
Bij deze kille steenklomp in Duivendrecht kan je wellicht nog wel een auto kwijt, maar in Amsterdam is dat onmogelijk. MKB Metropool Amsterdam, luidt de noodklok.
Net als enkele andere steden in de wereld waar het woke mind virus welig tiert, wordt Amsterdam zo langzamerhand een dystopisch hellscape. Het leven is er kneiterduur, Fem houdt allerlei XR rebellen de hand boven het hoofd en vrije denkers als Hans Teeuwen onder de duim. En nu blijkt dat het werken in de stad voor loodgieters, dakdekkers en timmermannen, vrijwel onmogelijk is geworden door verkeershinder. Zowel in de vorm als dichtgeslibte verkeersaders het gebrek aan laad- en losplekken en hoge parkeerkosten.
AT5 brengt in een stukje hard hitting journalism het aangrijpende relaas van enkele werklieden. Loodgieter Andre Krenter, een veteraan die al 30 jaar dienst doet in de hoofdstad, zegt dat het nooit erger was dan nu. Kosten doorberekenen aan klanten is volgens hem zelfs in het puissant rijke Amsterdam niet te doen:
Kijk, hier loop ik tegenaan, kijk voor ons: de bereikbaarheid. Je staat helemaal vast. Dan moet je wachten. Bij wie ga ik die tijd berekenen? Tijd kost geld. Ik kan moeilijk zeggen tegen de klant, ik ben anderhalf uur onderweg naar je geweest, dat moet je betalen. Dat is geen hond die dat doet.
Het is inmiddels echt een hondenbaan geworden. Collega Nabil valt Andre bij:
Je doet er soms een half uur over om alleen al een parkeerplek te vinden, en dan moet je met zware spullen een flink stuk lopen. Dat is niet te doen.
Beiden geven aan liever niet meer in de stad te werken, of alleen voor noodgevallen. En ze zijn niet de enigen. MKB Metropool Amsterdam vice voorzitter Guido Frankfurter claimt dat vaklieden de stad meer en meer verlaten:
We horen vaak dat timmermannen en loodgieters de binnenstad links laten liggen. Het is gewoon niet meer rendabel. De hoge parkeerkosten, boetes en de tijd die verloren gaat aan zoeken naar een laad- en losplek, maken het werk financieel onhoudbaar. Veel bedrijven trekken richting Purmerend of Badhoevedorp, waar ze sneller kunnen werken zonder extra kosten.
Onlangs bleek dat het gemiddeld 23 minuten kost om 10 kilometer af te leggen in de stad. Gangsterdam onderkent het probleem en gaat binnenkort het gesprek aan met de vaklieden. Vermoedelijk om hen te vertellen dat ze niks gaan doen. Maar wellicht is dat te cynisch. Collega @Michel vertelde je immers al dat Amsterdam het parkeerprobleem inmiddels reeds heeft opgelost. Dus het gaat de goede kant op. Waarvan akte.
Dat Amsterdam bashen begint zo onderhand een beetje vermoeiend te worden #calimerogedrag
Helemaal mee eens, sla deze stukjes liever over met rechtopstaande haren, maar wil er inhoudelijk toch iets op zeggen. En de J.C. Arena bashen terwijl dat nieuwe stadion in R’dam-Zuid een groot fiasco is geworden.
De woningen in het centrum van A’dam zijn “onbetaalbaar”, aka de eigenaren zijn puissant rijk. Op een gevenblik wordt het erg moeilijk, haast onmogelijk om klussers te krijgen. Doorbelasten van alle kosten lijkt me niet meer dan logisch. Waar je je ook moet afvragen of de klussers-schaarste zich niet mag uitdrukken in (veel) hogere uurlonen.
Jaapiyo,
Wat is er mis gegaan bij jouw opvoeding?
Een en ander is het gevolg van democratische wetgeving in Amsterdam. Op het moment dat het merendeel van de Amsterdamse bevolking iets anders wil, zal dit blijken bij de volgende verkiezingen.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen voor een populist?
Burgemeester wordt bij mijn weten niet verkozen in Nederland. Dat blijkt bijvoorbeeld in Amsterdam.
