• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: team van Andretti keihard geweigerd door F1

Auteur: machielvdd, gepost 31 januari 2024 om 17:40 – 24 Reacties

Toto Wolff krijgt zijn zin: Andretti is niet welkom als elfde Formule 1-team.

Het is al lang geleden dat we een nieuw Formule 1-team hebben mogen verwelkomen. We krijgen wel nieuwe namen (hallo Visa Cash App RB), maar geen nieuwe teams. En dat gaat voorlopig zo blijven ook, want de Formule 1 heeft een oordeel geveld over de toetreding van Andretti als elfde team. Het antwoord is een bikkelhard ‘nee’.

De FIA gaf eerder wél groen licht voor een toetreding van Andretti, maar de FIA en de FOM zijn het niet altijd met elkaar eens. Dat blijkt maar weer eens, want de Formule 1 steekt nu dus een stokje voor de deelname van Andretti. Toto Wolff – een uitgesproken tegenstander – kan dus tevreden zijn.

Volgens de Formule 1 voegt het elfde team “geen waarde toe aan het kampioenschap.” Dat zou alleen zo zijn als het team competitief kan zijn en dat is volgens hen niet het geval bij Andretti. Nu gold dat vorig jaar eigenlijk voor alle teams behalve Red Bull, maar dat terzijde.

Is de toetreding van Andretti tot de Formule 1 hiermee definitief van de baan? Nee, nog niet. Het gaat hier namelijk over 2025. Vanaf 2028 is Andretti mogelijk alsnog welkom. Voor dat jaar heeft General Motors zich ingeschreven als motorleverancier, waarmee Andretti een fabrieksteam zou worden.

Dat zet de zaken in een ander daglicht. De Formule 1 laat weten dat de deur voor 2028 nog wel open staat. Als General Motors (specifiek Cadillac) meedoet kijken ze anders tegen de inschrijving aan.

Ook interessant!

  • Jeremy Clarkson voert compleet F1-team dronken
  • Alpine A110 S Enstone
    Alpine A110 S Enstone Edition heeft écht F1-carbon
  • Er is nóg een nieuw F1-team dat mee wil doen
  • Carlos Sainz bovenaan de lijst voor Audi F1 team

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Andretti-Autosport, Formule 1, michael-andretti, Racing

Vorig bericht: « Helaas: de Lotus Emira moet wijken voor een EV
Volgend bericht: Deze unieke E21 heeft meer power dan een E30 M3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    31 januari 2024 om 18:00

    Als je weet wat het ontwikkelen van een F1 motor kost, en dan “misschien kans maakt op deelname” in 2028 dan zou ik het wel weten. Persberichtje eruit dat je je stinkende best gedaan hebt en graag mee had willen doen maar dat dat een onhaalbare kaart is.

    Overigens, voor de niet-intimi : er geldt een termijn van 4 jaar tussen het moment van aanmelden tot het moment dat je je motor achterin kan schroeven. Dus ook al zou GM hun motor gereed hebben voor bijvoorbeeld 2026, dan nog hadden ze tot 2028 moeten wachten met deelname.

    Al met al gezien zet de sport zich enorm te kakken zo.

    Login om te reageren
  2. Roskampies zegt

    31 januari 2024 om 18:40

    Sneue bende eigenlijk…

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    31 januari 2024 om 19:03

    Het is vooral triest dat belangrijkste reden om een elfde team te weigeren, niet is gelegen in het te verwachten aanvangsniveau, maar ligt aan het feit dat de tv gelden dan door elf moeten worden gedeeld i.p.v. tien.

    Login om te reageren
    • rismo zegt

      31 januari 2024 om 22:30

      Dat ligt toch iets genuanceerder:

      – De huidigde teams hebben ook barre tijden gekend en hebben samen met de F1 behoorlijk veel marktwaarde gecreerd voor de competitie
      – Een nieuw team kan wel een inleg bedrag willen aftikken maar over een periode van bv 10 jaar lopen de huidige teams simpelweg inkomsten mis
      – Er zijn circuits waar 11 teams niet echt gaan passen in de pitsstraat

      Denk zelf wel dat door de bv de extra waarde van een Amerikaanse markt de overall waarde best dusdanig kan stijgen dat het rendabel wordt maar schijnbaar krijgt men die discussie niet rond en wil men dit risico niet nemen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        31 januari 2024 om 23:45

        Elf teams gaan niet passen? Volgens mij moet elk circuit zijn toegerust op minimaal 24 plaatsen op de grid (en dus ook in de pit). En tot in de jaren negentig kende de Formule 1 zelfs pre-kwalificaties, waarbij de staartteams op basis van hun rangschikking eerst moesten bewijzen dat ze bij de beste 24 behoorden.

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          1 februari 2024 om 07:33

          Alhoewel ik het met je eens ben dat het vroeger ook kon (en zelfs in 2010/2011 hadden we ook nog 12 teams en kon dat ook).

