Total B.P. McShell wordt gesloopt door EV-adoptie

Auteur: , 44 Reacties

Zwart goud is zilver, stekkeren is goud.

Shell

Terwijl de prijs van een vaatje Brent weer de pan uit rijst, beginnen de grote oliemaatschappijen in EV-land numero uno Noorwegen langzaam maar zeker de pijn te voelen van de oprukkende stekker-bolides. In de communistische heilstaat zijn en worden EV’s nóg harder gepushed door de overheid dan hier in Nederland. Vorig jaar was meer dan de helft van de verkochte auto’s in de noordelijke natie een EV. Desalniettemin maken de accu-gebakjes nog steeds minder dan tien procent van het totale Noorse wagenpark uit.

Klinkt misschien niet direct heel indrukwekkend, maar peut-verkopers beginnen deze trend nu toch te voelen. De Noorse roverheid meldt (link) dat de vraag naar petroleumproducten vorig jaar voor het eerst gedaald is, met gemiddeld 2,2 procent. De grootste daling is te zien voor benzine (-2,9 procent), gevolgd door diesel (-2,7 procent) en ‘rode diesel’ (-2,6 procent). De vraag naar kerosine en zware stookolie steeg wel, waardoor de gemiddelde daling naar petroleumproducten nog iets afgezwakt wordt.

EV’s redden dus misschien toch de wereld, maar het is wel een beetje zuur voor de Noorse oliegigant Statoil dat juist Noorwegen dit ‘aantoont’.



44 reacties

Toch is de wereldeconomie in grote mate afhankelijk van de olie. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
@pielemuis: De wereldwijde vraag naar olie zal voorlopig nog wel aanhouden.

Wij stappen hier over op electrische auto’s en onze afgedankte meuk rijdt nog wel een jaar of dertig ergens in Afrika rond.
@moveyourmind: toch hoeven ze daar niet dagelijks 70km te forensen.
@henk_he: Totdat de middenklasse die in steden als Kinshasa, Nairobi en Windhoek werkt en woont wat ruimer en rustiger wil wonen en ze daar denken dat het bouwen van een Almere-Buitens dé oplossing is.
@pielemuis: Simpel. De economie verschuift naar groene energie. Er werken nu al ontzettend veel mensen en bedrijven in die sector en er is genoeg ontwikkeling op dat vlak om ook de bollebozen bezig te houden. Eigenlijk een veel betere oplossing dan het geld de grens over te pompen naar de woestijn.
@lekbak: zo simpel is het dus allemaal niet. Het probleem is veel complexer als dat.
@lekbak: kunststoffen zijn toch ook op basis van aardolie?
We zullen de EV’s in de wereld slopen. Lijkt mij een beter plan
@drommedaris: jij bent echt een klaphark als je denkt dat we op deze manier kunnen doorgaan met autorijden, en energie gebruiken.
@mikje90: oja want jij snapt het allemaal… wist je dat er qua uitstoot bij het maken van een p90d accu meer schadelijke stoffen vrijkomen dan een diesel die +-450.000 km rijdt?
Maar laten we allemaal op accu gaan rijden, super goed voor het milieu(en de kinderarbeid die er bij komt maken)[email protected]!
@michielb10:

onzin ..
er is juist heel veel kinderwerkeloosheid ..
@michielb10: ik geloof hier dus niks van. Ik geloof zeker dat er schadelijke stoffen vrijkomen bij het maken van accu’s. Maar dat het meer schade doet dan een auto die 450.000km lang brandstof uitstoot is echt onzin. Waar haal je die informatie vandaan en waar zijn alle cijfers op gebaseerd?.
@mikje90: dit zijn cijfers die vanaf het hakken van li-ion (staal en olie pompen voor normale auto’s) via transport, van uitstoot van de fabrieken, naar uitstoot van het rondrijden, naar schadelijke overblijfselen bij de sloop. in het totaal plaatje is een tesla inderdaad minder goed voor het milleu.
@mikje90: ” De Speld ” schijnt een hele goede bron van informatie te zijn.
@pielemuis: klopt, want Helmond is écht het grootste LARP spel ter wereld toch? 🤭
@pielemuis: 😂😂 cijfers. Zijn gewoon bekend… en zelf ‘’makkelijk’’ na te rekenen. maar ik denk overigens dat er wel toekomst zit in elektrisch rijden en ook wel op een verantwoorde manier, duurt alleen nog ff. De manier waarop accu’s gemaakt worden is simpelweg niet oke, dus word altijd moe van; save the world, drive a tesla 🤐
Ben zelf erg benieuwd naar de echte toekomst van waterstof.
@michielb10: kijk, dat is een prettige wetenschappelijke onderbouwing van je. Dit getuigt van niveau. Cijfers zijn gewoon bekend… Klaar…. Geen twijfel over mogelijk… Bronvermelding naar goede onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken.. Dat is in het huidige click-bait journalistieke klimaat toch al een bewezen achterhaalde methode voor bewijsvoering. Betwijfel je dat? ..
Ik zeg toch al… De getallen daarvoor… Zijn bekend.
@elemento:

