Het rommelt bij de Italiaanse autobouwer.
De naam hangt al jaren in de lucht, maar tot op heden is de Dino niet terug. Ferrari zit nog steeds te kijken of er eventueel een opvolger moet gaan komen van het icoon uit de jaren zestig. Er liggen echter een aantal obstakels in de weg.
Zo zouden de topmensen bij Ferrari van mening verschillen, aldus CEO Sergio Marchionne. Er wordt gekibbeld over het feit of dat de Dino-naam überhaupt verbonden moet worden aan een nieuwe instapper. Al sinds 2015 klinken er geluiden over een nieuw model met een twin-turbo V6 onder de kap. Deze zou onder de California T (rijtest) geplaatst moeten worden. Ook vreest men voor de exclusiviteit van het merk. Het huidige gamma van Ferrari is al breed te noemen. Cabriorijders, GT-liefhebbers, sportievelingen en snelle papa’s kunnen terecht bij het merk uit Maranello.
Marchionne zou hebben gezegd dat het idee van een nieuwe Dino op tafel ligt. Tegelijkertijd zou de CEO het gevaarlijk vinden om de instaplat van een Ferrari nog lager te leggen. De California T is er in Nederland vanaf 209.000 euro. Daarnaast vraagt de baas zich af of een voordeliger model een jonger publiek gaat aantrekken. Vooral in Azië heeft het merk te maken met een opkomst van jonge kopers.
We need to explore ways to attract customers to traditional values of the brand such as style, performance and engine sound before downgrading the entry level price for the brand. – Sergio Marchionne
Wellicht is het ook een gek idee. Een nieuwe Ferrari voor 150.000 euro. In Maranello zijn ze er elk geval nog niet over uit. (via Autonews)
Fotocredit: @spotcrewda via Autojunk
Edge zegt
Ik zie toch liever een Ferrari Dino van €150.000 verschijnen dan dat ze het belachelijke plan om een SUV te maken doorzetten
Robert zegt
@edge: volledig mee eens. Ik denk namelijk dat de introductie van een Ferrari SUV óók ten koste zal gaan van de exclusiviteit (Porsche Cayenne, anyone?).
esprit84 zegt
@edge: echt belachelijk dat een autofabrikant een auto op de markt brengt indedaad.
gregorius zegt
Zo’n Dino, ergens tussen een Cayman en 911 in, zal als zoete broodjes over de toonbank gaan.
Ook zit er nog wel wat ruimte onder de prestaties van de 488.
En de motor is al klaar: ligt in de Giulia.
ttr6 zegt
Niet nodig: gebruik de 4C voor een up grade naar een “Dino”. Hoef je er geen Ferrari badge op te plakken. V6 hebben ze al….en een klant ook! Ik ruil daarvoor mijn 360 in: gegarandeerd!
simonferrari zegt
@ttr6: De 4C is een viercilinder geloof ik, geen V6
Ce zegt
@simonferrari: @simonferrari: het gaat om de v6 die in de Giulia Quadrifoglio zit, een (niet officieel) derivaat van de 8 pitter in de California
marinepower zegt
@ttr6: Ik denk niet dat ze in Maranello op een oude Volvo zitten te wachten.
ttr6 zegt
@marinepower: :) hij’s leuk!
henkhupelschoten zegt
Ik zie liever dat Maserati met een nieuwe “dino” komt, die granturismo is onderhand ook een echte dino vergeleken met de concurrentie… lijkt me logischer dat Maserati gaat concurreren met Porsche dan Ferrari.
amersfoorter zegt
Ferrari doet aan gespeelde exclusiviteit. Elk jaar willen ze meer verkopen. Is prima maar lul dan niet zo dom over “exclusiviteit”. Italiaans drama queens
ericc zegt
Coltrui wou toch meer modellen! Hij heeft Luca ontslagen omdat die exclusief wou blijven met beperking van hoeveelheid. Nu maakt hij daar zelf een probleem van. Bouwen die Dino!!!!
E34M5Touring zegt
Hoe harder ze schreeuwen dat het niet komt… Ik verwacht em begin 2019 in de showroom. Altijd hetzelfde met die fabrikanten, als ze zeggen dat het echt niet komt kun je van 1 ding zeker zijn, ding komt er gewoon.
Rick-dos zegt
Heel slim. Een gedrocht als de California als instapmodel positioneren. Dan weet je dat mensen verder gaan kijken bij Ferrari. Als het een mooie middenmotor instapper zou zijn dan is die drang misschien minder.
jorden zegt
Gewoon lekker het verleden met rust laten en er Maserati logo’s opplakken. Badge engineering waar niemand wat op tegen kan hebben, toch?!
desjonnies zegt
Dino was Dino heette Dino en bestond als Dino omdat d’oude Enzo een niche wilde opzetten om een tegenwicht aan de Porsche 911 te geven die in die periode langzaam omhoog aan het kruipen was.
