Deze zeven auto’s brachten gisteren een miljoen+ op

Auteur: , 56 Reacties

Gisteravond werden in Parijs in totaal voor 19 miljoen euro aan klassiekers en andere exoten verkocht. Zeven auto's leverden per stuk meer dan een miljoen op, vier ervan komen niet geheel verrassend uit Modena.

BMW 507

Afgelopen nacht was het weer een waar automobiel feestje, waarbij de hoofdrollen waren weggelegd voor de usual suspects. Er werden geen records gebroken, de duurste auto ging weg voor net geen drie miljoen en dat is naar huidige maatstaven zelfs een beetje karig. Uiteraard was Ferrari weer goed vertegenwoordigd. Zo’n merk auto verkopen schijnt nogal lucratief te zijn, vier van de zeven auto’s waren een Ferrari en wisten een miljoen of meer op te brengen, met nog eens twee andere Ferrari’s in de top 10.

Misschien wel de meest opvallende auto die onder de hamer ging was de zwarte Enzo Ferrari, goed voor ruim anderhalf miljoen. Dat is best veel voor een auto die bij een ongeluk in 2006 door midden brak en over de jaren weer in oude glorie werd hersteld. Een enigszins dubieus verleden dus, al is het door de recente restauratie een praktisch nieuwe auto. Ook voor eigenaren van de LaFerrari is er goed nieuws, hoe nieuwer je Ferrari-supercar, des te meer hij lijkt op te leveren.

Onlangs vroegen we nog wie de goed gebruikte Alfa Romeo Giulia Zagato in Nederland zou houden. Vooralsnog lijkt de missie geslaagd, al hebben we dat niet aan een rijke Hollander te danken, maar aan bieders in Parijs die niet over de brug wilden komen; de reserve werd niet gehaald.

7. Ferrari F40 (1989) – € 1.036.000

Ferrari F40

6. Mercedes-Benz 300 SL (1955) – € 1.176.000

Mercedes SL

5. Ferrari F50 (1997) – € 1.275.000

F

4. Ferrari Enzo (2004) – € 1.568.000

Ferrari Enzo

3. BMW 507 Roadster Series II (1957) – € 2.016.000

BMW 507

2. Porsche 550 Spyder (1955) – € 2.744.000

Porsche 550

1. Ferrari 400 Superamerica LWB Coupé Aerodinamico (1962) – €2.950.000



56 reacties

De prijzen voor klassiekers rijzen serieus de pan uit!
Een F50 voor > 1M
@martinus: als ik het geld had kocht ik mij ook de F50! !
@gerjan: ik ook zeker , topding
De 507. Dat ding is en blijft fantastisch!!
Mm, ik zou verwachten dat een F40 meer waard is dan een F50.. Al is een F50 zeldzamer en exotischer natuurlijk
@subaru555: Je beschrijft in je laatste zin precies waarom de F50 duurder is ;)
@subaru555: Ik vind beiden geweldig, de F50 geniet een lichte voorkeur daar hij ondergewaardeerd is. Maar de F40 is ook gewoon beter.
@subaru555: hoewel de F40 misschien een icoon is (en m.i. ook wat mooier dan een F50), rechtvaardigt enkel het geluid van de F50 de hogere prijs al!

In onderstaande video zijn ze samen te horen, man wat een oorporno die F50! Misschien wel het mooiste autogeluid aller tijden..

http://youtu.be/XcSnaHcAlKU
Wouw, stuk voor stuk plaatjes!
Wat is die BMW toch een mooie automobiel!
@klotskuukske: normaal zeker! Al lijkt het op deze foto alsof iemand zonder aankondiging iets in de verkeerde auspuf heeft gestopt
Ik dacht even bij de porsche dat het een speelgoedauto uit de jaren 50 was..
@mpowerm3: het is ook speelgoed. Soort van.
Ik sta er een beetje van te kijken dat die 507 bijna het dubbele oplevert van wat de Gullwing oplevert.

Ik dacht altijd dat de Gullwing meer gewild was in die wereld dan de 507.
@Rick-dos:

1. Het is maar 1 veiling.
2. De BMW staat haast nooit te koop.
3. De prijs is aan de hoge kant.

Eigenlijk zijn de BMW en de gullwing niet te vergelijken, de een is een vreemde een in de bijt en rijd als een zwabber, de ander is een legende met palmares.
@nord: Dat het maar één veiling is moet niet uitmaken.
Het is opmerkelijk, want zo’n 10 jaar geleden was zo’n 507 misschien rond de €200.000 waard op een veiling en een Gullwing ging toen al weg voor minstens een miljoen. Dat de 507 nu dus het dubbele opbrengt is op z’n minst opmerkelijk te noemen.
Wellicht dat de 507 nu op de juiste waarde geschat wordt.

