• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model S met Autopilot op politieauto geknald

Auteur: RubenPriest, gepost 30 mei 2018 om 07:46 – 63 Reacties

Tesla


Leg dat maar eens uit.

Is de wereld nog niet klaar voor autonoom rijden, heeft Tesla te vroeg Autopilot uitgerold, of moeten Tesla-bestuurders gewoon beter opletten? In Laguna Beach is een Model S notabene tegen een politieauto gereden.

De Ford Explorer stond geparkeerd langs de weg en er zat op het moment van de crash niemand in het voertuig. De bestuurder van de Tesla geeft Autopilot de schuld. Volgens hem was het semi-autonome systeem ingeschakeld, maar zag de techniek de Ford over het hoofd. De bestuurder raakte lichtgewond bij de crash en zijn Model S bleef niet ongehavend.

Tesla

Onderzoek moet uitwijzen hoe de vork precies in de steel zit. Zo kan de man wel eenvoudig Autopilot de schuld geven, echter vergt het systeem dat de bestuurder nog steeds blijft opletten op de weg. Dat laatste is hier niet gebeurd. Tesla heeft nog eens benadrukt dat Autopilot, in het huidige stadium, geen volledige vervanger is van de persoon achter het stuur.

Tesla

Fotocredit: Laguna Beach PD PIO op Twitter

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Wéér stilstaande politieauto geramd door Tesla op Autopilot
  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, autopilot, crash, model-s, politie, schade, Tesla

Vorig bericht: « Deze zwarte Dino heeft de motor van een Ferrari F40
Volgend bericht: Rimac verkocht meer auto’s door crash Richard Hammond »

Lees Interacties

Reacties

  1. pielemuis zegt

    30 mei 2018 om 07:51

    Prachtig, als een gemiddeld mens ook maar half het idee heeft niet meer na te hoeven denken, houden we er ook maar meteen mee op.

    Login om te reageren
    • thenotorious zegt

      30 mei 2018 om 11:11

      @pielemuis: *niet een mens, een Amerikaan

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        30 mei 2018 om 12:31

        @thenotorious: Precies. Amerikanen gaan ervan uit dat alles meteen goed gaat met de minst mogelijke moeite en als dat niet gaat schuiven ze direct hun advocaat naar voren. Eigen verantwoordelijkheid is iets wat ze niet lijken te kennen. Voorbeeld van de cultuur is dat bijna alle auto’s een automaat hebben anders gaan de kinderachtigen zeuren dat het een stickshift is.

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          30 mei 2018 om 13:21

          @dare2think: Niet alleen Amerikanen. De timing kon niet beter van het TT artikel.

          Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    30 mei 2018 om 08:02

    Misschien zou Tesla die bestuurders eens aan kunnen klagen vanwege reputatieschade?

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    30 mei 2018 om 08:03

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    30 mei 2018 om 08:09

    Ik voel een Twitter-fittie aankomen tussen de baas van de patrol car (The Donald) en die van de Model S (Musk)

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    30 mei 2018 om 08:10

    Kunnen we het erover eens zijn dat in bijna alle gevallen waar een Tesla met ‘autopilot’ crasht de bestuurder de schuldige is en niet Tesla? Ja het is de schuld van Tesla dat ze hun kopers als testrijders inzetten, maar de kopers maken er vervolgens dankbaar gebruik van en gaan vervolgens tegen de afspraak in zitten facebooken

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      30 mei 2018 om 08:12

      @gulli: hoezo testrijders? Volvo, MB e.d. hebben ook zulke systemen.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        30 mei 2018 om 11:41

        @stfu: ok dat is mooi. Maar wat doet dat af aan mijn stelling dat Tesla haar klanten als testrijders inzet? Misschien kunnen we nu wel claimen dat Volvo, MB enz dat ook doen.

        “De bakker slaat zijn wijf”
        Hoezo slaan? De slager en de groenteman doen het ook!
        Ok, dus dan slaat de bakker zijn wijf niet?

