Deze zwarte Dino heeft de motor van een Ferrari F40

Auteur: , 59 Reacties

Hemels of heiligschennis?

Als je tegenwoordig aan een productieknaller van Ferrari denkt, komen er al snel beelden van die vermaledijde SUV die ze willen bouwen in je hoofd op. Vroeger waren de zaken wat dat betreft daadwerkelijk beter, want eind jaren ’60 kwam het toenmalige cijferkanon van het springende paard op de markt in de vorm van de stijlvolle Dino. Dat wil zeggen, aanvankelijk mocht de auto geen Ferrari heten omdat er maar zes cilinders onder de kap zaten, maar uiteindelijk werd dat rechtgezet. Tegenwoordig beschouwt iedereen ook de eerste Dino’s ‘gewoon’ als Ferrari’s.

De motor was per slot van rekening (deels) het geesteskind van niemand minder dan Alfredo ‘Dino’ Ferrari. Deze zoon van Enzo was ervan overtuigd dat Ferrari de krachtbron moest bouwen voor de Formule racerij. Zoals onze trouwe lezers zullen weten werd Dino echter getroffen door een triestig lot. Op 24-jarige leeftijd stierf hij aan een spierziekte, nog voordat ‘zijn’ motor definitief het levenslicht zag.

Zowel Dino’s motor als de auto die zijn naam droeg, werden beide een succes. De Dino verkocht zoals gezegd voor Ferrari begrippen puik en de motor werd nog decennia doorontwikkeld. Uiteindelijk kreeg het blok er zelfs twee cilinders bij en kreeg ‘ie als zodanig een plek in menig V8-Ferrari, inclusief de F40. Dit is handige informatie voor David Lee. Deze Ferrari-verzamelaar haalde het namelijk in zijn hoofd de motor van een F40 in een Dino te transplanteren. Ferrari-puristen zullen dat hem ongetwijfeld niet in dank afnemen.

Autoliefhebbers daarentegen zullen hem vermoedelijk toejuichen. De originele V6 kon immers prima overweg met de lichte sportwagen, maar meer power is meer beter. Een Brits bedrijf boorde de motor uit naar 3.6 liter. Bij de operatie zijn de twee IHI-turbo’s wel geamputeerd, waardoor de krachtbron er 400 pk uitschopt. De standaard F40 heeft 478 pk, maar goed, zo’n atmosferische unit past veel beter bij de Dino.

Voor de rest heeft Lee de aanpassingen aan de auto subtiel gehouden. De wielkasten zijn iets breder gemaakt, de standaardvelgen vergroot naar 17″ om plaats te bieden aan grotere remmen, de koplampen hebben afdekkappen en je kan de motor zien door een ruitje. De OEM+ look heet dat in tuningskringen. Het eindresultaat noemt David de Dino 3.6 Monza Evo en het is de bedoeling dat er nog wat meer gebouwd worden. Wij graven ‘m wel. Of heb je liever een getsjoeneerde 348?

Image-Credit: David Lee via Instagram
Dank Dennis voor de tip!