Yup, dus over de hele levensduur is de uitstoot lager, inclusief die accu’s. En dat is N.B. uitgaande van een “ongezonde” energie-mix zoals we die ook hier vinden en met de aanname dat die niet beter wordt. Maar die wordt ook elk jaar nog beter en daar profiteren EV’s zonder enige aanpassing van.
@elemento: dat is wel de slechtste bronvermelding die je kon aanhalen. Dat onderzoek neemt gemakshalve bij de conventionele verbrandingsmotor maar gedeeltelijk de keten mee, terwijl deze voor de ev uit gaat van volledige kolenenergie.
@michielb10: @mikje90: @drommedaris: grappig dat jullie het over uitstoot enz hebben.
Wij focussen ons weer op getallen van “klimaatsverandering”, maar zoom nu uit.
Wij monitoren op deze planeet de meteorologische omstandigheden sinds om en nabij 1800-1880, maar onze planeet is al rond de 4.000.000.000 jaar oud…. klimaatsverandering word je aangepraat ( natuurlijk is de uitstoot iets van schadelijk, maar fossiele brandstoffen krijgen hier altijd de schuld van (onterecht))
@erwine60: als je zelf even uitzoomt dan zie je misschien dat het misschien met de SNELHEID van de klimaatverandering te maken heeft.
@michielb10: Jup, en er is ook nog nooit oorlog gevoerd om olie. Behalve altijd dan.
@drommedaris:

beter plan dan ??
welk plan eigenlijk ??
en wat is jouw plan precies ??
@drommedaris: Vervelend als je niet tegen verandering kan.
@fanboy: evolutie geldt niet voor iedereen
@drommedaris: Er zit een “R” teveel ik je naam……





En nee, het is niet de laatste…
@ablogjunk: Oe nu maar wachten op het ‘ablog’ terugpakkertje van @drommedaris :)
Statiol exporteert toch vooral? Noorwegen moet het vooral hebben van hun waterkracht. Olie en gas exporteren ze, werkt wel verdienstelijk.
Noorwegen is het voorbeeld van hoe het wel kan ..
heffen heel veel belastingen op brandstof aangedreven voertuigen om dat geld vervolgens aan “milieu” te geven ..
want “milieu” heeft dat geld keihard nodig om “milieu” te zijn ..
een schoolvoorbeeld het braafste jongetje van de klas ..

(en grootste olie en gas exporteur van Europa) ..
@lincoln: volgens mij heeft Noorwegen het heel slim gedaan. Had heel veel gas. Heeft de gasbaten niet zo maar weggegooid maar slim geïnvesteerd. Onder andere in waterkrachtcentrales. Daardoor hebben ze nu zo’n beetje de goedkoopste en meest duurzame energievoorziening. De rest van het gas… Tsja dat verkopen ze dan aan het buitenland.
Niet zo Drommedaris pesten. EV heeft misschien de toekomst, maar dat maakt het natuurlijk niet direkt “schoon”. Tip: bij twijfel gewoon een hybride nemen. Best of both worlds.
@superhans: ja want de mercedes glc coupe hybride verbruikt in realiteit 9-12l /kilometer. Weet 2 mensen met zo’n wagen, beide zeer ontevreden van het verbruik.
@stanny: kan ik me goed voorstellen. Ik heb er zelf namelijk ook een (niet de coupe). Het verbruik valt wel mee als je de airco uithoudt (wanneer je heb niet echr nodig hebt). Besef je ineens hoeveel stroom dit kost.
Voor vrachtvervoer, scheepvaart en de luchtvaart zal olie/gas voorlopig nog onmisbaar zijn. Maar voor normale auto’s zal, zeker voor forensen en mensen die af en toe korte ritjes maken, de EV uitkomst bieden.
Noorwegen een communistische heilstaat?
@healey: yes, de ekte commie-heilstaten zijn noorwegen, zweden, denemarken en nederland.
Dat er een verschuiving gaat plaatsvinden van bronnen om aan onze energie behoefte te voorzien is evident. Het probleem is dat we in Europa (en met name de Scandinavische landen) enorm hoge eisen stellen. Logisch aangezien er toch echt wel een verband is tussen uitstoot en nadelige milieu-effecten. Anderzijds is het probleem weer te relativeren door te komen met het ijstijd-argument: de natuur schommelt permanent en na grotere perioden van warmte zal de aarde weer afkoelen.

Desalniettemin kunnen wij als braafste van de klas wel hoge eisen gaan opleggen aan zowel consumenten als industrie de vraag is in hoeverre dat ook echt effect heeft. De oude machines en voertuigen doen dienst in Derde Wereldlanden en stoten dus nog steeds meer uit dan wij in Europa. Natuurlijk, een land als China is bezig met vernieuwing maar ook daar is de vraag in hoeverre die vernieuwing zal helpen.