        Login om te reageren
        • bakingmynextbenz zegt

          30 mei 2018 om 14:18

          @gulli: wordt ik als bakker nu van huiselijk geweld beschuldigt? Het houdt niet op, niet vanzelf…

          Login om te reageren
      • bitd zegt

        30 mei 2018 om 12:54

        @stfu: de werking bij bijvoorbeeld MB, BMW en Audi is anders, Volvo weet ik niet, maar deze accepteren niet dat de rijder langer dan enkele tientallen seconden het stuur loslaat, dan gaan er alarmen af en uiteindelijk stopt die ermee. Het lijkt me dat daar het grote verschil inzit?!

        Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      30 mei 2018 om 08:18

      @gulli: inderdaad. Zie allereerste comment

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      30 mei 2018 om 08:28

      @gulli: Tsja… Maar moet je dan als fabrikant, wetende dat mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten (zie ook inderdaad eerste comment), dan ook niet wat verantwoordelijker hiermee om springen. Zoals al eerder geschreven op deze blog, er is waarschijnlijk een reden dat de rest van automobiel land wat terughoudender is met deze techniek en dat is niet technologisch gedreven. Als je weet dat mensen het gaan misbruiken kan je je daar als fabrikant niet constant achter verschuilen. Dan wordt het een beetje zoals die gun discussie die ze daar ook hebben; guns don’t kill, but people do. Tesla Autopilot does not crash, drivers do.

      Overigens roept Musk natuurlijk altijd dat ondanks een crash zo nu en dan, Tesla’s nog steeds veiliger zijn dan de gemiddelde auto/bestuurder combi. Ik ben benieuwd of ie dan naar de hele populatie kijkt of alleen het Tesla segment (zeg auto’s van tussen de 100 en 200k). Dat is volgens mij namelijk de eerlijkste manier om er naar te kijken.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        30 mei 2018 om 08:37

        @BJ: ik ken de cijfers niet, maar kan me voorstellen dat er een relatie is tussen waarde vd auto en betrokkenheid bij ongevallen (iemand die daar meer van weet?). Zou interessant zijn om de Tesla’s te vergelijken met z’n peers. En straks met een groter aandeel Model 3’s zien of deze goedkopere Tesla de statistieken negatief beïnvloedt

        Login om te reageren
        • fernie zegt

          30 mei 2018 om 08:44

          @ouwedibbes83: Tessa verzekeringen zijn hoger vanwege de hoge aantallen schadeclaims.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            30 mei 2018 om 13:01

            @fernie: of vanwege de hogere herstelkosten en slechte onderdelen beschikbaarheid…

            Login om te reageren
        • Gulli zegt

          30 mei 2018 om 08:45

          @ouwedibbes83: om even heel kort door de bocht te gaan; je zou bijna denken dat een hersenloze tokkie in een 14e hands Toyota Corolla meer kans maakt op brokken dan een ‘hoogopgeleide’ goed verdienende zakenman. Uitzonderingen zijn er natuurlijk aan beide kanten en zo’n aanname mag je niet maken maar ik ben idd wel benieuwd naar de cijfers.

          (Hou maar op, ik weet het. Ja er zijn dombos die prima rijden en ja er zijn rijkaards die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Zo, ben ik die ook vast voor)

          Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        30 mei 2018 om 08:43

        @BJ: ik begreep dat bv Mercedes inmiddels verder is met autonoom rijden, maar hier geen marketing dingetje van maakt.
        De naam autopilot is zacht gezegd ook behoorlijk misleidend als je kijkt naar het niveau van autonoom rijden waar Tesla pas in zit.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          30 mei 2018 om 09:52

          @coffeecup: Mercedes maakte daar wel degelijk een dingetje van. Sterker nog, ze moesten hun campagne in de VS daartoe staken, ze beloofden namelijk nog veel meer dan Tesla, maar de auto bleek tot veel minder in staat. De rechte heeft dat toen als misleidende reclame bestempeld.

          Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          30 mei 2018 om 10:34

          @coffeecup: je hebt helemaal gelijk en dat is de kracht van Mercedes!

          Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        30 mei 2018 om 10:33

        @bj: Juist dit is dus de oorzaak van dit soort domme dingen.. Het ‘pamperen’, oftewel ‘denken voor’ en behandelen van ‘ut volk’ op basis van de domste persoon die er rondloopt. Wat krijg je dan, mensen die raken gewend en gaan denken ‘dat het allemaal wel goed zal zitten’.. Zie hier het resultaat. Vergelijk het met die onderzoeken waaruit bleek dat in sommige (verkeers)situaties hulpmiddelen/regels werden verwijderd, dat men beter en aandachtiger, en dus minder ongelukken veroorzaakt.