59 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Heiligschennis imo
@fendercd60: Ja, gek is dat. Die Porsches van meneertje urban outlaw vind ik wel kunnen, maar aan een Ferrari kom je gewoon niet.
@Jochempie: Wat?
@fendercd60: Magnus Walker.
@Jochempie: Ah, ik weet het niet. Ik vind het vreemd genoeg niet zo erg bij Porsche’s dan bij Ferrari. Ik vind het gewoon zonde om een motor van een F40 hier voor te gebruiken. Tja, tenzij de F40 zo beschadigt is geraakt dan is het een ander verhaal.
@fendercd60: ga er maar niet vanuit dat hier een “nette” f40 is gebruikt..
@fendercd60: er zijn wel meer f40 motoren dan f40’s gebouwd denk ik. Daarnaast heb ik de Dino gewoon nooit moou gevonden. Lepel doe motor dan in een fraaie wagen. Maar heiligschennis is ’t niet.
@fendercd60: hoezo? Wilde jij die F40 dan kopen?
@jochempie: Komt wellicht omdat er van die Porsche ook veel meer gebouwd zijn. Een getunede Ferrari of Bugatti is een no-go, een getunede Porsche is al wat makkelijker te verkroppen en een petje in een getunede Golf is (hoewel wanstaltig) niet erg.
@Jochempie: ach man, zijn ook gewoon auto’s, dat overdreven gemekker over heiligschennis en zo, iemand die zo’n auto koopt moet lekker zelf weten wat ie er mee doet, van mij part drukt die vent er een 1.9 jtd uit een 147 in !
@tmenges: tooide maar waarom dan niet een 2.4jtd?
@fendercd60: Is gewoon marktwerking. Steeds meer jonge mensen willen graag een klassieke ferrari echter wel met alle voordelen van een nieuwe. Ze gaan er vijf per jaar bouwen in Engeland (de komende vijf jaar).
@fendercd60: alle originele onderdelen van deze auto zijn bewaard en de auto kan dan ook ooit worden terug gebouwd naar het origineel.
De beste man heeft rekening gehouden met de ferrari community
Jammer dat de kelken onder een afdekplaatje liggen. Ontbloot aan de buitenlucht was nog sexyer geweest. Maatje kleinere wielen, domme naambordjes weg en een originele kopen in het geel voor erbij.
@giulio:
Vooral als je bedenkt dat Signore Enzo ooit gevraagd werd in welke kleur hij zijn eigen auto’s het mooist vond.
Zijn antwoord? “Giallo!”
@bennyweisz: Oh, ik dacht dat hij Blu Pozzi het mooist vond..
Dino vind ik een van de minder geslaagde Ferraris maar met een f430 blok rijd ie misschien wel super
@autospotterkerkrade: de ondergang van een generatie…
Whatever tickles his pickle
Veel geld neerleggen om iets moois te vernielen…
Hebb0n!!!1
-edit: scherp, is inmiddels gefixt-
Nice! Beetje zoals Ian Callum z’n Jaguar mk2 updatete.
Dit is gewoon een gaaf project. Vet idee, mooi uitgevoerd. Ik zou er zelf geen originele Dino voor opofferen, maar vet issie zeker. En ik zou niet weten waarom dit wel zou mogen met een Singer 911 of een Eagle E-type en niet met een Ferrari.
Ik had begrepen dat oudere Ferrari’s altijd naar 17 inch werden geüpdate omdat de banden voor de originele velgmaat onbetaalbaar zijn.
@healey: dan gaat het volgens mij om de Michelin TRX banden, die gebruiken een afwijkende velgmaat. Die zijn in de jaren 70 geïntroduceerd.
@healey:
Staat mij inderdaad ook iets van bij. En dan zelfs voor én achter verschillend. Voor iets van 15 3/4″ en achter 16 1/2″. Heel raar. Maar had er mee te maken dat je niet zomaar after market velgen kon monteren, geloof ik.
Waarom een F40 motor en hoe kom je daaraan? Waarom niet de motor uit een 348 oid? Of desnoods uit een f430 of California..?
@w0o0dy: misschien met de bak te maken. De motor ligt bij een Dino dwars, als het blok van de F40 inderdaad op een Dino V6 is gebaseerd zal de aansluiting van de bak zijn meegenomen?
@davelepeef: Alleen het onderblok en de radiatoren zijn van een F40, de koppen komen van een 348 en de bak komt van een 328. Om het af te maken komen de remmen van een 360 ;)
@griffendahl: kwartet!
@griffendahl: pff kwartet inderdaad. Knap toch, je moet er diep in zitten om ’t weten wat waarop past. Mooiste dat ik heb gehoord was één of andere cilinderkop van een BMW motorfiets op een klassiek Mini-onderblok, als ik me niet vergis, lang geleden. Hoe kom je daar in godsnaam op.. OT, dit zijn waarschijnlijk allemaal delen van een doorontwikkelde motor. 328 heeft ook een dwarsgeplaatste motor, dat snap ik dan wel. Waarom de koppen dan van een 348 beter zijn, beats me… Enige dat ik kan bedenken is dat dat een atmosferische motor is, misschien met oog op het inlaatsysteem??
@davelepeef: wellicht dat beschikbaarheid van onderdelen ook wel een rol heeft gespeeld.
@davelepeef: sterker nog. De BMW K100 “Flying brick” heeft gewoon de 4-in-lijn uit een Peugeot 104 op zijn kant in het frame liggen 😊
@davelepeef: de koppen van een 348 hebben grotere kleppen. Dat is bij de F40 minder relevant vanwege drukvulling.
Verder wel een plaatje zo’n Dino en zeker met atmosferische V8 heerlijk. En alles opgebouwd met Ferrari onderdelen.. ik vind dat wel echt gaaf.
Ooit het genoegen gehad om met een Fiat Dino 2400 te mogen rijden.
Maar de motor, aanzuiggeluid en uitlaat vond ik veel mooier klinken dan de atmosferische v8 van de f40 in het filmpje van Jay Leno…
Geluid van een f40 doet me ook weinig overigens.