Ik wil trouwens een Gullwing niet als een vreemde eend in de bijt bestempelen die als een zwabber rijdt.
@Rick-dos:
alle beetjes helpen, inflatie, charme, etc, etc..
De waarde die hier vastgelegd wordt is een moment opname. Wil je deze ene BMW met deze ene Mercedes vergelijken dan kun je stellen dat de bedragen elkaar niet ontlopen. Maar zet je DE 507 en de DE Gullwing tegenover elkaar dan vertegenwoordigd de Mercedes een hogere waarde. Dat is wat je bedoelt en misvat.
Jammer maar ook begrijpelijk dat de BMW geen enkele sportieve ambities had. Dat ding ziet er op zijn zachtst gezegd niet snel uit 😋..
@Rick-dos: Is hetzelfde verhaal als bij de F40 vs. de F50 in de comments hierboven. Van de 507 zijn er 252 gemaakt, van de Gullwing 1400. De 29 alubody en 4 Stu.. sorry Sportabteilung Gullwings zijn dan ook wat meer waard.
@stephanotis: Ik denk dat het verschil tussen de F40, F50 en Enzo niet in de productieaantallen zit, maar eerder de prijs het startpunt is.

De nieuwprijs van de F40 was €340.000 (Nederlandse prijs), de nieuwprijs van de F50 €680.000 en de Enzo was rond de miljoen.

Als je het zo bekijkt dan is de F40 drie keer meer waard geworden, de F50 twee keer meer waard en de Enzo ongeveer met de helft. Conclusie kan dus zijn dat de F40 toch meer begerenswaardig is dan de F50 of Enzo.
@Rick-dos: inflazzione?
@poeperman en @dikdraak:
Ik sluit niet uit dat dat ook invloed heeft. Echter als je de markt een beetje volgt dan zie je dat de prijs van de F40 harder is gestegen dan de andere twee. Een F40 kon je tien jaar geleden nog voor €350.000 krijgen in Duitsland.

Let er ook op dat mijn prijsvergelijking alleen indicatief is en geen absoluut. Immers zijn de prijzen die ik noem Nederlandse prijzen met alle belastingen, BPM’s, invoerrechten etc. er in berekend.
@Rick-dos: Als je die prijzen corrigeert voor inflatie zou dat verschil al heel veel kleiner moeten worden.
Velen vinden hem niet mooi, velen vinden hem niet de status verdienen wat zijn voorganger had, velen vinden het geluid, het uiterlijk niets… maar damm! Wat vind ik die F50 een waanzinnige auto!
En de goedkoopste, 22.400 euro, was deze prachtige Buick:
http://www.rmsothebys.com/pa16/paris/lots/1963-buick-riviera/1078613

Doe mij die maar dan!
Blijf de Gullwing mooier vinden dan de 507, mag een V8 hebben en meer geld opleveren de 300SL steekt er voor mij nog altijd met kop en schouders bovenuit. Historie en stijl dat is wat je nodig hebt! Niet dat de 507 lelijk is, absoluut niet maar hij staat verrekte hoog op z’n poten en heeft (voor mij) ontzettend veel weg van een Engelse roadster met Amerikaanse invloeden (dat eigenlijk niet eens zo gek is)
F50 voor mij!
Belachelijk eigenlijk dat zo’n lelijke Enzo meer opbrengt dan zo’n prachtige F50.

