer ze dit goed uitvoeren, zullen ze mogelijk enkele kilo’s minder wegen t.o.v. teams als Force India, die lieten weten dat ze moeite hadden met het vinden van een fatsoenlijke oplossing.
Coureurs
Hiermee vallen met onze neus in het volgende onderwerp. Dit extra gewicht zal namelijk grotendeels door de coureurs goedgemaakt moeten worden. Wanneer een team moeite heeft om de auto zo licht mogelijk te maken, kan de coureur uiteindelijk het verschil gaan maken. Nogmaals, alle beetjes tellen, dus wanneer de auto meer weegt, zal dit grote gevolgen hebben voor de prestaties van de auto en daarmee het team. Juist hier zullen de teams hun slag kunnen slaan, want wie het meeste gewicht bespaart, heeft logischerwijs de vlottere auto.
Het probleem is dat er een natuurlijke limiet zit op de mate waarin een coureur kan afslanken. Zelfs in het geval dat een langere rijder evenveel weegt als een kleinere coureur, vergroot het de kans op eventuele gezondheidscomplicaties, omdat ondergewicht bijzonder gevaarlijk kan zijn. Zo zal een Felipe Massa, die volgend jaar niet meer op de grid staat, veel minder last hebben dan een Nico Hulkenberg. Nico liet eerder al weten zich hier zeer van bewust te zijn, al ziet hij geen gepaste oplossing. De meeste langere coureurs volgens immers al een streng dieet, zodat ze vrijwel geen onnodig gewicht met zich meeslepen.
Commercie
Afgezien van het feit dat de Halo ook niet de fijnste positie heeft voor de coureurs, leek het er heel even op dat sponsoring dit probleem nog verder zou vergroten. Omdat de Halo een substantieel gedeelte van de camerabeelden in beslag zal nemen, dachten sponsors er direct aan om ook de binnenzijde van de Halo te beplakken. Dit blijkt echter niet toegestaan te zijn, omdat de organisatie niet wil dat de coureurs verder afgeleid zullen worden door in het oog springende kleuren.
De buitenzijde is dan weer wel toegestaan, al zijn de meningen verdeeld over hoe dit sponsoring überhaupt zal beïnvloeden. Vrijwel iedereen is het er over eens dat de Halo spuuglelijk is en om deze reden zijn er enkele mensen overtuigd dat het juist sponsors zal weren. Ross Brawn denkt het tegenovergestelde. Volgens hem zullen de sponsors juist aangetrokken zijn om die plekken te bemachtigen, omdat deze bij de on-board beelden aanzienlijk bekeken zullen worden.
Conclusie
We zullen tot in Australië moeten wachten om te zien wie er het beste uit de bus zal komen, maar de kans is vrij groot dat het veld enige opschudding tegemoet gaat. Of je hem nu haat of het allemaal wel prima vindt, de Halo geeft de Formule 1 heel wat extra factoren om rekening mee te houden. Zeker in combinatie met de motorenruil van Toro Rosso en Mclaren en de voortdurende ontwikkeling van de teams, lijkt het erop dat 2018 weer een seizoen gaat worden om te smullen.
viezefreddyw zegt
Ik blijf het roepen. Ik vind het een verschrikking. Ja, het gaat om veiligheid. Dat weet ik en begrijp ik. Maar gevaar als wat een Massa is overkomen en de dood van Bianchi hadden niet voorkomen kunnen worden door de HALO.
Ik vind het ding vreselijk. Het is weer zo’n ding wat de sport nog verder de dood in duwt.
willeme zegt
@viezefreddyw: gaspedaal zit nog steeds rechts, gelukkig ..
viezefreddyw zegt
@willeme: Het zou pas echt gaaf zijn als ze nog een derde pedaal zouden toevoegen. De meest linkse, een koppelingspedaal.
mundus zegt
@viezefreddyw: Het is dan ook om ongelukken zoals die van Henry Surtees te voorkomen.
De obstructie van zicht voor de coureurs lijkt redelijk mee te vallen. Van het uiterlijk heb ik niet veel last, formule 1 wagens zijn al lang geen mooie elegante machines meer maar racemonsters waarbij ‘function over form’ geldt. Gewoon niet zeuren en genieten van het racen… (Zover dat mogelijk is, er is genoeg over te klagen bij de f1 buiten de HALO’s om.)