Dat er een einde moet komen aan vervuilende energie lijkt mij ook logisch. Niemand wil longkanker krijgen van fijnstof en niemand wil een kind met een geboorteafwijking krijgen door toedoen van de industrie. Het probleem is dat we wel eisen stellen, bijvoorbeeld meer stekkeren, maar dat de nieuwe energiebehoefte om aan die eisen te voldoen nog niet gehaald kunnen worden. Wie elektrisch rijdt (of z’n telefoon oplaadt) is medeverantwoordelijk voor de uitstoot van kolencentrales. Nog niet eens gesproken over de uitstoot en vervuiling door productie van het voertuig alsmede het accupakket.

In plaats van dus in het extreme te kijken naar de korte termijn (mensen moeten voor datum X elektrische voertuigen rijden) moeten we kijken hoe we de wetenschap en industrie kunnen faciliteren om ontwikkelingen te versnellen opdat er dan wel echt schoon gereden kan worden. Als je echt schoon kunt stekkeren, de productie van de voertuigen inclusief de accu’s wordt schoner en de voordelen van elektrisch rijden worden groter dan dat van een verbrandingsmotor, waarom niet?

Natuurlijk gaan we de gillende V12 missen, de grommende V8 van AMG of de roffel van een Volvo 5 cilinder. Maar geef toe: als je een reguliere auto kunt hebben met een 0-100 die sneller is dan wat je nu hebt, je koppel maximaal te gebruiken is ‘at any time’, gekoppeld aan een leuk onderstel, dan wil je dat toch? Jaren geleden wilden we geen grote telefoon, tegenwoordig maken we de blits met een iPhone 8 Plus. Vooruitgang is prima, als er maar eens goed en rustig over nagedacht gaat worden, zonder onnodig belasting te gaan heffen of mensen bang maken met verboden en boetes.
@vonklausenburg: Ja, ja, ja! Precies dit!
@vonklausenburg: Enorm hoge eisen? Dat valt wel mee. Vergeet niet dat wij, per hoofd van de bevolking, in het westen veel meer co2 uitstoten dan mensen in Azie en Afrika. Het is dus logisch dat er eerst naar de geïndustrialiseerde landen wordt gekeken als het gaat om Co2 reductie. Maar zoals je terecht zegt, zolang we als consumenten steeds maar die allerlaatste I-phone willen blijft er weinig geld over om iets aan het klimaat te doen.
En welke rode diesel voertuigen zijn nu dan vervangen voor een EV?

Nogal frappant dat het over de hele linie is, terwijl het vooral consumentenvoertuigen zijn die elektrisch gegaan zijn. Is er geen algehele daling van mobiliteit geweest?
Gezien hun winstmarges zullen die oliemaatschappijen niet zomaar omvallen van 10% of zelfs 20% minder omzet. Vooral omdat ze druk doende zijn om laadstation-providers uit de markt te drukken.
Ik vind Noorwegen altijd een beetje hypocriet. Een hoop symbool politiek, maar gelukkig werd de afname van verkoop van fossiele brandstoffen verzacht door de extra verkoop van zware stookolie. Pardon? Als je serieus iets voor het milieu wil betekenen in plaats van alleen leuk in de krant wil komen gooi je die put met vervuilende meuk gewoon dicht. En als je liever wilt cashen dan het dicht te gooien (op zich geen slechte afweging), raffineer het dan en verkoop het aan consumenten. Dan hebben we minder stookolie en minder accu’s. Een stuk minder belastend voor het milieu.
Maar laten we tot die tijd stoppen met Noorwegen milieuvriendelijk te noemen.
Sorry, maar wat een flut artikel.
Leuk om te zien dat de vraag naar benzine, diesel en rode diesel is gedaald in Noorwegen. En Noorwegen dus zichtbaar progressie boekt met adoptie van zero-emission voertuigen.
Maar dat de ‘oliemaatschappijen’ (die inmiddels meer gas doen dan olie en veel inzetten op renewables dus eigenlijk ook niet meer ‘oliemaatschappijen’ moeten heten) ‘de pijn voelen’ zie ik niet echt terugkomen in de kwartaalcijfers van ‘de grote oliemaatschappijen’? Waar haal je dat vandaan?
‘Beetje zuur voor Statoil’ zie je ook niet terug in de Statoil cijfes (https://www.equinor.com/en/news/q1-2018.html). Overigens heet Statoil dus geen Statoil meer, maar Equinor. (https://cleantechnica.com/2018/03/15/oil-gas-giant-statoil-proposes-changing-name-to-equinor/) – om te reflecteren dat ze niet alleen maar oil doen maar breder energie portfolio hebben met daarin ook aardig wat wind energy.
Een interessantere strekking of analyse van dit artikel was geweest als je je had afgevraagd of beschouwd of Equinor net zo snel de transitie maakt naar elektriciteit als de adoptie van EVs en de afnemende vraag naar olie en gas en toenemende vraag naar elektriciteit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).