        Login om te reageren
        • BJ zegt

          30 mei 2018 om 21:56

          @lekkaah: klopt. Volgens mij is het in het verlengde daarvan ook zo dat er meer ongelukken gebeuren bij mooi weer dan slecht weer omdat men in de laatste situatie beter oplet.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      30 mei 2018 om 10:05

      @gulli: Helaas wordt de consument in dit soort gevallen beschermt. Er moet ook worden uitgegaan van een ‘gemiddelde consument’. Helaas zijn er genoeg mensen die dat gemiddelde omlaag halen.

      Login om te reageren
  6. stfu zegt

    30 mei 2018 om 08:11

    Zucht. In de manuel staat duidelijk dat ie niet remt voor stilstaande objecten. Oftewel: bestuurder is (weer) fout.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 mei 2018 om 13:04

      @stfu: is dat niet heel erg onlogisch, dat het niet remt voor stilstaande objecten? Bewegende objecten, zoals motorrijders, fietsende scholieren, wielrenners en wankele bejaarden kunnen een uitdaging vormen. Maar remmen voor stilstaande objecten, dat doet elke adaptive cruise control al jaren.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        30 mei 2018 om 13:39

        @mashell: niet bij een bepaalde snelheid. Anders zou de auto ook voor een stilstaande eend stoppen of als je in een bocht rijdt voor een bord die aan de kant van de weg staat.

        Login om te reageren
  7. eirmakk zegt

    30 mei 2018 om 08:24

    Door dit soort mensen duurt het nog langer dat we volledig autonoom gaan rijden. Groepje mensen die het verzieken voor de rest van de wereld die wel verantwoordelijk is. Vroeger lette je niet op en kon je niemand de schuld geven. Dan hadden we zulke crashes ook niet hier op autoblog gezien. Maar ik ga maar weer verder sporten. Mijn sixpack is belangrijker dan een crashende tesla op een donut.

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      30 mei 2018 om 10:45

      @eirmakk: netjes

      Login om te reageren
  8. Erik zegt

    30 mei 2018 om 08:42

    Ik zie graag statistieken tussen het aantal Tesla’s die crashen en bv. een VW Golf. Welke crasht meer per 10.000 stuks in procenten?

    M.a.w., als een VW Golf crasht is het geen nieuws, bij een Tesla wel.

    Login om te reageren
    • felixff zegt

      30 mei 2018 om 08:47

      @erik2907: Volkswagen zit niet de hele dag op Twitter te verkondigen wat voor een godsgeschenk hun auto’s zijn voor het voorkomen van ongelukken…

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        30 mei 2018 om 10:22

        @felixff: daar tegenover staat wel weer dat VW, met name de VAG groep, op elke nieuwssite te bewonderen is inzake dieselgate. Hoeven ze zelf niets voor te doen behalve éénmalig de software anders te programmeren.

        Login om te reageren
        • henkhekje zegt

          30 mei 2018 om 14:12

          @erik2907: eenmalig? hahahahah

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            30 mei 2018 om 18:44

            @henkhekje: éénmalig ontwikkelen, miljoenen keren installeren ………..

            Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      30 mei 2018 om 10:48

      @erik2907: geen eerlijke vergelijking. Golfjes zijn er vele malen meer dan een Tesla, uiteraard snap ik wat je probeert aan te geven.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        30 mei 2018 om 11:20

        @bmwe46m3balling: hartstikke eerlijk een procentuele vergelijking;

        1.000 Tesla’s waarvan er 100 bij een ongeval zijn betrokken = 10%

        10.000 VW Golf waarvan er 1.000 bij een ongeval zijn betrokken (meer auto’s is meer kans) is ook 10%.

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          30 mei 2018 om 12:38

          @erik2907: dat klopt, ik denk het in praktijk wel anders is.

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            30 mei 2018 om 18:45

            @bmwe46m3balling: je bedoelt dat van de 10.000 golfjes er 9.999 betrokken zijn bij een ongeval?