          Maar de teams nemen zoveel meer mee dan vroeger. Neem alleen al die enorme gebouwen (wil het al geen motorhomes meer noemen) die worden neergezet om alle gasten te ontvangen. Dat neemt echt een hoop ruimte in. Ik denk dat het probleem niet zozeer de pitboxen zijn maar eerder de ruimte in het paddock.

          Login om te reageren
  4. Fruitcake zegt

    31 januari 2024 om 19:22

    Wat een kansloze beslissing weer..

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    31 januari 2024 om 19:48

    Over een maand in het nieuws, Andretti koopt Williams of Alfa Tauri.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 februari 2024 om 07:55

      @mashell:
      Het schijnt dat we AlphaTauri Visa Cash App RB Formula One Team nu als VCARB mogen aanduiden.

      Maar je punt lijkt me redelijk valide. De geruchten gaan nog steeds dat, indien VCARB komend seizoen niet significant beter gaat presteren, dat Red Bull dit team dan in de verkoop gooit. Da’s wel een mooi moment voor Andretti om in te stappen.

      Login om te reageren
  6. ghost zegt

    31 januari 2024 om 20:14

    Toto is gewoon bang voor wat nieuwe tegenstanders..🤪

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      1 februari 2024 om 07:06

      Haas denk ik.

      Login om te reageren
  7. Edge zegt

    31 januari 2024 om 23:02

    De lange stilte vanuit FOM voor wat een formaliteit had moeten zijn voorspelde al niet veel goeds, dus als een verrassing komt het niet. Ik heb dat statement van FOM ook eens goed doorgelezen en krijg haast buikpijn van het lachen. De meeste argumenten die ze aanhalen om het bid van Andretti af te schieten zijn zo slecht, zo subjectief. Alsof ze het al geschreven hadden voordat ze ook maar één document van Andretti hadden ontvangen. Als je een beetje op de hoogte bent van de Formule 1 en een uurtje de tijd hebt, kun je vrijwel het hele document kinderlijk eenvoudig weerleggen, ofwel met feiten, ofwel met dezelfde vage speculaties die FOM doet in hun statement.

    Maar goed, Andretti toont zich strijdbaar en sluit hun eigen reactie af met de woorden “Ons werk gaat gestaag door”, dus hier is het laatste nog niet over gezegd. De enige vraag is: Hoe nu verder. Andretti heeft twee opties, een bestaand team kopen of naar de rechter. Optie 1 hebben ze in het verleden meermaals tevergeefs geprobeerd en is de reden dat ze uiteindelijk maar hebben besloten een compleet nieuw team op te zetten. Teams zijn sindsdien ook meer waard geworden, waardoor de prijs hoger zal liggen dan die 600 miljoen die FOM naar verluidt wil zien. Daar kleven dus wat nadelen aan. Optie 2 is de rechtsgang. Ik heb de artikelen even niet bij de hand, maar er zijn diverse EU wetten waar Andretti zich op kan beroepen om alsnog een startbewijs af te dwingen. Mja, dat soort rechtszaken duren in de regel best lang en als er iets is wat Andretti niet wil is dat het enorm veel tijd kost, want dan hadden ze net zo goed voor 2026 of 2028 kunnen inschrijven.

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    31 januari 2024 om 23:37

    Voor 2025 inschrijven terwijl in 2026 een nieuwe auto komt; is voor mij de enige logische reden om ze af te zeggen voor 2025.
    De rest van argumenten zijn gewoon onzin. Want, zeker voor 2026, is het gewoon mogelijk om een nieuw team op te laten zetten dat gewoon achteraan ‘mee kan’.
    Enige echte andere argument is: geld.
    Er is namelijk zeker ‘waarde’ voor de F1 om een 2e Amerikaans teams te hebben; wie er van die waarde vermeerdering gaat profiteren is dan de vraag.
    De huidige teams hebben natuurlijk veel geld geinvesteerd in hun plekkie op de grid en dat is nu gewoon veel geld waard. Dus alleen als de organisatie kan garanderen dat de gelden voor alle plaatsen +1 meer zullen worden, de komende 10 jaar, dan wat ze nu zijn; is het interessant; en dat is koffiedik kijken.
    Feit is wel dat het voor de werknemers van de F1 teams wel fijn zou zijn; daar is afgelopen jaren wel bezuinigd en met 1 team meer, is er toch weer meer werk.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 februari 2024 om 00:03

      Haas begon ook in 2015 terwijl er in 2016 een totaal andere auto kwam. Waarom zou Andretti dat dan niet kunnen?