Ja maar Femke doet het fantastisch, volgens Femke.
1. Burgemeesters worden voorgedragen door de raad
2. Besluiten worden genomen door de gemeenteraad
3. De gemeenteraad wordt gekozen door de bevolking
Feitelijk heb je net zoveel respect voor de democratie als het lid van de pvv.
Dat jij je zelf nog liberaal durft te noemen.
Geef gewoon toe dat je een populist bent.
nah, ben klassiek liberaal in de liberté, égalité, fraternité traditie. Ben wel tegen wokisme en andere enge collectieve gedachtenpolitie dwangbuis ideologieën.
Franse revolutie 1789, je geeft toe dat je hopeloos ouderwets bent. Je weet wat er met de leiders is gebeurd.
100 jaar later werd er in Oostenrijk een eng mannetje geboren, die ook allemaal rare ideeën had.
Wat is jouw jaargang?
Denk je nou echt dat deze opmerking door de beugel kan…?
Je mag dus wel alles wat links van FvD staat bekritiseren echter als je gefundeerde kritiek krijgt over het democratische stelsel in Nederland dan moet men maar stil blijven
Was dit nu echt nodig? Je hebt je punt gemaakt, je kunt ook drie bruggen te ver gaan. Het is een blog, je hoeft het niet te lezen he? Volgens mij zijn er wel andere zaken om je druk over te maken.
Dunning-Kruger antwoord
Dat is fijn, dan ben je ook tegen de vrije markt dwangbuis ideologie die als hoofddoel heeft het ondernemers die niet zo ondernemend zijn toch gemakkelijk te maken.
Die drie lagen zorgen wel voor veel ruis. Of wil je zeggen dat Ursela von der Leyen er ook voor en door ons allemaal staat in Brussel?
Dat neemt niet weg dat het overgrote deel Halsema blijkbaar prima vindt, gegeven de tijd die ze er al zit en het feit dat er geen grote demonstraties oid tegen haar zijn. Als de democratische meerderheid het niet eens was met het beleid, waren er toch wel en paar keer grote demonstraties geweest. Ik vind het ook een naar, hypocriet en onkundig mens, maar dat is niet relevant.
Amsterdam bestaat voor een best groot deel uit naïeve (internationale) studentjes die praktisch per definitie links zijn, boomers met geld, oud-zuid met oud geld die niet geraakt worden door deze maatregelen en mensen aan de rand van de stad die het allemaal wel best vinden omdat het OV top geregeld is. Best een deel van de mensen in Amsterdam heeft geen auto en vindt dat ook niet nodig. Ik zou absoluut ongelukkig worden in die stad, kom er 3x per jaar bij vrienden voor een avondje pilsen en dan ben ik weer genezen, maar voor zat mensen is dit echt het walhalla. Kijk maar naar de woningmarkt; het is toch enorm gewild om er te wonen.
Alleen moet je vervolgens niet janken als je loodgieter of timmerman door de beroerde auto-infra en het auto-ontmoedigingsbeleid geen zin meer heeft om naar je huis te komen kijken.
Nee, en daarom hebben ze in Amsterdam Halsema door de strot geduwd gekregen.
Heel Amsterdam wordt naar de klote geholpen, door dat achterlijke eigen beleid, ten aanzien van de rest van Nederland.
Bijna Overal mag je met een Euro-6 auto de stad in, maar Amsterdam hanteert Euro-6 alleen als ze 5 jaar of jonger zijn, en dan uiterlijk tot 31 December 2027.
Echter in 2026 zijn er Gemeenteraad verkiezingen in Amsterdam, dus misschien dat er dan wat veranderd.
Echter is Halsema op 12 Jullie 2024, aan haar 2e termijn van 6 jaar als burgemeester van Amsterdam begonnen.
Dus ik vrees dat er niets veranderd tot minimaal 12 juli 2030, of ze moet in 2026 door de eventuele nieuwe gemeente raad weg gestemd worden. (indien mogelijk)
Irrelevant .. de gemeenteraad maakt de regels en die is verkozen.
Dus, een goedkoop trucje..