            Login om te reageren
        • unknown234 zegt

          30 mei 2018 om 12:55

          @erik2907: Vergelijking gaat enigszins wel mank. Je weet niet of iemand wel/niet zijn of haar handen aan het stuur heeft dan wel controle uit handen gegeven.

          Elk type/merk auto veroorzaakt wel eens een ongeluk. Dat kan iedereen wel bedenken.

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            30 mei 2018 om 14:55

            @unknown234: het gaat niet om handen wel/niet aan het stuur, het gaat er meer om of de bestuurder überhaupt wel capabel is om actief deel te nemen aan het verkeer ongeacht welke systemen hierbij ter ondersteuning worden aangeboden.

            Login om te reageren
    • robert110 zegt

      30 mei 2018 om 13:02

      @erik2907: Je kan die cijfers niet zomaar 1 op 1 vergelijken. Je zal moeten selecteren op onder andere bouwjaar, gebruik en betrokken veiligheidssystemen om een eerlijk beeld te krijgen, en ook de ernst van de ongelukken zou je mee moeten nemen. En vergeet ook niet dat de gemiddelde Golf rijder een heel andere bestuurder is dan een tesla rijder.
      En ik denk eerlijk gezegd dat het resultaat nog best kan tegenvallen, moderne Golfjes hebben ook best veel veiligheidssystemen.

      Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    30 mei 2018 om 08:47

    Ik snap heel het nut niet van die Autopilot. Ik vind het juist leuk om zelf fijn een stuk te sturen. Potje lui zijn en slapen doe je thuis maar.

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      30 mei 2018 om 09:12

      @venividivici: Dit is zo’n dooddoener altijd. Je gaat iedere dag voor hetzelfde strontsaaie stuk rijden naar je werk toe, er helemaal voor zitten? Helemaal startklaar en volgepompt met adrenaline aan de filerit naar schoonmoeders toe beginnen?

      Zelf rijden is leuk,maar voor de gewone A -> B ritten is autopilot best een welkome optie.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        30 mei 2018 om 09:33

        @pielemuis: Laat ik nou verkoper zijn die elke dag op de weg zit naar klanten en dus geen saaie kantoorbaan heeft ;-)

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          30 mei 2018 om 09:58

          @venividivici: respect dat je in de normale ritten zoveel plezier uit haalt. Ik kan het niet.

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            30 mei 2018 om 10:39

            @pielemuis: Met een Bmw lukt dat prima :-)

            Login om te reageren
            • pielemuis zegt

              30 mei 2018 om 10:46

              @venividivici: Toch benieuwd; Wat rij je dan ?

              Login om te reageren
              • VeniVidiVici zegt

                30 mei 2018 om 13:34

                @pielemuis: F11 535d

              • pielemuis zegt

                30 mei 2018 om 15:12

                @venividivici: Netjes. Heb zelf de F11 530D gehad. Prachtauto’s blijven het !

            • stfu zegt

              30 mei 2018 om 13:40

              @venividivici: ja met 100 op de weg haal je zoveel plezier uit de BMW. AP is een godsgeschenk :) Zou nooit meer zonder kunnen. En ja, ik hou van autorijden. Maar niet in de file of op de A2

              Login om te reageren
              • VeniVidiVici zegt

                30 mei 2018 om 19:06

                @stfu: Wie zegt dat ik mij keurig aan de snelheid houd op de snelweg :-) Flitsmeister is best handig.

          • Texhnolith zegt

            30 mei 2018 om 11:08

            @pielemuis: Ik stuur liever ook zelf, maar ik ben toch heel blij met de automatische snufjes die mijn auto heeft. Want ook al stuur ik liever zelf heb ik het niet in de hand wat de verkeerssituatie is. Zo sta ik elke dag gewoon in de file, en dan ben ik erg blij met Adaptive Cruise Control en automaat bak en baal ik ervan dat ik geen Lane Assist heb.

            Maar als ik dan zin heb in een stukje zelf sturen gaat het onderstel en de versnellingsbak in sport stand. en schakel ik eventueel manueel via de flippers. IMO mag een beetje moderne auto dus alles wel hebben zodat ik me aan de bepaalde situaties kan aanpassen.

