Deze vieze E-Type leverde een aardige zak centen op

Auteur: , 19 Reacties

Vies en E-Type in één zin gebruiken. Daar is lef voor nodig. En een vieze E-Type.

Want we gokken dat het een tijdje geleden is dat deze E-Type lekker verwend is. Niet alleen de E-Type overigens, maar dat verhaal is voor een andere keer. Gelukkig kan het Britse icoon eindelijk wat liefde tegemoet zien. Na jaren van eenzaamheid is er een nieuwe eigenaar voor het beestje.

Soms lijkt het wel of ‘E-Type’ en ‘barnfind’ hand in hand samengaan. We hebben er talloze keren over geschreven en ook deze keer viel er een Jag ten prooi aan de vergetelheid. Dit exemplaar komt uit 1963 en werd gevonden in het Engelse Surrey. In tegenstelling tot andere gevallen is de Brit in zijn erbarmelijke staat van de hand gedaan. De kersverse eigenaar mag dus lekker z’n handen uit de mouwen gaan steken.

Natuurlijk schuilt er ook achter deze E-Type een verhaal dat je moet aanhoren terwijl je bij een knetterende haard zit (ff HIER klikken voordat je verder leest). De Jag werd in ’63 gekocht door Ivor Arbite. Een Londense designer die onder andere het logo van de Beatles heeft ontworpen. Door een onbekende reden was hij de E-Type echter al gauw zat. Volgens het veilinghuis verwisselde de Jaguar in de tussenliggende jaren diverse keren van eigenaar. De laatst bekende eigenaar van de auto was Frank Riches. Hij gebruikte het exemplaar voor wat spielerei op het circuit. Zo was hij tussen 1967 en 1969 te vinden met de rode rakker op Brands Hatch. Heel snugger was Riches echter niet. Hij reed de versnellingsbak van de E-Type kaduuk en besloot de auto te stallen in een schuur. Dat zal hem leren! -moest hij gedacht hebben. In diezelfde schuur werd in 2015 de E-Type weer gevonden. Bij het aantreffen van de auto zaten er nog vignetten op de voorruit. Deze waren in november 1969 al verlopen.

De E-Type heeft 72.211 kilometer gelopen en is uiteindelijk voor 74.770 euro geveild op de Coys Spring Classics Auction in Londen. Een kleine tegenvaller voor de veilingmeesters van Coys. Ze hoopte dat de vierwieler zo’n 125.000 euro op zou leveren. (via Express)



19 reacties

Its a Jaggg….
Ik vind deze, mits goed gerestaureerd, toch wel mooier dan die miura van vanmiddag
@casualcarfreak: vanmiddag? Sjezes… Het is tijd voor weekend geloof ik
@casualcarfreak: hmm nee, die mening deel ik niet.
Haha, geeft niet hoor ruben, wij houden wel van je ^^
Zonde dat de E-type er zo bij staat, maar wat een bedrag zeg.
Blijft eeuwig zonde dat de E-type van ons weg moest. Mis ‘m nog elke dag…
Keer schuren en spuiten en het is weer een nieuwe.
Maar hoeveel geld moet er nu nog bij om hem weer in goede staat te krijgen? Een ton? Nog meer?
Zo laten! Blanke lak erover aant lopen en verder niet meer aan zitten. Eens gerestaureerd is origineel nooit meer mogelijk
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heel simpel, dingen waren in hun tijd tweedehands niet aan de straatstenen kwijt te raken.
Logisch, want iedereen sprak met angst en beven over onderhoud van jaguars, onderdelen waren duur en weinig mensen hadden echt verstand van dit soort auto’s.
Ze waren net zo goed of slecht als hun tijdgenoten, mening Mercedes SL uit dezelfde periode had ook hopen ellende, vooral met de afstelling van de carburateurs.

Daarom zijn de meeste verdwenen, ze werden afgeragd door iemand die wel de aanschaf maar niet het onderhoud kon betalen, maar af en toe is er een heldere geest geweest die zo’n veramponneerd ding in een schuurtje zette, want je weet maar nooit.
En de heldere geest die deze in het schuurtje heeft gezet, heeft spijt dat hij toen die 14 anderen die hij voor 46 pence per lbs (Brits pond gewicht) kon kopen, heeft laten wegknijpen bij Red Joe the sloper

Dit gold overigens voor alle exoten, de zestiger jaren waren wat dat betreft het Walhalla, Een rijke oudere neef van me kocht een Porsche 356 Carrera 2 voor wel 9000 gulden, Google de prijs van zo;n snelle wastobbe nu maar eens !
Dezelfde man kwam later thuis met een Iso Grifo voor 18’mille !

Wat wel duur was en bleef ook toen waren autootjes als een Mini Cooper S en een Renaultje 8 Gordini, dat devalueerde praktisch niet en heeft een hele nieuwe stroming ingezet !
Net als je MG of Triumph, dingen waren waardevaster dan een E-type omdat ze simpeler en zuiniger waren !
@desjonnies: eigenlijk waardeerden de mensen destijds de auto om wat het werkelijk was. De technisch betere en de goedkoper te onderhouden auto’s waren duurder dan de technisch waardeloze auto’s verpakt in een “mooi” jasje.

Een betrouwbare goedkope auto is immers vele malen moeilijker te maken dan exotisch spul…
75k i.p.v. 125k gaat die oldtimer bubbel dan eindelijk barsten?
@freezzr: Aan E Type’s geen gebrek. En je moet deze ook nog opknappen. 10% veiling fee. Telt allemaal wel op. Denk dat mensen het hele barnfind gebeuren ook wel een beetje gezien hebben. Tegenwoordig is elke ondergescheten auto die 2j niet gelopen heeft een barnfind… Zie het best vaak langskomen op classicsites enz.
Mooie barnfind.
Patrick hij was Viiiiiieeeeeese!
Kan iemand mij eens het verschil uitleggen tussen de eerste flat floors en de latere E-types?
Wat is nu effectief het verschil ? Waarom de aanpassing ? (blijkbaar te weinig plek voor je voeten?)
Hij is viiiiieeeeezzzzz, Patrick!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).