
BMW presenteert met enige regelmaat special editions van de i3 en de i8. Niet altijd even spannend, maar voor deze i3 Carbon Edition maken we een uitzondering.
De Beierse boys blazen hoog van de toren, want deze Carbon Edition is slechts tijdelijk in Nederland verkrijgbaar. De i3 (rijtest) is voor de gelegenheid gespoten in Carbonschwarz en die tint is normaal niet leverbaar op het kekke autootje.
Om het sportieve karakter te accentueren (niet onze woordkeuze) kreeg het exterieur accenten in Frozen Grey metallic. De 20 inchers werden in dezelfde tint gepoedercoat. De bekleding is van leer, er zit een elektrisch glazen schuifdak in, parkeerassistentie, Harman Kardon-geluid en parkeerassistentie. Het spreekt voor zich dat dit slechts een greep is uit de vele gadgets die op deze versie standaard zijn.
Kost dat? 53.731 euro. Voor dat geld koop je ook een 330i en dan hou je 5 rooitjes over voor opties. Jullie idee?












Lelijkste BMW ooit gemaakt. In de shredder er mee.
@baklava: Vind je dit erger dan een 2 active tourer?
@c3po: Lol, ja.
@c3po: Er zijn veel lelijke bmw’s gemaakt. Maar de i3 is toch wel by far de lelijkste.
@baklava: haha ik vind hem ook echt afgrijselijk maar ik weet niet of ik dit nou nog lelijker vind dan de 2serie active. Dat is ook een gedrocht…
@baklava: inderdaad, smaakvol hahaha laat me niet lachen. Lelijk eco-hok
Gaaf icm de optionele sportvloermattenset ..
Whahaha 53 ruggies en een beetje. Ze blazen inderdaad wel erg hoog van de toren.
Smaakvolle? Braaksmaak ja.
Te weinig range, te lelijk, te duur, te klein…
@w0o0dy: Geen smaak, is nog steeds smaak ;)
@helpp: nee, geen smaak is geen smaak. Braaksmaak is ook een smaak bedoel je ongetwijfeld…
Ze hadden gewoon UV werende blanke lak op het koolstofvezel moeten spuiten, dan was de naam Carbon Schwartz pas echt op z’n plaats..
@jochempie: sorry, Carbonschwarz
voor 53k haal ik wel de 320I touring(€ 43.771,00) handgeschakeld met 10k aan opties
@kimhung: Airco, navi en cruise control?
@jochempie: meer heb je toch ook niet nodig:)
even snel gespiekt op bmw.
sport line pakket erop
19”velgen en
panorama dak er in
mybmw.nl/p9a9j7m9
hoop dat de link het doet:)
@kimhung: dan maar 5k aan opties. Als het maar een automaat is.
@rhyo: heb je zelfs 11K.(€ 42.824,00) Met Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
Ik vind de i3 niks, echt helemaal niks. Maar in deze uitvoering is die nog best oké, niet voor op mijn oprit, maar gewoon om eens te zien.
@pechweg: Inderdaad. Door smaakvolle kleurcombinaties (ook vooral omdat ze donker zijn), is de hele auto net iets minder netvliesverscheurend.
Smaakvol? Blijft een lelijk hok…
Bij de lelijkste auto verkiezing zou de i3 hoog eindigen. In de top 3. Samen met die Prius en de Leaf.
In de top 10 staan alleen maar ev’s en hybrides. Je moet er wel wat voor over hebben om co2 uitstoot te beperken.
@gezondverstand: en de Multipla dan?
@porsche928: de Multipla is een wagen met cultstatus geworden. Doet niet meer mee in ‘lelijkste’-lijstjes. Net zoals de Pontiac Aztek. Bron? Geen idee. Ik zeg zomaar iets.
Ik heb een beetje een Audi A2 gevoel bij deze auto. Die kostte destijds ongeveer hetzelfde als een Audi A3. Dat kwam met name door de vooruitstrevende techniek van het autootje. De Audi A2 is relevanter dan ooit (op de aandrijflijn na). Daarbij werd de A2 gebouwd in de fabriek van de A8 in Neckarsulm, niet in Ingolstadt of Gyor (Hongarije). Het was echt een bijzonder ding. Niet dynamisch of libido-vergrotend, maar wel degelijk een knappe kar.
Deze i3 ondergaat een beetje hetzelfde lot. Enorm vooruitstrevend, peperduur om te bouwen en niemand kijkt er naar om vanwege het gebrek aan macho-uitstraling. Ik vind het wel een geinige auto, eigenlijk. Modern, origineel, praktisch en bijzonder. Over 15 jaar zoeken we massaal naar gebruikte i3’s en bezigen we de woorden: “de i3 was zijn tijd ver vooruit!”
@willeme: Hij heeft voor de fabrikant ook hetzelfde doel (de A2 en de i3), namelijk nieuwe technieken in de praktijk testen (waarbij ook de productieproblemen meegenomen worden)
Deze auto’s hoeven niet veel winst te maken.