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        1 februari 2024 om 14:12

        Dit zijn wel andere tijden, 2015 wilde bijna niemand in F1 investeren. En nu staan Audi, Porsche en GM in de rij. Maar de brief is een lachertje. Had gewoon gezegd; 2025 is niet handig. Je mag 2026 of 2028 meedoen en omdat je al ruim voor tijd zoveel moeite hebt gedaan krijg je korting op de opnieuw te bepalen dilution fee. Zegge 40%. Andretti moet meer betalen en FOM staat niet voor aap. Dat deze brief ooit de deur uit is gegaan. Man man man man, domme/kortzichtige mensen zijn ook aanwezig op de top…

        Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    1 februari 2024 om 08:41

    Lol als Andretti niet competitief zou kunnen zijn in het eerste jaar kun je zeker 3 teams meteen uit de F1 schoppen. Plus, hoe moeten ze de kans krijgen competitief te worden als ze niet mee mogen doen? Lekker bezig Toto. Heeft iemand hem geweigerd als manager van een van de beoogde coureurs van Andretti oid? Als hij er niet aan kan verdienen zal hij er wel tegen zijn.

    /onderbuikgevoelens uit

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      1 februari 2024 om 09:05

      Jammer dat je de situatie weer alleen op Toto Wolff betrekt alsof hij er persoonlijk voor heeft gezorgd dat de toetreding van Andretti niet door kan gaan.

      Onder andere Helmut Marko en Lawrence Stroll waren ook tegenstanders van het toetreden van Andretti.

      Login om te reageren
  10. petroldrinker zegt

    1 februari 2024 om 09:35

    Ik vind het echt onbegrijpelijk, de F1 doet alles precies tegenovergesteld van wat de fans lijkt te willen, we willen meer echte circuits niet straaatraces, en wat komt erbij madrid, en wat vervalt is barcelona… We willen meer autos op de baan, dus meer teams maar ook dat doen ze dus precies niet…. raar

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 februari 2024 om 12:01

      Wat de fans echt willen is spannende races. Hoe dat te bereiken daar verschillen de fans nogal over van mening. Je leest soms zelfs afschaffen DRS en invoeren tankstops, terwijl beide juist een einde aan de saaie optochten uit de Schumacher tijdperk maakten. Overigens vind ik straatcircuits leuker dan brede saaie banen, moeilijker is beter.

      Login om te reageren
  11. Thieuke zegt

    1 februari 2024 om 10:10

    “Volgens de Formule 1 voegt het elfde team “geen waarde toe aan het kampioenschap.” Dat zou alleen zo zijn als het team competitief kan zijn en dat is volgens hen niet het geval bij Andretti.”

    Juist daarom moeten ze hem WEL toelaten. Want als ze hem niet toelaten dan kan hij zich ook niet ontwikkelen tot een competentie team. En zoals het artikel al zegt: Er zijn meer niet competitieve teams in de huidige F1….. Dan moeten die er ook uit (blijf je over met RB, McLaren, AM, en Ferrari ((niet competitief, maar wel veto-rechten).

    Login om te reageren
  12. fedal zegt

    1 februari 2024 om 10:11

    De redenen die ze geven om dat team te weigeren zijn absurd. Als ze nou hadden gezegd dat die Michael Mario Andretti er tijden zijn “carrière” als f1 rijder bij Mclaren een potje van had gemaakt en de f1 absoluut niet serieus nam, zou ik die reden nog zinvoller vinden dan wat ze nu babbelen. Maar 1 of 2 teams erbij is een aanwinst voor de f1. Ik zeg niet dat elke wagen mee zou moeten doen met de races, maar als er 11 teams zijn, 22 auto’s dus, zouden alleen de snelste 21 zich kunnen kwalificeren. En met 12 teams, 22 auto’s die zich kunnen kwalificeren.

    Login om te reageren
  13. Robert zegt

    1 februari 2024 om 10:43

    @machielvdd, @willeme, @jaapiyo: er is nog veel BREKENDER NIEUWS in de Formule 1 wereld.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      1 februari 2024 om 10:55

      en dat staat ook online ;-)

      Login om te reageren
  14. dracae zegt

    2 februari 2024 om 22:43

    Volledig terechte beslissing, al is de reden dat misschien niet.

    De huidige F1 auto’s zijn groot, de teams nemen heel veel spullen mee, dus meer teams past eigenlijk gewoon niet. Dat is ook op Zandvoort een probleem.
    Daarnaast hebben de bestaande teams een bepaalde waarde en die is fors gegroeid. ZO fors dat de compensatie niet meer voldoende is en als je extra teams toelaat schaad je dus de huidige,

    Daarnaast is er altijd al een hele goede methode om in de F1 te komen: koop een bestaand team!
    Ik hoop dat Andretti dat nu gewoon doet.
    Dat is een uitstekende manier voor vernieuwing, terwijl je niet weggooit wat er al is, het geeft een nieuw team ook heel veel voordelen om op de kennis en expertise te kunnen bouwen.

    Als laatste is de F1 uiteindelijk een West Europese sport met internationale allure. Die internationale belangstelling is leuk, maar moet niet ten koste gaan van dr roots.
    De NBA gaat ook niet 1/3e van haar wedstrijden in Europa spelen om hier uit te breiden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North