De 911 is lange tijd verkocht geweest als een goedkopere sportwagen in de VS in de range van Triumph, MG Alfa en Fiat Spiders, toen men met de Dino begon kroop de 911 meer naar het E-type en SL segment toe en daar wilde Ferrari ook een graantje van meepikken.
Omdat de wagen niet officieel Ferrari was, vond men de Dino niche uit, in die tijd had FIAT ook oren naar om hoger in de markt te gaan opereren vandaar de Fiat Dino Coupé (Bertone) en Fiat Dino Spyder (Pininfarina) beiden met de Ferrari Dino V6 motor, eerst de 2 liter en later een 2.4 als ik me niet vergis.
oxymoron zegt
@desjonnies: De Dino serie was m.i. vernoemd naar Enzo’s overleden zoon. Ik kan me voorstellen dat men bij Ferrari die naam niet als een “gewoon” submerk wil gaan gebruiken. Misschien ook wel omdat de gemiddelde potentiële klant bij de naam Dino toch eerder aan een T. rex of Brontosaurus denkt. Een instapper komt er dan waarschijnlijk wel (want handel is handel en Enzo is er niet meer om de zaak exclusief te houden) maar onder een andere naam.
desjonnies zegt
@oxymoron:
Dino is idd Enzo’s overleden zoon (er is er overigens nog eentje van een maîtresse) en was betrokken bij de ontwikkeling van de eerste V6 motor van Ferrari. Als eerbetoon zijn de Ferrari V6’en naar Dino vernoemd .
MDA zegt
Ik zi het probleem niet zo… Een kleiner, lichter, beter sturende instapper dan je duurder topmodel lijkt me exact wat de Cayman is voor de 911, en voor zover ik zie heeft de cayman de 911 niet in de weg gezeten, Porsche geen windeieren gelegd (al is dat een andere orde grootte dan de Cayenne / Macan).
flippiez06 zegt
Had ik nooit verwacht dat Ferrari knikkende knietjes kon krijgen. Ferrari is het meest beladen en geladen merk van de hele automobielindustrie. Komen ze met een betaalbare instapper die goed in elkaar zit dan krijg je woekerprijzen die de catalogusprijzen ver zullen overklassen. Waarom zo bang in Maranello?
powerblue zegt
Voorheen zei men bij Ferrari dat ze geen instapmodel hebben maar verschillende concepten. (8 of 12 cilinder) Wanneer je geen nieuwe kan betalen, bestaan gebruikte exemplaren. Ik hoor bij de groep die geen nieuwe kan betalen (maar wel een gebruikte) Een “goedkoop” instapmodel lijkt me dan ook totaal overbodig.
jelmer zegt
De Ferrari Dino was, een beetje slordig berekend, zo’n drie modale jaarsalarissen. Dan zou je nu op min of meer de vanafprijs van de Porsche 911 komen – destijds de auto die door Ferrari als dé concurrent gezien werd (zoals @desjonnies al terecht aangaf). Dat met een twee keer zo hoge relatieve prijs, van de Calnifornia, over exclusiviteit gesproken wordt zegt net zo veel over de ontwikkeling van Ferrari als van de inkomens- en vermogensongelijkheid sinds dien. Mocht Ferrari toch de exclusiviteit van het merk willen behouden, dan zouden ze moeten doen wat Ferrari destijds met Dino deed: een submerk creëren. De clientèle accepteert dat ook met haar tassen (Marc by Marc Jacobs bijvoorbeeld), dus wat zou er tegen zijn? Een Alfa 4C (@ttr6) met Giulia-motor (@gregorius) is een fraaie start daarvan.
jopi3 zegt
Heel graag!! Daar ruil ik tzt graag mijn 308qv op in
phaeton zegt
Instaplat, dat heb in echt vier keer moeten lezen voordat ik het begreep.
Afijn. Ik stel voor dat men de opvolger van de Californa wat sierlijker ontwerpt, wat breder ook. En hem dan Dino noemt. Iets lichter, iets minder vermogen, iets goedkoper. Klaar.
sportevo zegt
@phaeton: had ik ook, ik las insta-plat. Verziekt door instagram denk ik..
HzR zegt
Ik ken een bedrijf dat een paar maanden geleden onderdelen gemaakt heeft voor de de eerste serie prototypes. Betekend nog niet dat ie uiteindelijk ook op de markt komt, maar ze zijn er zeker wel heel druk mee bezig.