Deze Toyota speelt een rol op de Olympische Spelen

Auteur: , 22 Reacties

Het is tevens letterlijk en figuurlijk een boot van de toekomst.

Toyota gaat namelijk pas in juli 2018 beginnen met het testen van het nieuwe vaartuig. Verschillende PONAM-28V’s worden door Toyota gratis beschikbaar gesteld aan de Japanse overheid. Deze gaat er bijvoorbeeld werkzaamheden mee verrichten in de haven van Tokyo, maar ook mensen mee vervoeren tijdens de Olympische Spelen van 2020. Toyota is immers officieel sponsor van dit sportfeestje.

Het testprogramma loopt tot maart 2021 en in ruil voor het cadeau krijgt Toyota gratis data terug over het functioneren van het ding. Maar dat alles is niet eens de reden waarom we schrijven over deze Toybota. We hebben dit plezierbootje in principe namelijk al eens eerder de revue laten passeren.

Echter, normaal gesproken wordt de 28-voeter voortgestuwd door een viercilinder turbodiesel die we kennen uit de Land Cruiser en Hilux. In dit geval is dat ook zo, maar krijgt de motor hulp van een 48 pk sterke elektromotor. Jawel, deze dobberkoning is, net als deze blepper (rijtest), een heuse Toyota hybride! Mochten de tests dus daar wens verlopen kijk je hier niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk naar de toekomst van de scheepvaart.



22 reacties

Beautoblog.
@ikbenmnzus: het was ook al motorblog. Moet kunnen toch?
@lekbak: net het oude topic gelezen. Heb jij ooit nog tijdens de nachtpraat op het IJsselmeer gevraagd naar de werking van die felgroene dennenbomen?
@rrvliet: ik weet hoe het werkt. Hoe het bevalt heb ik eigenlijk nooit gevraagd. Nooit meer bij nagedacht eigenlijk maar ik kom ze nog steeds geregeld tegen. Alleen de komende weken zit ik volgens de bevrachter nog ff boven…
@lekbak: Wat is dan de toegevoegde waarde van een hybridesysteem bij boten die uren achter elkaar een constant toerental hebben? Doet me denken aan de prius met 130 op de linkerbaan, daar voegt het m.i. zo weinig toe.
@rrvliet: zoals hieronder al geschreven is het een toevoeging aan een bestaande conventionele aandrijflijn. Eigenlijk wil men diesel elektrisch maar dat is een te grote investering op een bestaand schip.

Zoals jij waarschijnlijk weet, maar anderen wellicht niet, zijn tegenwoordig bijna alle schepen gemaakt om met hoog water en afgeladen nog vlot de rivier op te kunnen komen. Binnenlands echter heb je vrij weinig aan al dat vermogen dus draait men altijd veel zachter. Hier komt het hybride systeem van pas. Ze plaatsen één of twee veel lichtere generatorsets en ze hangen een elektromotor rond de bestaande schroefas. De schroef word berekend op de elektromotor voor extra efficiëntie.

De winst zit er uiteindelijk in dat je niet die grote motor op 30% laat draaien met schroef die op dat vermogen minder rendement heeft. De kleinere motor draait op optimaal toerental dus efficiënter. Maar alsnog kán je wel al je vermogen aanspreken als je het nodig hebt, door simpelweg de hoofdmotor bij te starten.

Als je nieuw bouwt zet je dus gewoon een hele zware e-motor met extra generator vermogen en vaar je helemaal diesel elektrisch. Vandaar dat ik niet zie hoe een jachtje efficiënter kan worden met een hybride systeem. Immers bouw je dan gewoon diesel elektrisch.
@lekbak: Verhelderend, bedankt!
Nice BOAT!
Toybota
Dat is een leuk bootje!
Maaarrrr!
1. Ik heb er geen geld voor.
2. Als ik het geld wel had, zou ik er een auto voor gekocht hebben…
Diesel elektrisch is helemaal niks nieuws in de scheepvaart of zelfs bij de pleziervaart. Hybride zoals in een auto heeft geen zin want de motor draait in een boot altijd een constante belasting.
@lekbak: deze hybride zit dan ook in een boot. Daar zullen ze in Japan vast wel over hebben nagedacht.
@pinut187: owja, dat auto moest boot zijn natuurlijk. Excuus.

Ze zullen er inderdaad vast over nagedacht hebben. Maar dat hebben een hele hoop slimme Nederlanders ook (wereldkampioen bootje bouwen by far!) en die zijn er achter gekomen dat hybride wel kan. Maar dan alleen als toevoeging aan een bestaande aandrijflijn. Als diesel elektrische toevoeging zegmaar, want als je nieuw bouwt is 100% diesel elektrisch de oplossing.

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe Toyota denkt een constante last efficiënter te maken met hybride techniek terwijl alle energie om mee te beginnen toch opgewekt wordt door een dieselmotor.
@lekbak: hmm, die reactie is dus toch doorgekomen. Ik had dringend koffie nodig op dat moment want er klopt geen zak van die eerste zin natuurlijk…
@pinut187: je kunt nadenken wat je wilt maar als alle energie uit diesel komt zit er geen winst in hybride. Dan voeg je alleen maar nodeloos gewicht toe. Nogmaals, het is geen auto.
Leuk, maar de toekomst voor de scheepvaart is wellicht wat overtrokken. Een accupakket van minimaal 15.000 kW zie ik nog niet zo gauw zitten. Voorlopig ronken er nog 45 cilinders….
@marinepower: waar heb jij in godsnaam 45 cilinders voor nodig? Een stuk of 14 Finse stortkokers is genoeg. Plus wellicht nog een paar dansende zuigertjes in de hulpmotor, maar dat is natuurlijk geen voortstuwing.
@lekbak: twee keer Finse V18 380 mm boring voor voortstuwing, en nog een halve ertussen voor de lading! En nog een gele V16 voor wat elektriciteit, alles bij elkaar net geen 30.000 kW.
@marinepower: 15000kw of kwh?

Hoe dan ook, ik weet niet hoe het zit in de botenbouw, maar gewicht is doorgaans minder een issue dan in een auto. En je hebt altijd minder vermogen om vooruit te komen dan met een auto toch?
@fanboy: als voorstuwing kW, als opslag inderdaad kWh. Botenbouw is nog geen scheepsbouw, en om vooruit te komen heb je weinig vermogen nodig, maar je wilt ook snelheid.
@fanboy: zo zwart-wit kan je het niet stellen. Meestal heb je minder vermogen per kilo maar wel veel meer kilo’s. Ook kost snelheid heel veel meer vermogen maar is dat ook weer afhankelijk van de lengte van je vaartuig. Vele malen ingewikkelder dan een voertuig op land.
Kleine motor hoor, dat is toch niet vooruit te branden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).