• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheid

Auteur: Dizono, gepost 30 december 2015 om 11:00 – 30 Reacties

Afbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheidAfbeelding Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheid


‘Te koop, stilgestaan sinds 1977 en in te restaureren staat.’ Technisch in orde maken en het uiterlijk zo houden, als je het mij vraagt. Wat een bruut ding!

Ik heb een haat liefde verhouding met de E-Type. Soms vind ik hem schitterend (dat zijn dan vrijwel zonder uitzonderingen de Series 1), soms vind ik het een overdreven en vreemd geproportioneerde auto. Dit exemplaar, dat momenteel geveild wordt bij BVA, is weliswaar een Series 1 uit 1966, maar ook de weinig populaire en veel minder mooie 2+2, met hoger dak en langere wielbasis. Een automaat ook nog nota bene. En toch vind ik hem fantastisch.

Dat heeft alles te maken met de huidige staat van de auto. Deze heeft sinds 1977 in een schuurtje staan slapen en was waarschijnlijk al niet in al te beste optische conditie toen hij werd weggezet. Veel schuur- en plamuurplekken, maar dat is natuurlijk beter dan roest dat al sinds 1977 zijn gang kan gaan. Het interieur ziet er behoorlijk netjes uit en kan vooral wel een stofdoekje gebruiken.

Natuurlijk, je kunt de E-Type weer helemaal in oude glorie herstellen, maar dat zou niet mijn keuze zijn. Technisch weer tip-top maken en de carrosserie conserveren in de huidige staat. Heerlijk, dat bruin met die plekken, de uitgerolde (voor) en verbrede (achter) wielkasten in combinatie met de diepe stalen velgen. Alleen die spiegeltjes mogen wat mij betreft plaats maken voor dof chromen exemplaren op de voorschermen.

Met nog een ruime week te gaan is er momenteel nog maar 1 bod van 14.600 euro. Helaas dus nu al buiten het bereik van ondergetekende, maar wie weet heb jij net een leuke dertiende maand gehad?

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

barnfind, bruin, e-type, Jaguar, Klassiekers, occasion, roest, stof, veiling

Vorig bericht: « ‘Gumpert gekocht door groep Hong Kongse autoliefhebbers’
Volgend bericht: De Autojunk-statistieken van 2015! »

Lees Interacties

Reacties

  1. philipf zegt

    30 december 2015 om 11:03

    Leuk project. Maar ben benieuwd of je er winst uit zou kunnen halen.

    Login om te reageren
    • dragonforce zegt

      30 december 2015 om 11:10

      @philipf: of winst uit wilt halen….

      Deze autos worden toch steeds meer waard, dus wellicht dat ze nu niet met winst verkocht zullen worden.

      Maar misschien over 10 – 20 jaar?

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    30 december 2015 om 11:04

    Een barnfind, het blijft toch iets magisch. Op de uitgerolde wielkasten na erg mooi.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    30 december 2015 om 11:06

    Aandrijflijn reviseren, nieuwe bandjes eronder, ramen lappen, spiegeltjes inderdaad vervangen door chromen gevalletjes, en die antenne kan ook écht niet.

    En dan…. GOAN!

    Login om te reageren
  4. 500sel zegt

    30 december 2015 om 11:10

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    30 december 2015 om 11:17

    Was ie in Cabrio en zonder automaat, dan had ik het wel een interessant project gevonden. Wieweet was er dan ook al wel een bod wat hoger was.

    Maar goed, mijn lege parkeerplaats is weer vol. Dus deze laat ik staan.

    Login om te reageren
    • kapitein zegt

      30 december 2015 om 13:31

      @gregorius: Het zal sowieso een flink project worden, dus een versnellingsbak-swap kan er dan ook wel bij. Al zou het dak afzagen een minder goed idee zijn ;)

      Login om te reageren
  6. ar156sw zegt

    30 december 2015 om 11:17

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. riddertevoet zegt

    30 december 2015 om 11:18

    Ik heb de hele Jaguar E-Type hype nooit begrepen.
    Waarvan akte.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2015 om 12:11

      @riddertevoet: beaam ! Zijn toch rollende worstjes op wieltjes…beetje zoals mijn eerste dinkytoy auto eruit zag nadat mijn dikke ma erop ging staan..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 december 2015 om 18:32

      @riddertevoet: de coupe heeft inderdaad wat vreemde proporties (die raampartijen zijn gewoon raar) maar een series I cabrio is echt bloedmooi. Maar een XK120 is natuurlijk nog mooier.

      Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    30 december 2015 om 11:34

    Clearcoaten, V12 met een paar brulpijpen, handbak erin en verder zo laten. En dan elke Jag meeting af.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      30 december 2015 om 11:37

      @E34M5Touring: zo’n V12 is overrated. Dit is het blok dat in de C-Type en D-Type lag. Die klassieke XK-motor klinkt ook lekkerder dan een jag V12.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        30 december 2015 om 11:53

        @Dizono: Dan heb je de juiste Jag V12 nog niet gehoord. De 6 pitters rijden veel beter en zijn niet langzamer maar in dit specifieke geval zou ik me niet drukmaken om restauratie. Dit ding vraagt gewoon om een HotRod treatment vind ik. Jag V12 met open kelken en een lekker uitlaatsysteem klinkt echt lekker. Andere auto maar deze V12. https://www.youtube.com/watch?v=70nyn9LH_bQ

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    30 december 2015 om 11:41

    Het is absoluut een heel gaaf ding, maar niet mijn auto.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      30 december 2015 om 11:44

      @dutchdriftking: Helaas ook niet van mij, maar van wie dan wel??

