
Dit is het grote voorbeeld voor Amsterdam.
‘Er vallen minder doden’ is altijd een zeer effectief argument. Wat kun je daar nog tegenin brengen? Toch loop je een keer vast met deze logica. Dit argument kun je namelijk net zo lang aanvoeren tot de maximumsnelheid overal 10 km/u is. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Dit argument kan ook worden gebruikt voor een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u, zoals in Amsterdam. Dit heeft wel degelijk een positief effect op de verkeersveiligheid, zo bewijst de Finse hoofdstad Helsinki.
Wat blijkt namelijk? Er zijn in het afgelopen jaar welgeteld nul verkeersdoden gevallen. Dat is een unicum voor een grote stad, met meer dan 600.000 inwoners. Er vielen wel 227 gewonden, maar ook dat zijn er minder dan voorheen.
Dit lage aantal verkeersdoden komt dus onder meer door de maximumsnelheid van 30 km/u, die in meer dan de helft van de straten geldt. Verder zijn de paden voor fietsers en voetgangers verbeterd en zijn er meer verkeerscamera’s.
Daar komt bij dat de boetes ook hoog zijn. Vanaf 20 km/u geldt een inkomensafhankelijke boete. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. In 2023 kreeg een Finse zakenman een boete van €121.000 toen hij 82 reed op een 50-weg. Maar als je minder rijk bent, krijg je een boete de verhoudingsgewijs net zoveel pijn doet.
Helsinki is hiermee het grote voorbeeld voor Amsterdam. Het laatste jaar is het aantal ongelukken tussen auto’s enerzijds en fietsers en voetgangers anderzijds met 15% gedaald, maar het aantal verkeersdoden zit zeker nog niet op nul. In 2024 vielen er 44 doden in het Amsterdamse verkeer. Nog meer straten naar 30 km/u dan maar? Of de maximumsnelheid verlagen naar 20 km/u?
Foto: Pasi Haapakorva





Niet zo verassend dat er weinig doden vallen als je zo belachelijk langzaam rijdt. Als we gewoon allemaal gaan wandelen, of beter nog, gewoon helemaal de deur niet uit, dan wordt het nog veiliger.
Mooi voor de statistieken.
Wil je ons dood hebben? Binnenshuis 6x grotere kans om te sterven als in het verkeer;
https://www.letselschadeadvocaat.nl/6-keer-zo-veel-dodelijke-ongelukken-in-en-om-huis-dan-in-het-verkeer/
Pure statistiek politiek, er gaan ook geen mensen dood in een ziekenhuis als je niemand binnen laat.
Nee maar ze gaan wel thuis of op straat dood en het aantal doden stijgt dan ook.
Nee, neem het maar niet als voorbeeld. Automobilisten op Nederlands snelwegen zijn door 100kmh al enorm lui geworden. Betere doorstroming wordt er dan gezegd geloof ik niks van, we rijden hutjemutje op elkaar/naast elkaar en je rijdt jezelf gewoon vast in een stoet van tergend langzaam inhalers.
Met harder rijden wordt dat ook niet beter..
Beetje gang is wel prettig. Net een propje in de aderen. Inhalen of ingehaald worden duurt een eeuwigheid. Vaak zakt de teller ook tot 90 op links.
Ik zou de snelheid verlagen naar 15km/u. Dan ben je toch wat zekerder… Gegroet, een Belg.
Breng ze maar niet op gedachten
Word je nog ingehaald door iemand met een rollator……………….
Nog een Belg
Het zal vast ook zeker niet uitmaken als je een vd veiligste steden ter wereld vergelijkt met het afvoerputje van Nederland waar criminaliteit de norm is.
In New York, waar de gemiddeld gemeten snelheid over een gehele dag 7.8kmu is omdat daar 24/7 file is, zijn ±150 verkeersdoden per jaar. Dus misschien ligt het niet per se aan de snelheid, maar aan het type bestuurder en handhaving…
Maar Anne-Fleur met haar minor in astrologie van de UVA die als ambtenaar met dit soort rapporten komt zal het vast beter weten.
Lekker denigrerend zeg. Anne Fleur met haar bul komt er slecht vanaf, de UVA met haar royale studie aanbod komt er slecht vanaf, New York waar massa mensen tussen de gele taxi’s door 10 rijstroken proberen over steken komt er slecht vanaf. En Dronten komt er helemaal slecht vanaf, de criminaliteit valt best mee daar…
30 km/u in de stad invoeren is prima.
In 50 km/u zones rijd bijna iedereen 60-70 Km/u
In 30 Km/u zones rijden er veel nog steeds 40-50 Km/u.
Dat is dus een effectieve manier om de gemiddelde snelheid omlaag te brengen.
Wellicht ook niet heel onbelangrijk om er bij te vermelden dat er 203 mensen per vierkante kilometer in Helsinki wonen tegen over 4950 mensen op een vierkante kilometer in Amsterdam.
Statistieken zijn moeilijk te vertrouwen. Ik vrees dat er een relatie is met drugs- en aanverwant toerisme. Hiervan heeft Amsterdam helaas wat meer last dan Helsinki.