• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze unieke E21 heeft meer power dan een E30 M3

Auteur: machielvdd, gepost 31 januari 2024 om 19:03 – 16 Reacties

Deze zeer uitvoerig gemodificeerde E21 3 Serie wordt momenteel geveild in Nederland.

De 3 Serie is een auto die in al zijn verschijningsvormen genoeg aandacht krijgt, maar de eerste generatie is wat onderbelicht. Dat heeft misschien te maken met het feit dat er geen M3 was van deze generatie. We hebben nu echter een exemplaar voor ons dat alsnog heel dik is. Ook al is het geen M3.

Het betreft wel de topversie van de E21, want de 323i was de dikste 3 Serie die je destijds kon krijgen. Dit was de allereerste en op dat moment tevens de enige 3 Serie met een zes-in-lijn. Die leverde 143 pk en 192 Nm aan koppel.

De 323i die nu wordt aangeboden levert echter flink meer vermogen dan dat. Er ligt nog steeds een zes-in-lijn onder de kap, maar dat is niet meer de originele M20 zescilinder. Deze is vervangen door de M106-zes-in-lijn uit de E23 745i.

Dit blok stamt ongeveer uit dezelfde periode, maar is een stuk groter (3,4 liter in plaats van 2,3 liter) en bovendien voorzien van een turbo. Dit resulteert in 273 pk en maar liefst 422 Nm aan koppel. Dat is serieus veel voor een 3 Serie uit die tijd. Ter vergelijking: de latere E30 M3 beschikte slechts over 195 pk en 230 Nm. En zelfs een E90 M3 heeft minder koppel.

Naast de motor is ook de versnellingsbak vervangen. De vijfbak die er nu in zit is afkomstig uit een E28 535i. Het onderstel is eveneens onder handen genomen, met een Alpina-sperdifferentieel, Eibach-veren en Bilstein-schokdempers. De remmen zijn ook niet vergeten: de auto is voorzien van het hydraulische remsysteem van de E23 7 Serie.

Naast alle mechanische upgrades heeft deze E21 ook nog de nodige cosmetische ingrepen ondergaan. Zo is de auto voorzien van een Alpina-voorbumper, sideskirts van Zender en Alpina-velgen (al dan niet origineel).

Dat was nog niet alles: het interieur heeft ook een make-over gekregen. Dit is opnieuw bekleed met cognac leer en het stuur, de klokkenwinkel en de schakelpook komen uit het assortiment van Alpina. De fraaie achterstoelen zijn ook niet origineel: die komen uit een oude 6 Serie.

Oneerbiedig gezegd is dit dus een Frankenstein-creatie, maar het levert wel een mooi geheel op. Dit is duidelijk een project waar enorm veel tijd en geld in gestoken is. En dit kun je nu kant-en-klaar overnemen, want de auto wordt geveild via Collecting Cars. Meebieden kan tot en met morgenavond 19.52!

Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: BMW M3 E30 van André
  • Waan je wereldleider met deze Mercedes 600 Pullman
  • Verslag: Collecting Cars Coffee Run in Zaandam
  • Wie haalt deze handgeschakelde Murcie terug naar Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, collecting-cars, e21, occasion

Vorig bericht: « BREEK: team van Andretti keihard geweigerd door F1
Volgend bericht: Gespot – Brabus E63 met een bizar interieur »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    31 januari 2024 om 19:29

    Altijd fraai, die Alpina velgen, maar voor dit model een inch (of twee) te groot. Verder wel een mooie creatie.

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      31 januari 2024 om 19:40

      Velg kan nooit te groot zijn vriend als ie maar gevuld is met dikke rem.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        31 januari 2024 om 23:33

        Da’s nou juist het probleem: die dikke remschijven lijken helemaal niet meer zo dik in deze velgen. Je kijkt dwars door de velgen heen en zo lijken het net fietswielen.

        Login om te reageren
        • e36thuglife zegt

          1 februari 2024 om 10:05

          Dus de velgen zijn niet te groot maar de remmen te klein zeg dat dan meteen bro.

          Login om te reageren
      • dracae zegt

        2 februari 2024 om 22:49

        Een velg kan wel degelijk (veel) te groot zijn. Ze worden zwaarder, meer onafgeveerd gewicht, uiteindelijk is er minder grip, en meestal is er te weinig band om fatsoenlijk te rijden.

        Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    31 januari 2024 om 19:48

    Mee eens. Die kunnen wel een maatje kleiner. Zou zelf trouwens ook de side skirts en voorspoiler weglaten, beetje overbodig.

    https://oldenzaal-classics.nl/wp-content/uploads/4W7A3083_800x533.jpg

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      31 januari 2024 om 20:03

      Beide eens. En met oranje pinkers uiteraard.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 januari 2024 om 23:29

      Dat ligt wel heel lekker op het netvlies, ja.

      Login om te reageren
  3. baardmijt zegt

    31 januari 2024 om 20:00

    Ja, kleinere wielen, zonder sideskirts en voorspoiler en mét oranje pinkers alstublieft. Mag ook wel in een fraai kleurtje, als je dan toch bezig bent.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      31 januari 2024 om 20:54

      👍

      Login om te reageren
  4. styns zegt

    31 januari 2024 om 20:13

    Volgens mij is de M60 een v8 en de M10 een 4-cilinder. De kleine 6 is de M20 en de grote de M30.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      31 januari 2024 om 20:44

      Ik heb het nog even gecheckt: het klopt allebei. De M20 heette eerst de M60. Maar dat is inderdaad een beetje verwarrend, dus ik heb het even aangepast in de tekst. Wat de M106 betreft: dat is de turboversie van de M30, dus dat is weer wat anders dan de M10.

      Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    31 januari 2024 om 20:35

    Knap gemaakt. En het klinkt vast heerlijk. Maar als scheurijzer is het vermoedelijk een teleurstelling. Kijkend naar de enorme hoeveelheid motor, die voor de vooras hangt, wil de oto waarschijnlijk alleen maar rechtuit. Dus ik laat het bieden graag aan anderen.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      31 januari 2024 om 21:00

      Ik zou sowieso voor een originele E21 323i gaan, als ik in markt was voor een dergelijke auto. ;-)

      Login om te reageren
  6. JelmerS zegt

    31 januari 2024 om 21:40

    Period correcte styling, heel mooi interieur en met inderdaad een maatje te grote velgen. Qua techniek had er wat mij betreft wel wat nieuwere techniek in gemogen. Die remmen blijft nog steeds oud gietijzer i.p.v. lichtgewicht aluminium remklauwen en tweedelige remschijven. Een nette M54 motor of een echt S54 lijkt me ook leuker dan die oude bladblazer die ze er nu in gezet hebben.

    Er was toch ook een e21 320/6cilinder naast een 320/4cilinder geleverd?

    Login om te reageren
  7. dracae zegt

    2 februari 2024 om 22:54

    Ik vind dit echt mooi. Met de meeste eens dat de velgen optisch een maatje te groot zijn. Qua rijden waarschijnlijk ook.

    Dit soort dingen deed Brabus dus in de ’80er jaren al, de motor van de SEC in een 190 schroeven en dan veel luxe toevoegen. Ik vond dat als kind echt geweldig en eigenlijk nu nog!

    Hoe dan ook, deze is dus niet verkocht. Dat verbaasd me ook niets, want over het algemeen kost het meer om een auto zo mooi te maken dan wat je er voor weer krijgt.. tenzij je een grote naam bent op dat gebied.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North