De originele Dino motor klinkt fantastisch !
Geweldig project! Mooi uitgevoerd en gave upgrade van p.u. en wielen.
Ik vind het prachtig, hoop dat de bouwer zijn naam net zo weet neer te zetten als Singer Porsche. Een auto met een toegevoegde waarde!
Vind ”m erg tof, alleen die transparante afdekplaat boven het orkest vind ik wat te modern. Verder is een Dino niet m’n favoriet dus een enkele mag ook wel aangepakt van mij :)
Zwarte Dino die wou Nina die met Rocco was getrouwd?
Was laatst al bij Jay Leno’s Garage. Voor de puristen hierboven, alle aanpassingen zijn ongedaan te maken, en de originele motor is gereviseerd en klaar om terug geplaatst te worden mocht de volgende eigenaar dat willen.
Moet toch een feest zijn om hier mee te rijden!
Grappig dat mensen dit zo storend vinden. Ik vind alleen de kappen over de koplampen geen porem. Ben benieuwd naar de explosie van walging als iemand het ooit waagt een F40 te elektrifiseren…..
@pomoek: hmmm… De aandrijflijn van de LaFerrari in een F40. Dat zou wel een grotemannenauto opleveren.
@dondeboer: grapjas. Een F40 is meer mannenauto dan een LaFerrari van kan dromen. Geen elektronische engeltjes of hulpjes niks maar wel 500pk en een enorme sloot koppel met 1100kg. Een LaFerrari zou ik zo aan m’n dochter meegeven. Een F40 daarentegen…
@dondeboer: ach… Je bedoelt natuurlijk de kracht van een LaFerrari in een F40… Dat is andere koek… Maar is te hightech, deze conversie is nog redelijk oldskool
@davelepeef: je had ’t inderdaad over elektrificeren. Je zou dat kunnen doen door de aandrijflijn of alleen het Kees-deel in de F40 te bouwen. Maar ik ben met je eens dat de F40 ook zonder extra vermogen een auto is voor mannen met borsthaar.
Jammer dat de turbo’s weggehaald zijn, dat maakt het blok juist zo gaaf. Lekker turbogat en daarna powahh!
Heerlijk die turbo’s uit die tijd.

Turbolag is just foreplay
Ik volg deze eigenaar al een tijdje op Instagram. De wagen is schitterend.
Ik dacht eerst dat het een motor uit de 360 Modena was, die heeft ook 3,6 liter en 400pk.
Op de site van automotorundsport.de vind je een restauratie van een 308 GTB met de motor van de Daytona…
Een V12 dwars achter de zetels geplaatste.
Wie naar de site gaat, klikt op oldtimer / restaurierung en scroll enkele bladen in het verleden terug!
Prachtig project! Mooi ook hoe die motor is opgebouwd uit diverse motoren maar dan wel allemaal Ferrari. Restomodding Italian Style!
Zou toch mooi zijn om op de singer manier een 355 of 456 te “verbeteren”
@jurgen80: Zullen ze zeker doen. Zolang je die 100 a 200 euro per uur ophoest, zullen ze het zeker doen.
Heel tof, juist dankzij die zogenaamde oem+ vind ik het zeer geslaagd.
Heel gaaf. Zoals hierboven beschreven heeft hij alle originele onderdelen nog om em terug te brengen naar stock.

Kan dit zeker waarderen mede door het gebruik van Ferrari onderdelen. Klinkt echt top!
Heel mooi gedaan, wauw!
Mooi gedaan! Ik wil hem wel!
Meneer Lee heeft een imposante verzameling Ferrari’s en weet heus wel dat hij zich niet bij Ferrari in een kwaad daglicht moet stellen. In mijn beleving gewoon een zeer geslaagde verbouwing met alleen maar Ferrari onderdelen en herstelbaar naar het origineel. Item met Jay Leno is het kijken waard.
Was op het youtube kanaal van Jay Leno: https://youtu.be/qnt0DNqJYvM

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).