• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

En de nieuwe naam van FCA en PSA is geworden..

Auteur: RubenPriest, gepost 16 juli 2020 om 07:42 – 36 Reacties

Stellantis

Tromgeroffel. De twee autoconcerns gaan samen één groot concern vormen. Daar moet natuurlijk een naam voor komen.

PeuFia, FCAPSA, of gewoon simpelweg FCA – PSA. Het overkoepelende fusiebedrijf had tot op heden nog geen naam gekregen. Daar is nu verandering gekomen en het komt niet eens in de buurt van de niet zo serieuze voorbeelden die ik net omschreef. De FCA Groep en PSA Groep gaan gebundeld verder onder de nieuwe naam Stellantis

Ja, dat is even wennen. Bij Stellantis moet je misschien denken aan een onderzeeër. Of een spannende actiefilm op het water met Tom Cruise. Of een nieuwe wildwater themapark. Niets van dit alles, het is de naam van het fusiebedrijf van PSA en FCA.

Stellantis komt van het Latijnse woord stello. Dat betekent zoiets als ‘verlicht met de sterren’. De naam zal enkel gebruikt worden op corporate en groep-niveau. Het heeft dus geen effect op de bestaande merken en logo’s van de autofabrikanten die onder FCA en PSA vallen. Hoewel het een 50:50 fusie betreft, lijkt PSA de overhand te hebben gehad in het kiezen van het lettertype.

Stellantis

Dit jaar staat in het teken van alle voorbereidingen die getroffen moeten worden op de fusie. De daadwerkelijke fusie staat gepland voor het eerste kwartaal van 2021. Dan gaan we de naam Stellantis ook vaker tegenkomen.

Ook interessant!

  • Niet alleen VW
    Niet alleen VW bekent schuld in dieselgate
  • Het heeft niets met autoverkoop te maken, maar Tesla verdiende wel enorm veel geld aan FCA als klant.
    FCA zegt doei en Tesla verliest daarmee een enorme klant
  • nieuwe zevenzits crossover
    Nieuwe zevenzits crossover niet zo stoer als naam
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

fca, psa, Stellantis

Vorig bericht: « Porsche 911 Turbo is officieel en een klap voordeliger
Volgend bericht: Meer bedrijfswagens gestolen in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. dunhozzie zegt

    16 juli 2020 om 08:15

    Past eigenlijk het beste bij FCA, de meeste van hun auto’s zijn dromen, de meeste ideeën over productie ook

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    16 juli 2020 om 08:18

    En nu snel op met de nieuwe Alfa´s en fiats. We hebben ze gemist.

    Login om te reageren
    • markos78 zegt

      16 juli 2020 om 10:22

      Wahaha, grap van de dag ?

      Login om te reageren
    • ericc zegt

      16 juli 2020 om 11:03

      @dutchdriftking: terug kleinere Alfa’s op basis van een Opel of Peugeot chassis?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 juli 2020 om 12:27

        @ericc: Kleine Alfa’s, Fiats, en Opels stonden om GM chassis, dat was daarom niet echt denderend. Peugeot is bezig aan een verbetering. De afgelopen 25 jaar is het niet veel, daar voor waren het zeer fijn sturende auto’s. De huidige 308 GTI is top, 208 is top, en de 309 en 205 van weleer waren ook geniaal. Een 208/Corsa/Punto trio kan een heel fijn alternatief worden voor het VAG trio van de Polo, Ibiza en Fabia. Natuurlijk ook een gekke koets op dit platform voor de Citroën, en van elk model een cross-over om de accountant tevreden te houden.

        In het C segment een Alfa 147 (verzin een mooie naam), 308 en Astra. De GTA, GTI en GSI (OPC zou fijner zijn) hebben allemaal een roemruchtig verleden, dat doet hopen op heel fijne auto’s. Ook hier ontkomen we niet aan een Cross-over, die zal als Opel wat minder geslaagd zijn, maar als comfortabele Citroën zie ik deze best zitten.

