
Iedereen wil een SUV en dus haalt VW er twee van de markt.
Werken er enkel liefhebbers bij Volkswagen die weer terug willen naar de tijd van hete hatchbacks en luxe sedans? Of gebruikt VW omgekeerde psychologie om de volgende autotrend voor te zijn? Nee, Volkswagen heeft andere redenen om midden in de SUV-hype twee van de grootste modellen uit productie te halen.
Tenminste, dat is wat anonieme ingewijden vertellen. Het Britse Autocar weet te melden dat Volkswagen van plan is om een einde te maken aan de Touareg. De grootste VW in het huidige assortiment zou volgend jaar al aan zijn einde komen, na 23 jaar trouwe dienst.
Waarom?
In deze tijd een SUV de nek omdraaien is als alleen snowboots verhuren in de zomer. Wat is dan de reden? Simpel: er ís al een opvolger op de markt. De nieuwe VW-daddy is de Tayron. De SUV is wat kleiner, maar ook wat goedkoper. Dat past wat beter bij het Volkswagen van de toekomst: meer auto’s voor minder geld verkopen in plaats van minder auto’s voor meer geld aan de man brengen.

Hier in Nederland ga je waarschijnlijk weinig merken van de beëindiging van de Touareg. Vorig jaar werden er 198 nieuwe exemplaren op Nederlands kenteken gezet, in 2023 waren dat er maar 24 stuks. Dit jaar zijn er tussen januari en augustus 99 nieuwe Touaregs naar Nederland gekomen.
Nog een SUV die met pensioen gaat
Het afscheid van de grootste VW SUV zagen we ergens wel aankomen. Het einde van de ID.5 dan weer niet. Volgens dezelfde ingewijden zou ook de grootste, hoge elektrische Volkswagen al snel aan zijn einde komen. Dat moet in 2027 zijn.

De ietwat sportiever ogende ID.5 zou de strijd hebben verloren van de ID.4. Zowel in Europa als in Azië. Het is natuurlijk niet leuk om met een model te stoppen, maar bij de ID.5 werken er nog meer krachten. Ford gebruikt de ID.5 als basis voor de Capri. Moet die dan ook al na een korte comeback stoppen of begint die auto straks, net als de Explorer, zijn leven als ID.4? We houden het in de gaten.
De ID.5-stop maakt onderdeel uit van een bredere stroomlijn van het gamma. Ik ben benieuwd welke modellen immuniteit krijgen en welke naar verliezerseiland worden gestuurd.