Tja je oogst wat je zaait. Geen medelijden met Amsterdam, ze hebben dit zelf veroorzaakt met de beslissingen vanuit het bestuur.
Daar heb ik het schijt aan.
Dat past bij de auto
Hahaha mooi.
Hebben ze helemaal over zichzelf afgeroepen met die linkse drek partijen de laatste jaren.
Hier ga je (op tijd!) naar het Rathaus (gemeentebestuur) en doe je een aanvraag voor parkeren wegens werken in straat X Nr Y van begindatum tot einddatum. Gemeente zet de nodige verkeersborden voor het bewuste huis en de werklui hebben plek voor de deur tijdens de werken.
Kost een paar centen en je moet zelfs niet betaald parkeren.
Dat moet in Nederland en Amsterdam toch ook mogelijk zijn.
Dat werkt toch niet als je voor een spoedgeval een loodgieter nodig hebt? Wat jij omschrijft kan in A’dam ook als je bv een puinbak voor je deur wil hebben staan. Maar dan ben je wel al >100 EUR verder en moet je ruim op tijd de aanvraag indienen.
Dat jullie geen liefhebbers zijn van Amsterdam is onderhand wel duidelijk. Maar het begint nu toch van een kinderlijk niveau te worden.
Volgens mij schrijft ab over Amsterdam enkel waarheden. Dat sommige waarheden ook door populisten ge- en misbruikt worden is niet aan ab. Ik kom met enige regelmaat in onze hoofdstad (die inderdaad door toeristen met rolkoffers wordt bestormd) en ja je staat compleet vast en ja de uitstoot regels zijn er anders dan in andere steden. Dat zijn gewoon feiten. Het lijkt met trouwens dat de heren loodgieter gewoon voorrijkosten in rekening brengen. Verhoog die gewoon en niet zeuren.
Zelfs parkeerkosten gewoon door bereken aan de klant.
Wil hij/zij dat niet betalen zoeken ze lekker een ander, er is meer dan genoeg werk.
En voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is er niet meer bij, je werk om geld te verdienen, dus kosten zijn voor de klant, en de verwachte kosten kan je al inschatten als je een klus aanneemt, en die kan je dan in je offerte prijs doorbereken.
Precies. Gewoon tegen Youp zeggen dat ie op 5k moet rekenen, dan kan het alleen maar meevallen.
Amsterdam
Te weinig loodgieters, maar meer dan genoeg loodschieters.
Hoezo is het nu zoveel erger voor deze loodgieters dan in het verleden? Druk is het al sinds de 17e eeuw in Amsterdam. En de stad wordt steeds meer verkeersluw gemaakt.
Hahahahahaha!
Paar maanden geleden precies dit al gezegd op deze website; als je in de stad gaat werken dan kan je gewoon 2-3 keer zoveel vragen als normaal! En het leuke is, de mensen die daar wonen hebben het geld ervoor om je gewoon te betalen.
Liever een tientje op mn gezonde gemakkie, dan 2 tientjes met ongezonde stress.
Het overgrote deel van de Amsterdammers stemt Groen Links. Createur van dit beleid. Er is maar één professionele reactie op dit bericht: hhahhahhahahagahahahah!
Halsema en cs hebben niet in de gaten dat ze Amsterdam volledig naar de fok helpen.
De migratie, woke ellende , ondernemers kapot maken, een stad met 60% allochtonen.
Over 20 jaar herken je deze stad niet meer.
Er zullen toch ook wel wat ondernemers in de gmeenteraad zitten?
Als loodgieter ga je toch met zo’n man om tafel om n vrijstelling te regelen dat je overal, indien fatsoenlijk en zonder doorgang te blokkeren voor de deur mag staan?
Ik zag m hierboven al staan, maar dat is toch ondernemen? Kansen zien waar anderen achterover hangen en wachten op steun.
En nu moeten diezelfde loodgieters ook nog hun nieuwe elektrische Bus gaan doorberekenen die ze verplicht aan moeten gaan schaffen. Koper word het nieuwe goud …
Beetje klusser uit Oud-Zuid gaat met de elektrische bakfiets de binnenstad in.