        D-segment als non-premium is lastig, de huidige Peugeot 508 is bloedmooi, maar verkoopt buiten Frankrijk niet best. Jammer, want wat is die mooi. Stel je voor, dit design, achterwiel aangedreven met de V6 uit de Giuila. een Insignia op het zelfde platform gaat denk ik niet werken, maar wie weet. Als er ook maar stations komen voor Europa. Dan hebben we toch nog de ultieme Alfa.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 juli 2020 om 15:06

          @dutchdriftking: Peugeot is slechts een 15 jaar de weg kwijt geweest. De 206 en 406 waren echte meesterwerken. Voornamelijk de x07 generatie is matig (al is de 407 van onderen bijna een 406).

          Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      16 juli 2020 om 12:54

      @dutchdriftking: inderdaad zeg, en ik heb stiekem best wel vertrouwen in die Fransozen.

      Login om te reageren
  3. SpeedGeek zegt

    16 juli 2020 om 08:30

    PFAS? Want dan hebben we eindelijk een goede reden om het een crisis te noemen.

    Login om te reageren
  4. jensoffbutton zegt

    16 juli 2020 om 08:36

    Ik denk dat dit vooral goed is voor Alfa Romeo.
    Dan kunnen er eindelijk wat nieuwe modellen komen. PSA is nu bezig met een nieuwe 308/Astra dus dan kunnen ze ook een Giulietta ontwikkelen die op dezelfde basis komt en ook eenvoudig een elektro motor erin lepelen met weinig ontwikkelingskosten.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 juli 2020 om 09:25

      @jensoffbutton: Einde achterwielaandrijving voor AR

      Login om te reageren
      • pjotr zegt

        16 juli 2020 om 09:44

        Achterwielaandrijving is sowieso al aan het overlijden. Lang leve 4 elektromotoren in de wielen.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          16 juli 2020 om 12:13

          @pjotr: achterwielaandrijving is aan het overlijden? De fonkelnieuwe VW id3 is een achterwielaandrijver.

          Login om te reageren
    • dalmore zegt

      16 juli 2020 om 09:48

      @jensoffbutton: Een nieuwe Alfa ontwikkelen op het platform van een Peugeot. Wauw het lezen van die zin deed meer pijn dan ik had verwacht.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        16 juli 2020 om 10:13

        @dalmore: wat een onzin. Peugeot weet prima hoe ze goed sturende auto’s moeten bouwen. En wees nou maar blij dat iemand het zielige Alfa op wil pakken…

        Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        16 juli 2020 om 10:17

        En een Alfa Romeo op basis van een Fiat of Saab is een probleem? Zolang ze zich er niet zo gemakkelijk vanaf maken als met de huidige Opel Corsa vs. Peugeot 208 dan zie ik niet echt een probleem, en zelfs die auto’s zijn onderscheidend genoeg.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          16 juli 2020 om 10:53

          @knapzuur: Een mooie MiTo op dat platform zou absoluut geen straf zijn. Zo een karretje verdient een opvolger en graag ook een gepeperd model.

          Login om te reageren
      • jensoffbutton zegt

        16 juli 2020 om 11:14

        Een platform is een basis, je hebt nog genoeg keuze achteraf.
        En anders was Alfa toch binnen 5j dood.

        Ik heb wel de bedenking van hoe ze dit allemaal nog gaan segmenteren.
        Ze gaan toch meer moeten differentiëren in hun aanbod. In het “esthetische luxe segment” hebben ze al DS.
        Misschien moeten ze Alfa toch nog meer positioneren als luxe én sportief en DS meer voor saaie advocaten maken.

        En voor fiat zit er niks anders op dan er iets Dacia achtig van te maken denk ik, en de 500 modellen als een apart merk op de markt zetten om dat imago niet naar de klote te doen.

        Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    16 juli 2020 om 08:45

    Woop woop nog grotere automobiele eenheidsworst!

    Wie weet komt er straks een nieuwe Lancia Vulva op basis van de Peugeot 3008.