Alex_79 zegt
@mundus: de obstructie voor coureurs gaat vooral problemen opleveren bij hoogteverschillen, omdat je dan tegen een stuk plastic aankijkt waar je normaal de apex van de bocht. Circuits waarbij dit optreedt zijn:
– Spa Francorchamps
– Suzuka
– Red Bull Ring
– COTA
– Barcelona
– Baku
– Budapest
– Brazilië
Ook het inzien van krappe bochten zoals Monaco, Singapore, Silverstone, Bahrein en Abu Dhabi gaat veel aanpassingsvermogen van de coureurs vergen, om het maar niet te hebben over ongelukken zoals Alonso en Wehrlein hadden waarbij de auto op de kop landde.
koeckenbacker zegt
@Alex_79: dan schrappen we die banen toch? Sommige zijn toch veel te snel en veel te uitdagend. Iets wat we natuurlijk niet willen
Alex_79 zegt
@koeckenbacker: lol, prima, en voer ook gelijk marshalls in op de safetycar om het verkeer te regelen en overtredende F1 auto’s staande te houden om ze te bekeuren ;)
mashell zegt
@Alex_79: extra uitdagingen voor de coureur, in een tijd waarin de F1 toch vaak wel een beetje saai is lijkt me dat een stap voorwaarts.
Gulli zegt
@Alex_79: plus dat niet elke startrij nu goed zicht op de startlichten heeft. Daar had een van de coureurs al over geklaagd, als je verder naar achteren staat zie je de lampen gewoon niet omdat er een halo in het zicht hangt. Moet je dan net als in een Mini met je kin op het stuur gaan liggen?
Alex_79 zegt
@gulli: ik heb vier jaar een Mini als leaseauto gehad. Plan A was uit het zijraam leunen, maar daar heb je in een F1-auto weinig aan door de hoge headrest. Plan B was iets dat glimde op het dasboard leggen (deksel van een snoepblikje) dat de weerkaatsing van de verkeerslichten opving. Als de heren F1 engineers slim zijn, maken ze een headup display in die Halo met een functie die verkeerslichten herkent ;)
Gulli zegt
@Alex_79: we hebben hier in de buurt een stoplicht dat vanuit een cabrio al niet te zien is. Als ik in de Mini van mijn lief rij hoop ik altijd maar dat ik niet de eerste of de enige ben die bij het stoplicht staat ?
cthijs zegt
@viezefreddyw: volgens mij is er de afgelopen 20 jaar nog niet een ongeluk gebeurt waarbij de halo enig verschil gemaakt zou hebben,ik denk zelfs dat deze constructie ervoor gaat zorgen dat er wel iets ernstigs gaat gebeuren
Frasker zegt
@cthijs: Henry Surtees? Justin Wilson?
rob5nismo zegt
Als ze dat ding netjes weg kunnen werken in de livery zoals in een artikel van een aantal maanden geleden zou het nog wel mee kunnen vallen.
Het is net zoals die dildoneuzen van een 2012 dacht ik
jaso013 zegt
Volgend seizoen is iedereen eraan gewent en gaan we gewoon weer door met leven.
kennone zegt
@jaso013: ja maar daarvoor is het leven toch echt een hele tijd erg kut
gallardogt zegt
@jaso013: Voor Assetto Corsa is al een mod gemaakt met de HALO en de coureurs zouden geen last hoeven hebben met het zicht, bijvoorbeeld Au Rouge op Spa. Ik moet het nog zien. Deze sim is weliswaar geen F1 fabrieks racesimulator maar geeft toch een beeld voor volgend jaar. Max rijdt trouwens AC in de filmpjes van Exact.
https://www.youtube.com/watch?v=gJ68dLhBo9w
koeckenbacker zegt
Ik ben toch benieuwd hoelang het duurt als er in Australië een auto op de kop ligt en de arme man er niet uitkomt. Zou de fia ook gevraag hebben aan het vuur of het niet zo snel warm wil worden?
Hier hebben ze echt niet over nagedacht naar mijn idee.
gwnbmw zegt
@koeckenbacker: elke coureur is getest en moet binnen 8 seconden uit de auto komen met de halo erop. verstappen stond ruim
boven de 40 in mexico.
ze hebben er heus wel over nagedacht, stelletje gekken dat t zijn.
koeckenbacker zegt
@gwnbmw: 40 seconden om eruit te klimmen? Dat zal misschien wel sneller kunnen. Maar als t ding op zn kop ligt moet ik t nog zien of ze onder die 40 seconden komen.
gwnbmw zegt
@koeckenbacker: bottas was de snelste met iets van 14 seconden geloof ik… verstappen deed nou ook niet echt zn best.
