Een aantal autofabrikanten maakt het voor autodieven iets lastiger.
Gemak dient de mens. De tijd dat we het portier met een sleutel opendraaide is verleden tijd. Steeds meer auto’s hebben de optie keyless entry. Als de sleutel in de buurt van de auto is kun je de auto eenvoudig openen. Om dit mogelijk te kunnen maken zonder de sleutel fysiek aan te raken zendt de sleutel continu signalen af. Deze horen opgevangen te worden door de auto. Dit signaal wordt niet alleen door de auto opgevangen, keyless entry is gevoelig voor diefstal.
Dievengilde: diefstal met keyless entry
Het signaal van de sleutel reikt normaal maar tot enkele meters. Mooi, dan kan het signaal alleen door de auto opgevangen worden als je erbij staat. Een standaard sleutel zendt alleen signaal uit als je op het knopje drukt. Bij keyless entry werkt dit anders. Het digitale signaal (RFID) wordt continu door de sleutel afgegeven en kan door boefjes veel makkelijker worden opgevangen. Om het beestje een naam te geven: met ‘Relay Attack’ verlengen zij het signaal van de sleutel. Door een apparaat bij de sleutel, die veilig achter jouw voordeur ligt, te houden wordt het signaal opgepakt en verstuurt naar de dief bij jouw auto. In minder dan een minuut zijn ze er met jouw auto vandoor. -een professionele dief weet dit in 20 seconde voor elkaar te krijgen-
Autofabrikanten hebben oplossing
Sommige autofabrikanten hebben de sleutels voorzien van bewegingssensoren. Na een half uur schakelt de sleutel uit en wordt het signaal niet meer continu afgegeven. Diefstal met het keyless entry systeem wordt dan een stuk lastiger. Een relatief eenvoudige oplossing die BMW, Toyota Jaguar, Land Rover, Mini, Porsche, Skoda, Ford en Volvo al toepassen in hun nieuwste modellen. Tesla en Mercedes hebben de beveiliging in alle auto’s met keyless entry toegepast.
Er zijn ook een hoop merken, zoals Mazda, Kia en Lexus, die hebben aangegeven nog niks te doen tegen Relay Attack.
Zelf oplossen
Mocht jouw auto voorzien zijn van keyless entry kun je ook zelf maatregelen nemen om diefstal te voorkomen. Je kunt een metalen bunker bouwen om 5G-straling tegen te gaan, werkt ook om het RFID signaal te verstoren. Makkelijkere oplossingen: sleutels in een metalen blikje, een speciale sleutelhoes of een speciaal sleutelbakje.
Bron: whatcar.com
emping zegt
Bear lock aanbevelingen in 1,2,3…
Yzord zegt
@emping: 3, 2, 1….zal je waarschijnlijk bedoelen?
SvenskaAeroplanAB zegt
Je hebt ook after market setjes die van je sleutel een slaapsleutel maken tegenwoordig. Werkt goed, heb me er maar een paar aangeschaft .
mr27 zegt
@svenskaaeroplanab: heb je daar een link of naam van?
jvthof zegt
@mr27: https://www.klassealarm.nl/keyless-protector.html?source=googlebase&gclid=EAIaIQobChMI0sHak6Oc6QIV2OFRCh3QYAKVEAQYAiABEgJ9W_D_BwE
dedude zegt
@Jvthof: dit zou eigenlijk een standaard moeten zijn..
mr27 zegt
@jvthof: top!
mashell zegt
Maar dat kost bakken met geld. Je kunt ook voor een paar euro bij de supermarkt een trommel Deense boter koekjes halen, die koekjes eet je op (je moet een offer brengen) en daarna stop je de autosleutel in de trommel. En ja, dat werkt echt, dat heb ik zelf getest.
ty5500 zegt
Dan zou ik gewoon de keyless entry laten uitschakelen of de optie niet nemen. Altijd je autosleutels in een doos moeten steken en dit enkel opdat je niet op een knop moet duwen om te ontgrendelen lijkt mij wel wat overdreven. Je auto staat ook niet altijd thuis waar je doos vermoedelijk is maar soms bij vrienden, een hotel,…
sprankel zegt
Het zou ook helpen mocht de autofabrikant inzien dat hij best wat mensen inhuurt die wel degelijk iets van computers en security kennen in plaats van het over te laten aan een sector die heel goed is in ECU’s en sturing systemen maar om historische redenen zich afgesplitst hebben van de IT sector en bijgevolg nog 20 jaar achter loopt als het om internet en security gaat.