@willeme: Mee eens. Het uiterlijk blijft een beetje vreemd maar alles bij elkaar wel één van de leukste elektrische auto’s van nu. Als ik dagelijks zeg 30 km zou moeten forenzen zou ik het zeker overwegen. En dan wel een dikke benzineauto erbij voor het gezin/weekend etc.
@willeme: eindelijk iemand met een genuanceerde en vooruitziende blik. Ik vind ‘m ook bijzonder (fraai). En blij te zien dat de blauwe (= eco) details vervangen zijn door frozen grey.
@willeme: eenz5, maar over 15 jaar zoek ik toch naar een 330i.
@willeme: over 15 jaar word er wellicht massaal gezocht naar gebruikte i3’s, dat geloof ik best. Maar net als nu met de a2 nu zal dat door liefhebbers toch voornamelijk voor de vrouw worden gedaan want zelf willen we er niet in rijden.
@willeme: ik vind hem wel leuk. Het is iets heel anders dan een 6 serie. Niet zo saai als 3 serie en vooruitstrevend. Alleen de range moet flink omhoog in vergelijking met de Clio en Ampera-e
@willeme: helemaal mee eens. Bovendien als je ermee hebt gereden dan weet je hoe goed ontworpen hij is.
Rijdt leuker dan de huidige M3, al zegt dat meer over het gewicht en omvang van de M3 waardoor hij nooit goed een bocht om zou kunnen. De natuurwetten zijn nou eenmaal niet om te buigen.
Valt me nu pas op in deze kleurencombinatie hoe lelijk het interieur is…
Ben ik nou de enige die de gelijkenis ziet tussen dit gedrocht en de Audi A2? BMW heeft zich lelijk gebrand door ook een soort van voetbalschoen vorm te gebruiken voor een auto, yuk is het ….
@autodrome: Kijk eens twee posts boven je.
En hoe kom je bij de vergelijking met een voetbalschoen? Een i3 is kort, hoog en heeft nauwelijks een neus.
Ik vind ‘m leuk. Kan er niets aan doen. De meest sympathieke BMW die er is.
@pomoek:
Yep .. cartoonesk zelfs ..
Achterkant doet me altijd aan angry birds denken ..
Grappig on-BMW vormgegeven ..
@lincoln: haha, inderdaad…
Een smaakvolle BMW i3, is dat zoiets als een bescheiden BMW 730xd?
Voor dat geld is er ook wel ergens een mooie, nette, jong gebruikte 335i/340i te vinden. Mijn keuze is gemaakt :)
Erg over de top qua prijs. Goede techniek maar zo onpraktisch. Over 6 jaar leuke prijs als 2de hands?
ik zie geen carbon ahhahah
Ik ben echt benieuwd naar hoe dit er over 15 jaar uitziet. Alle buitenpanelen van kunststof, dat moet toch wel een effect hebben op hoe de auto’s van de toekomst (niet/wel) gaan roesten.
Houden we in Nederland van carbon dan?
Technisch een heel leuk ding dat, om een EV te zijn, erg licht is dankzij de echte carbon carosserie. Nu ook met betere batterij en betere rijkwijdte. En verkrijgbaar met range extender itt vele andere elektrische bakjes.
Jammer genoeg niet moeders mooiste, maar in deze uitvoering helemaal ok.
Ja kost wat in de aankoop, maar je andere gebruikskosten zijn dan weer een stuk lager.
Moeten we nog een auto nodig hebben, zou ik deze kunnen kopen, voornamelijk voor vrouwlief maar zou er zeker ook in rijden.
Vind de i3 niet lelijk.
Alleen range is veel te kort.
Als die 400-500km zou zijn was ik best geinteresseerd.
Wanneer vult BMW dat gapende gat tussen de i3 en de i8 nu eens op?
Voor dat geld heb je ook een Focus RS(zonder opties) .. en ja ik ben bevooroordeeld..
Er is niks smaakvols aan deze wagen….
De i3 is de enige BMW die ik zou kopen als ik voor een BMW zou kiezen, de rest mogen ze houden, dodelijk saai allemaal, net als ……………………….
Ik rijd een jaar of twaalf BMW nu. Ik heb van alles gehad, van een E34 M5 en een E32 750iL tot een 130i en een 330d. Maar als ik nu een nieuwe BMW moest kopen, zou het een i3 zijn, om de redenen die @willeme al noemt.
(Tenzij ik genoeg geld voor een M2 zou hebben natuurlijk.)
Ik heb zo’n ding. Kost geen drol. Geen btw. Mia/Kia. Afschrijving 20%. Dus een koopje. Met zonnepanelen (aftrekbaar) rij je gratis. Geen wegenbelasting. Moet ik nog ff doorgaan? Rijden gaat als de brandweer. Wel in de randstad blijven.
@aikon1694: Dat gaat alleen op voor de 100% elektrische versie neem ik aan. ??
Met “Range Extender” wordt het waarschijnlijk een ander verhaal.
@HZW: Yep. Er zijn zoveel aftrekposten dat ik op papier zo arm ben dat ik in aanmerking kom voor zorgtoeslag en extra kinderopvang toeslag…
Carbonschwarz blijft een schitterende kleur. Dat maakt zelfs de i3 een mooie BMW.