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        30 december 2015 om 19:21

        @alcantara: Van iemand die allang naar de eeuwige jachtvelden is…

        Login om te reageren
  10. thijse zegt

    30 december 2015 om 11:45

    De barnlook werkt op werkauto’s, net zoals de racelook (remstof, battlescars gare slicks etc.) werkt op een raceauto.

    Voor mij past dit niet bij deze auto.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 december 2015 om 12:41

      @thijse:

      Zo’n coupe is bijna een shootingbrake dat is bijna een station wat dan weer bijna een busje is, zie het gewoon als werkauto, of als GT, maar sowieso niet als racewagen.

      Login om te reageren
  11. potjak zegt

    30 december 2015 om 11:56

    De wielkasten… Ziet er naar mijn mening niet uit. Moet aardig wat aan versleuteld worden voordat deze weer in originele staat is.

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    30 december 2015 om 12:01

    Ik behoor tot de (zeldzame) groep personen die de E-type niet mooi vind. Een icoon is het wel, maar wat mij betreft een lelijkerd. Sorry liefhebbers.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    30 december 2015 om 12:27

    Ik vind ze allemaal mooi… En een ratrod look Jag?waarom niet…

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    30 december 2015 om 12:39

    Thnx Dinozo, nu wil ik zo’n e-type hoewel ik er niet de tijd en plaats in de garage heb om zo’n ding fatsoenlijk te verzorgen.

    Login om te reageren
  15. thisguy zegt

    30 december 2015 om 12:46

    In tegenstelling tot anderen hier vind ik de E-type juist een ontzettend mooie auto (smaken verschillen, gelukkig. Wat zouden we anders een saaie wereld hebben). Ik zou er dolgraag een keer eentje bezitten/opknappen als hobby project. Helaas zijn de prijzen de laatste jaren net nu mijn budget een klein beetje begint te klimmen de pan uit aan het rijzen en lijken voorlopig nog niet aan hun plafond te zijn. En 20k euro stukslaan op een hobby auto is er voor mij voorlopig niet bij.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 december 2015 om 19:38

      @thisguy: ik wil je pret niet bederven, maar een auto grondig en gedetailleerd restaureren kost al snel 15.000 euro. En dan heb je nog maar een gewone burgerbak, iets wat meer speciaal is zoals een e-type kost al snel een aantal keer dat bedrag. En dan heb ik het dus niet over aanschaf maar alleen over de restauratie die je nagenoeg helemaal zelf doet. Dat was jaren geleden ook al zo dus je budget van minder dan 20k was toch al niet voldoende.

      Mijn tip: vraag @desjonnies wat een leuke betaalbare roadster is en koop er één in prima staat. Lekker rijden en ondertussen de auto in zeer goede staat brengen, zonder dat het persee nodig is.

      Login om te reageren
      • thisguy zegt

        30 december 2015 om 20:30

        @lekbak: Dat 20k niet voldoende is voor een restauratie ben ik me terdege van bewust. Met die opmerking bedoelde ik meer dat 20k voor de aanschaf uitgeven er niet in zit, laat staan alle kosten die er daarna nog op volgen.

        Lastige is een beetje dat ik pas de laatste paar jaar een beetje begin rond te kijken wat voor leuks er allemaal in de auto wereld te krijgen is, ben in mijn “jeugd” nooit zo’n petrolhead geweest. Zou niet weten wat er verder op de markt is te krijgen aan leuke roadsters die wel betaalbaar zijn en een beetje aan mijn smaak voldoen.

        Ben wel al scheef aan het kijken naar een Landrover Series of ander off-road voertuig (een VW/Bombardier Iltis lijkt me ook erg leuk) nadat mn broer een Series 2 heeft opgeknapt en dat toch ook wel erg leuk spul is.

        Login om te reageren
  16. clarkson zegt

    30 december 2015 om 13:19

    Ik vind het wel wat hebben die wielkasten achter. Maar als je hem aan zou geven had ik hem weer zwart gemaakt.

    Login om te reageren
  17. joos straetmans zegt

    30 december 2015 om 22:05

    Het lijkt erop dat de wielen en banden afkomstig zijn van een XJ, want ze zijn veel te breed om voor origineel door te kunnen gaan. Daarom zijn vermoed ik ook de achterste wielkasten uitgebouwd. Misschien is die verandering wel de reden dat de E-type in een schuur is beland.

    Login om te reageren
  18. Robert zegt

    30 december 2015 om 23:27

    Ik weet niet of ‘conserveren’ überhaupt nog wel een optie is. Bij dit soort auto’s zit de ware ellende vaak verborgen onder dicht gesmeerde (of zelfs dubbele) dorpels, binnen in (A-)stijlen, achter de wielkasten en binnenschermen en noem verder maar op. Maar zou (met de nadruk op zou) deze auto onderhuids inderdaad nog ‘hard’ zijn, dan is conserveren in combinatie met de totale revisie van de techniek zeker een te overwegen optie.

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    31 december 2015 om 13:48

    De E-type Eagle is wel erg geslaagd! Zwart met rood leren bekleding.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North