            Maar on topic, ik word wel wat moe van elke crash met een Tesla zo uitgemeten in het nieuws te zien. Ondanks dat het auto pilot is word er tot nu toe gewoon geacht dat je zelf zit op te letten. Dat doe ik ook in de file ondanks dat de auto zelf remt en gas geeft in een rechte lijn.

            Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        30 mei 2018 om 09:41

        @pielemuis: ja! Muziekje aan, lekker sturen en afblazen. Ookal rijdt het niet door, is het mij juist de sport hier efficiënt doch beheerst doorheen te karren. Ook wel fijn, na een dagje computer scherm kijken even een pauze voordat je thuis ook weer de laptop, telefoon of iPad voor je neus hebt.

        Login om te reageren
      • tge1 zegt

        30 mei 2018 om 09:59

        @pielemuis: Ik vind het stuk dat iedere dag moet rijden absoluut niet saai! Heerlijk ontspannen, handgeschakeld én nagenoeg filevrij rijden. Die automatisch rommel en veiligheidstroep mogen ze aan een ander verpatsen.

        Login om te reageren
  10. rulefollower zegt

    30 mei 2018 om 09:14

    Misschien was de piloot in de war omdat de “bestuurder” geen gordel omhad.

    Login om te reageren
  11. ty5550 zegt

    30 mei 2018 om 09:15

    Bestuurder moet opletten maar de autopilot lijkt toch problemen te hebben met stilstaande voertuigen. Ergens een fout in de opstelling van de sensoren?

    Login om te reageren
  12. steelfighter zegt

    30 mei 2018 om 10:45

    de nieuwe a-klasse doet het veel beter…

    Login om te reageren
  13. kilum zegt

    30 mei 2018 om 10:47

    Misschien moet Tesla het geen autopilot noemen maar Drive Assist. Zodat mensen niet het idee krijgen dat ze niets meer hoeven te doen.

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      30 mei 2018 om 11:02

      @kilum: slim gezegd, feitelijk is het ook zo. Autopilot klinkt marketingtechnisch natuurlijk vele malen beter en zie hier het resultaat wat mensen denken.

      Login om te reageren
  14. racerx zegt

    30 mei 2018 om 11:05

    Zucht, wellicht handig zelf eens op te letten als je autopilot inschakelt. Tesla geeft volgens mij aan dat het een hulpmiddel is en niet als vervanger van je eigen zintuigen dient. Hoe debiel moet je zijn om een politievoertuig over het hoofd te zien…

    Login om te reageren
  15. amg65 zegt

    30 mei 2018 om 11:33

    Ziet er inderdaad uit alsof je Autopilot moet gebruiken op die weg…. not. En inderdaad het zelfde riedeltje, stationary objects worden vaak niet gezien, daarom handen aan het stuur. Bovendien is dit zelfs AP1.0..

    Login om te reageren
  16. bertorelli zegt

    30 mei 2018 om 11:49

    Het autonome rijden gaat alleen werken als het ook 100% (ok, 99,99999%) goed werkt en het rijden geheel overneemt zonder dat de ‘bestuurder’ de handen aan het stuur (of in de buurt ervan) moet houden.

    Dagelijks hetzelfde stuk rijden mag dan soms strontvervelend zijn, maar je rijdt dan tenminste zelf en blijft dan automatisch ook alert. Als de auto ‘alles’ zelf doen en je in principe niks meer hoeft te doen, máár je moet nog wel opletten en de handjes bij het stuur houden, dan zit je nog niet relaxt in de auto.
    Als de auto dan vervolgens een tijdje alles onder controle lijkt te hebben, dan ga je automatisch andere dingen zitten doen in de auto, want je verveelt je te pletter. In de bus of trein pak je tenslotte ook je mobiel (of een boek) of ga je naar buiten zitten kijken. Die chauffeur / machinist die redt zich wel.

    Hulpmiddelen zijn prima en alleen maar makkelijk, maar autopilot is me nog een stap te ver.

    Login om te reageren
  17. 991gt3rs zegt

    30 mei 2018 om 12:31

    Hihi daar heeft onze roadster nu ook last van…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North