Dutchdriftking zegt
Nu al benieuwd naar de eerste plaatjes van de 2018 auto’s….
kempenaer zegt
Zo zeg, dat ziet er lullig en suf uit, net alsof ze een teenslipper in het ontwerp van de auto hebben opgenomen.
piquet1986 zegt
Ik kan niet begrijpen dat in een sport met zoveel technische vernieuwingen, exotische materialen en knappe koppen, dit de beste oplossing is. On-be-grij-pe-lijk. Alsof ze het aan een kleuter hebben uitbesteed.
Edge zegt
Er is niks mis met het gewichtslimieten waardoor de coureurs topfit moeten zijn. De F1 presenteert zich als topsport, en bij topsport mag ook van je verwacht worden dat je een topsportlichaam hebt. De FIA slaat in mijn ogen alleen wel érg door, tot op het punt waar het voor de coureurs bijna ongezond wordt. Een verhoging van het gewicht met zes kilo terwijl de Halo volgens de tests tot wel 14kg kan wegen vind ik dan ook zeer onverantwoord. En dat terwijl de oplossing zo doodsimpel is. Voor 2018 geldt een minimumgewicht van 728kg voor de auto, inclusief coureur met helm en racepak. Schrap dat en ga naar een limet van 650kg voor de auto, en 75kg voor de coureur. Weegt je coureur minder dan 75kg? Dan voeg je wat extra ballast aan de auto toe. Om te voorkomen dat de teams met een lichte coureur daar voordeel uit putten door die ballast strategisch te plaatsen, verplicht je de teams dat ballastgewicht in de rugleuning en het zitvlak van de auto te verwerken. Probleem opgelost.
En wat het uiterlijk van de Halo betreft: 2018 wordt even doorbijten. De FIA heeft erg laat erdoor gedrukt. Teams hebben daardoor hun ontwerp moeten aanpassen om alsnog een Halo te kunnen plaatsen. Voor 2019 weten de teams in ieder geval vanaf het begin dat het ding verplicht is, en kan die carbon teenslipper een stuk beter geïntegreerd worden in het ontwerp, zowel vanuit een esthetisch oogpunt als vanuit een aerodynamisch oogpunt.
hammerman zegt
Het is wachten op een ongeluk die minder goed afloopt door de halo. Bijvoorbeeld als iets via de binnenkant terugketst richting coureur terwijl het zonder halo minder schade zou hebben veroorzaakt. Staat die halo ook weer ter discussie…
koeckenbacker zegt
@hammerman: daar ben ik ook bang voor. Ik geloof dat er ergens in 1994 een ongeluk gebeurde waardoor er een stuk wielophanging tegen een helm aankwam. Wat mij betreft is alles wat ongeveer die vorm heeft niet welkom in de buurt van de helm.
hollandbest zegt
Met een kleurtje erbij prachtig
mashell zegt
De shampoo en zonnebril sponsoren hebben al gevraagd of nu eindelijk die lelijke helmen weg kunnen.
PeugeotGTI zegt
Lijkt me zeer ongezond, zo’n ding in je blikveld in een sport waar het op duizendsten aankomt.
desjonnies zegt
Bijzonder jammer dat de F1 al jarenlang op televisie zo dominant is, dat terwijl er veel mooier race geweld te zien is.
Formule 1 is doodgereguleerd en is van een gevaarlijke mechanische sport veranderd in een ekektronisch
connielingus zegt
Oei. Je mag hier dus niet zeggen dat t een extreem saai seizoen gaat worden ondanks een paar rolbeugeltjes. T lijkt noord Korea wel. Als een mening gedeeld wordt die niet overeenkomt met die van ikschrijfookoverautosookalkanikdatniet word je gecensureerd. Sneue bedoeling.
ikschrijfookoverautos zegt
@connielingus: Ha, die ‘Connie’! Bedankt voor je feedback. Jammer genoeg ben ik net als de meeste mensen lekker veel aan het eten en ben ik dus niet bezig met het blokkeren van andermans mening. Overigens zijn de meeste reacties onder HALO artikelen veelal negatief, en dat is ook volkomen terecht. Maar als jij je in de illusie wilt wanen dat ik hier Kim Jong-un aan het spelen ben, by all means, ga je gang. Fijne kerst!
connielingus zegt
@ikschrijfookoverautos: Uhuh
drdrift zegt
Ik vind het juist prachtig, lekker futuristisch
menaz zegt
Lelijk. Ja. Maar na 2 races is iedereen er aan gewend en gaat het weer over andere dingen
Goedmakertje: de sharkfin is er volgend jaar niet meer.