Ook bij de ID.5 heb ik nog geen enkele hoek gevonden waar het ding niet bijzonder lelijk is. Wat is dat een slechte auto zeg. Inefficient, krap, interieur om te janken. Je moet jezelf wel haten wil je daar geld aan uit geven.
@4g63: ja lach maar, de ID.5 heeft een heuse 9 kilometer meer rijbereik met hetzelfde accupakket!
En 60 minder dan de ID.7 met dezelfde accu maar dan zit je zo laag.
Ik ben nog steeds blij dat ik toch voor een ID.5 GTX ben gegaan. Heerlijk auto en van opzij ook zoveel sportiever dan een ID.4 ogend. Niks mis met die lijn hoor wat mij betreft, kwestie van smaak zal het zijn maar je rijdt iig in een auto die je niet veel ziet, die voldoende rap is en toch ruimte biedt! Ik zou tweedehands zo weer de nieuwe versie over een jaar of 2 kopen. Lekkere bak man!
Goed verhaal maar dan heb je er duidelijk nog nooit ingezeten. De auto is absoluut niet moeders mooiste, daar geef in je graag gelijk in. Maar krap is die zeker niet. Sterker nog, hij is qua ruimte identiek aan de ID.4 (scheelt misschien 20 liter in de kofferbak).
Dat ze ermee stoppen snap ik wel. Volkswagen (en Skoda met de Enyaq Coupé) waren te laat om succesvol te zijn in de SUV-coupé trend. Het werkt ook gewoon niet in NL, koop dan s.v.p. een reguliere Enyaq of ID.4 . De Ford Capri vind ik daarentegen een stukje minder lelijk.
Oei weer iemand die denkt dat boven het zeiltje niet bestaat. Net zoals hoe de debieltjes het aantal liters kofferbakvolume meten.
Zeg hou je het even netjes? Vooral in aannames denken joh, inhoud mis je wel een beetje hoor. Zat er azijn door het avondeten?
Nou nou, geef dan zelf het goede voorbeeld. Doe je ook niet.
Inhoudelijk heeft Johanneke wel degelijk gelijk. Los van lelijkheid. De ID5 is gewoon een ID4 met aflopende daklijn. Dus natuurlijk is die krapper en kun je gewoon minder stapelen in de kofferbak. Dat lijkt me geen rocket science. Wmb heeft die ID5 ook gewoon geen bestaansrecht naast de ID4.
Spijker. Kop. Raak.
Bijzonder dat VAG de stekker uit de Touareg trekt…. Is de eindige echte no-nonsens full size SUV binnen de groep en de lage cijfers zeggen niet veel binnen een kleine markt als NL.
Maar blijkbaar doet de Touareg het ook niet best in de VS en in China.
In China en de VS hebben ze de Atlas.
Deze is groter dan de de Touareg.
Het is helemaal niet nodig een extra model tussen de Tiguan en Atlas te hebben
De Tayron is niet de opvolger van de Touareg he, dat is ‘gewoon’ een langere tiguan, zoals de tiguan allspace dat ook was. En de Tiguan allspace stond uiteraard een klasse onder de Touareg. Het probleem van de Touareg is dat die bijna even duur is als de Duitse 3 premium suv’s, zonder daarvoor een USP daar tegenover te zetten. Het is een knappe auto, maar te duur om em als VW te verkopen in verhouding met de concurrentie. De Phaeton is ook wat om die reden gefaald, al had die wel een USP in mijn ogen. Helemaal over-engineered, maar bijgevolg nog duurder.
De Phaeton, was in de basis misschien geen verkooptopper, maar omdat de ontwikkelingskosten werden gedeeld met de Bentley Continental, was het toch niet zo’n money pit voor VW, als dat sommigen ons doen geloven.
Het probleem van de Touareg in Azie komt vooral uit de eigen stal: de Atlas. Voor Europa hoef je de Touareg uberhaupt niet te bouwen, dat is niet rendabel.
De Touareg is één MLB wagen dus met de motor in de lengte en het infotainment van Audi. Dat kost allemaal wat meer maar levert ook een andere beleving op. Touareg klanten kunnen ook terecht bij Audi.
De ID.5 is gewoon een ID.4 met een ander dak die Volkswagen variant stoppen zou geen effecten op de Capri mogen hebben. Hoewel die ook geen hardloper lijkt te zijn.
Ja, waarom zou je een Ford Capri kopen, als het een VW is met een ander jasje.
En Ford klanten zijn serieus over hun merk, dus die zien de Capri niet als een Ford.
En heel vaal zijn Ford Capri kopers geen Ford klanten, maar mensen die van een ander merkt komen.
Aan de ene kant is het natuurlijk een droom om vooral klanten van andere merken aan te trekken en ten tweede hoop ik dat Ford klanten zo serieus zijn over hun merk als ze je zegt want het programma is best problematisch. De Fiësta en Focus zijn end of life en verouderd. De Kuga is ook verouderd maar is een prijs stunter. De Mach E verouderd. De Puma gaat nog maar de meest courante en interessante modellen zijn juist die met VW techniek. Ik kan me voorstellen dat Ford klanten zich prettig verrasst voelen bij Kia, Renault, Peugeot, MG of Smart.
Jammer, ik zou nog graag eens een tweedehands Touareg willen kopen. Heerlijk understated. Feitelijk hetzelfde als een Bentayga, alleen wat minder dikke vloermatten 😁.
En VW Touaregmoet in mijn ogen wel goedkopen zijn dan bijv een BMW X5. En dat is ie niet. Dat is het grootste manco.
Nieuw heb je een punt, tweedehands is de VW bijvoorbeeld uit 2023 ~€10-20k goedkoper dan een vergelijkbare X5 of Q8. Ik zit er toevallig naar te kijken, en je krijgt best veel auto voor je geld…
Zou kunnen hoor.
Ik vind ze altijd relatief duur tov bijv een X5. Denk dat een Touareg een stuk lastiger is om weer vanaf te komen. Wat je bij aankoop misschien bespaart ben je weer kwijt bij doorverkoop.