
Al aan het shoppen voor winterbanden? Deze moet je in elk geval niet hebben.
We zitten nog in september, maar voor je het doorhebt is de herfst aangebroken. En dan de winter. Met de milde winters in ons land zijn winterbanden eigenlijk overbodige luxe op een huis, tuin en keukenauto. Pas bij serieus vermogen of als je naar het buitenland gaat zijn er toepassingen te bedenken dat winterbanden wel degelijk essentieel zijn.
De ANWB heeft voor de winterbandentest 2025 gekeken naar een hele reeks winterrubber. De conclusie? Goedkoop is duurkoop. Maar die kon ik je ook wel geven zonder test. Besparen op banden is gewoon dom. Of het nu gaat om zomerbanden, winterbanden of allseasons. Het is je enige contact met de weg en bespaar dus niet alleen op banden, maar ook niet op onderhoud van je huidige set. Het wettelijke minimum profiel stelt eigenlijk al geen reet voor. Gewoon op tijd vervangen, ook als je banden op leeftijd raken.
Van de 31 geteste banden in de maat 225/40 R18V (o.a. maten van de Audi A3, BMW 1- en 3-serie, Mercedes A-klasse, VW Golf) scoren 10 banden zeer slecht. Nog een aantal worden als slecht of onvoldoende omschreven. Dat is nogal wat. Weet je meteen welke je mag overslaan bij het shoppen. De volgende 15 banden hoef je dus niet te overwegen als winterband, als je de test mag geloven.
- Point S Winter S
- Firestone Winterhawk 4
- Maxxiss Premitra Snow WP6
- Apollo Aspire XP Winter
- Radar Dimax Winter
- Nankang Winter Activa 4
- Landsail Winter Lander
- Petlas SnowMaster 2 Sport
- Imperial Snowdragon UHP
- Tomket Snowroad Pro 3
- Star Performer Stratos UHP
- Goodride SW 608
- Evergreen EW66
- CST Medallion Winter WCP 1
- Syron Everest 2
Hoewel dit allemaal budgetmerken zijn, zitten er ook bekende namen als Nankang en Landsail tussen. Een merk als Nankang heeft ook goed scorende performance banden in huis, dus staar je niet blind op een merk omdat toevallig een andere band goed scoort.
Deze winterbanden zijn wél goed
Is er ook nog positief nieuws? Jazeker. Uit de ANWB winterbandentest 2025 werd geconcludeerd dat Continental de stilste band heeft, gevolgd door Vredestein. Voor minimale slijtage moet je bij de merken Goodyear (76.500 km), Hankook (72.400 km) en Michelin (67.000 km) zijn. Voor optimale prestaties op sneeuw en ijs kwamen de merken Kleber, Ceat of Michelin positief naar voren. Vier banden die zeer goed uit de test kwamen zijn de Goodyear UltraGrip Performance 3:, Michelin Pilot Alpin 5, Hankook i*cept evo3 W330 en de Continental WinterContact TS 870 P.
Foto: Audi RS6 in de sneeuw via rs6sebering op Autoblog Spots





Firestone en Maxxiss zijn de enige merken die me bekend zijn. De rest totaal niet en zijn dan nog slecht ook. Waarschijnlijk van het Verre oosten!
Dit soort testen vind ik super nuttig. Mijn 1e auto stond op Maxxis, nou na een paar maanden ander rubber er op laten zetten. Als er een paar blaadjes lagen en 1 druppel water voelde je de auto glibberen in de bocht.
In de Nederlandse winter wissel ik altijd zelf mijn banden tijdens de lunch. Het zogenaamde 7 graden moment. Je kunt een behoorlijke boete in D krijgen als je niet op het juiste rubber staat.
Met +/- 10d km per jaar gooi ik er liever all seasons onder. Bij een normale rijstijl is dat prima en zit je nooit met de verkeerde band.
Ja is net hoe je het bekijkt. Ik had met all-seasons juist het gevoel nooit de juiste band te hebben.. maar ieder z’n ding.
Zeg niet ‘nooit’. Er zijn ook vierseizoenenbanden die in Duitsland niet worden beschouwd als veilig alternatief voor de winterband. Er moet naast de A/S markering (= All Seasons) óók een sneeuwvlok symbool op staan, officieel 3PMSF (= three-peak mountain snowflake).
Omgekeerd kwam ik ook dit nog tegen:
Sinds 2025 is er een nieuwe regeling die het gebruik van winterbanden beperkt in de zomermaanden. Tussen 16 mei en 14 oktober geldt in meerdere regio’s in Duitsland een verbod op winterbanden én all-seasonbanden met een lage snelheidsindex. Overtredingen kunnen leiden tot boetes tussen €422 en €1.682
Hoe hoog is die behoorlijke boete? Minder dan €100…
Maar respec! In de ochtend spits op winterbanden rijden, in de lunch wisselen en dan in de avond spits op de normale banden rijden is in een typische Nederlandse winter het veiligste maar voor de meeste mensen teveel moeite.
En hoe doe je dat dan met de Duitse winter?
Meteorologisch gezien is het zelfs al herfst.
Eerder dit jaar een gebruikt setje kleinere/smallere velgen gekocht voor erbij, minder gevoelig voor aquaplanen dan de nogal brede zomerbanden. Daar liggen winterbanden van één van de aanbevolen merken omheen. Eens kijken of die van precies het genoemde type zijn. Indien zulks het geval is, is dat mooi meegenomen.
Voor mij is dat vreemd niet weten welke banden je hebt. Ongeveer zoals niet weten welke motor in je auto zit, of welke telefoon je hebt…. Geen kritiek enkel observatie, ik weet ook niet welke planten er in mijn tuin staan lol
Je hebt me kennelijk verkeerd begrepen. Uiteraard weet ik welk merk en type banden er om de velgen liggen, alleen de laatste specifieke toevoeging (W330 in dit geval) moest ik er even bij zoeken. Blijken ze inderdaad over te beschikken, dus de vlag kan uit. Figuurlijk gesproken dan hè, voordat daar ook weer verwarring over ontstaat 🙂
Mijn Michelin cross climate (4 seizoens) hebben ellendig lang gehouden was ze zo beu gezien dat ik er na 130.000km dezelfde heb laten opleggen.
Hahaha mooi!
Hmm de combinatie band en auto maakt ook uit. Continentals onder mijn Kia Sorento plakten in bochten en maakten veel herrie. Zelfde band onder mijn vorige Skoda Kodiaq was prima.
Ik had afgelopen winter een setje Hankook Ion Evo winterbanden onder de Tesla liggen. Ik kan ze niet waarderen. Misschien gaan ze lang mee, maar ze maken herrie, geven vibraties en het stuurgevoel is gewoon ruk. Dus ik stel de montage even uit tot laat in het najaar. En dan in maart weer terug naar zomerrubber.
Staan Hankooks wel een beetje bekend om, dat ze goed presteren maar veel herrie maken. Wij hebben er 4 onder de MPV, tja vind niet dat ze heel veel herrie maken. Maar die auto maakt sowieso al meer herrie dan mijn sedan qua windruis, dus wat is mijn vergelijk.
@Motomoto, ging het in beide gevallen om eerste montage af de autofabrikant? Of after market montage? Bij eerste montage kunnen autofabrikanten om een band vragen welke qua (rubber)samenstelling beter bij de rij eigenschappen past, aan de buitenkant het zelfde merk/type band als op de plank bij de bandenboer maar kan dus net even anders zijn.