    Of een Alfa Puttana op basis van de berlingo.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      16 juli 2020 om 09:17

      @tjorque: iveco stuur in Peugeots, worden ze altijd beter van.

      Login om te reageren
  6. Edge zegt

    16 juli 2020 om 08:50

    Hele slechte naam, als je het mij vraagt. Stellantis klinkt als een planeet in een science-fiction b-film, of als een ziekte. “Ja meneer u moet toch even uw exen gaan informeren, u heeft stellantis genitalis”

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      16 juli 2020 om 15:46

      @Edge: ?

      Login om te reageren
  7. vacano zegt

    16 juli 2020 om 09:12

    een Dodge Moonrazer op basis van de 508 die ook dient voor de Lancia Soprano, de Alfa Romeo Sud, de Fiat 800, de Chrysler Mustique en de Opel Aveo

    Login om te reageren
  8. cazzo046 zegt

    16 juli 2020 om 09:20

    Klinkt als een goedkope Chinees.

    Login om te reageren
  9. SvenskaAeroplanAB zegt

    16 juli 2020 om 09:29

    Mooie verwijzingen: Stella en Atlantis. ‘Verdronken ster’ dus…

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    16 juli 2020 om 10:06

    Het is wel duidelijk welk merk bier er tijdens de brainstorm gedronken werd.

    Login om te reageren
  11. mgmgb zegt

    16 juli 2020 om 10:11

    Stellantis, het soort naam dat door goedkope marketingbureaus aan regionale fusieziekenhuizen wordt gegeven. Nietszeggend, zonder enig historisch besef en ontworpen om vooral niemand tegen het hoofd te stoten. Een en al gehoorapparaatbeige treurigheid.

    Login om te reageren
  12. poes zegt

    16 juli 2020 om 10:17

    Ik vind al de negativiteit hier onbegrijpelijk. Oké, deze naam bekt niet zo lekker, maar wat boeit het. Het is enkel de naam van de organisatie, niet van de merken. En zonder deze samenwerking waren Fiat en Co zeker in handen van China gevallen. Hadden we dat gewild? Er moet vooral met de beschuldigende vinger naar de Italianen zelf gewezen worden. Ze weten er altijd een zooi van te maken.

    Login om te reageren
  13. Rob zegt

    16 juli 2020 om 10:54

    Is zo’n samenraapsel van merken/bedrijven nog wel te overzien? Een interne strijd om wie nu de baas is in zo’n mega bedrijf lijkt haast onvermijdelijk. Kun je volgens mij zaken nog zo goed 50/50 vastleggen, maar het gaat ongetwijfeld een keer flink botsen.

    En is FCA überhaupt de laatste fusie al ten boven?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 juli 2020 om 15:07

      @Rob: op dat laatste: ja. Dat waren ze al een jaar na die fusie. De enige reden dat fca nog bestaat is vanwege die “c”.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        16 juli 2020 om 19:40

        @lekbak;
        Eigenlijk mist de letter B van Bedrijfswagens.
        Ik krijg soms namelijk de indruk dat het hele concern draait op de FIAT busjes en de RAM pickups….

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          16 juli 2020 om 22:58

          Ik denk dat dat niet ver van de waarheid is.

          Login om te reageren
  14. ericc zegt

    16 juli 2020 om 11:05

    Een nieuwe Omega Lotus maar op basis van een Charger SRT!

    Login om te reageren
  15. bernoulli zegt

    16 juli 2020 om 15:18

    Lekker belangrijk. Het is geen merknaam.

    Er staat ook geen VAG op een SEAT. Of General Motors op een Corvette.

    Login om te reageren
  16. donaldjgarrison zegt

    16 juli 2020 om 18:53

    Die troep moeten ze gewoon lekker de shredder in draaien

    Login om te reageren
  17. monsieurleloure zegt

    16 juli 2020 om 19:24

    Over 30 jaar is er nog 1 autofabrikant over en dat is Tesla, mark my words…

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      16 juli 2020 om 22:43

      Best mogelijk dat er dan geen autoliefhebbers meer zijn.. die nog auto’s kunnen kopen..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North