Daar waar de meeste oude en minder oude Ferrari’s alleen maar in prijs lijken te stijgen, daar wordt deze unieke concept car met twee extra deuren elk jaar ongeveer een ton goedkoper.
Eerst even een klein beetje stukje geschiedenis. Wie de Ferrari Pinin heeft ontworpen, hoef ik niet uit te leggen. Deze vierdeurs conceptcar werd in 1980 gepresenteerd op de autoshow in Turijn en vierde het vijftigjarige bestaan van Pininfarina. Onder de kap een 5-liter flat-12 uit de 512 BB, al was de auto niet rijdend. De toenmalige eigenaar heeft -in samenwerking met Ferrari- in 2008 een andere 5-liter flat-12 in de conceptcar gehangen, zodat deze nu rijdend is.
In 2011 duikt de Ferrari Pinin op bij een autobedrijf in Modena voor liefst 1 miljoen euro. Of de auto in de tussentijd verkocht is, weten we niet, maar vorig jaar dook de Pinin wederom op, ditmaal voor 900.000 euro. Gezien de titel voel je hem al aankomen, want op Hemmings vinden we een advertentie voor de Ferrari Pinin voor 795.000 dollar, ofwel 734.000 euro. Ik heb zojuist even een calculatie gemaakt en het lijkt er op dat ik over zeven jaar mijn Lada kan inruilen op deze bolide.
Nog een paar jaar wachten dus. Ik vind ‘em echt wel gaaf!
Prachtige bak, en voor de comments over het uiterlijk komen. Kijk eens naar andere auto,s uit deze tijd.
@norge: ik vind ferrari’s uit die tijd en nieuwer meestal niet gaaf, maar deze dan toch weer wel!
@norge: Corvette C3, 288 GTO, 911 SC, M1, 560 SL, 635csi en Panthera GT5 om er maar een paar te noemen
ja hallo die achter kant is gejat van de bmw 6 serie
Beetje een Aston Martin Vantage neus.
@rufctr01: Opel senator ook wel wat.
http://www.autoblog.nl/gallery/Opel/Senator/opel_senator_b_1.jpg
Over 8 jaar krijg ik geld toe.. Nog even geduld
Wat een verschrikkelijk interieur!
Wauw, wat een ontzettend mooie wagen!
De kleur van het interieur is verschrikkelijk. Maar het uiterlijk vind ik echt gaaf.
Heerlijk toch zo’n wagen.
Zie je het al voor je? Op een mooie zomerse dag lekker gaan toeren met deze auto. Radio aan, raampjes open, vrouwtje naast je en de kinderen op de achterbank. Twee bussen achter je aan. Eén bus vol met Ferrari monteurs en technici en de andere bus vol met onderdelen aangezien je om de 5 km langs de kant van de weg zal staan met onverklaarbare pannen…
Ik wilde hem eerst als daily driver gaan gebruiken maar bleken helemaal geen spiegels op te zitten. Waardeloos dus.
Ooh en hij is schijt lelijk ook nog eens :p
Schitterend gelijnde wagen. Geen vouwen, deuken, krullen en chroomlijsten. Was de Lancia Flaminia van dezelfde ontwerper?
Maar, is ie wel straatlegaal?
Ik vind hem prachtig, clean jaren ’80 design op zijn best. Ik moet heel eerlijk zijn dat ik die Opel Senator-grille eigenlijk heel erg fraai vind, zeker ook op deze ‘Ferrari’. Het zal als concept vast voor geen meter rijden, maar daar kan een vermogende eigenaar vast iets aan laten doen. De potentie voor een geweldige auto is er!
Heb de auto 1,5 maand geleden gezien in Maranello, zet de foto’s wel even op autojunk
Ik vind m wel wat hebb0n
@st33fie: Ik zou toch liever wat anders willen hebb0n.
Ik moest aan deze denken (heb ik ooit in rijdende staat te koop zien staan bij een sloperij. Kostte haast niks):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Bitter_SC.jpg
@mout: Een Bitter SC special. Onderhuids een grote Opel, dus niks ingewikkelds in het onderhoud – nou ja, niet zo duur als een Ferrari.
Doet me hieraan denken:
Voorkant Opel Senator
https://www.onderdelenzoeker.nl/car_pictures/opel/ATX_M310_F1.jpg
Achterkant Peugeot 505
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Peugeot_505_GTi.jpg
@jpvdb: dit ontwerp is volgens mij daarna verkocht aan Slopel om er de Senator van te maken.
Probleem 1: enzo Ferrari heeft nooit wat gevoeld voor een 4-deurs.
Probleem 2: van origine is het geen rijdende concept.
Probleem 3: geen leuk speeltje voor een trackday of een klassieker rally
Je kan kijken pf je er een collectersitem van kan maken en hem dan misschien in prijs te alten stijgen