Voor de rest wat mij betreft geen verrassingen, die auto’s doen het altijd goed op veilingen.
@ej20g: en dan te bedenken dat het een schadebak is ook nog. Als ik me niet vergis is dit de enzo die doormidden was gereden en opnieuw is opgebouwd.
@isn1981:
Als ik me niet vergis had je het artikel iets beter moeten lezen.
@9000cse: Oops staat gewoon in de tekst. Sorry!
@isn1981:
Kan beur’n! No offence! ;-)
@9000cse: niet verontschuldigen! Hij had ’t wél gelezen hoor, maar deed alsof om over te komen als iemand die iets van auto’s kent
Vroega kocht je een oude top Ferrari voor een appel en een ei…..Damn internets…
@norge:
Alleen: Vroega had je òf slechts een appel òf slechts een ei en waren die top-Ferrari’s slechts bereikbaar voor “the happy few” die toen al inzagen dat die auto’s ooit zo enorm in waarde zouden gaan stijgen.
Ook ik had in de tijd dat deze exoten gebruikt te koop werden aangeboden slechts een appel…… Man, man, man! Wat heb ik in mijn omgeving in die tijd aan exoten zien wegroesten achter een dealergarage op een brak weiland!
En de betreffende dealer was ook nog eens blij dat iemand hem van die “rommel” verloste. Om niet! Daaronder zelfs een Mercedes 500K! Was aan het begin van de oorlog bij hem in stalling gegeven en na de oorlog nooit meer opgehaald. Reden? Onbekend! Heb hem nog zelf met een paar monteurs de lorry opgeduwd en weg was hij. En de dealer? Ik hoor het hem nog zeggen: “Gelukkig ben ik dat kreng kwijt. Heb ik eindelijk weer wat meer plaats voor iets anders.” Hij had eens moeten weten!
Maar in veel gevallen was er in die tijd voor die auto’s gewoon geen belangstelling omdat men niet wist dat ze ooit iets waard zouden worden.
Vorige week de veiling in Arizona zitten kijken. Viel me daarbij op dat er heel veel auto’s niet verkocht werden. Ook juist het bijzondere spul. Vond ik wel vreemd.
@stephane8200: Ik denk dat met de veiling in Arizona en deze veiling men aangeeft dat de rek er wel uitzit met de absurde hoge prijzen van dit soort auto’s. Mensen zijn waarschijnlijk niet meer bereid om bedragen neer te tellen wat een auto eigenlijk waard is (voor de bubble). Als de reserve net of niet meer word gehaald van sommige gewilde auto’s, dan weet je het al.
@paganizonda760nc: dat idee had ik ook al. Ik snap niet dat een 300SL hier nu wél verkoopt en vorige week zijn reserve niet haalde.
Al die Ferrari’s pfff… Ik ben blij dat er nog zo’n prachtige Porsche, BMW en Mercedes bij staan 😍
Die Enzo en die F50😮
@dutchcorvette: Die 507, 300SL en F-40…:P
Volgens mij hebben er rijke patienten uit een krankzinnigeninstituut geboden op die porsche.
@grandmasterb:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik kan toch niet nalaten om je erop te wijzen dat rijke patienten uit een krankzinnigeninstituut onder curatele gesteld zijn en aldus niets te bieden hebben. Mogelijk kunnen zij die nu de volmacht over dat kapitaal hebben wel van die gekke fratsen uithalen. ;-)
Voor die prijzen kun je tegenwoordig een veel mooiere auto kopen
@martijn11: Dan vraag ik me toch af wat jij mooier vind dan een 300 SL, 507 Roadster of 400 Superamerica?
@motoragent: Een Lamborghini Miura, een Lamborghini 350GT, een Lamborghini Espada, elke willekeurige Duesenberg, elke willekeurige vooroorlogse Bugatti, een Maserati 3500GT, een Lancia Stratos…
@dikdraak: Ik spaar nog even verder voor de 57 SC Atlantic.
Weet iemand waar de grijze
@overwin: goed verhaal man. ;-)
@kilum: lekker kort ook!
Die Enzo is bijzonder pareltje. Dat is in feite een nieuw Enzo uit 2015. Slechts het chassisnummer van een wrak was het excuus om een nieuwe Enzo te bouwen.
Vind die F50 eigenlijk helemaal niet zo mooi maar de Enzo ben ik door de jaren heen steeds mooier gaan vinden, zeker zo in het zwart. Vind trouwens dat die BMW wel erg hoog op z’n pootjes staat, komt ook mede door die banden. Ik zou hem ondanks het eigenlijk heiligschennis is toch wat lager maken.
Die F50 en de Enzo blijven toch wel echt schitterende auto’s… De F40 heeft me nooit echt kunnen bekoren..
Ik zou juist alle bovenstaande auto’s inruilen voor een F40. Pure porno.
waar is de 1off grijze testarossa spider gebleven in deze veiling of zie ik iets over het hoofd?
Gelukkig zijn er gister nog een aantal minstens zo bijzondere auto’s geveild in Frankrijk bij Bonhams waar ik hier niets over lees. Zaten zelfs een aantal auto’s uit Nederland bij…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).