Een Volkswagen T2, die bij ons al vanaf de jaren ’80 passé was, heeft een nog veel langer leven gehad.
MTM of Motoren Technik Mayer ken je waarschijnlijk van gepeperde Audi’s. Op hun stand in Essen dit jaar stond echter iets veel coolers, voor de fijnproever dan. Een Volkswagen T2 Kombi.
Volkswagen T2
Wij kennen de T2 als dé VW bus die de legendarische T1 opvolgde, maar vanaf de jaren ’80 werd opgevolgd door de T3 en dankzij zijn vele evoluties nu de Transporter T6 én ID. Buzz is. In andere markten van de wereld is de T2 een klassiek gevalletje ‘als het niet kapot is, repareer het dan niet’. Zo kan het dat Brazilië de T2 plaatselijk bouwde en dat vol hield tot zo laat als 2013. Toen hielden de Brazilianen het eindelijk voor gezien wat betreft de T2 en met de ’56 years Kombi Last Edition’ werd het einde ingeluid. Dit is dus één van die laatste T2’s, gebouwd in 2013.
Aangezien deze alleen voor de Braziliaanse markt was, is het hier sowieso uniek. De basis is identiek aan ‘onze’ T2, maar je kan de laatste versies herkennen aan een iets moderner front met een plastic grille. Ook de stoelen zijn nieuwer, de tellers zijn geüpdatet en de interieur-ergonomie is ietsje minder spartaans.
MTM tuning
Volgens MTM stond de Volkswagen T2 op hun stand omdat het een speciale opdracht is voor een klant. Voor die klant is er een 400 pk sterke 2.0 TFSI motor achterin geplaatst. Dankzij een scala aan MTM-onderdelen, waaronder een turbo, zou het heel moeten blijven. De bak komt uit een Porsche 996 Turbo. Qua uiterlijk kun je een set wielen zien die eigenlijk de authenticiteit van de bus niet ten goede komen, maar dankzij hun bredere banden waarschijnlijk cruciaal zijn om het geweld van 400 pk te bedwingen.
De klant in kwestie houdt wel een toffe daily over aan zijn MTM Volkswagen T2, want er is ook een elektrische handrem, stuurbekrachtiging en airco toegevoegd.
Robert zegt
Die plastic grille omvat een radiator, omdat (zelfs) in Brazilië het luchtgekoelde motorblok op een gegeven moment niet meer aan de uitstootnormen kon voldoen, en daarom werd vervangen door een watergekoelde motor.
En alhoewel ik de T2 een warm hart toedraag (jeugdsentiment), zou ik trouwens niet graag dagelijks rondrijden in een optisch vergelijkbare T2, maar dan met 400 pk, als je tevens de kennis bezit dat je knieën een integraal onderdeel uitmaken van de kreukelzone van het bewuste voertuig.
ronnys zegt
Persoonlijk zou ik hem toch een iets klasiekere front gegeven hebben, die radiator moet onzichtbaar weg gewerkt kunnen worden.
Electrische handrem en stuurbekrachtiging op een bus die al niks weegt en dan ook nog het gewicht achterin heeft liggen!
Waarom? Andes dan omdat het kan.