Een doodsimpele relay attack en je gaat lopen met die wagen, duidelijk ontwikkelt door iemand die 0.0 van beveiliging kent. En hun huidige oplossing, steek er een sensor in als die niet beweegt geen signaal, dat is typerend voor die sector, inputs verwerken en een output geven, verder komen die niet.
Laat de sleutel en de auto een 2 weg communicatie opzetten die versleuteld is met deftige encryptie, gebruik een 2de kanaal als autorisatie op een heel hoge frequentie die iedere keer uniek is, enkel de auto en de sleutel weten welke frequentie ze deze keer gaan gebruiken. (hoge frequentie, heel kort bereik, ja je kan het signaal van de auto versterken maar good luck met het antwoord te ontvangen door een muur), als de sleutel 3 keer dat autorisatie signaal moet verzenden, weiger hem nog eens te zenden. Koppel daar nog aan dat de sleutel bewogen moet hebben of een positiebepaling door de sleutel te lokaliseren in de auto maar nee, de sleutel roept letterlijk continu 360° dit is de toegangs code waarop de auto simpelweg die code moet horen en vervolgens rijd je er gewoon mee weg.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar die sector valt al door de mand bij het woordje encryptie, de wagens van morgen gaan namelijk eindelijk eens beginnen met hun bus communicatie te versleutelen, laat staan dat het “deftige” encryptie gaat zijn, zelfs mijn reactie hier op autoblog gaat over een betere encryptie over https. Daar gaan nog veel lijken uit de kast vallen gezien die auto’s volledig online aan het komen zijn en dus te manipuleren zijn via het internet, het is wachten tot dat eens goed fout loopt, zoals altijd met security, het moet altijd eens goed fout lopen voor men het daadwerkelijk tot actie overgaat.
Design_Driven zegt
Raar Toyota doet wel mee en Lexus niet?
kitt2000 zegt
Je hoeft natuurlijk de optie keyless entry niet aan te vinken bij aanschaf van een nieuwe auto. Dat is nog de beste manier om hier geen last van te hebben. ?
Rudy zegt
En dat is exact wat ik gedaan heb, optie bewust niet genomen. Je betaal bij BMW een €300 voor extra onveiligheid… kortom heb dat geld bespaard en een M differentieel gekocht… heb je meer plezier van ;)
kitt2000 zegt
@Rudy: Yep, me 2! ?
arta zegt
@kitt2000: net als een turbo, elektrische deurvergrendeling, airco, navigatie, hoge druk directe injectie,…
Kan allemaal alleen maar kapot.
kitt2000 zegt
@arta: Als dat opties zijn die je kan aan(af)vinken, moet je lekker zelf weten wat je bestelt. ?
Gulli zegt
Tenzij je een aziaat koopt waar het standaard al in zit omdat het geen Duitsers zijn die voor ieder schroefje extra rekenen.
lekkerlinksrijden zegt
Niet aanvinken bij de opties en anders als het in een pakket zit lekker latrn uitzetten door de dealer. Op een knopje drukken is niet te vermoeiend toch?
ddimi zegt
Sleutel in zilverpapier omhullen werkt ook?
alfalfa zegt
@ddimi: alleen wanneer je zelf ook zo’n hoedje draagt.
Rohrl-fan zegt
Persoonlijk vind ik het juist beter dat dieven gewoon het signaal kunnen boosten.
Niet dat ik het die ****** gun om auto’s te stelen, maar liever zo dan dat ze in gezelschap van een 9mm naast mijn bed staan om de sleutels op te eisen.
gregorius zegt
Dat is natuurlijk gelijk het alternatief…..
jippie zegt
De meest waardeloze uitvinding ooit, keyless entry. Je zou het maar op je huis hebben, ik zou geen oog meer dicht doen.
mashell zegt
Aan de andere kant, mijn auto heeft elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. Mijn huis niet terwijl het daar juist nog handiger zou zijn.
arhanso zegt
Hahaha.. dit kan alleen maar een reactie zijn van iemand die geen Keyless Entry heeft. Werkt fantastisch.
Groninger zegt
Ik vraag me wel af hoe ze de auto starten na de diefstal en ze niet meer in de buurt zijn van de sleutel…
rubend zegt
@groninger: Je kan vaak een behoorlijk stuk rijden zonder sleutel. Dus ik neem aan dat ze de oprit afrijden en daarna een trailer op. Eenmaal aangekomen in een loods oid heb je natuurlijk alle tijd om een andere sleutel te organiseren.
Groninger zegt
@rubend: maar een nieuwe sleutel maken lijkt me niet zo 1.2.3. gedaan? lijkt me dan eerder dat ze alles moeten vervangen inclusief ECU? Beetje veel werk als ze er een plofkraak mee gaan doen o.i.d.
mashell zegt
Een auto bevat heel veel ECU’s (electronical control unit). Je bedoeld het motormanagement. Dat kijkt of de sleutel en een aantal andere componenten nog dezelfde zijn. Het zwakke punt is dus de sleutel. Je kunt de ECU die met de sleutel communiceert manipuleren of een nieuwe sleutel aanleren. Meestal is voor aanleren een vrijschakeling vanuit de fabriek nodig maar als je die weet te manipuleren (of het een oudere auto betreft) dan is een nieuwe sleutel aanleren de gemakkelijkste weg. En dan is er nog de andere optie, de gestolen auto demonteren en in losse onderdelen verkopen. Dat brengt meer op dan een hele auto verkopen en de onderdelen zijn veel lastiger als gestolen te herkennen.
gregorius zegt
Dit gaat meer op voor auto’s die voor onderdelen worden gestolen. Als het al makkelijker is om gewoon een auto rijdend op je trailer te zetten in 1 minuut, dan 10 minuten kutten om er wat koplampen en een navi uit te halen; dan doe je dat natuurlijk.
En in Albanie is het heel normaal om met een MB met alternatieve sloten rond te rijden.
maldini zegt
Ik snap de ernst, maar hoevaak willen jullie dit nog herhalen? Komkommertijd? Dit is zoiets als een vrouw die de heledag aan je kop zeurt om de hond uit te laten.
ds3thp zegt
De sleutel van mijn Ford Focus gaat na 40sec niet bewegen op stand-by en zendt dan geen signaal meer uit.
Dus bij thuiskomst gewoon neerleggen en dan valt er niets meer uit te lezen.
Zelfs al leg je de sleutel op het linker voorwiel, de auto zal niet meer open gaan
rob5nismo zegt
Het maakt ergens geen reet uit want als ze old school je raam in slaan zijn ze ook binnen
poes zegt
…maar dan hebben ze de motor nog niet aan de praat.
Het gaat in dit geval niet eens op keyless entry, maar om keyless go. Daar zit het grote risico. Dat ding start gewoon, zonder dat ze daar enige tijd en moeite in hoeven te steken.
Dat keyless go, valt dat eigenlijk wel uit te schakelen op moderne auto’s? Volgens mij zat auto’s die niet eens meer de mogelijkheid hebben om de sleutel in het dashboard te stekken. Hoe start je de auto dan?
Henk_he zegt
Mijn BMW heeft ’n noodsleutel in de fob zitten om de auto te kunnen openen. Alleen gaat dan wel ’t alarm af. Geen idee hoe je die dan uitzet eigenlijk…
En volgens mij, als de batterij van de fob leeg is hoef ik ‘m alleen in de middenconsole te leggen en dan start hij gewoon.
redbeams zegt
Uitschakelen is wel mogelijk en starten doe je dan door de sleutel tegen de startknop aan te houden ?
Loek zegt
Toch altijd een beetje een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Alle moeite die je bespaart is dus het indrukken van een knopje en het draaien van een sleutel. Wat ik trouwens altijd fijn vind: zelf het knopje indrukken om de auto op slot te doen is een mooie bevestiging en het geluid van een motor die aangaat bij het draaien van de sleutel vind ik ook een fijn gevoel.
En oh ja: ik hoef niet te denken aan koektrommels van de Aldi vanwege veiligheid.
arhanso zegt
Ik heb al 13 jaar Keyless Entry en Go. De oplossing is om er een Renault Laguna aan te hangen. Heerlijke bak en niemand die hem wil stelen. Iets met vooroordelen… ;-)